Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Jag står fast vid det jag skriver. Inget du skriver här säger motsatsen.


Jag tycker också att det är obehagligt att se kollegor fulla. Det blir svårt att vara normal runt dom på arbetstid sen. Det har inte att göra med att jag tycker att dom är gräsliga, utan att jag tycker att det blir bättre och lättare på arbetsplatsen om man håller isär arbetsliv och privatliv.

Det blir så lätt konstig stämning och konstiga draman när folk är fulla, som sen tas med in i arbetsdagen. Alkohol släpper på hämningar, och det är inte alltid en särskilt bra sak i arbetssammanhang.
 
Jag tycker det är konstigt att tycka att en person som tycker att personer blir obehagliga när de dricker är gräslig.

Du gillar alltså personer som vrålar, skriker, och slår människor. Som tafsar och inte lyssnar på ett nej. Som blackoutar totalt, kissar och bajsar på sig, spyr, blackoutar igen och sedan skriker "Du behöver inte låtsas att du bryr dig om mig! Jag vet att du hatar mig"?

Inget av ovanstående gör någon jag känner när de blir fulla, men jag har sett tillräckligt för att tycka att så fort personer som dricker går över en viss gräns, blir det obehagligt för det känns som att de kommer hamna där.
Min morfar gjorde allt det där och försökte dessutom mörda min mormor tusentals gånger. Stängde ut sina barn på balkongen i minusgrader i pyamas.

Men absolut, jag är gräslig

Läs igen vad jag skrev.

Jag skrev inget om att DU skulle vara gräslig. Bara att det finns två alternativ:

1) Dina kollegor är gräsliga människor (se det fetade i ditt citerade inlägg). Jag anser att människor som gör sånt är just gräsliga och såna vill jag inte umgås med, fulla eller nyktra).

2) OM dina kollegor INTE gör nåt av det du skriver i det fetstilta så har du en gräslig syn på dem. Du ÄR INTE gräslig. Du har isåfall en gräslig syn på dem.

Men eftersom det verkar som att dina kollegor gör allt det där du skriver om i citatet ovan (det fetstilta) så verkar det ju vara alternativ nummer 1.

Jag anser att folk som gör det du skriver om i det fetstilta ovan är såna man bör hålla avstånd från och utesluta från sitt liv. Jag har själv aldrig haft nåt problem med kollegor som druckit alkohol. Alla har hittills varit civiliserade och trevliga även efter nåt glas vin/öl.
 
Jag tycker också att det är obehagligt att se kollegor fulla. Det blir svårt att vara normal runt dom på arbetstid sen. Det har inte att göra med att jag tycker att dom är gräsliga, utan att jag tycker att det blir bättre och lättare på arbetsplatsen om man håller isär arbetsliv och privatliv.

Det blir så lätt konstig stämning och konstiga draman när folk är fulla, som sen tas med in i arbetsdagen. Alkohol släpper på hämningar, och det är inte alltid en särskilt bra sak i arbetssammanhang.

Fast det beror ju på hur de beter sig. OM de beter sig som ALLA mina kollegor betett sig så är det civiliserat, artigt och trevligt. Om de beter sig så som det skrivs om här i tråden på flera ställen så har de alkoholproblem samt en massa andra problem som jag inte vill vara i närheten oavsett hur nyktra de än är.
 
Fast det beror ju på hur de beter sig. OM de beter sig som ALLA mina kollegor betett sig så är det civiliserat, artigt och trevligt. Om de beter sig så som det skrivs om här i tråden på flera ställen så har de alkoholproblem samt en massa andra problem som jag inte vill vara i närheten oavsett hur nyktra de än är.

Så är det på många arbetsplatser, att det finns några som inte kan bete sig när dom dricker alkohol. Dom super, det blir fylleslag.

Dessutom oskönt för de som är nyktra alkoholister. Jobb och alkohol hör inte ihop överhuvudtaget, de borde hållas isär helt.
 
Ja jag tycker att det blir alldeles för mycket pekpinnar över det. Det är för att främja både hälsan och teamkänslan men ärligt talat tycker jag att effekten blir den rakt motsatta.

Den typen av aktivitet fungerar om hela gruppen genuint tycker att det är roligt men inte annars.

På mitt jobb är vi en ganska bra blandning av folk vilket innebär olika fysiska förutsättningar. Vi har allt från vältränade 25-åringar till 60plus:are som på sin höjd går promenader till kollegan som sitter i rullstol. Det blir ju då ganska uteslutande om man envisas med fysiska aktiviteter som bara passar de som är fysiskt friska och hela.
 
Så är det på många arbetsplatser, att det finns några som inte kan bete sig när dom dricker alkohol. Dom super, det blir fylleslag.

Dessutom oskönt för de som är nyktra alkoholister. Jobb och alkohol hör inte ihop överhuvudtaget, de borde hållas isär helt.

Så har det aldrig varit där jag jobbar. Har aldrig stött på det efter att jag lämnat studentvärlden och även där var det få som inte kunde uppföra sig.
 
Så har det varit på de flesta arbetsplatser jag varit på.

Jag har aldrig upplevt liknande beteenden förutom nån enstaka under studenttiden på universitet. Då mest såna som tafsade lite men gav upp när man sa ifrån. Aldrig på jobbfesterna! Och då har vi haft fester där jobbet bjudit på alkohol (bubbel som fördrink och vin/öl till maten) och folk tagit en egen fördrink i baren innan om de ville det.
 
På mitt jobb är vi en ganska bra blandning av folk vilket innebär olika fysiska förutsättningar. Vi har allt från vältränade 25-åringar till 60plus:are som på sin höjd går promenader till kollegan som sitter i rullstol. Det blir ju då ganska uteslutande om man envisas med fysiska aktiviteter som bara passar de som är fysiskt friska och hela.

Tillägg: Däremot har vi ofta nån form av frågesport/tipsrunda innan maten. Nån gång har det funnits kubb för de som vill spela det under minglet i början.
 
Jag har aldrig upplevt liknande beteenden förutom nån enstaka under studenttiden på universitet. Då mest såna som tafsade lite men gav upp när man sa ifrån. Aldrig på jobbfesterna! Och då har vi haft fester där jobbet bjudit på alkohol (bubbel som fördrink och vin/öl till maten) och folk tagit en egen fördrink i baren innan om de ville det.

Du kanske inte ser det, fast det händer? Jag menar inte våldtäkter och slagsmål. Jag menar höjda röster, folk som uttrycker sjuka åsikter (som rasism, våld mot djur osv), folk som gnäller och gnäller, folk som förminskar andras känslor, folk som skvallrar, någon som fäller olämpliga kommentarer, någon som försöker flörta, osv.

När folk dricker släpper dom på dom sociala normerna från arbetsplatsen och blir i mitt tycke osköna och obehagliga. Sånt dom hade hållit inne om nyktra delar dom med sig av på fyllan.
 
Jag tycker också att det är obehagligt att se kollegor fulla. Det blir svårt att vara normal runt dom på arbetstid sen. Det har inte att göra med att jag tycker att dom är gräsliga, utan att jag tycker att det blir bättre och lättare på arbetsplatsen om man håller isär arbetsliv och privatliv.

Det blir så lätt konstig stämning och konstiga draman när folk är fulla, som sen tas med in i arbetsdagen. Alkohol släpper på hämningar, och det är inte alltid en särskilt bra sak i arbetssammanhang.
Jag håller med till 100 procent.
Det är däremot jättekul att träffas utanför jobbet för t ex. julbord som företaget bjuder på (nyktert) och se alla i privata kläder och lite uppfixade och ha trevligt och äta gott.
 
Du kanske inte ser det, fast det händer? Jag menar inte våldtäkter och slagsmål. Jag menar höjda röster, folk som uttrycker sjuka åsikter (som rasism, våld mot djur osv), folk som gnäller och gnäller, folk som förminskar andras känslor, folk som skvallrar, någon som fäller olämpliga kommentarer, någon som försöker flörta, osv.

När folk dricker släpper dom på dom sociala normerna från arbetsplatsen och blir i mitt tycke osköna och obehagliga. Sånt dom hade hållit inne om nyktra delar dom med sig av på fyllan.

Jag tror det är olika på företag och branscher. På det företag jag jobbar på handlar AW som jag varit med på om att gå ut och äta tillsammans och en eller två öl eller glas vin (men de flesta tar alkoholfritt). Samma om nåt ordnas på kontoret, det handlar om någon enstaka öl ihop med någon slags mat. Och då uppstår inte de där situationerna i sammanhanget. Om företaget står för fiolerna (eller lokalen) finns det dessutom en strikt policy om alkohol att förhålla sig till - kan låta fånigt i en del öron - men det hjälper faktiskt till att skapa en miljö som fler kan trivas i och minskar risker för dåligheter.

För övrigt gav @Görel ett väldigt bra tips ovan om man ändå vill vara med, men vill minimera risken och slippa det obehagliga - var med en kort stund och gå sedan. Jag tillämpar det även på privata fester där jag upplever att det finns risk för att någon blir full eller om det de facto visar sig vara människor där som vill bli fulla. Människor som är fulla är inte roliga att umgås med och en del blir dessutom direkt farliga att umgås med (och för kvinnor är riskerna ännu större).
 
Du kanske inte ser det, fast det händer? Jag menar inte våldtäkter och slagsmål. Jag menar höjda röster, folk som uttrycker sjuka åsikter (som rasism, våld mot djur osv), folk som gnäller och gnäller, folk som förminskar andras känslor, folk som skvallrar, någon som fäller olämpliga kommentarer, någon som försöker flörta, osv.

När folk dricker släpper dom på dom sociala normerna från arbetsplatsen och blir i mitt tycke osköna och obehagliga. Sånt dom hade hållit inne om nyktra delar dom med sig av på fyllan.

Nä, jag kan helt ärligt säga att det inte förekommer sånt på min arbetsplats fester. Ingen släpper på de sociala normerna. Ingen super på de festerna. De dricker nåt glas vin/öl till maten vi blir bjudna på. Lite lagom salongsberusade är allt. Vi pratar om allt möjligt från jobb till djupa filosofiska samtal. Ingen uttrycker några som du säger sjuka åsikter. Flörtande har jag aldrig varit med om heller. Ingen har blivit "oskön eller obehaglig" av de där glasen vin/öl.
 
@Lingon det är väl ändå inte svårt att förstå att om man har negativa upplevelser av att folk dricker alkohol såsom @Hoarfrost verkar ha, så tycker man kanske att det är otäckt när folk överhuvudtaget dricker?

På julfester och liknande på mitt jobb går det alltid städat till, men jag kan ju förstå att folk ändå avböjer.

Ja, alltså, folk får låta bli att gå på festerna precis hur mycket de vill och det ska jobbet och kollegorna skita fullständigt i!
 
Läs igen vad jag skrev.

Jag skrev inget om att DU skulle vara gräslig. Bara att det finns två alternativ:

1) Dina kollegor är gräsliga människor (se det fetade i ditt citerade inlägg). Jag anser att människor som gör sånt är just gräsliga och såna vill jag inte umgås med, fulla eller nyktra).

2) OM dina kollegor INTE gör nåt av det du skriver i det fetstilta så har du en gräslig syn på dem. Du ÄR INTE gräslig. Du har isåfall en gräslig syn på dem.

Men eftersom det verkar som att dina kollegor gör allt det där du skriver om i citatet ovan (det fetstilta) så verkar det ju vara alternativ nummer 1.

Jag anser att folk som gör det du skriver om i det fetstilta ovan är såna man bör hålla avstånd från och utesluta från sitt liv. Jag har själv aldrig haft nåt problem med kollegor som druckit alkohol. Alla har hittills varit civiliserade och trevliga även efter nåt glas vin/öl.
Okej då förstår jag hur du menar.

Vill understryka att jag aldrig sett mina kollegor dricka en enda droppe alkohol eftersom jag håller mig borta från sådant då jag inte vill att det ska förstöra min syn på dem.
Däremot har jag observerat och hört om många AWs, där mina exempel på hur folk blir när de dricker har hänt.
 
Jag förstår att man kan tycka att det är obehagligt med fulla människor. Jag tycker fulla människor är oberäkneliga (alltså även de som ”bara” blir fnittriga och lulliga) och jag gillar inte oberäkneliga människor. Jag tror verkligen inte någon av mina närmaste kollegor/någon på min avdelning ballar ur och springer runt och skriker, slåss, visar snoppen eller försöker ta alla kvinnor i lokalen på brösten. Verkligen inte. Men det finns personer på hela arbetsplatsen som gjort det på julfesten, ja. Detta föranledde skvaller nästkommande måndag och jag hade skämts ihjäl om jag hade varit föremål för detta. Jag har också svårt att inte få den bilden i huvudet av dessa personer även när jag ser dem nyktert på jobbet.

Dessutom vet man inte vad ens kollegor kämpar med för problem. Det förekommer en ganska romantiserad bild av alkohol och framför allt vin och bubbel i min grupp och man vet verkligen inte om någon till exempel är nykter alkoholist. Jag gillar inte när det ska glorifieras att dricka.

I mitt fall måste jag dessutom köra bil för att ta mig hem och jag tycker verkligen det är aptrist att som nykter se folk sitta och fyllefnittra om nått som verkligen inte är roligt när man är nykter. Jag kan däremot absolut umgås med folk som dricker alkohol på fest privat även om jag är nykterist själv men för mig hör inte jobbet och alkohol ihop. Men självklart ska de som vill få ha sin fest men hur kul är det att tvinga någon som inte vill?
 
Men självklart ska de som vill få ha sin fest men hur kul är det att tvinga någon som inte vill?

Det kan jag inte heller förstå.

Det låter som att din arbetsplats har kommit överens om att avdelningarna ska turas om att arrangera (utan att förankra detta hos alla) och att på din avdelning är det få som vill och då blir det dålig stämning och påtryckningar från de som vill att festen ska bli av alt de som anser att de har ett ansvar att "bjuda igen".

Men för din del så säg nej. Du kan inte den dagen festen ska vara. Du vill inte. De har inte nåt att göra med din anledning.

På mitt jobb har vi haft folk som aldrig är med på nåt sånt. Inget tjat. Några gångar har jag inte kunnat vara med och ingen har tjatat om det. Tjatar dem så är det deras problem. Stå på dig! Vill du inte ska du inte tvingas utanför arbetstid!
 
Det kanske var jag som valde att kalla det AW i trådstarten, men det är väl å andra sidan inte helt uttalat att det är en sån det handlar om. På mitt jobb funkar det så att det förekommer tre fester om året arrangerade av en särskild festgrupp (julfesten och så en fest på våren och en på hösten). Då fixar den gruppen allting och de som vill gå betalar i förväg så jag antar att de på det sättet också slipper problemet med utlägg. Kanske lite gruff om någon skolkar från julfesten men det är långt ifrån alla som går på den och efter sex år verkar de ha lärt sig att jag inte vill gå på dylika aktiviteter och har slutat tjata.

Utöver det har de alltså haft de här festerna jag har skrivit om i trådstarten, också en på våren och en på hösten, men det har haltat lite efter pandemin och förmodligen är det fler avdelningar än vår som inte vill. Det är här det förväntas att vi inte bara ska slösa en kväll på att umgås med våra kollegor (på hela arbetsplatsen...), vi ska också lägga arbetstid vi egentligen inte har på att planera det här och dessutom då göra ekonomiska utlägg. Och eftersom ingen vill vara med så blir det ett fåtal som "tvingas" och därmed får jättedyra utlägg för att man är för få som delar. Jag blev nog mest matt för att vi igår fick ett passivt-aggressivt mejl av den kollega som är drivande bakom detta som tyckte att det var ett arbetsmiljöproblem att vi inte vill engagera oss. Detta kom även upp på ett fysiskt möte där det trycktes ganska mycket på att de som är unga och inte har barn gott kan engagera sig. Eftersom det är jag och en tjej till som är "de unga utan barn" känner man sig ganska utpekad.

Däremot vet jag att när jag började på arbetsplatsen för sex år sen och var det en grupp veckopendlare som brukade träffas en kväll i veckan direkt efter jobbet på en pub och äta och prata lite skit. Mer regelrätt AW alltså och absolut inget tvång. Jag var aldrig med då heller eftersom jag dels måste hem till hästarna och dels verkligen inte har något gemensamt med mina kollegor och verkligen inte vill umgås med dem på min fritid, men det kan jag tänka mig är trevligt om man gillar den typen av umgänge.
Har du pratat med din chef om detta? Vad säger ledningen om att den här kollegan skickar otrevliga mail och försöker tvinga folk att delta trots att de inte vill?
Om det är en vettig ledning borde de göra något åt saken.

I ditt fall just nu hade jag bara ignorerat dessa mail.
 
Har du pratat med din chef om detta? Vad säger ledningen om att den här kollegan skickar otrevliga mail och försöker tvinga folk att delta trots att de inte vill?
Om det är en vettig ledning borde de göra något åt saken.

Hade jag fått passivt-aggressivt mail från en kollega som handlade om att jag inte ville vara med och arrangera en fest utanför arbetstid hade jag vidarebefodrat mailet till min chef och frågat hur han tycker jag ska hantera det och att jag tycker att det känns jobbigt att bli tjatad på angående nåt som ska vara frivilligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 920
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 929
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp