Hur är det att bo i Norrland?

@athena_arabians Ja, alltså ingen av oss har ett större socialt behov. De flesta av mina vänner träffar jag på skype, sambon likaså. Men det vore givetvis trevligt att åtminstone lära känna någon om man nu ska bo så väldigt långt bort från familj och vänner. Det är ju inte bara att ta bilen söderöver för dagen.

Odling är inget vi sysslar med just nu, men jag vet att sambon hade velat. Det är helt klart något att fundera över.

Jag tycker att det verkar makalöst vacker runt Oviksfjällen! Åtminstone av det jag bildgooglat.

Trakterna runt Östersund är väldigt vackra.
Sedan är det faktiskt en hel del hästliv i de trakterna. Wången i Alsen och en hel drös riktigt duktiga islandshäst-tränare. Bland andra Gummi Einarsson med fantastiska Sproti som finns i Valne, Nälden.

@Kattennizze: Ja, jag har träffat många underbara människor där (särbon tex ;)). Det var en för mig sällsynt upplevelse att direkt bli uppskattad för den jag är och inte behöva förställa mig till någon grad. Jag passade in även fast jag har egenskaper som sticker ut :D

Det är väldigt lite skitsnack, är man förbannad på någon tar man det direkt. Jag har talanger som här nere ibland upplevs lite manliga och där uppe är det inget konstigt, kvinnorna generellt där är enormt självgående. Jag gissar att mycket av det kommer ifrån att männen ofta legat borta och jobbat i skogen osv, kvinnorna var tvungna att klara sig själva.
Drick du kokkaffe å? På fate me sockerbitn?

Jag bor i Uppland och jobbade ute på landet och en kille hade beställt renkött uppifrån nånstans. Då ojade jag mig över att jag aldrig fick na törrkötte. Då får jag en torkad bit rökt renkött som jag fick karva av. Och fick ta hem :up: jag var överlycklig :bow:
Törrkött å kokkaffe.
Livskvalitet i all enkelhet.
Renfeta i kaffet har jag svårt för dock...

@athena_arabians Ja, alltså ingen av oss har ett större socialt behov. De flesta av mina vänner träffar jag på skype, sambon likaså. Men det vore givetvis trevligt att åtminstone lära känna någon om man nu ska bo så väldigt långt bort från familj och vänner. Det är ju inte bara att ta bilen söderöver för dagen.

Odling är inget vi sysslar med just nu, men jag vet att sambon hade velat. Det är helt klart något att fundera över.

Jag tycker att det verkar makalöst vacker runt Oviksfjällen! Åtminstone av det jag bildgooglat.

Jag brukar säga att mitt hjärta bor i Dalarna men min själ i Oviksfjällen :heart

Jag tror att har man intresse för det som är populärt där: skidsport, friluft, skoter, fiske och jakt så är det inte svårt att få ett socialt umgänge.

Jag växte upp i en liten by tre mil nordväst om Ö-vik. Om jag skulle flytta dit upp någon gång så skulle jag hellre vilja bo på höga kusten, några mil söder om Ö-vik. Mindre med insekter på somrarna för att det blåser mer, och så är ju höga kusten berömd för sin skönhet. Enda stället i Sverige som liknar Norge. Ljusa nätter är inget större problem för mig, det irriterade mig mer att det är så ljust och varmt redan tidigt på mornarna. Men din sambo pratade om Norrbotten - från Ö-vik till Luleå är det hela 40 mil! Jag har varit där uppe några gånger, och visst är det skillnad. Det vi kallar vårvintern - då dagarna är långa men snön ligger kvar, är ännu längre där. Skulle jag bo där så skulle jag satsa på ett stort, isolerat växthus med en badtunna och en sittgrupp i mitten! Odla egna grönsaker och njuta av grönskan. Man blir trött på allt det vita.

Jag tycker ni ska ta en rejäl bilsemester och åka runt och känna in olika platser! Lite fjäll, lite skog, lite kust. Mitt emellan och mer norrut. Jag bor själv vid kusten och skulle inte klara mig utan havet, men kan helt klart se fördelar med fjällen. Och alla årstider har sin charm - jag själv uppskattar vintrarna mer och mer. Men fullkomligen älskar ljusa sommarnätter! Som igår, kom hem sent och möttes av häggdoft och första körsbärsblomman. Eller känslan att sitta ute på en ö i ljum sommarnatt, elda, njuta av ljuset och stillheten, se solnedgång bli soluppgång. Det är livskvalitet!

@Korven @athena_arabians @Ray
Tolk tack!
Å nalta törrkötte och vad använder man osten till?
Ursäkta en ovetande sörlänning:confused:
Kaffeost är en lite gnisslig ost du skär en bit av och lägger i kaffet. Den går bra att göra själv också! Jag är själv inte uppväxt med torrkött och kaffeost men uppskattar båda om jag blir bjuden. Nalta betyder litegrann, det finns en vers som är " harta borti harta och harta borti he, he jär nalta" = hälften av hälften och hälften av det, det är litegrann.
Är något jättelitet kan du säga att det är en pelligrut! ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka