Hur är kulturen angående AW på er arbetsplats?

Så är det på många arbetsplatser, att det finns några som inte kan bete sig när dom dricker alkohol. Dom super, det blir fylleslag.

Dessutom oskönt för de som är nyktra alkoholister. Jobb och alkohol hör inte ihop överhuvudtaget, de borde hållas isär helt.
Jag tycker absolut att man kan gå ut och ta ett glas med arbetskamraterna. Och jag tycker att det kan vara rätt kul att få prata om annat än jobb med sina arbetskamrater.
 
De gemensamhets aktiviteter som jobbet anordnar på betald arbetstid är obligatoriska (de kostar givetvis ingenting).

Utöver det har vi aw till och från för de som vill (kvällstid och var och en betalar själv för det de beställer). Dessa är helt frivilliga. Jag har aldrig deltagit och har inget intresse av det heller (även om jag har trevliga kollegor).
 
Då och då har vi något för hela arbetsplatsen, efter ett stormöte eller som en mindre sommarfest, men då brukar det börja t.ex 16 så att så många som möjligt kan vara med en liten stund om de vill (och om de brukar jobba till 17 då). Har för mig att det brukar ingå en dryckesbiljett då och kanske någon inhyrd popcornmaskin eller så.

På avdelningen har vi något då och då. En som slutade nyss körde aw som "avsked", i våras någon gång var det quizkväll i restaurangen på jobbet och då drog jag ihop ett gäng för att jag älskar att quizza. Men det är helt frivilligt och att betalar för sig själva på plats. I dessa fall är det käckt att ha restaurang med rättigheter i huset!

Några gånger under åren har vi haft någon kvällsgrej, t.ex en middag om någon ska sluta. Valfritt att delta men då har företaget bjudit.
 
Mitt gamla foretag hade spontana AW ibland, da helt enkelt nagra kollegor ville ga ut for en ol och bjod in de som var narvande - alla star far egen nota vid baren

Sen har vi diverse sociala evenemang, som overlag ligger pa arbetstid - jobbet betalar

Pa nuvarande jobb ordnar jag i nulaget en "konferens" da flera kollegor kommer flyga in till London. Vi har middagsaktiviteter alla fyra kvallar - men "bara" tva dar du forvantas delta, och tva dar det ar helt frivilligt. Jobbet betalar for all aktivitet, inkl de frivilliga middagarna.

Overlag - antingen arrangerar foretaget det, och da ar allt betalt men vissa forvantningar om att delta kan forekomma, eller sa ar det spontant kollegor emellan, dar alla star for eget
 
Mitt jobb är jobb inom kommun och nej det är aldrig tvång. AW har några ibland efter jobbet på någon restaurang. Alla betalar för sig och det är bara något trevligt folk gör tillsammans. Ibland har vissa AW i form av vandring i skogen eller utflykt till en skärgårdsö etc. Det är många naturintresserade på mitt jobb
 
Du kanske inte ser det, fast det händer? Jag menar inte våldtäkter och slagsmål. Jag menar höjda röster, folk som uttrycker sjuka åsikter (som rasism, våld mot djur osv), folk som gnäller och gnäller, folk som förminskar andras känslor, folk som skvallrar, någon som fäller olämpliga kommentarer, någon som försöker flörta, osv.

När folk dricker släpper dom på dom sociala normerna från arbetsplatsen och blir i mitt tycke osköna och obehagliga. Sånt dom hade hållit inne om nyktra delar dom med sig av på fyllan.

Det där har jag aldrig varit med om på en AW 😅
Folk käkar, tar kanske en öl eller glas vin och sen åker man hem.
Jargongen är samma som på jobbet, lika grov som alltid 😁
Jag är ju kompis utanför jobbet med flera kollegor och har dejtat en så att träffa dem utanför arbetstid är bara trevligt.
 
Det där har jag aldrig varit med om på en AW 😅
Folk käkar, tar kanske en öl eller glas vin och sen åker man hem.
Jargongen är samma som på jobbet, lika grov som alltid 😁
Jag är ju kompis utanför jobbet med flera kollegor och har dejtat en så att träffa dem utanför arbetstid är bara trevligt.
Nu vet jag inte vad du menar med jargong, men det låter högst otrevligt (baserat på egna erfarenheter från tidigare i livet). Brukade alltid handla om rasism, kvinnoförakt, homofobi och andra direkt otäcka saker - men det var för sådär 20 år sedan i och för sig. Låtsade skämt för att uttrycka horribla åsikter. Men det brukade alltid kallas för just ”vi har bara lite grov jargong”.
 
Nu vet jag inte vad du menar med jargong, men det låter högst otrevligt (baserat på egna erfarenheter från tidigare i livet). Brukade alltid handla om rasism, kvinnoförakt, homofobi och andra direkt otäcka saker - men det var för sådär 20 år sedan i och för sig. Låtsade skämt för att uttrycka horribla åsikter. Men det brukade alltid kallas för just ”vi har bara lite grov jargong”.

Nu är du helt ute och cyklar som tur är 😁
Vi har en grov jargong och väldigt högt till tak på mitt jobb.
Mina vänner som jobbar på kontor kan bli lite förskräckta över den men vi trivs!
Vi har regelbundet team-möten, där sätts betyg på hur man trivs på jobbet och en motivering lämnas, vad är bra, vad kan bli bättre.
Kollegorna och stämningen är alltid det som hamnar i topp från samtliga. Under de åren jag jobbat är det inte någon som slutat pga detta utan det gar varit studier, arbete närmare hemmet osv. Tvärtom så är det just kollegorna och stämningen som de saknat när de lämnat.
Ingen rasism, homofobi eller kvinnoförtryck.
 
Nu är du helt ute och cyklar som tur är 😁
Vi har en grov jargong och väldigt högt till tak på mitt jobb.
Mina vänner som jobbar på kontor kan bli lite förskräckta över den men vi trivs!
Vi har regelbundet team-möten, där sätts betyg på hur man trivs på jobbet och en motivering lämnas, vad är bra, vad kan bli bättre.
Kollegorna och stämningen är alltid det som hamnar i topp från samtliga. Under de åren jag jobbat är det inte någon som slutat pga detta utan det gar varit studier, arbete närmare hemmet osv. Tvärtom så är det just kollegorna och stämningen som de saknat när de lämnat.
Ingen rasism, homofobi eller kvinnoförtryck.
Men vad är en grov jargong?
 
Nu är du helt ute och cyklar som tur är 😁
Vi har en grov jargong och väldigt högt till tak på mitt jobb.
Mina vänner som jobbar på kontor kan bli lite förskräckta över den men vi trivs!
Vi har regelbundet team-möten, där sätts betyg på hur man trivs på jobbet och en motivering lämnas, vad är bra, vad kan bli bättre.
Kollegorna och stämningen är alltid det som hamnar i topp från samtliga. Under de åren jag jobbat är det inte någon som slutat pga detta utan det gar varit studier, arbete närmare hemmet osv. Tvärtom så är det just kollegorna och stämningen som de saknat när de lämnat.
Ingen rasism, homofobi eller kvinnoförtryck.
Det är min första tanke när någon nämner "grov jargong" också. Mycket höhö-skämt och en ursäkt till att kunna uttrycka sig både nedsättande och fräckt, ibland elakt. Jag vet inte vad en grov jargong är annars? :)
 
Jag pluggar nu en industriutbildning och många av mina klasskamrater har jobbat inom industrin i flera år. De har berättat on en grov jargong där man bland annat retas rejält med varandra tills någon blir arg och då blir personen hånad för att den blir arg osv.
Jag skulle verkligen inte acceptera sådant beteende, kommer vara rejält noga med vilken arbetsplats jag hamnar på efter utbildningen är klar.
 
Det är min första tanke när någon nämner "grov jargong" också. Mycket höhö-skämt och en ursäkt till att kunna uttrycka sig både nedsättande och fräckt, ibland elakt. Jag vet inte vad en grov jargong är annars? :)

Jag omformulerar mig till att vi hat väldigt roligt och kan prata om precis vad som helst. Inget ämne är för känsligt eller olämpligt hos oss.
Det blir så lätt missförstånd i skrift så jag nöjer mig så 😄
 
Skriver jag det här kommer vi framstå som ett gäng psykopater 😅
Är det så högt i tak att man får uttrycka sin avsky mot den grova jargongen utan att bli ansedd som lättkränkt och jobbig kollega? Igen, mina upplevelser av något helt annat, är att de som är i innegruppen tycker det är skitbra och att det är högt i tak, medan andra tycker att det är skit - men förstår att om man uttrycker det så får
man leta ny arbetsplats.
 
Jag pluggar nu en industriutbildning och många av mina klasskamrater har jobbat inom industrin i flera år. De har berättat on en grov jargong där man bland annat retas rejält med varandra tills någon blir arg och då blir personen hånad för att den blir arg osv.
Jag skulle verkligen inte acceptera sådant beteende, kommer vara rejält noga med vilken arbetsplats jag hamnar på efter utbildningen är klar.

Vi kan retas rätt rejält men vi är inte så många i mitt team och har bra koll på varandra. Ingen blir hånad och vi är väldigt måna om varandra. Det är en anledning till att folk trivs väldigt bra på min avdelning 😊
 
Är det så högt i tak att man får uttrycka sin avsky mot den grova jargongen utan att bli ansedd som lättkränkt och jobbig kollega? Igen, mina upplevelser av något helt annat, är att de som är i innegruppen tycker det är skitbra och att det är högt i tak, medan andra tycker att det är skit - men förstår att om man uttrycker det så får
man leta ny arbetsplats.

Det har än så länge inte hänt. Vi är som sagt inte så många och det finns ingen innegrupp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 828
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 920
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 929
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp