Hur använda tjäran bäst?

M

Midnattssol

Hästen har börjat få bärrandsröta och min hovslagare rekommenderade att jag skulle ha på tjära, men när är det bäst att ta på den?
Vid utsläpp eller insläpp?
Hur mycket ska man göra rent innan? Jag har läst igenom andra trådar, vissa borstar bara (förutom kratsar), andra spolar med vatten och en del gör rent med jodopaxlösning eller liknande som är bakteriedödande, så hur ska man göra?

Hästen skoddes om i måndags, men har redan lyckats tappa en sko (inte konstigt med tanke på den jäkla leran, upplandslera dessutom, som är just nu:cool: Han har aldrig haft en tappsko förr!) så jag lär ju få besök av hovslagaren snart igen, men tänkte ändå be er om råd tills dess:)!

Sv: Hur använda tjäran bäst?

Sätter du på den vid utsläpp hinner den ju inte torka och kommer således inte sitta kvar. Jag hade spolat hästen, låtit torka sen tjära.

Nää, jag tänkte på det.. Men det blir ju nästan samma sak om jag släpper in hästen i boxen direkt. Eller kanske inte egentligen, ute är det ju blött, men inne så trampar han ju runt i halmen.
Ska man låta hästen stå kvar på stallgången en stund efter att man haft på tjäran så den hinner torka lite innan man släpper in i boxen, eller gör det ingen större skillnad kanske?

Jag brukar smeta på tjära när jag tar in hästarna. Spolar av benen, låter det torka medans de får mat i boxen. Tar sedan ut hästen, tjärar, och låter det torka samtidigt som jag ryktar/pysslar.. Kan även gööra det direkt efter ritten om hovarna inte är leriga. Tar sedan av sadel och så vidare.

Jag lägger förövrigt ut en matta på golvet när jag tjärar.. Är jag själv om detta?

Jag hade lagt pa tjaran innan du borjar pyssla med hasten tex mocka, borsta, stretcha eller wathever. Nar du ar klar kommer tjaran forhoppningsvis ha torkat atminstone delvis.

Låter smart det där med mattan:idea:! Är det som jag tror, att det inte ska bli en massa tjära på golvet, eller finns det någon annan tanke bakom?
Vad för slags matta? Gammal trasmatta eller nåt?

Ja precis, det är för att det inte skall komma tjära på golvet.. Blir kladdigt och lämnar fläckar:mad:! ¨

Jag kör med en gammal matta jag fått från en butik med nån slags gummigrej under.. Men det borde absolut gå lika bra med en gammal trasmatta! Finns förresten billiga på Ikea om man inte har några som ligger och skräpar.. 15 kr till liten häst ;)

Smart:idea:! Jag lär nog göra nåt sånt, för jag vet inte hur populärt det är hos stallägaren med tjärkladd i hela stallgången:angel:...
I värsta fall kanske man kan göra det ute på stallplanen? Det är rätt grovt grus (eller vad det nu kallas, kan inte termerna) ca 30-50 mm i storlek.

Haha, jag kan ju köpa såna där små dörrmattor och lägga en under varje hov:p!
Bra med plast inunder:)!
En sån där plast-/trasmatta skulle nog funka också, de ligger ju rätt stadigt på golvet och jag tror vi har en gammal sån i stallet som ändå ska kasseras så jag kanske kan ta den:).

Låter som ett bra upplägg:)! Det borde ju räcka att det torkat delvis iaf, så det blivit lite 'segt', bara så att det inte försvinner på en gång!

Tjära är säkert okej, det använde jag också men min hovis rekommenderade lite andra saker också som jag varvade med.

Sök på Buke om bärrandsröta så får du upp en hel del trådar med mycket matnyttiga tips.

Finns t ex kopparsulfat, Trush Buster (kallas också "Rensa strålen" eller liknande), detta får du dock vara försiktig med och använda handskar! Cancerframkallande och starkt blåfärgande så akta kläder, stallgolv etc :)

Jag brukade varva så jag tog Trush Buster ibland, kopparsulfat ibland, jodopax ibland och tjära ibland.

Vet inte om din häst går barfota eller har skor men viktigt är att din hovis rensar upp i fårorna med kniven och att du (om hästen går barfota) pillar rent ordentligt i fårorna med någon spik eller nåt och sedan tar på något medel.

Trush Buster (kallas också "Rensa strålen" eller liknande), detta får du dock vara försiktig med och använda handskar! Cancerframkallande och starkt blåfärgande så akta kläder, stallgolv etc :)

Jag skulle vara bra desperat för att behandla hästens hovar med formalin. Om man läser på kemikalieinspektionens sida så måste det visserligen till stora mängder under en längre tid (och antagligen i gasform?) för att det ska vara cancerframkallande. Men det är ju ett mkt starkt konserveringsmedel som bla har använts till tyger tidigare. Vissa gifter har jag mer respekt för än andra, gasen formaldehyd som i vattenlösning kallas för formalin är ett sådant gift.
Men det kanske bara är jag som överreagerar.

Trush Buster (kallas också "Rensa strålen" eller liknande), detta får du dock vara försiktig med och använda handskar! Cancerframkallande och starkt blåfärgande så akta kläder, stallgolv etc :)

Jag skulle vara bra desperat för att behandla hästens hovar med formalin. Om man läser på kemikalieinspektionens sida så måste det visserligen till stora mängder under en längre tid (och antagligen i gasform?) för att det ska vara cancerframkallande. Men det är ju ett mkt starkt konserveringsmedel som bla har använts till spånskivor tidigare. Vissa gifter har jag mer respekt för än andra, gasen formaldehyd som i vattenlösning kallas för formalin är ett sådant gift.
Men det kanske bara är jag som överreagerar.

När min shettis fick röta så fick jag rådet att blanda tjära, honung och lin. Och sedan peta in det i hålet och låta det sitta där. Bakterier gillar inte honung. Detta funkade på min häst. Det tog inte så lång tid att bli av med det.

En liten rättelse bara. Bakterier älskar honung och det är därför man kan lägga det på bl a sår. Bakterierna drar sig till honungen för att käka för fullt och försvinner därför ur såret.

Jag skulle varmt rekommendera att göra det utomhus eftersom det luktar jätte mycket. Tycker jag iallafall. ;)

Hästen är skodd, men hovis karvade bort det som var (det hade inte riktigt brutit ut helt än), men det är ju knepigt att komma åt under skorna:confused:..

Cancerframkallande? Huh, det låter läskigt:eek:! Men jag antar att det ska till lite större mängder för att det ska hända. Börjar väl iaf med tjäran så får vi se om det hjälper:)!

Tack för tipset:)! I vilket hål petade du in det? I själva fåran? Var hästen oskodd?

Ja, jag tror jag provar utomhus först:) det luktar ju en hel del:p (jag tycker iofs att det luktar gott!) och doften sitter kvar för alltid! Stallägaren är dessutom lite kinkig, så jag vet inte om hon skulle uppskatta vare sig tjärdoft eller svarta hovspår (innan jag skaffat fram en matta;)) i sitt stall. Och som sagt, det är rätt så bra grus ute på stallplanen, så det borde fungera hyfsat eftersom det är ju inte som nåt skräp just.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 958
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 858
Senast: Skywalker
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar