Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Så långt har AW inneburit att några går till en pub och dricker en öl och betalar själva. Men säger att de går dit så alla får hänga på. Det händer sällan.

Om det är en fest på kontoret får chefen betala.
 
Vi har aw varje vecka. Det är företaget som står för det. Helt frivilligt, man får ta med en vän eller familj om man vill det bara man anmäler innan till receptionen. Ingen alkohol på kontoret, men någon typ av enklare mat som beställs till kontoret typ sushi, pizza, indiskt osv.

@Svartkatt Om du får betala skatt på dina utlägg har den som gjort din lön gjort fel. Kolla med dem. Utlägg kan betalas tillbaka samtidigt som lön men ska inte skattas för.
 
Det där hade jag aldrig gått med på 😅
Låter helt vansinnigt.

Hos oss är det den vanliga typen av aw. Någon föreslår att ses på en pub en dag och sen kommer de som har lust, alla betalar för sig såklart.
Ingen planering, inget bokande.

Sen har företaget olika events som man får anmäla sig till, oktoberfest, hockey, konserter osv. Då betalar företaget för inträde och mat.
 
På min förra arbetsplats hände det att jobbet arrangerade saker både under och efter arbetstid. När det var under arbetstid kom vi alla överens om vad vi skulle göra, och grejen efter arbetstid var uppstyrd och för fler avdelningar än min, då var det frivilligt.

AW däremot körde vi bara på avdelningen (AW för mig är typ dryck + eventuell mat som betalas själv) där vi sitter och snackar skit med närmst sörjande typ. Det var helt frivilligt, och planerades så att så många som möjligt (som ville) kunde följa med.
 
Vi är en liten arbetsplats och träffas ibland utanför jobbet, oftast ingår mat på nåt vis och oftast får man ta med både ev hund och familj. Det är avspänt och helt frivilligt och ingen blir utanför för att den väljer/inte kan komma dit.
 
Två olika jobb, det ena frivilliga AW på stan, ca 50 anställda, brukar vara 8-10 st på AW. På våren bjuds in till ”vårfest”, då står ag för mat, brukar vara semiobligatoriskt, men också en väldigt städad tillställning.
Andra jobbet, privat byggföretag bjuds in till AW på företaget. Kan vara pizza, nån food truck, nån gång nån entertainer, öl och vin bjuds på. Helt frivilligt att stanna kvar efter jobbet 😊
 
Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Förekommer AW då och då. Helt frivilligt och ingen förväntas delta. Vill man så får man, det är öppet för alla. Men kommer man inte är det inga sura miner.
 
🤯 vi har AW lite då och då på jobbet, sällan på själva arbetsplatsen även om det har hänt men då behöver vi stänga ner ordentligt 😇 När vår förra chef slutade hade vi tack och adjöfest för honom på plats, då stängde vi ner ett par timmar i förväg. 😅 Då vet jag att det var ett gäng som drog vidare men jag var väldigt nöjd med att åka hem vid 23 😅 vi hade börjat vid 15...

Men oftare att vi träffas ute någonstans de som vill, det är väldigt blandat hur många och hur länge. Någon gång per år bjuder företaget på middag ute, återigen väldigt frivilligt men brukar vara trevligt. Jag har aldrig hört ett ljud om att det skulle vara ett problem att inte dyka upp och nej det kladdas inte på kollegor. Det hände visst en gång för 20 år sedan som det fortfarande pratas om med viss förskräckelse och den kollegan hade fått sluta rätt snart där efter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 386
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 780
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 843
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp