Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla?

Jag har varit på min nuvarande arbetsplats i drygt sex och ett halvt år, men fördelat på nästan ett år på en avdelning, drygt ett år på en annan avdelning och sen våren -20 har jag varit på den avdelning jag är på nu, vilket också är samma som jag var på från början. Nästan hela 2020 och 2021 gick bort på pandemin, så då fanns inte problemet. Nu är det ett par kollegor som börjat tjata och vill att vår grupp ska arrangera en AW för hela arbetsplatsen (vi är runt 30 i vår grupp, hela arbetsplatsen är ~250 personer). Det är ingen som är direkt superpepp på detta. Ärligt talat är det nog de typ två personer som dragit upp det som vill, resten är fördelat på de som kan tänka sig att gå men inte vill vara med och arrangera och de som inte vill alls (jag tillhör den senare kategorin).

Detta är något som alltså ska äga rum efter arbetstid och det är inte tänkt som en teambuilding eller liknande, utan det är en renodlad fest det handlar om. Visst kan de inte tvinga en att vara med? Det trycks väldigt mycket just nu på att det är dålig stil av de som inte vill vara med och engagera sig, särskilt personer som jag som inte har familj och därmed förväntas kunna ställa upp när som helst. Och det gör mig faktiskt ganska så sur. Det förväntas också att man ska kunna lägga ut pengar för mat och dryck till då bort mot 250 personer, jag är ensamstående med gård och hästar, det finns inte på kartan att jag ska kunna det. Jag gjorde det en gång när det var en trivselaktivitet på arbetstid under covid för bara vår grupp (utomhus) och visst, jag skulle få tillbaka pengarna men eftersom de kom med lönen blev det skatt på dem så jag fick inte tillbaka i närheten av det jag la ut. Det är jag inte det minsta intresserad av att uppleva igen.

Hur funkar det hos er? Blir folk sura om man inte kommer med på såna här aktiviteter? I mitt fall handlar det dessutom inte om att de verkligen vill att jag ska följa med, det skiter de nog fullständigt i, utan det handlar om att jag som barnlös "borde" ha tid att engagera mig i detta så att de själva slipper...
Jag önskar att vi hade AW. Min förra arbetsplats hade AW nån gång om året och då va alla med eftersom det inte va så ofta och kul hade vi! . Men jag jobbar på gym nu och 99% utav dom anställda tänker på att det är en dag imorgon och kosthållning till punkt och pricka.
Rätt torra faktiskt😅😂
 
AW efter jobbet brukar innebära att någon eller några har bestämt att gå till något ställe och ta en öl eller liknande. Vill man kan man hänga på brukar mailas till alla om att möjlighet finns.

Trivselaktivitet är på arbetstid och betalas av arbetsgivaren. Ordnas av trivselgruppen. Medlem i gruppen är man ett år i taget och det ska gå runt på alla medarbetare.
 
När vi haft AW på mina jobb så har vi under ett morgonmöte bestämt vad som ska göras (julbord, middag ute med efterföljande bowling och liknande har varit alternativen). När så många som möjligt är nöjda med typen av aktivitet så har det sedan kollats upp vilka datum som passar så många som möjligt. Därefter har chef eller teamleader ringt och bokat bord.

Jobbet har alltid betalat både mat + aktivitet. En gång var jag med om att det även inkluderades två glas alkohol. De som ville fick såklart dra vidare och festa, supa och allt vad de kunde tänkas ha lust med. Men själva AWn har "bara" varit lugn middag med trevlig aktivitet. Jag som inte är speciellt social av mig har ändå varit helt ok med sådant upplägg.
 
När vi haft AW på mina jobb så har vi under ett morgonmöte bestämt vad som ska göras (julbord, middag ute med efterföljande bowling och liknande har varit alternativen). När så många som möjligt är nöjda med typen av aktivitet så har det sedan kollats upp vilka datum som passar så många som möjligt. Därefter har chef eller teamleader ringt och bokat bord.

Jobbet har alltid betalat både mat + aktivitet. En gång var jag med om att det även inkluderades två glas alkohol. De som ville fick såklart dra vidare och festa, supa och allt vad de kunde tänkas ha lust med. Men själva AWn har "bara" varit lugn middag med trevlig aktivitet. Jag som inte är speciellt social av mig har ändå varit helt ok med sådant upplägg.
Jag vet fortfarande inte om jag skulle kalla ett sådant uppstyrt upplägg för AW, det är fortfarande en företagsfest/aktivitet för mig. AW för mig är när man ledigt träffas efter jobbet för måltid och eventuell dricka (eller drick aoch eventuell måltid), helt utanför arbetsplatsens/arbetsgivarens medverkan sas. :)
 
Jag har tack och lov inte arbetat på någon plats där det varit poppis med vare sig AW eller företagsfester och teambuilding eller liknande, men de gånger det HAR förekommit har det i allra högsta grad varit frivilligt.
Lite grupptryck runt julfesten men det har blivit mycket bättre.

Hade det föreslagits någonting i närheten av det som beskrivs i TS hade jag sagt blankt nej, och uppstod problem runt det är det absolut dags att ta upp det med chef eller HR.
 
Jag vet fortfarande inte om jag skulle kalla ett sådant uppstyrt upplägg för AW, det är fortfarande en företagsfest/aktivitet för mig. AW för mig är när man ledigt träffas efter jobbet för måltid och eventuell dricka (eller drick aoch eventuell måltid), helt utanför arbetsplatsens/arbetsgivarens medverkan sas. :)
Well, alla på mina arbetsplatser har kallat det för AW, så därför räknar jag det som sådant :)
 
Samma här, ungefär. Ibland är det någon som slänger ut en fråga om att gå ut och äta, dricka ett gäng och ibland är det någon som styr upp något liknande fast på arbetsplatsen efter arbetstid.

Därutöver sker ibland aktiviteter inom respektive avdelning, samt exempelvis inför jul och sommar (utöver de ”officiella” jul- och sommarfesterna där alla över landet utspridda kollegor deltar) som styrs upp av ex. avdelningschef eller personalklubb men som företaget står för.

Uppskattat av många men frivilligt att delta och inga onda blickar gentemot dem som inte gör det.
Exakt såhär fungerar det på min arbetsplats också. Trevligt när någon tar initiativ, även om jag sällan har möjlighet att vara med pga en allt för upptagen fritid.
 
Hos oss har vi inte AW i den bemärkelsen. Ingen av oss brukar umgås efter jobbet utan alla har fullt upp med sitt.

Däremot brukar företaget bjuda på middag ibland - men - under vissa premisser. På senare år har det tillkommit krav på att när företaget bjuder på middag så måste det ingå en hälsofrämjande aktivitet innan själva middagen. Till exempel padel.

Av den anledningen brukar jag av princip tacka nej. Jag är inte särskilt intresserad av att umgås med mina kollegor utanför jobbet, än mindre göra något jag inte alls tycker är ett dugg kul som att spela padel. Middag och prata lite skit, OK, men sen får det vara.
 
Hos oss har vi inte AW i den bemärkelsen. Ingen av oss brukar umgås efter jobbet utan alla har fullt upp med sitt.

Däremot brukar företaget bjuda på middag ibland - men - under vissa premisser. På senare år har det tillkommit krav på att när företaget bjuder på middag så måste det ingå en hälsofrämjande aktivitet innan själva middagen. Till exempel padel.

Av den anledningen brukar jag av princip tacka nej. Jag är inte särskilt intresserad av att umgås med mina kollegor utanför jobbet, än mindre göra något jag inte alls tycker är ett dugg kul som att spela padel. Middag och prata lite skit, OK, men sen får det vara.

Sånt hade jag också blivit irriterad på!
 
Vi har AW med vår grupp, men det drar vi ihop själva och är frivilligt att följa med. Vi går ut och käkar och tar nått att dricka, oftast har de flesta gått hem vid 19 typ..
Sen har kliniken fester nu och då, det är då för alla medarbetare på kliniken, men ingen av mina närmsta kollegor vill gå på dessa så det har jag tyvärr inte heller gjort eftersom jag inte känner någon annan 😅 men allt är frivilligt och efter arbetstid.
 
Vi har ingen AW och även om vi hade haft och folk hade blivit sura hade jag inte gått.

Jag gillar verkligen de flesta av mina kollegor men varför i hela friden skulle jag vilja ta av min dyrbara fritid för att umgås med dem? Umgås redan mer med dem än någon annan i mitt liv liksom. Dessutom utan att få lön... Jag vill hem och träna, spela, gosa katt, städa, laga mat, tvätta, handla osv. Jag hinner inte göra något efter jobbet liksom.

Dessutom dricker jag inte. Hade alltså suttit av tid i en miljö jag avskyr, nykter, och sett personer jag gillar och måste umgås med 8 timmar om dagen bli fyllemonster och göra dumma saker. Sedan hade jag haft oerhört svårt att skaka av mig personen de blir när de är fulla.
Nej tack :D
 
Det kanske var jag som valde att kalla det AW i trådstarten, men det är väl å andra sidan inte helt uttalat att det är en sån det handlar om. På mitt jobb funkar det så att det förekommer tre fester om året arrangerade av en särskild festgrupp (julfesten och så en fest på våren och en på hösten). Då fixar den gruppen allting och de som vill gå betalar i förväg så jag antar att de på det sättet också slipper problemet med utlägg. Kanske lite gruff om någon skolkar från julfesten men det är långt ifrån alla som går på den och efter sex år verkar de ha lärt sig att jag inte vill gå på dylika aktiviteter och har slutat tjata.

Utöver det har de alltså haft de här festerna jag har skrivit om i trådstarten, också en på våren och en på hösten, men det har haltat lite efter pandemin och förmodligen är det fler avdelningar än vår som inte vill. Det är här det förväntas att vi inte bara ska slösa en kväll på att umgås med våra kollegor (på hela arbetsplatsen...), vi ska också lägga arbetstid vi egentligen inte har på att planera det här och dessutom då göra ekonomiska utlägg. Och eftersom ingen vill vara med så blir det ett fåtal som "tvingas" och därmed får jättedyra utlägg för att man är för få som delar. Jag blev nog mest matt för att vi igår fick ett passivt-aggressivt mejl av den kollega som är drivande bakom detta som tyckte att det var ett arbetsmiljöproblem att vi inte vill engagera oss. Detta kom även upp på ett fysiskt möte där det trycktes ganska mycket på att de som är unga och inte har barn gott kan engagera sig. Eftersom det är jag och en tjej till som är "de unga utan barn" känner man sig ganska utpekad.

Däremot vet jag att när jag började på arbetsplatsen för sex år sen och var det en grupp veckopendlare som brukade träffas en kväll i veckan direkt efter jobbet på en pub och äta och prata lite skit. Mer regelrätt AW alltså och absolut inget tvång. Jag var aldrig med då heller eftersom jag dels måste hem till hästarna och dels verkligen inte har något gemensamt med mina kollegor och verkligen inte vill umgås med dem på min fritid, men det kan jag tänka mig är trevligt om man gillar den typen av umgänge.
 
Vi har ingen AW och även om vi hade haft och folk hade blivit sura hade jag inte gått.

Jag gillar verkligen de flesta av mina kollegor men varför i hela friden skulle jag vilja ta av min dyrbara fritid för att umgås med dem? Umgås redan mer med dem än någon annan i mitt liv liksom. Dessutom utan att få lön... Jag vill hem och träna, spela, gosa katt, städa, laga mat, tvätta, handla osv. Jag hinner inte göra något efter jobbet liksom.

Dessutom dricker jag inte. Hade alltså suttit av tid i en miljö jag avskyr, nykter, och sett personer jag gillar och måste umgås med 8 timmar om dagen bli fyllemonster och göra dumma saker. Sedan hade jag haft oerhört svårt att skaka av mig personen de blir när de är fulla.
Nej tack :D
Exakt så som jag känner också.
 
Vi har ingen AW och även om vi hade haft och folk hade blivit sura hade jag inte gått.

Jag gillar verkligen de flesta av mina kollegor men varför i hela friden skulle jag vilja ta av min dyrbara fritid för att umgås med dem? Umgås redan mer med dem än någon annan i mitt liv liksom. Dessutom utan att få lön... Jag vill hem och träna, spela, gosa katt, städa, laga mat, tvätta, handla osv. Jag hinner inte göra något efter jobbet liksom.

Dessutom dricker jag inte. Hade alltså suttit av tid i en miljö jag avskyr, nykter, och sett personer jag gillar och måste umgås med 8 timmar om dagen bli fyllemonster och göra dumma saker. Sedan hade jag haft oerhört svårt att skaka av mig personen de blir när de är fulla.
Nej tack :D

Antingen har du gräsliga kollegor eller så har du en gräslig syn på dem.
 
Det kanske var jag som valde att kalla det AW i trådstarten, men det är väl å andra sidan inte helt uttalat att det är en sån det handlar om. På mitt jobb funkar det så att det förekommer tre fester om året arrangerade av en särskild festgrupp (julfesten och så en fest på våren och en på hösten). Då fixar den gruppen allting och de som vill gå betalar i förväg så jag antar att de på det sättet också slipper problemet med utlägg. Kanske lite gruff om någon skolkar från julfesten men det är långt ifrån alla som går på den och efter sex år verkar de ha lärt sig att jag inte vill gå på dylika aktiviteter och har slutat tjata.

Utöver det har de alltså haft de här festerna jag har skrivit om i trådstarten, också en på våren och en på hösten, men det har haltat lite efter pandemin och förmodligen är det fler avdelningar än vår som inte vill. Det är här det förväntas att vi inte bara ska slösa en kväll på att umgås med våra kollegor (på hela arbetsplatsen...), vi ska också lägga arbetstid vi egentligen inte har på att planera det här och dessutom då göra ekonomiska utlägg. Och eftersom ingen vill vara med så blir det ett fåtal som "tvingas" och därmed får jättedyra utlägg för att man är för få som delar. Jag blev nog mest matt för att vi igår fick ett passivt-aggressivt mejl av den kollega som är drivande bakom detta som tyckte att det var ett arbetsmiljöproblem att vi inte vill engagera oss. Detta kom även upp på ett fysiskt möte där det trycktes ganska mycket på att de som är unga och inte har barn gott kan engagera sig. Eftersom det är jag och en tjej till som är "de unga utan barn" känner man sig ganska utpekad.

Däremot vet jag att när jag började på arbetsplatsen för sex år sen och var det en grupp veckopendlare som brukade träffas en kväll i veckan direkt efter jobbet på en pub och äta och prata lite skit. Mer regelrätt AW alltså och absolut inget tvång. Jag var aldrig med då heller eftersom jag dels måste hem till hästarna och dels verkligen inte har något gemensamt med mina kollegor och verkligen inte vill umgås med dem på min fritid, men det kan jag tänka mig är trevligt om man gillar den typen av umgänge.

Säg nej och stå fast vid det. Verkar vara en mycket märklig kultur på din arbetsplats som cheferna borde styra upp!
 
Jag står fast vid det jag skriver. Inget du skriver här säger motsatsen.
Jag tycker det är konstigt att tycka att en person som tycker att personer blir obehagliga när de dricker är gräslig.

Du gillar alltså personer som vrålar, skriker, och slår människor. Som tafsar och inte lyssnar på ett nej. Som blackoutar totalt, kissar och bajsar på sig, spyr, blackoutar igen och sedan skriker "Du behöver inte låtsas att du bryr dig om mig! Jag vet att du hatar mig"?

Inget av ovanstående gör någon jag känner när de blir fulla, men jag har sett tillräckligt för att tycka att så fort personer som dricker går över en viss gräns, blir det obehagligt för det känns som att de kommer hamna där.
Min morfar gjorde allt det där och försökte dessutom mörda min mormor tusentals gånger. Stängde ut sina barn på balkongen i minusgrader i pyamas.

Men absolut, jag är gräslig
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 920
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 929
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp