Hur är det att bo i Norrland?

Haha det är ju 30 mil emellan Boden och Kiruna så du får nog specificera dig lite mer angående vad du vill ha tips om :p

Jag är uppväxt i Luleå, bodde inne i stan, och det är väl ingen större skillnad motför tex Uppsala. Kortare vår, längre vinter, mer snö, mindre trafik. Mygg finns det ju såklart men bosätter en sig inte i värsta slyområdet är det hanterbart. Häst går utmärkt att ha i Luleå-området i alla fall.

Vad gäller weekends i Europa är det ju lite knöligare att bo i norr eftersom en alltid först måste flyga till Stockholm. Det var helt klart enklare att bo i Uppsala och bara ta bussen till utrikesterminalen. Men det går ju absolut, är bara lite längre restid :)

Alltså eftersom vi bara spånar helt fritt/drömmer så har vi inte direkt snävat in oss på mer än "norrut". Det kanske blir närmre Östersund än Treriksröset till slut. Vi vet verkligen inte :p. Jag gillar tanken på att bo mer åt havet till (Västernorrland verkar vackert också!) medan sambon vill mer bo i inlandet. Inne i en stad vill vi inte bo i varje fall, men det behöver liksom inte vara 20 mil ifrån heller.

Ja alltså i dagsläget har vi ca 2,5 h till Kastrup (oftast kikar vi inom släkt i Malmö-Lundregionen och åker över sundet därifrån) och jag är van vid att kunna resa så pass enkelt. Det skulle bli en rejäl omställning för min del åtminstone.

Edit: Vi/Jag har väl rest utomlands allt mellan 1-6-7 ggr/år lite beroende på ekonomi och tid.

Mörkläggningsgardiner är :up::up: Jag älskar dom ljusa nätterna, det är helt fantastiskt kring midsommar :love:

Jag har aldrig haft problem med mygg och knott, så länge man inte åker till dom mer avsides fjällorterna mitt i sommaren.. Född och uppväxt i Östersund men bor nuförtiden i Värmland och det är betydligt större problem i samhällena kring Klarälven än vad det är i Jämtland.

Jämtland är ärligt talat skittråkigt om man vill ha häst, långt till allting, få tränare, osv. Om jag skulle flytta norrut igen och vill ha häst så skulle jag kolla på Sundsvall eller Umeå. Men en stor fördel när man kommer upp till Östersund/Sundsvall eller ännu längre norrut är att i stort sätt alla ridhus är uppvärmda vintertid, har insett att resten av Sverige tycker det är lyxigt :p

Friluftslivet är :up: kring Östersund, på ungefär 1-1,5 timme så är man i flera riktigt bra skidorter. Men det finns skidbacke inne i stan som funkar för lite kvällsåkning mitt i veckan. Om längdskidor är mer intressant så går det nog inte att bo mer "rätt", många av landslagsåkarna bor i/runt Östersund. Finns många ställen att vandra på sommartid också.

Det här huset ligger ungefär 15 minuter utanför Östersund och max 5 minuter från ett större samhälle med mataffär, skola, hälsocentral osv. http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-brunflo-ostersunds-kommun-gusta-330-8120937

Med flyg tar det 50 min till Arlanda och går flyg många gånger/dag.

Bredband är inga problem ;):p

Ja alltså i dagsläget har vi ca 2,5 h till Kastrup (oftast kikar vi inom släkt i Malmö-Lundregionen och åker över sundet därifrån) och jag är van vid att kunna resa så pass enkelt. Det skulle bli en rejäl omställning för min del åtminstone.

Edit: Vi/Jag har väl rest utomlands allt mellan 1-6-7 ggr/år lite beroende på ekonomi och tid.

Ja det är ju helt klart något att ha med i beräkningen. Bor du i Luleå eller Umeå går det ju ändå relativt enkelt och snabbt till Stockholm men i inlandet blir det såklart knepigare.

Själv insåg jag inte riktigt charmen med att bo nära en stor flygplats förrän jag flyttade från Luleå till Uppsala. Det blev ju så mycket enklare att resa med Arlanda en timmes bussväg bort.

Jag är uppvuxen i Östersund, på Frösön och det är vackert, mysigt, nära till all möjlig slags natur och vintern är härlig där uppe. Men avstånden! Jag tycker det är drygt, nästa stad är liksom 25 mil bort. Det blir för... smått. Jag blir knäpp på vintern när det är så mörkt (å andra sidan - perfekt för att fota vintergatan ;) ) och knäpp på sommaren för att det är så ljust O_o

Östersund har förstås en fördel i att du har flygplatsen på Frösön, sen går det faktiskt att ta bilen (eller tåget, tror jag) till Trondheim och resa därifrån om du vill ner till Europa, det brukar min mor göra istället för att åka via Arlanda. Sen har du fjällen nära, Storsjön för båtliv och bad etc. Massor av vinteraktiviteter, skoter är ett måste om ni bosätter er utanför stan ;)

Jag älskar Norrland! :love: Har bott i Umeå, Robertsfors och i Ratan (en håla mellan Umeå och Robertsfors). Allt är kustnära. Jag skulle inte vilja bo så jag inte kan komma till havet inom ett par timmar med bil. Född och uppvuxen i Göteborg så är havet otroligt viktigt för mig.
Vad gäller mygg så hade jag inga problem alls med det. Det är värre söderöver. Och i norrlands inland. Umeå är för övrigt otroligt likt Göteborg, bara lite mindre, vänligare och trevligare. :)
Häst hade jag inte där uppe, men väl hund och katt och det var inga problem alls. Flygplatsen i Umeå tar en direkt till Stockholm eller Göteborg. Vet inte om den linjen finns kvar men man öppnade en dagstur mellan Umeå flygplats och Ullared när jag bodde där. :D

En dag ska jag flytta upp igen. Tills dess nöjer jag mig med att besöka Norrland varje sommar. :heart

Jag bor i södra Norrland (Hälsingland) och skulle inte vilja bo längre norrut än så. Det som jag tycker är värst är vintern - även om man älskar vinter så är det måttligt kul när den varar halva året. Att gå ut i april o det är äckligt ruggigt kallt o ingenting växer...bläääh Och mörkret....ursch :yuck: Ännu värre o drygare längre norrut.

Där jag bor har vi 3 timmar med bil/tåg till Arlanda o Stockholm, tycker jag är hanterbart. Skulle jag bo längre norrut skulle jag absolut välja någonstans med en ordentlig flygplats.

:nailbiting:

Vad menar du med Norrland, pratar vi typ Gävle eller Kiruna? :p
Exakt. Norrland är ju halva Sverige
190px-Sverigekarta-Landsdelar_Norrland.svg.png

Det är väldig skillnad mellan Gästrikland och Tornedalen. runt 100 mil.
Mygg är rätt vidriga i Färnebofjärden, Hedesunda etc och de ligger i Svealand.

Om man reser hundra mil söderut från Blekinge och jämför med de hundra milen som är hela Norrland så inser man att man inte kan tala om "Norrland" som en landsända.

Så frågan om hur det är att bo i Norrland är väldigt svår att besvara. :D

Det är nog inte ovanligt att skotrarna är dyrare än iaf bilen ;) Många hus är svårsålda, man ska inte kallt räkna med att få tillbaka ev investeringar man gör på huset (undantaget berg- eller jordvärme möjligtvis). Insekterna är ett jäkla aber, jag har en sådan där portabel ThermaCell när jag är ute i fält. Svärföräldrarna funderar på att investera i en gasoldriven myggfångare.
I Piteå går husen som smör i solsken. Huspriserna har ökat mest i hela landet procentuellt sett. :)

Om man reser hundra mil söderut från Blekinge och jämför med de hundra milen som är hela Norrland så inser man att man inte kan tala om "Norrland" som en landsända.

Hejja @tanten

Jag är uppväxt utanför Stockholm men flyttade till Gällivare när jag var några år över 20. Jag hade aldrig varit där innan och kände ingen och visst var det lite nervöst, men jag trivdes så sjukt bra! Nu har jag flyttat därifrån till andra landsändan och jag ångrar inte att jag flyttade, anledningen väger starkare, men såhär två år senare tänker jag ofta på att jag fortfarande saknar Gällivare.

Visst gnällde jag lite när det snöade på midsommar, när det var som mörkast och när man skulle ta sig någonstans(ca 2,5 h med flyg till Sthlm), men denfantastiska naturen, människorna, mentaliteten och i någon mening enkelheten vägde upp det flera gånger om.

Skulle jag kunna flytta på anledningen att jag numer är bosatt söder över hade jag inte tvekat en sekund på att flytta tillbaka.

Ja, alltså jag vet ju att Norrland är en extremt stor del av Sverige :p. Men så mycket mer exakt vete tusan om jag kan snäva in frågan egentligen eftersom vi inte vet själva. Sambon är som sagt insnöad på Norrbotten men jag vill gärna göra så mycket så möjligt om så stora delar av norra Sverige som det bara går.

Att bo i norrland är myggigt, långa avstånd, antingen för mörkt eller för ljust, lååånga vintrar, långa avstånd, lite glesbefolkat, lite lángt bort... och alldeles alldeles underbart:love:

Var bor du någonstans? Jag gillar det där om att det skulle vara underbart...Men var? :D

Ja, alltså jag vet ju att Norrland är en extremt stor del av Sverige :p. Men så mycket mer exakt vete tusan om jag kan snäva in frågan egentligen eftersom vi inte vet själva. Sambon är som sagt insnöad på Norrbotten men jag vill gärna göra så mycket så möjligt om så stora delar av norra Sverige som det bara går.

Norrbotten är också stort.

Har bott i Kiruna, utanför Kiruna och i Luleå.

Har fritidshus i Tornedalen med.

Det är väldigt stor skillnad på tex Piteå och Abisko :p

Svarar så många jag kan i en post.
Alla med erfarenheter, goda som dåliga, är mer än välkomna att delge mig information. Från alla tänkbara orter.

Hästintresset är mitt, men jag har inga tävlingsambitioner. Däremot vore det trevligt om det fanns en trevlig tränare i närheten och om jag inte behöver lära mig sko häststackarn själv.

Det främst hus med lite lagom tomt vi är inne på. Jag föreslog lägenhet och fick onda blickar av sambon, förmodligen gick hans livsdröm lite tillfälligt i kras när jag drog upp det.
Vi vill inte bo inne i ett samhälle, men strax utanför kan funka bra. Även längre ut i obygden känns spännande (med betoning på spännande - det kanske blir lappsjuka och yxmord av hela grejen).

Någon drog upp familjeliv, här blir det inget barnavlande! :devil:

Friluftsintresset är sambons - åtminstone den sociala biten. Jag gillar att vandra för just avskildheten, inte föreningslivet. Jag åker skidor utförs, sambon på längden.

Det här med mörkläggningsgardiner. Jag har redan det här hemma (plus vanliga gardiner och persienner) men det hjälper inte. Det är som att hjärnan vet när solen börja gå upp och vaknar till liv, så här års är jag konstant trött just pga de långa dagarna. Jag kanske borde fly söderut sommartid? Slippa både soliga nätter och mygg? :angel:

När det gäller resor så är det nog en psykologisk grej - möjligen knuten till rädslan för isolering där uppe i norr. Att kunna åka till flygplatsen på vinst och förlust känns helt plötsligt inte som något man kan göra, eller har jag fel?

@Septicemia: Visserligen bor jag inte där men: Det kan vara väldigt ensamt och svårt att komma in i gemenskapen. Jag har haft tur där, dels genom mitt jobb där det har det varit en naturlig väg in, dels att särbon har ett ton bekanta runt Dorotea (och släktingar) så jag har liksom haft räkmacka in där också. Givetvis behöver det inte vara svårt att komma in i gemenskapen men det kan vara det på små ställen (även utanför Norrland). Med det sagt, jag trivs med mig själv. Jag har inga problem med att vara ensam, jag har inget stort umgänge i byn här. Seriöst, majoriteten av mitt sociala liv är på Buke och med mina kollegor. Och jag är nöjd med det.

Att odla suger uppe där, man blir begränsad i vad som överlever. Jag tycker jag är nog begränsad och jag har zon 4-5!

Nu är jag absolut partisk men om jag vore er hade tittat på något ställe i stil med där jag jobbar. Mindre än en timme från Östersund men fotot jag la in på Oviksfjällen är taget från kontoret. Det finns massor av skidspår där och inte långt till flera backar: Gräftåvallen, Bydalen och Åre. Är det ingen eller lite skog till fastigheten är de snorbilliga.

Jag bor i Norrland längs kusten och är uppväxt norr om Stockholm. Jag har bott här länge nu och avskyr klimatet, urlånga och svinkalla vintrar, avskyr jakt och skoteråkande är bara hemskt guppigt. Skidor är det för kallt för och nu senaste vintrarna har vi inte haft snö! Uttrist skog bara myrar, tallar och granar, inga ängar, stigar eller gläntor. Knappt några lövträd alls i skogen utan bara sorkpest...myggen förstår hela sommaren, man kan inte vara ute. Hör vad norrländskt optimistisk jag blivit efter mina alla norrlandsår!
Men jag bor ändå kvar här pga människorna och klimatet mellan dem som känns mera mänskligt i jämförelse med andra ställen jag bott på, ett bra exempel är flyktingarna som i Hällnäs blir väldigt väl bemötta i lokalsamhället medan man södra Sverige delar av skolentrér så svenska barn slipper beblanda sig med flyktingbarn....ett ganska bra exempel på varför jag bor kvar här.
Huspriserna i min stad är jämförbara med vad de kostar någon/några mil från Stockholms innerstad, alltså rent bedrövligt. Men utanför och där ni tänker bosätta er är de väldigt billiga, men jag undrar om ni inte kommer att känna er väldigt isolerade faktiskt.

@Kattennizze: Ja, jag har träffat många underbara människor där (särbon tex ;)). Det var en för mig sällsynt upplevelse att direkt bli uppskattad för den jag är och inte behöva förställa mig till någon grad. Jag passade in även fast jag har egenskaper som sticker ut :D

Det är väldigt lite skitsnack, är man förbannad på någon tar man det direkt. Jag har talanger som här nere ibland upplevs lite manliga och där uppe är det inget konstigt, kvinnorna generellt där är enormt självgående. Jag gissar att mycket av det kommer ifrån att männen ofta legat borta och jobbat i skogen osv, kvinnorna var tvungna att klara sig själva.

@athena_arabians Ja, alltså ingen av oss har ett större socialt behov. De flesta av mina vänner träffar jag på skype, sambon likaså. Men det vore givetvis trevligt att åtminstone lära känna någon om man nu ska bo så väldigt långt bort från familj och vänner. Det är ju inte bara att ta bilen söderöver för dagen.

Odling är inget vi sysslar med just nu, men jag vet att sambon hade velat. Det är helt klart något att fundera över.

Jag tycker att det verkar makalöst vacker runt Oviksfjällen! Åtminstone av det jag bildgooglat.

@Kattennizze Alltså din beskrivning av natur och klimat är nog den jag alltid sett framför mig :rofl:. Den och kalfjäll utan ett träd så långt ögat kan nå.
Vilken härlig beskrivning av människorna runt dig, det känns väldigt humant i förhållande till här omkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka