Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Då anser jag att förberedelserna ska ske under arbetstid och de som vill hjälpa till hjälper till och inget tjat på de som inte vill. Ingen ska behöva lägga ut pengar utan antingen samlar man in pengar i förväg från de som ska komma eller så betalar företaget allt.
Så är det nog dock tänkt, att planeringen trots allt ska vara på arbetstid. Men jag har ganska mycket att göra i jobbet och ska dessutom ha semester utspritt här under hösten (förankrat och godkänt med min chef eftersom jag har för mycket sparad semester) så jag behöver verkligen jobba under arbetstid.
 
Vi har för hela stora gruppen (drygt 50 personer) en gång om året, ibland vartannat år beroende på om några orkar fixa. Helt frivilligt både att fixa och delta. Alla betalar sin del i förväg när man anmäler sig. Brukar vara i någon lokal med catering.
I vår lilla grupp (ca 15 personer) blir det kanske två gånger om året när någon känner för att dra igång det. Då är vi oftast på restaurang så det som krävs är bara att någon bestämmer datum och bokar. Alla betalar sitt på plats. Självklart inga krav eller grupptryck att vara med.
 
Min arbetsplats har som mål att arrangera 4 aktiviteter per år även om det blir färre. Men då är det AG som betalar för allt (utom alkohol) och det är helt frivilligt. Det har varit på fredagar efter arbetstid. Det har varit bowling/minigolf med mat eller liknande. Upplever ingen press på mig som inte vill gå annat än en eventuell vänlig uppmuntran om att det vore roligt om jag kom. Din situation låter inte alls rolig.
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Jobbet skötte jag på jobbet.

Vill jag privat träffa människor så ska det vara något jag längtar efter, något jag skulle uppskatta.

AW bara föratt - nej, aldrig.
 
Vi har AW 2-4 gånger om året, då är det alltid någon eller några kollegor av avdelningens totalt 35-40 som tar initiativet. Ingen lägger ut för något, man gör kanske nån aktivitet först (nästa gång är det padel) och sen äter tillsammans - oftast ute på lokal, alla betalar för sig på plats. De som vill dricka alkohol gör det, de som vill avstå gör det. De som vill avstå totalt gör det, ingen tittar snett på någon därför.
 
Inte mycket till AW förutom när företaget bjuder på julbord. Inga sura miner bland närmaste kollegor. Förutom Head of Operations som förra året försökte få med mig och en till på julbord genom att muta med att hon skulle köpa pizza till oss om vi kom med. Blev ingen pizza och jag är glad att jag aldrig gick då det hela slutade med att en anställd gick sparken för sexuella trakasserier under julbordet.

Antal anställda är lite drygt 100 så ett litet företag.
 
Inte mycket till AW förutom när företaget bjuder på julbord. Inga sura miner bland närmaste kollegor. Förutom Head of Operations som förra året försökte få med mig och en till på julbord genom att muta med att hon skulle köpa pizza till oss om vi kom med. Blev ingen pizza och jag är glad att jag aldrig gick då det hela slutade med att en anställd gick sparken för sexuella trakasserier under julbordet.

Antal anställda är lite drygt 100 så ett litet företag.
Där kom du med ytterligare en påminnelse om varför jag undviker AW.
För en 30 år sen var jag på en arbetsplats där jag trivdes väldigt bra och hade roligt med mina kollegor. Sen var jag med på första AWt och såg hur folk efter någon timme började kladda på varandra. Jag gick hem för jag ville inte bli kladdad på. Tänkte att det var ett undantag så jag gick med på nästa också. Där hände samma sak plus att en körde hen rattfull efteråt. Efter den händelsen var jag med den första timmen typ så jag slapp se när det spårade ur.
 
Där kom du med ytterligare en påminnelse om varför jag undviker AW.
För en 30 år sen var jag på en arbetsplats där jag trivdes väldigt bra och hade roligt med mina kollegor. Sen var jag med på första AWt och såg hur folk efter någon timme började kladda på varandra. Jag gick hem för jag ville inte bli kladdad på. Tänkte att det var ett undantag så jag gick med på nästa också. Där hände samma sak plus att en körde hen rattfull efteråt. Efter den händelsen var jag med den första timmen typ så jag slapp se när det spårade ur.
Detta har jag hört om våra julfester också - ytterligare en anledning till varför jag inte går på dem. Jag har hört både kollegor (inte mina dock, utan män på andra avdelningar) som gått för långt och börjat tafsa hej vilt och någon inhyrd underhållare som gick bananas och började tafsa på en kvinnlig chef. :eek:
 
Har AWs ibland, ibland är det på kontoret och mer officielt, då styrs det upp av företaget och allt bjuds på. Det är helt frivilligt och inget tjat eller sura miner om man inte vill/kan komma. Alltid efter arbetstid
Ibland drar nån ihop något på nån pub, då skrivs det i nån chat och så bokas bord utefter hur många som vill gå, sen köper man bara sin mat/dricka själv på plats.
Rätt avslappnat alltså och aldrig upplevt det som något annat än positivt. Har i perioder gått på allt, och i perioder inte vart med alls mycket
 
Ursäkta mig hur gamla är dessa två personer? 16? Dom beter sig som så...

Vi har haft några aktiviteter med jobbet. Inga fyllefester. Nån enstaka gång har det bjudits på någon drink. Som standard har man betalat för alkohol själv.

Vi har nada AW kultur på jobbet större chans att vi går ut å äter nån lunch/middag å typ bowlar eller så nån enstaka gång. Oftast är det alkoholfritt eller att man tar en drink eller två (alternativt öl för nån enstaka).
 
Vi har inte så mycket AW just, men har "aktivitetsgrupper" som ska anordna en aktivitet/månad utanför arbetstid och så får den som vill vara med. Aktiviteten kan vara alltifrån en AW till en promenad vid havet. Ofta ett mindre antal som är med, och de som är med är ju frivilliga deltagare - ingen tvingar eller tittar snett på den som inte är med.
Jag har varit med en gång på ett år tex och då var vi ute och åt + spelade shuffleboard. Den som ville ta en drink gjorde det och den som inte ville struntade i det.
 
Vi har AW 2-4 gånger om året, då är det alltid någon eller några kollegor av avdelningens totalt 35-40 som tar initiativet. Ingen lägger ut för något, man gör kanske nån aktivitet först (nästa gång är det padel) och sen äter tillsammans - oftast ute på lokal, alla betalar för sig på plats. De som vill dricka alkohol gör det, de som vill avstå gör det. De som vill avstå totalt gör det, ingen tittar snett på någon därför.

Samma här, ungefär. Ibland är det någon som slänger ut en fråga om att gå ut och äta, dricka ett gäng och ibland är det någon som styr upp något liknande fast på arbetsplatsen efter arbetstid.

Därutöver sker ibland aktiviteter inom respektive avdelning, samt exempelvis inför jul och sommar (utöver de ”officiella” jul- och sommarfesterna där alla över landet utspridda kollegor deltar) som styrs upp av ex. avdelningschef eller personalklubb men som företaget står för.

Uppskattat av många men frivilligt att delta och inga onda blickar gentemot dem som inte gör det.
 
Ursäkta mig hur gamla är dessa två personer? 16? Dom beter sig som så...

Vi har haft några aktiviteter med jobbet. Inga fyllefester. Nån enstaka gång har det bjudits på någon drink. Som standard har man betalat för alkohol själv.

Vi har nada AW kultur på jobbet större chans att vi går ut å äter nån lunch/middag å typ bowlar eller så nån enstaka gång. Oftast är det alkoholfritt eller att man tar en drink eller två (alternativt öl för nån enstaka).

Jag är också helt förbluffad över beskrivningen från några här i tråden!

Vi har haft en del fester med alkohol. Även såna där jobbet bjudit på fördrink och vin/öl till maten. Ingen har kladdat på någon, ingen har kört hem full (vad jag vet) och ingen har betett sig olämpligt på nåt sätt. Lagom salongsberusning som max. Ingen som bryr ifall någon inte dricker alkohol. Osv. Men så är mina kollegor normala och vettiga personer och vi har väldigt intressanta samtal och diskussioner på festerna. Mycket trevligt!
 
Vi har AW någon enstaka gång. Helt frivilligt, och inga ingående frågor om man säger att det inte passar. Nu senast var vi 8 av 12 på plats, då var det en grej vi skulle göra, ombedda av huvudkontoret som lite teambuilding och rolig grej.

Jag tycker visserligen att lekar och spex är rätt fånigt, men deltog ändå sådär bara för att, men då killarna gick så totalt all in på uppgiften så blev det rätt skoj ändå.
 
Som av en händelse ska jag på AW idag. Vi har det inte särskilt ofta, idag ska vi träffa en kollega som slutat. Alltid frivilligt och alla betalar sitt eget. Vi är en liten arbetsplats och har för det mesta väldigt trevligt. När jag jobbade på stor myndighet hade vi en trivselgrupp som drog i sådana här prylar. Även det väldigt frivilligt. Upplägget i TS fall låter i mina öron helt sinnes.
 
Vi är en liten grupp (9 personer) som ordnar grejer lite då och då utifrån egen lust och vilja. Försöker få till två tillfällen per år men det varierar kraftigt. Det är helt frivilligt och med fler och fler småbarnsföräldrar i arbetslaget har vi styrt om från middagar efter arbetstid till dagsaktiviteter på helger (brunch, lunch, etc) då fler har lättare att lösa familjepusslet. Många av oss pendlar från närliggande orter och vi försöker variera plats så att det inte är samma personer som behöver resa varje gång.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 380
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 842
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp