Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Nä, jag kan helt ärligt säga att det inte förekommer sånt på min arbetsplats fester. Ingen släpper på de sociala normerna. Ingen super på de festerna. De dricker nåt glas vin/öl till maten vi blir bjudna på. Lite lagom salongsberusade är allt. Vi pratar om allt möjligt från jobb till djupa filosofiska samtal. Ingen uttrycker några som du säger sjuka åsikter. Flörtande har jag aldrig varit med om heller. Ingen har blivit "oskön eller obehaglig" av de där glasen vin/öl.
Tror det här skiljer sig åt mellan olika yrken. Så som du beskriver det funkar det även på mitt jobb, men jag hör ju från vänner osv i andra yrken att det går vilt till på vissa jobbfester. Tex är så kallade "blåljusfester" här ökända för att vara totalt urspårade och jag vet att vissa arbetsplatser till och med blivit portade från vissa ställen.
 
Tror det här skiljer sig åt mellan olika yrken. Så som du beskriver det funkar det även på mitt jobb, men jag hör ju från vänner osv i andra yrken att det går vilt till på vissa jobbfester. Tex är så kallade "blåljusfester" här ökända för att vara totalt urspårade och jag vet att vissa arbetsplatser till och med blivit portade från vissa ställen.

Här är vi allt från akademiker (vanlig examen och de med PhD) till de som bara gått gymnasiet.
 
Det kan jag inte heller förstå.

Det låter som att din arbetsplats har kommit överens om att avdelningarna ska turas om att arrangera (utan att förankra detta hos alla) och att på din avdelning är det få som vill och då blir det dålig stämning och påtryckningar från de som vill att festen ska bli av alt de som anser att de har ett ansvar att "bjuda igen".

Men för din del så säg nej. Du kan inte den dagen festen ska vara. Du vill inte. De har inte nåt att göra med din anledning.

På mitt jobb har vi haft folk som aldrig är med på nåt sånt. Inget tjat. Några gångar har jag inte kunnat vara med och ingen har tjatat om det. Tjatar dem så är det deras problem. Stå på dig! Vill du inte ska du inte tvingas utanför arbetstid!
En annan kollega som jag pratade med igår (som ändå gillar den här typen av aktiviteter ska tilläggas) skulle ta upp på nästa möte att vi kanske inte ska låsa oss så mycket vid avdelningar utan att det ska vara hela arbetsplatsen (om nu hela arbetsplatsen ska vara på festen) och att det kanske får bildas en festgrupp för de som vill istället för att 28 personer lider och två personer vill.
 
Har du pratat med din chef om detta? Vad säger ledningen om att den här kollegan skickar otrevliga mail och försöker tvinga folk att delta trots att de inte vill?
Om det är en vettig ledning borde de göra något åt saken.

I ditt fall just nu hade jag bara ignorerat dessa mail.
Vår chef är ganska ny. Den förra har låtit dessa personer hållas för att han själv uppskattar den typen av aktiviteter och har varit drivande till att tjata. Lite "hon kommer tycka det är roligt när hon väl är där", men i mitt fall tycker jag inte det är roligt ens när jag är där. Just nu sitter vår nya chef klämd mellan ganska många som inte vill och typ en person som verkligen vill (hon med det passiv-aggressiva mejlet) men vi har pratat tidigare om att jag verkligen ogillar sociala tillställningar utanför jobbet och han har aldrig tjatat eller sagt att jag måste engagera mig. Han är med på mejllistan så han fick också kollegans mejl.

Just nu ignorerar jag och tar chefen upp det kommer jag säga att jag har aldrig gått på de här tillställningarna och tänker heller inte börja nu.
 
