Hur är det att bo i Norrland?

Kaffeost är en lite gnisslig ost du skär en bit av och lägger i kaffet. Den går bra att göra själv också! Jag är själv inte uppväxt med torrkött och kaffeost men uppskattar båda om jag blir bjuden. Nalta betyder litegrann, det finns en vers som är " harta borti harta och harta borti he, he jär nalta" = hälften av hälften och hälften av det, det är litegrann.
Är något jättelitet kan du säga att det är en pelligrut! ;)
Åh jag kan en annan beskrivning på nalta men den är för ful för internet :D:nailbiting:

Det här är en tanke som vuxit hos mig sedan jag träffade min sambo. Hans stora dröm är att få flytta norrut, gärna så långt som till Norrbotten, och har varit sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen i Blekinges skärgård och har även bott i Skåne och det är häromkring jag nog främst har sett mig landa när vi pratar om livsdrömmar osv.

Men sambons dröm har börjat kännas spännande. Jag älskar vintern och skogen, känslan av vildmark och fjäll. Tanken på att bo avskilt lockar. Däremot har jag aldrig varit längre norrut än Funäsdalen och därför undrar jag: Hur är det att bo i norra Sverige?
Jag är inte bekymrad över mörkret, däremot midnattssolen - jag har svårt att sova som det är :nailbiting:. Är det helt hopplöst sommartid? Och myggen. Jag har hört skräckhistorier om mygg och knott, är det likadant överallt?

Hur är det att ha häst? Hund? Är friluftslivet utbrett överallt eller är det regionalt? Är det svårt att komma in i gemenskapen i mindre samhällen (supergenerellt, med ändå)? Om man vill bo lantligt/i skog/nära fjäll, hur lång pendling i mil och timmar får man räkna med att man har in till en centralort?

Känns det som att det är en evighet bort till Centraleuropa (är typ en weekend i London eller Barcelona knöligt)?

Finns det bredband? :D

/Sydlänningen med tusen frågor

Jag har bara en sak att säga. Det finns ingenting i hela världen som Blekinge skärgård. :heart
;)

Jag bor i Åre, 10 mil från Östersund. Har tidigare även bott i Sundsvall, Östersund och en liten ort mellan Östersund och Åre. Jag älskar naturen och lugnet, samtidigt som turismen gör att det finns mycket här och inte blir heldött och insnöat. Om man ska ha häst är Sundsvall mycket bättre, här funkar det förstås men om man satsar seriöst är det hopplöst att bo så långt från allt. Är det på skogsmullenivå funkar det fint här.

När jag skulle flytta norrut igen var ett krav att jag skulle kunna klara mig utan bil vilket funkar här, finns tåg till Östersund (och Trondheim). Tar en dryg timme till Östersund. Här tycker jag det är relativt lätt att komma in i gemenskap, det är så många hitflyttade. I Sundsvall upplevde jag det mycket svårare och flera jag träffade där hade upptäckt precis samma sak. Ang. myggen så tycker jag det var värre när jag bodde runt Uppsala/Enköping/Heby. Natur och friluftsliv, det finns så mycket här och om man dessutom är beredd att åka en bit finns bara mer och mer...

I Luleå är bostäderna svindyra och vintrarna är inte vintrar mer utan bara ett enda långt ishelvete. Höst, vår och sommar regnar det också och mellan skyfallen bits myggen. Alla ridvägar byggs bort till förmån för hus och allt folk som inte ryms i stan mer flyttar ut på landet och hatar hästar.
Flytta inte till Luleå.
Boden, Piteå eller Skellefteå skulle jag rekommendera här i krokarna, Boden är en väldigt hästvänlig stad. Piteå är fantastiskt trevligt överlag och så även Skellefteå, väldigt trevliga, snälla och vänliga människor i Skellefteå.
Personligen skulle jag aldrig mer flytta längre norrut än Luleå, vill man ha fjäll finns det ju inåt landet också.

Nalta är lite lagom och törrkött är torkat och saltat och ibland rökt kött helt enkelt. Som man skär i tunna skivor i kokkaffe. Dricker kaffet och sen blir köttet kvar i botten ... Lite marinerat:up:
Torrkat kött som är så gott tog undan 12 kg efter jakten som jag saltat och torkat lite lagom och sedan fryst in

• Gilla
Reactions: Ray
Vill du ha hyfsat god vård för dig och häst så väljer du kusten. Landstingen centraliserar ditåt och folk följer efter. I Norrbotten finns det endast en hästklinik och det är i Boden, är även betydligt lättare att "lura upp" godkända hovslagare till kustområdet Boden-Pite-Luleå tack vare hästunderlaget.

Det tar verkligen emot att säga det, för själv är jag en inlandsmänniska. Men har man inget som håller en här finns det ingen anledning att vara här. Allt är bara omständligt och dyrt i inlandet. T ex åka 30 mil enkel väg för att röntga en häst. Behöva ta ledigt en hel dag från jobbet för att träffa en öron-näsa-hals-läkare 10 min i Sunderbyn. För att ta en billig sista minuten-resa måste du punga ut med 4-5 lax/person för en t.o.r till arlanda.

Det här är en tanke som vuxit hos mig sedan jag träffade min sambo. Hans stora dröm är att få flytta norrut, gärna så långt som till Norrbotten, och har varit sedan barnsben. Själv är jag uppvuxen i Blekinges skärgård och har även bott i Skåne och det är häromkring jag nog främst har sett mig landa när vi pratar om livsdrömmar osv.

Men sambons dröm har börjat kännas spännande. Jag älskar vintern och skogen, känslan av vildmark och fjäll. Tanken på att bo avskilt lockar. Däremot har jag aldrig varit längre norrut än Funäsdalen och därför undrar jag: Hur är det att bo i norra Sverige?
Jag är inte bekymrad över mörkret, däremot midnattssolen - jag har svårt att sova som det är :nailbiting:. Är det helt hopplöst sommartid? Och myggen. Jag har hört skräckhistorier om mygg och knott, är det likadant överallt?

Hur är det att ha häst? Hund? Är friluftslivet utbrett överallt eller är det regionalt? Är det svårt att komma in i gemenskapen i mindre samhällen (supergenerellt, med ändå)? Om man vill bo lantligt/i skog/nära fjäll, hur lång pendling i mil och timmar får man räkna med att man har in till en centralort?

Känns det som att det är en evighet bort till Centraleuropa (är typ en weekend i London eller Barcelona knöligt)?

Finns det bredband? :D

/Sydlänningen med tusen frågor
I Luleå/Boden har du varken fjäll eller midnattssol.

I Kiruna har du fjäll och midnattssol och över 10 mil till Sarek.

Jag bor i Piteå och har bott i snart två år, kommer ursprungligen från Eskilstuna. Flyttade hit för att min utbildning endast ges här och i Stockholm. Piteå är väl en fin liten stad och jag gillar verkligen naturen men jag kommer nog inte stanna längre än min utbildning kräver.

Det är nära till Luleå som är som vilken större stad som hällst, dit tar man sig med buss eller bil och där finns även en flygplats. Jag hade nog hellre bott i Luleå faktiskt!

Jag hade med min häst när jag flyttade upp. På vintern är det väldigt mörkt och kallt, även om det finns ridhus är inte vintern så kul med häst här tycker jag. På sommaren är det inga problem. Det är lite svårt att få tag i bra hö/ hösilage här och betet kommer inte lika tidigt. Hovslagare är det också lite brist på men det kommer ibland upp duktiga. Samma med om man behöver åka till klinik med hästen som någon skrev. Jag tävlar inget men det verkar endå finnas en del.

Med hund är det super att bo här tycker jag! Mycket roliga promenad ställen och på vintern finna inomhus hallar att tillgå.

*harkel, host*
JA, jag är partisk men...

Född och uppvuxen i Kiruna men har flyttat halvvägs till Stockholm - det är ju svinlångt!!! ;)

Direktflyget mellan Kiruna och Stockholm tar en timme och en kvart.
Tar man fakirflyget på morgonen (06:10 eller därikring) som går ner i Luleå eller Umeå är man ändå på Kungsholmen strax efter halv nio på morgonen tack vare Arlanda Express. Jag var i princip ALLTID före Stockholmskollegorna på jobbet trots att jag rest 120 mil! :D

Ridanläggningen i Kiruna har två isolerade, uppvärmda ridhus.(20x40 och 20x60)
Träningar för C-tränare i dressyr och hoppning varje månad större delen av året.
Stora utebanor och ovalbana för islandshästtävlingar.
Det finns både lokala och tillresta hovslagare.
Stallplatser utanför stan finns i kollektivstall där stallägaren sköter höinköpen. ;)
Nej, man åker inte på tävlingar över dagen, kanske till Gällivare då, det är meeting som gäller.

Det BLIR vinter! Inte veckovis av blankis och snålblåst som i Luleå ;) och ljuset är magiskt året om, det är fasiken så mycket mörkare här nere eftersom det tar sådan tid innan det kommer snö på hösten...

NEJ; det finns ingen Filmstad med x antal olika filmer varje kväll, men det FINNS bio och Riksteaterns turnéer passerar oftast Kiruna.

Men be sambon kolla kartan lite bättre, för Sarek ligger i Jokkmokks kommun och kommunerna är rätt stora häruppe. ;)

Och jag är ursprungligen från Västergötland men har all släkt i Blekinge och spenderat mycket tid där bor numera vid norrlandskusten. Strax utanför en stad och jag skulle ge mycket för att flytta till Blekinge istället... jag som inte jagar, eller fiskar men däremot gärna vandrar inser att jag hade klarat mig fint med att åka norrut några gånger per år. Men, nu träffade jag ju en man som vägrar flytta på sig och skaffade barn så nu jobbar därför på att se fördelarna, för det finns såklart också men jag personligen tycker vintern här är lik den i västergötland som jag är van vid, och jag saknar mörka varma sommarkvällar. Jag tycker myggen är jobbiga men försöker se det positivt att jag slipper mycket fästingar och äckliga älgloppor. Husen är lite billigare även om vi bor såpass att de inte är så att de ges bort heller. Häst är inget bekymmer att ha här, även om jag aldrig varit intresserad av tävlingsbiten, kan tänka mig att det inte är lika gott utbud av tävlingar här eftersom att avstånden är större.

Alltså för att BO i Kiruna bör ni vandra mycket och ha nästan dagligt intresse av sånt tänker jag annars kommer ni inte stå ut? Är det inte vettigare att ÅKA dit och vandra och njuta i 1-2 veckor per år? Tex abisko är ju jättefint att SEMESTRA! :D

Ang ljuset, det är ju tack vare ljuset på sommaren som vi norrbottningar står ut över vintern när det är ljust 2 timmar om dagen. :D

Jag bor i Piteå och har bott även i Boden och Luleå. Jag uppskattar numera att bo på ett lugnt/mindre ställe och kunna välja att åka några ggr per år till Luleå för att shoppa osv. Vi flyttade för att kunna få oss ett hus för under en mille :) Priserna är ju nu dock väldigt höga även i norrbotten vill jag påstå. Så om ni flyttar upp var beredd på att det kan gå minus när bubblan spricker eller om ni vill fly härifrån pga knotten :D

Ang nya vänner jag föreslår att nätverka på facebook, leta upp grupper och våga köra en "kontaktannons"!

Vill du ha hyfsat god vård för dig och häst så väljer du kusten. Landstingen centraliserar ditåt och folk följer efter. I Norrbotten finns det endast en hästklinik och det är i Boden, är även betydligt lättare att "lura upp" godkända hovslagare till kustområdet Boden-Pite-Luleå tack vare hästunderlaget.

Det tar verkligen emot att säga det, för själv är jag en inlandsmänniska. Men har man inget som håller en här finns det ingen anledning att vara här. Allt är bara omständligt och dyrt i inlandet. T ex åka 30 mil enkel väg för att röntga en häst. Behöva ta ledigt en hel dag från jobbet för att träffa en öron-näsa-hals-läkare 10 min i Sunderbyn. För att ta en billig sista minuten-resa måste du punga ut med 4-5 lax/person för en t.o.r till arlanda.
Äsch billiga sista minuten kan du hitta från Luleå också. Åkte till Rhodos för 1400.

Uppvuxen i Piteå och flyttade tillbaka efter att bott några år i Växjö.
Har aldrig varit med så mörk vinter som i Växjö. Någon plusgrad och grådisigt hela tiden. Såg inte solen på månader. Föredrar riktig vinter. Vad gäller insekter har vi inte så där hysteriskt med knott som det kunde vara där nere. Vid kusten är det inte så illa även om det finns mygg.

Uppvuxen i Piteå och flyttade tillbaka efter att bott några år i Växjö.
Har aldrig varit med så mörk vinter som i Växjö. Någon plusgrad och grådisigt hela tiden. Såg inte solen på månader. Föredrar riktig vinter. Vad gäller insekter har vi inte så där hysteriskt med knott som det kunde vara där nere. Vid kusten är det inte så illa även om det finns mygg.

Inlandet är väl värst när det gäller insekterna? Med det sagt, det värsta jag har varit med om i insektsväg var när jag gjorde fältarbete i Österfärnebo-området :wtf: Stod man still fick man panik av alla flygfän. Det har inte ens varit i närheten av det utanför Östersund eller i Dorotea.

Äsch billiga sista minuten kan du hitta från Luleå också. Åkte till Rhodos för 1400.
Kollade t.o.r krn-lla och det skulle gå loss på strax över 8500 kr/person. Köra bil dit och ställa på långtidsparkeringen går fetbort, gillar mina hjul och extraljus :D Tåg, nä tack så kul är det inte att blicka över Murjeks myrar i flera timmar.

Inlandet är väl värst när det gäller insekterna? Med det sagt, det värsta jag har varit med om i insektsväg var när jag gjorde fältarbete i Österfärnebo-området :wtf: Stod man still fick man panik av alla flygfän. Det har inte ens varit i närheten av det utanför Östersund eller i Dorotea.
Jag är så där trevligt överkänslig mot mygg och knott, och håller med. Giftigast och mest envetna är de i inlandet.
Jag nominerar Sorsele och omnejd till platsen med giftigaste mygg! På genomfart med bilen stannade vi till, jag springer ut ur bilen till en toa och springer sen tillbaka till bilen. Total tid utanför bilen, kanske en minut?
Hann bli biten av en mygg:devil: och halva vaden svullnade upp när jag satte mig i bilen igen. Partnern frågade om det ändå inte var en varg som högg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka