sassiball
Trådstartare
Han är superlugn i början... inte det minsta överpigg eller så.@sassiball kan du inte göra så att du rider igenom ponnyn först och sedan sitter dottern upp efteråt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han är superlugn i början... inte det minsta överpigg eller så.@sassiball kan du inte göra så att du rider igenom ponnyn först och sedan sitter dottern upp efteråt?
Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen.
Är du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Det här svaret riktar sig till er alla som tycker vi ger upp för tidigt.
Men vi har diskuterat idag jag och barnet. Vi ger honom nog en chans till.
Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Skrev du inte att det var två ganska små bocksprång, och att hästen utöver det verkar vara snäll? Hade det varit en häst som slog över när den stod på bakbenen, eller brallat som en idiot så fort någon satte sig i sadeln hade jag förstått ditt inlägg mer, då hade jag inte tyckt att det varit värt att ta risken. Nu låter det ju mer som något som det är möjligt att lösa genom att backa bandet, att barnet kanske får skritta lite efter att du motionerat hästen på annat sätt, osv. Ridning innebär ju alltid en risk, det går inte att komma ifrån helt, men det låter kanske inte som att den här hästen innebär en större risk än gemene ponny? Jag är själv en rädd ryttare förresten, och är absolut inte av åsikten att man bara ska upp igen när man trillat av. Vill aldrig ta några onödiga risker när jag rider, är hästen yster och jag är extra feg så linar jag innan jag rider tex.Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Är du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.
Just därför jag föreslog StarstableÄr du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.
Tack för ett icke dömande inlägg.Försök träna lite mer på dotterns balans och sits så tror jag att hon kommer att känna sig säkrare i sadeln. Sedan är det ju en viss sanning i det gamla talesättet om att en god ryttare ska ha ramlat av 100 ggr. Det är ju så man lär sig att parera hästens alla (o)tänkbara rörelser.
När jag var yngre och åkte på fältävlansläger så fick vi träna på att ramla av. Först från att ha suttit på kompisen rygg och sedan från hästryggen, stillastående och i skritt och trav. Då blir avramlingen en naturlig del av hästeriet och eftersom man övat på falltekniken så blev det lixom ett område som man hade lite kunskap och kontroll över, och inte bara den där hemska upplevelsen som bör undvikas till varje pris.
Just att sätta igång med aktiviteter med en gång tycker jag det är det allra bästa för att verkligen lära känna hästen på alla plan. Det har jag alltid gjort med mina hästar (har köpt många genom åren..) och jag kommer inte ändra på det upplägget.Jag förstår känslan av att bli orolig för skador.. Folk kan raljera hur mkt de vill om att man ska hålla barnen inne på en stol om man är rädd för skador. Ridning är en högrisksport med ofta väldigt farliga skador..
En tanke jag dock har.. ni kanske kan ta det lite lugnare med ponnyerna som kommer? Såg att ni typ direkt var på det med hoppning mm.. Jag är ingen stjärna i sadeln men har fått hem både unghästar och ston, det tar lite tid innan de landar hemma.. Självklart ska man göra ngt med dem men kanske aningens försiktigare och jobba lite mer i töm mm? Allt är ju nytt även för hästen och att de skuttar lite kan ju faktiskt vara ett uttryck för lite mental spänning också. Hoppas det går bra, han ser supermysig ut!
Sen är det ju en balansgång det där, hur mkt vill ens barn egentligen rida?
Jag har ju haft allt från A och uppåt men bara att inse att mina barn inte är så ridintresserade som jag hoppats på. Vår Alice här hemma kan ta glädjeskutt när man rider och då är hon ändå en super läromästare. Jag har numer tre väldigt fina hagsmyckesponnyer Kram
Jag vet var du står Mackan och delar nästan alltid dina åsikter och jag respekterar dina åsikter och även ditt inlägg. Att jag kände att jag vill sälja honom direkt/lämna tillbaka var just att jag blev rädd. Inte att jag är en elak människa som bara förväntar sig att ett djur ska prestera. Det är inte alls det det handlar om.@sassiball jag håller med om att vissa gått hårt åt på dig, jag tycker inte jag gjort det i mitt inlägg men om du ändå tycker det så står jag ändå för åsikten jag uttryckt. Jag tycker det blir förhastat och sänder helt fel signaler till ett barn att samma kväll en snäll ponny skuttat till ringa säljaren om återtagande eller vilja sälja den.
Jag har inga problem SJÄLVKLART med att ett barn kanske faktiskt inte vill/vågar rida osv. Det är en HELT annan sak .
Att jag kände att jag vill sälja honom direkt/lämna tillbaka var just att jag blev rädd. Inte att jag är en elak människa som bara förväntar sig att ett djur ska prestera. Det är inte alls det det handlar om.
Jag förstod det =) i ditt inlägg, men inte från många andras.Det förstår jag att det inte gör och har aldrig trott att det gjort heller!
Ja vi hittar olika vägar så är det Om han redan landat så är det bara att gratulera, har nog aldrig haft en häst som känner sig hemma inom en vecka Dessutom fungera i Luciatåg, wow skicka hit honomJust att sätta igång med aktiviteter med en gång tycker jag det är det allra bästa för att verkligen lära känna hästen på alla plan. Det har jag alltid gjort med mina hästar (har köpt många genom åren..) och jag kommer inte ändra på det upplägget.
Han har verkligen landat, det gjorde han nog första dagen, han tar allt med ro skulle jag säga.
Men tack ändå , jag vet att du menar väl.
Och på tal om aktiviteter så har vi varit på Luciatåg ikväll i den lilla staden. Gick hur bra som helst, men det hade jag förväntat mig också, han är ju tryggheten själv den här gossen.
Det är dom lugna som är värst... Just för att de är smarta och inte så lätta att förutse.Han är superlugn i början... inte det minsta överpigg eller så.
Tack för ett icke dömande inlägg.
Ni andra som flyger på mig som om jag vore en hackkyckling , ja er vet jag inte vad jag ska säga om.
Är det ok att sparka på någon redan ligger? Tydligen är det helt ok för vissa.
Jag tycker inte att man uppför sig så.
Ni som gett konkreta förslag- tack så mycket! Sen är många av förslagen inte görbara, det är tex ingen pigg, laddad nyklippt ponny i vinterväder det handlar om. Det är en lugn trygg ponny (det perfekta temperamentet!) som kanske tycker att han vill liva upp stämningen lite emellanåt och därför lägger in ett bocksprång. Står nästan och sover bredvid henne när hon sen klättrar upp igen.
Men han ska få en chans till, han har så många fördelar.