Vår chef är ganska ny. Den förra har låtit dessa personer hållas för att han själv uppskattar den typen av aktiviteter och har varit drivande till att tjata. Lite "hon kommer tycka det är roligt när hon väl är där", men i mitt fall tycker jag inte det är roligt ens när jag är där. Just nu sitter vår nya chef klämd mellan ganska många som inte vill och typ en person som verkligen vill (hon med det passiv-aggressiva mejlet) men vi har pratat tidigare om att jag verkligen ogillar sociala tillställningar utanför jobbet och han har aldrig tjatat eller sagt att jag måste engagera mig. Han är med på mejllistan så han fick också kollegans mejl.

Just nu ignorerar jag och tar chefen upp det kommer jag säga att jag har aldrig gått på de här tillställningarna och tänker heller inte börja nu.
Jag hade förväntat mig att chefen skulle säga åt den jobbiga kollegan. Förstår inte vad det är att vara "klämd" mellan? Chefen bör tydliggöra för kollegan att det inte är ok att pressa folk kring detta.
 
Jag ville mest bara få fram att vi är en rätt heterogen grupp. Både gällande ålder, kön, utbildning och arbetsuppgifter.
Ja det förstår jag, så är det väl på många arbetsplatser. Men det har inte så mkt med saken att göra.
Och även om du inte ser detta på din egen arbetsplats måste du väl ha hört om stökiga jobbfester från andra?
 
Jag hade förväntat mig att chefen skulle säga åt den jobbiga kollegan. Förstår inte vad det är att vara "klämd" mellan? Chefen bör tydliggöra för kollegan att det inte är ok att pressa folk kring detta.

Ja, jag hade också förväntat mig att personens chef hade pratat med hen.
 
Jag hade förväntat mig att chefen skulle säga åt den jobbiga kollegan. Förstår inte vad det är att vara "klämd" mellan? Chefen bör tydliggöra för kollegan att det inte är ok att pressa folk kring detta.
Det kanske han förvisso har gjort (hon har inte tjatat mer sen), men eftersom det är hon som planterat idén hos honom har hon säkert fått det att låta som att alla älskar det här och det är sååååå nyttigt för gruppen, så han blev nog ganska paff av att ingen annan ville. Kollegan som vill är extremt påstridig även i vanliga fall, nej är inte ett ord som funkar på henne i något hänseende.
 
Det kanske han förvisso har gjort (hon har inte tjatat mer sen), men eftersom det är hon som planterat idén hos honom har hon säkert fått det att låta som att alla älskar det här och det är sååååå nyttigt för gruppen, så han blev nog ganska paff av att ingen annan ville. Kollegan som vill är extremt påstridig även i vanliga fall, nej är inte ett ord som funkar på henne i något hänseende.

Funkar och funkar. Man säger nej och man står fast vid det. Om personen sen fattar det eller inte är personens eget problem och inget nån annan behöver bry sig om.
 
Funkar och funkar. Man säger nej och man står fast vid det. Om personen sen fattar det eller inte är personens eget problem och inget nån annan behöver bry sig om.
Vi får se, hon skulle ha svar senast lunch idag så det återstår väl att se om hon fortsätter tjata eller om hon lyckats skrämma tillräckligt många av de andra kollegorna att ställa upp. Hon har alltså inte skrivit ordagrant "Svartkatt och X (annan ung, barnlös person) måste ställa upp", då hade jag redan pratat med chefen. Däremot tillkom det här passivt-aggressiva mejlet efter att flera personer sagt att de inte vill engagera sig i festen.

Jag är nog också lite skadad av att jag fick exakt noll gehör hos min gamla chef för den här typen av klagomål. Men den nya ska ju inte straffas för något den förra gjorde.
 
Vi får se, hon skulle ha svar senast lunch idag så det återstår väl att se om hon fortsätter tjata eller om hon lyckats skrämma tillräckligt många av de andra kollegorna att ställa upp. Hon har alltså inte skrivit ordagrant "Svartkatt och X (annan ung, barnlös person) måste ställa upp", då hade jag redan pratat med chefen. Däremot tillkom det här passivt-aggressiva mejlet efter att flera personer sagt att de inte vill engagera sig i festen.

Jag är nog också lite skadad av att jag fick exakt noll gehör hos min gamla chef för den här typen av klagomål. Men den nya ska ju inte straffas för något den förra gjorde.

Det bästa du kan göra är att stå på dig. Ignorera. Om de absolut vill ha svar om man inte kommer så svara kortfattat "Jag kommer inte på festen". Sen har du gjort ditt och behöver inte förklara dig mer. Såna människor ska man inte ge sig in i diskussion med.
 
Jag ville mest bara få fram att vi är en rätt heterogen grupp. Både gällande ålder, kön, utbildning och arbetsuppgifter.
Jag kom på en faktor som kanske kan vara relevant för hur olika upplevelse du och jag haft med det här: jag har främst jobbat i Norrbotten. Det finns en ganska tung suparkultur här (ffa hos äldre millennials och äldre).

Ta 1 sansat glas vin? Glöm det, det är en flaska per person.

Jag brukar vara med på middagen/snacksen och gå innan folk passerat glas 2. Då slipper jag höra och se. "Djupa filosofiska utläggningar" är inget skoj alls med fulla människor, jag pluggat en hel del filosofi men dom hänger inte alls med i en riktig filosofisk diskussion, utan vill bara basunera ut sin påstridiga åsikt.
 
Jag kom på en faktor som kanske kan vara relevant för hur olika upplevelse du och jag haft med det här: jag har främst jobbat i Norrbotten. Det finns en ganska tung suparkultur här (ffa hos äldre millennials och äldre).

Ta 1 sansat glas vin? Glöm det, det är en flaska per person.

Jag brukar vara med på middagen/snacksen och gå innan folk passerat glas 2. Då slipper jag höra och se. "Djupa filosofiska utläggningar" är inget skoj alls med fulla människor, jag pluggat en hel del filosofi men dom hänger inte alls med i en riktig filosofisk diskussion, utan vill bara basunera ut sin påstridiga åsikt.

Jag bor i Skåne. Men jag har ingen aning om det finns en regional skillnad eller inte.
 
Jag skulle gissa att det handlar mycket om kultur på arbetsplatsen? Jag bor i Gbg, och har aldrig varit med om att folk är fulla eller ens märkbart påverkade på en AW på någon arbetsplats jag varit på. Däremot har jag mött det på tex konferensmiddagar och definitivt när jag jobbade på krogen (julbord :meh: ).

På min arbetsplats finns det en tydlig alkoholpolicy som även gäller på kvällstid om man är på jobbresa och i alla andra sammanhang där man kan antas representera arbetsgivaren. Folk dricker typiskt 1-2 glas på en kväll, och vill man se någon salongsberusad får man stanna till midnatt på den "vildaste" festen. Då kan det dansas och sjungas karaoke, men det är som sagt långt efter att de flesta gått hem och inte vid vad som skulle kunna kallas AW.
 
För mig är AW något ganska bokstavligt. Det sker "After Work", dvs det är inte jobb, det är efter jobb. Det sker dessutom ganska omedelbart efter jobbet, en vardag när man har jobbat - och är också slut relativt tidigt. Något som håller på en hel kväll till sent är inte AW, det är något annat. AW sker också med kollegor och är självklart frivilligt, något man gör för att hänga mer avslappnat med folk man jobbar med. Det kan absolut förekomma något glas alkohol, men det handlar om något enstaka.
 
Hur många glas dricker dom som dricker mest på en jobbfest?

Det värsta jag sett här har varit när folk är tvärfulla redan innan maten, typ 4 glas+... Och sen fortsätter det.

Ingen aning. Jag har inte för vana att på middagar/fester att hålla koll på vad 40+ personer dricker eller inte dricker. Sen varierar det. Stora karlar kan ju dricka mer för att de tål mer än vad jag som är en mindre kvinna gör. Jag dricker 2-3 glas på en hel kväll. Tror att de flesta håller sig till det men brukar som sagt inte hålla koll på vad de andra dricker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 828
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 920
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 929
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp