Hundvalpar biter isönder

Finns hundar som kvävts till döds efter att tungan fastnat i en kong. Så jag skulle inte riskera att ge en sån utan uppsyn. Tinja får inte ens ha leksaker framme om jag inte är hemma.

Samma. Det enda som finns framme här dygnet runt är ett stort renhorn, allt annat finns bara framme under bevakning. Lämnar aldrig något framme när vi ensamtränar valpar. De dör inte av att ha lite "tråkigt".

Poängen med att ensamhetsträna är at hunden ska vara trygg i att vara ensam utan en massa sysselsättingspyssel. Behöver den sådant för att inte förstöra inredningen så är den inte redo för ensamheten.

Samma. Det enda som finns framme här dygnet runt är ett stort renhorn, allt annat finns bara framme under bevakning. Lämnar aldrig något framme när vi ensamtränar valpar. De dör inte av att ha lite "tråkigt".
Nej tråkigt får hon gärna ha så, speciellt när vi inte är hemma. men inte så tråkigt så att hon äter upp väggen

Min skit tuggar visserligen på saker när vi är hemma också. Men när vi inte är hemma så har vi henne på begränsat utrymme (från början bara sovrummet och senare även hallen) där det finns få saker att gnaga på. Då går hon och lägger sig. I hennes fall handlar det inte om separationsångest utan tristess. Jag är inte jätteförtjust i att ha framme massa leksaker för hon mördar dom (hon har en kong och det är väl det enda som överlevt). Hon brukar få nått gott att tugga på utan ben när vi går.

I valet av utrymme att ha henne på tog vi sovplatsen, upplever henne som tryggast där :)
Ja jag tror inte de är separationsångest på min tik eftersom hon ändå är med sin mamma. men särar jag på dom 2 och låter dom vara i varsina rum, då blir hon ledsen å piper och så. Säger inte ett ljud när vi är borta eller nått. grannarna hör aldrig någon av dom, dom märker inte ens av att vi har 2 hundar hemma och vi har henne i hallen då hon är lugnast där, ligger och sover där även om hela lgh är öppen.

Ja jag tror inte de är separationsångest på min tik eftersom hon ändå är med sin mamma. men särar jag på dom 2 och låter dom vara i varsina rum, då blir hon ledsen å piper och så. Säger inte ett ljud när vi är borta eller nått. grannarna hör aldrig någon av dom, dom märker inte ens av att vi har 2 hundar hemma och vi har henne i hallen då hon är lugnast där, ligger och sover där även om hela lgh är öppen.
Hon kan absolut ha separationsångest även om hon är med sin mor.

De behöver ju inte ljuda för att visa separationsångest :) Kan likaväl yttra sig i inre stress = gnaga på saker.

De två vanligaste tecknen på separationsångest är ljuda och bita.
Om hunden inte biter på dessa saker annars är det med största sannorlikhet separationsångest.

En hund kan ha separationsångest trots sällskap av annan hund för orsaken är avsaknaden av människa.
En hund kan likväl ha separationsångest efter sin hundkamrat, i sällskap av människa.

Klart det är separatonsångest om hunden käkar på inredningen. Kommer den åt ledarna på en spänningsatt kabel, biter igenom en sladd alltså, så lär den stendö.
Bara att backa i ensamhetsträningen till den nivå hunden klarar av. Ta bort alla tuggisar som ligger och skräpar. Välj sedan någon hunden tycker om som bara kommer fram vid ensamhetsträning.

Bur/lya som är täckt kan vara en stor trygghet för hunden att vara i när ägarna är borta, det som är olagligt är att stänga dörren, inte buren i sig.
Sen för att citera Per Jensen, Professor i etologi, "Lämnar jag en hund ensam har jag en ensam hund, lämnar jag två hundar i samma rum ensamna, så har jag två ensamna hundar"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar