Vi har en shettis som dottern rider på, hon är 8 år. Intresset har svajat, ibland har hon inte ridit på ett år och ibland, som nu så rider hon flera gånger i veckan.
Ponnyn är absolut ingen säker barnponny. Uppför sig för det mesta i skritt och trav, men precis som många andra ponnyer så är hon envis och försöker gå dit hon vill och busar till det ibland.
Dottern har alltid en lätt inspänning med ”gummiband” när hon rider. Mest för att ponnyn inte ska kunna dra ner huvudet lika lätt. Men det gör även att hon känner sig mer kontrollerad och upplever inte ryttaren som lika ”dålig” får jag för mig. Detta efterom att oavsett hur min dotter rider så är det alltid en lätt kontakt med bettet.
Min dotter har ramlar av flera gånger. Men hon har alltid väst och självklart hjälm. Och jag har aldrig daltat med henne. Utan ända sedan hon var liten har jag försökt förklara att det är för att ponnyn är glad och tycker att det är roligt när jon rider på henne och att hon då blir busig precis som barn blir när dom har roligt.
Så även om dottern blir rädd och ängslig just när hon har ramlat av så gör vi ingen stor sak av det utan hon får sitta upp och vill hon så leder jag ponnyn en stund eller att hon bara rider i skritt resten av pssset för att få tillbaka självförtroendet. Det har funkat.
Jag har även försökt avdramatisera och skratta lite åt händelsen och säga något i stil med ”vad gör du för konster” eller ”vilken häftig avsittning, har du tränat länge”. Typ, bara för att avdramatisera och visa att det är inte farligt.
Att barnet kommer att ramla av och skada sig på ett eller annat sätt är ju något man måste vara medveten om kommer att hände om barnet ska rida. Barnet kan skada sig lika mycket eller till och med värre av att cykla, åka slalom, pulka, skateboard, dansa, friidrotta, hoppa studsmatta, spela fotboll eller hockey, åka bil eller allt annat som barn gör.
Är barnet ordentligt intresserad och vill rida så får vi föräldrar bita i hop och acceptera att dom kommer att göra sig illa. Vi kan inte isolera barnen och inte tillåta något. Du kan bli påkörd och dö av att bara gå över gatan!
Ang ponnyn så tycker jag inte att ni ska sälja om det är så att dottern verkligen vill fortsätta rida och ha egen ponny. Se till att du rastar den innan hon hoppar upp, sätt ev på inspänning när hon rider och se till att du skolar den och rider/ tömkör den ordentligt någon gång i veckan. Kanske det finns något lite äldre eller mer erfaret barn i närheten som kan rida den någon gång i bland för att stämma av.
Alla hästar och ponnyer testar en ny ryttare på ett eller annat vis. Sedan kanske ni ska fundera på vad det är som gör att den bockar. Gjorde dottern något speciellt? Tappade balansen å ryckte i tyglarna? Sparkade på för hårt? Hamnade med skänklarna för långt bak? Kan man se ett mönster i beteendet så är det såklart lättare att komma tillrätta med det.