hunter hjälp

lillbeka

Trådstartare
har blivit lite osäker om vad för sadel och träns jag kan använda till hunter.. endel säger att man ska ha en flatback helst, andra säger en hopp sadel och vissa säger att flatback el hopp är helt fel och att det är allround som man ska ha :confused:
så om man då ska köpa ngn ny eng-sadel så vill man att den ska kunna användas i hunter :angel::smirk:

Så nu vill jag veta vad alla ni buke-hunter ryttare har för märken på era sadlar och träns, eller vilka model ni har :bow:

Sv: hunter hjälp

står så här i regelboken:

saddel must be black and/or brown leather of traditional hunting or forward seat type, knee insert on the skirt is optional.

men det kanske du redan hade läst, är inte så insatt i just hunter förutom att man inte får ha en allround mot dressyr.

Jag har då aldrig varit med om att någon diskats pga att dom ridit i allroundsadel osv. Jag vet tom en som rider i dressyrsadel (i sverige) men det är ju inte önskvärt och jag vet inte varför h*n gör det!

Hoppsadel gärna flatback, men allroundsadel funkar också gärna då mot hopp.

Jag har då aldrig varit med om att någon diskats pga att dom ridit i allroundsadel osv. Jag vet tom en som rider i dressyrsadel (i sverige) men det är ju inte önskvärt och jag vet inte varför h*n gör det!

Jag har själv varit på en tävling då en jätte ledsen tjej kommer ut från banan, domaren hade diskat henne för sadeln, man kan även bli diskad för för långa sporrar, det står det klart och tydligt vilken längd det ska vara så att diska tjejen som hade allround mot dressyr tyckte jag var hårt, men för att slippa risken att bli diskad, var noga med sadelmodellen,;)

Ja absolut, det trodde jag också men eftersom jag sett en ryttare rida klass på klass i dressyrsadel.... men hon har kankse nån slags dispens vad vet jag....

I min värld har det alltod varit hoppsadel lelr allroundsadel mot hopp men vanlig allroundsadel tror jag inte dom reagerar på sålänge det inte är, som du säger, mot dressyr...

Nyfiken fråga, men varför är det inte populärt att rida en sådan klass i dressyrsadel? Bedöms inte även ryttarens sits? Är det inte någon slags dressyrklass? för i så fall sitter man ju bättre i en dressyrsadel än i en hoppsadel där stiglädren måste vara väldigt korta och det är betydligt svårare att rida dressyr. (okunnig men nyfiken)

Nyfiken fråga, men varför är det inte populärt att rida en sådan klass i dressyrsadel? Bedöms inte även ryttarens sits? Är det inte någon slags dressyrklass? för i så fall sitter man ju bättre i en dressyrsadel än i en hoppsadel där stiglädren måste vara väldigt korta och det är betydligt svårare att rida dressyr. (okunnig men nyfiken)

Man rider i en hoppsadel för att en Hunter klass är en klass för hopphästar kan man säga. Se England -Hunters -hästar som rids i ex rävjakter, över häckar och murar.
Hunter under saddle är en klass "på marken" för dessa hopphästar. Sen har du tex hunter hack där du har två hinder, och sen finns det i USA rena hoppklasser också, och i alla dessa olika hunterklasser rider du med samma utrustning.

Hunter under saddle skulle man kunna översätta med "jakthäst under sadel"

Allt för att kunna uppvisa att Quarterhästen är en allroundhäst!

Därför rider man ENBART i olika typer av hoppsadlar. Har någon ridit i dressyrsadel och inte blivit diskad, beror det enbart påå överseende domare. Jag har varit med om diskningar för fel färg på ridbyxor, fel typ av vojlock, felaktig nosgrimma... mm. Det är väldigt tydliga regler för utrustning i dessa klasser.
Hoppas det klarnar lite! :D

Aha, nu fick jag lite mera kött på benen. Men varför rids hästarna i den extremt låga formen? den formen kan de inte hoppa i. Den formen rids inte jakthästarna heller i.
Jag startade en tråd i ämnet. Du får gärna svara där också om det finns mera detaljer.

sök på hunter hack på youtube så ser du att de kan visst hoppa, kanske inte så högt men de hoppar :p

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp