Hur ärvs allergier?

M

milk

Ja, frågeställningen är ju i princip redan klar i och med rubriken ;) - men för att förtydliga: hur stor är arvbarheten av allergier? Hur stor är risken att barnet blir allergiskt om

- en föräldern är allergisk?
- båda föräldrarna har allergier i familjen men själva är icke-allergiska? (Spelar det någon roll om det är föräldrar eller syskon som har allergierna, i så fall?)

Spelar det någon roll vad det är för typ av allergi? (Födoämnen, djur, växter?)
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Bäst svar på det får du om du söker på sommareksem på Islandshäst.

Säkert, jag lovar.
Av läkare och allt.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

När jag väntade på 1an fick jag svaret av min allergiläkare.

Jag är kattallergisk + ansträngnignsastma. Min man är pollenallergisk.

Det var 25% risk (då) att vårt barn skulle bli allergisk.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Och jag vet att det har gjort en studie på Linköpingsuniversitet där de lät gravida allergiska mammor äta omega 3, de mammor som åt omega 3 fick inte allergiska barn.

Så jag som har astma och allergi har försökt peta i mig omega 3 under graviditeten, värt ett försök. :)
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Vi är icke-allergiska både jag och pappan och vår son har både allergi och astma.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

En allergi kan aldrig ärvas. Däremot anlaget för allergi. Men bara för man har anlag betyder det inte att man automatiskt blir allergisk mot saker och ting.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Hej!
Som någon skrev så finns ju anlagen. Men det är inte säkert att det någonsin kommer att triggas. Men så kan det hända något i livet som gör att det triggas igång. I min familj så finns det både det ena å andra.
Jag är allergisk mot katt, maken gräs och lite katt och hund, dottern gräs.

Gräs kan man inte göra så mycket åt mer än att hålla sig inne då vi klipper och inte åka där vi vet att de slår tex hö just då och medicinera såklart.

Risken finns ju dock att dottern även skulle kunna bli pälsdjursallergiker så vi försöker att hålla henne lite ifrån det även om vi lever med pälsdjur inne och ute. Är dock noga med städning och att dottern inte har näsan i pälsarna eller har händer i ansikte osv när hon hållt på med dem. Vet inte om det hjälper mer än i huvudet men hoppas att hon inte utvecklar pälsallergi.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Hola,

Min make är mycket allegisk, pälsdjur, födoämnen och tex pollen. Han har genomgått någon sorts immuniseringbehandling men är fortfarande mycket allergisk.

Jag har inga kända allergier alls.

Vår son har säkerligen ärvt allergi-anlag från sin pappa. Ännu har han inte visat några allergier.

Vi har valt att försöka hålla hans närmiljö ganska så ren från såna saker vi vet att hans pappa reagerar starkt på. Jag fick också rådet att amma så länge som möjligt, inte bara för att kanske slippa en framtida allergi utan åtminstone senarelägga en ev debut.

Det är lättare med medicinering och att göra sig en bild av hur barnet mår om det är litet större.

Jag helammade i 9 mänader och delammade sedan tills grabben var 2 år 8 mån. Kanske det inte är hela sanningen för att slippa allergi, men åtminstone jag är övertygad om att det hjälpt vår son hittills.
Han är snart fyra, och peppar, peppar inte allergisk än.

mvh Eva
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Vet inte om jag missförstått något nu.

Men jag trodde att det var bra för barn att redan i späd ålder utsättas för lagoma doser av diverse tänkbara allergener. Tror man inte att det faktum att allergier ökat till stor del beror på att barns uppväxtmiljöer i dag hålls alldeles för rena? Det finns ju inte så många allergiker på ålderdomshemmen t ex. I många andra länder verkar också allergier betydligt ovanligare än här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ärvs allergier?

Ja jag vet iallafall att ny forskning säger att Om mamman är allergisk så finns det större risk att man nedörver allergin om man ammar. Tack och lov att inte jag ammat :D
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Jag är inte allergisk men har senaste året ( 27 år ) känt lite som päls i halsen av mycket damm/päls när immunförsvaret är i botten t ex vid förkylning. Min man var damm/päls/dun allergiker som liten men inte längre. Min far har hösnuva som han fått immunisering mot men som finns kvar och min mor blev pälsallergiker som vuxen om än lindrigt. Vi är alla laktosintoleransa i varierande grad i vår familj.

Mina barn har utsatts för allt i normal grad. Ingen har allergi än ( 5 och 2 år gamla ) Men minstingen har känslig och torr hud samt får lätt böjveckseksem i ena armhålan och bakom samma sidas öra.
Har ammat båda i 2 år om det nu spelar roll. MEN ingen i vår släkt har astma eller födoämnesallergi iallafall.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Vet inte om jag missförstått något nu.

Men jag trodde att det var bra för barn att redan i späd ålder utsättas för lagoma doser av diverse tänkbara allergener. Tror man inte att det faktum att allergier ökat till stor del beror på att barns uppväxtmiljöer i dag hålls alldeles för rena? Det finns ju inte så många allergiker på ålderdomshemmen t ex. I många andra länder verkar också allergier betydligt ovanligare än här.

Man är visst osäker på det här också, finns inga "sanningar" ännu vad det gäller allergier. Min son är uppvuxen med katt och häst och hö och allt sånt som finns på gård på landet. Ingen av föräldrarna är det minsta allergiska. Sonen hade inga exem alls som liten. Och när han var 5 år diagnosticerades han med allergi mot katt, hund, häst, gräs samt astma. Fastän han varit "utsatt" för allt från dag Ett i denna värld samt inga allergier i släkten.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Alltså hålla hans närmiljö så ren som möjligt från diverse allergener. Dvs sängen, sovrummet samt under vintertid även övriga utrymmen i huset.

Litet skit i hörnen har ingen dött av, däremot är det viktigt med ventilation. (Som vi är extremt bra på att bygga bort i vårt land)

Det betyder att han gärna får gå till grannarna där de har två hundar, klappa dem, leka osv. Men att han tvättar händerna när han kommer hem och byter kläder (så slipper vi får hund-allergen i huset och pappa slipper bli dålig).

Han får gå ut i stallet, men han har speciella kläder som hängs på en speciell, avskild plats så det inte blir häst-allergen i hela huset.

Han får ge hästarna hö, men det är bättre att han leker i sandlådan utanför stallet än att han hoppar runt på höskullen ibland damm och asmycket höboss.

Han får äta tex nötter, men jag har noga koll på mängden och när.

mvh Eva
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Mina föräldrar är inte allergiska men jag minns att när min lillebror var liten, 3-7 år någonting, var han allergisk mot gräs, björk, jordgubbar och kvalster!
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Fast det går ju inte att ta ett exempel som ska motbevisa en hel teori grundad på, antar jag, studier av tusentals barn...min sambo växte också upp på gård med icke-allergiska föräldrar men blev allergisk...

Fast det är säkert så att du har rätt om att man inte kan tala om "sanningar" vad gäller allergier, verkar ju hyfsat komplcerat...

Man är visst osäker på det här också, finns inga "sanningar" ännu vad det gäller allergier. Min son är uppvuxen med katt och häst och hö och allt sånt som finns på gård på landet. Ingen av föräldrarna är det minsta allergiska. Sonen hade inga exem alls som liten. Och när han var 5 år diagnosticerades han med allergi mot katt, hund, häst, gräs samt astma. Fastän han varit "utsatt" för allt från dag Ett i denna värld samt inga allergier i släkten.
 
Sv: Hur ärvs allergier?

OK då förstår jag bättre!

Alltså hålla hans närmiljö så ren som möjligt från diverse allergener. Dvs sängen, sovrummet samt under vintertid även övriga utrymmen i huset.

Litet skit i hörnen har ingen dött av, däremot är det viktigt med ventilation. (Som vi är extremt bra på att bygga bort i vårt land)

Det betyder att han gärna får gå till grannarna där de har två hundar, klappa dem, leka osv. Men att han tvättar händerna när han kommer hem och byter kläder (så slipper vi får hund-allergen i huset och pappa slipper bli dålig).

Han får gå ut i stallet, men han har speciella kläder som hängs på en speciell, avskild plats så det inte blir häst-allergen i hela huset.

Han får ge hästarna hö, men det är bättre att han leker i sandlådan utanför stallet än att han hoppar runt på höskullen ibland damm och asmycket höboss.

Han får äta tex nötter, men jag har noga koll på mängden och när.

mvh Eva
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Jag hoppas verkligen inte vårt blivande barn ska bli allergiskt - har mig veterligen INGEN på min sida av släkten (varken på min mammas eller pappas sida) som har allergi av nåt slag (har dock inte koll på alla i min jättestora släkt - kanske finns det nån kusin med allergi, det vet jag inte).
Det enda jag o mina systrar har är överkänslighet mot för mycket citrusfrukter (då får vi lättare utslag på låren som kliar men inget allvarligt - kan äta en-två citrusfrukter om dagen utan några som helst problem).

Sambon är adoptivbarn och har inte ammats. Vet inget om hans biologiska släkt och vad de ev. har för gener av allergi...
Men sambon själv har varit hyperkänslig mot ALLT när han var liten och hade både födoämnesallergi (av alla slag), böjveckseksem, pollenallergi, pälsdjursallergi... you name it!
Dock har han vuxit ur det mesta och har numera bara mild pollen- och pälsdjursallergi och emellanåt uppblossande atopiskt eksem på ena handen.
(han är av nordiskt blod så det har inte med att göra att han inte skulle vara van vid detta klimat eller nåt sånt)

Nu när jag är gravid tar jag tillskott av Omega 3 men det var utan att jag visste om den där studien om allergi. Har bara läst om att det är bra för gravida o ammande (att se till att man får i sig tillräckligt antingen genom födan eller ta tillskott).
Ska defintiivt fortsätta med det!! Och AMMA så mycket jag kan. Sen hålla tummarna!
 
Sv: Hur ärvs allergier?

Om barnet blir alleriskt beror på vilket anlag man pratar om. Varje individ har ett anlag från mamman och ett från pappan. Det finns både dominanta och recessiva anlag. Tex är brun ögonfärg dominant över blå. Det innebär att för att vissa anlag ska "slå igenom" måste anlagen komma både från mamman och pappan. Tex måste anlag för blåa ögon komma från både mamman och pappan, i annat fall kommer det bruna anlaget att slå igenom.
Hoppas någon förstod nåt....
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 960
Senast: Elendil
·
Övr. Barn ...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 968
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 092
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp