Hundvalpar biter isönder

Wilma08

Trådstartare
Hejsan hejsan.
jag har en valp på 5 månader. lämnade henne själv idag och nu har hon bitit i sönder tapeten och en kabel. det är inte första gången hon har bitit av en kabel. hon vet att hon gör fel då hon skäms direkt man tittar på henne eller säger något. är det trotsat som är igång eller vad är det? hon biter inte i något när vi är hemma, inte på natten heller. :/ behöver lite tips :) om någon har :)

Hejsan hejsan.
jag har en valp på 5 månader. lämnade henne själv idag och nu har hon bitit i sönder tapeten och en kabel. det är inte första gången hon har bitit av en kabel. hon vet att hon gör fel då hon skäms direkt man tittar på henne eller säger något. är det trotsat som är igång eller vad är det? hon biter inte i något när vi är hemma, inte på natten heller. :/ behöver lite tips :) om någon har :)

Nej det är inte trots.

Lägg undan sladdar och lämna henne inte ensam innan hon fixar det, börja med att gå ut till soptunnan t ex och in direkt igen. Och skäll inte på henne för att hon bitit sönder något när det är du som lämnar henne innan hon känner sig bekväm med det!

Nej det är inte trots.

Lägg undan sladdar och lämna henne inte ensam innan hon fixar det, börja med att gå ut till soptunnan t ex och in direkt igen. Och skäll inte på henne för att hon bitit sönder något när det är du som lämnar henne innan hon känner sig bekväm med det!

Hon är van att vara själv korta stunder ända sen jag fick hem henne. å sladdarna kan ja inte bara lägga undan då dom hör till lgh å sitter fast mot väggen. skäller inte på henne heller eftersom jag inte sett att hon gjort de.

Hunden är inte trygg själv och visar sin separationsångest genom att tugga på saker.

För övrigt så trotsar aldrig hundar, men dom går igenom olika utvecklingsfaser - precis som unga människor gör :)

Sen är hon inte ensam heller, för hon har sin mamma med sig :) okej jo de är ju sant då.

Å vad skulle det vara tex? för bur är ju inte lagligt att ha och massa kompostgaller tänker jag inte sätta runt väggarna..
Tough shit. Har man valp får man räkna med visst knussel med galler och annat innan den slutat bita på inredningen om man inte kan göra sladdarna oåtkomliga på annat sätt. Har man småbarn får man sätta petskydd på eluttagen tills ungen blivit äldre även om det är opraktiskt ur användarsynpunkt, that's life.

Å vad skulle det vara tex? för bur är ju inte lagligt att ha och massa kompostgaller tänker jag inte sätta runt väggarna..
Sladdar går att plocka bort och trä igenom rör som fästs i väggen :) Det kan gå jäkligt illa med en blöt valpmun om den biter i en elsladd. Har haft en katt som gjorde det och den brände upp hela insidan av kinden :(

Och vad i hela friden är det för fel på kompostgaller eller annat som sätter valpens säkerhet före annat ? Valpen byter tänder, det kliar osv och då tuggar dom på saker - sen vad är olika.

Som @iNHALE säger kan det ju vara lite pyssligt med valpar. En del slutar aldrig, en del håller på ett tag och en del börjar inte ens.

Hur är hon rastad osv när du lämnar henne?

Om du inte kan ta bort sladdarna när du åker finns det ju inte mycket annat att göra än att 1) sätta galler el sladdskydd, 2) lämna henne ännu kortare stunder iaf, 3) ta med henne eller 4) ha trasiga sladdar.

Eller vad vill du ha för tips?

även om det hade varit lagligt med burförvaring, tycker du det känns shysst/vettingt/försvarbart att sätta valpen i bur för att du inte vill valpsäkra hemmet..?
Se till att den har tillåtna saker att tugga på när munnen kliar, upp med kompostgaller eller dra om sladdarna.

Hej på dig!

Det verkar som din valp har lite separationsångest. Föreslår som de andra skriver här att dra ner på tiden du lämnar henne. Här kommer andra tips:
* Börja med avgränsa utrymmet du har valpen i. OBS!EJ bur! Inte tillåtet. Men du kan använda ihopsatta kompostgaller eller använd ett rum som du valpsäkra först och sätt en barngrind i dörrhålet.

* Köp en kong i djuraffären! I den fylller du blandat med torrfoder och blötfoder i. Ge bara den när valpen ska vara själv i rummet.

* Filma valpen! Jättebra sätt att kolla hur det har gått under tiden du varit borta.

* Se till att valpen är trött, rastad och ätit.

*Börja träna valpen att vara själv när du är kvar i lägenheten. Första steget, är att du lämnar henne med kongen och säger " vänta här" och stänger grinden till inhägnaden/rummet. Du är kvar i hennes synhåll. Börja med korta stunder. Gå in och ta bort hennes kong med något gott i utbytet. Hon ska bara ha kongen när hon är själv. Öka sedan på ensamtiden när du är själv hemma. Sedan när det funkar börjar du lämna hemnet korta stunder. Målet är att hon ska vara trygg och lugn när du lämnar och kommer tillbaka.

* OBS! Under den här tiden, är det viktigt att valpen är enbart själv under tiden du tränar, se till att skaffa hundvakt när du måste lämna valpen annars.

Hoppas det löser sig för dig med valpen! Lägg gärna mycket tid på detta. Önskar dig lycka till!

Hej på dig!

Det verkar som din valp har lite separationsångest. Föreslår som de andra skriver här att dra ner på tiden du lämnar henne. Här kommer andra tips:
* Börja med avgränsa utrymmet du har valpen i. OBS!EJ bur! Inte tillåtet. Men du kan använda ihopsatta kompostgaller eller använd ett rum som du valpsäkra först och sätt en barngrind i dörrhålet.

* Köp en kong i djuraffären! I den fylller du blandat med torrfoder och blötfoder i. Ge bara den när valpen ska vara själv i rummet.

* Filma valpen! Jättebra sätt att kolla hur det har gått under tiden du varit borta.

*Börja träna valpen att vara själv när du är kvar i lägenheten. Första steget, är att du lämnar henne med kongen och säger " vänta här" och stänger grinden till inhägnaden/rummet. Du är kvar i hennes synhåll. Börja med korta stunder. Gå in och ta bort hennes kong med något gott i utbytet. Hon ska bara ha kongen när hon är själv. Öka sedan på ensamtiden när du är själv hemma. Sedan när det funkar börjar du lämna hemnet korta stunder. Målet är att hon ska vara trygg och lugn när du lämnar och kommer tillbaka.

* OBS! Under den här tiden, är det viktigt att valpen är enbart själv under tiden du tränar, se till att skaffa hundvakt när du måste lämna valpen annars.

Hoppas det löser sig för dig med valpen! Lägg gärna mycket tid på detta. Önskar dig lycka till!

Okej tack för tipset :) köpa Kong blir :)
Nu är hon endast i hallen när hon är ensam. Nej bur vill jag inte ha heller även om de varit tillåtet. det är bara ibland som hon blir så här. lämnat henne själv sen hon föddes lixom. Fött upp henne själv :) men igår gick jag en promenad innan jag skulle iväg så att hon kanske skulle bli lite sliten. det är ju ändå border collie i henne. kör mkt huvudträning när jag är hemma. Ben och massa leksaker har båda hundarna jämt när dom är själva så att dom ska ha något att leka och tugga på. Annars när ja lämnat dom själv så har jag bara gått ut å låtit dom kissat och bajsat och då har hon inte tuggat på något. läst på många ställen att hundar kan komma upp i varv om man går promenad och sedan lämnar dom och då kan dom inte varva ner och börjar tugga på saker, kan det vara så?
Under natten sover dom oxå i hallen och då gör hon heller inget.

Som @iNHALE säger kan det ju vara lite pyssligt med valpar. En del slutar aldrig, en del håller på ett tag och en del börjar inte ens.

Hur är hon rastad osv när du lämnar henne?

Om du inte kan ta bort sladdarna när du åker finns det ju inte mycket annat att göra än att 1) sätta galler el sladdskydd, 2) lämna henne ännu kortare stunder iaf, 3) ta med henne eller 4) ha trasiga sladdar.

Eller vad vill du ha för tips?

Jo jag vet att det kan vara lite bökigt med valpar. vet att tänderna kan klia och så vidare eftersom hon tappar dom nu. innan har hon bara tuggat på sina ben. oftast när jag lämnar dom ensamma har jag bara gått så dom får kissa och bajsat men igår gick jag en promenad. har haft med henne på jobbet ibland eftersom hon inte kan vara ensam långa stunder. tack för tipset på sladdskydd, hade jag inte en tanke på. :)

Min skit tuggar visserligen på saker när vi är hemma också. Men när vi inte är hemma så har vi henne på begränsat utrymme (från början bara sovrummet och senare även hallen) där det finns få saker att gnaga på. Då går hon och lägger sig. I hennes fall handlar det inte om separationsångest utan tristess. Jag är inte jätteförtjust i att ha framme massa leksaker för hon mördar dom (hon har en kong och det är väl det enda som överlevt). Hon brukar få nått gott att tugga på utan ben när vi går.

I valet av utrymme att ha henne på tog vi sovplatsen, upplever henne som tryggast där :)

Hej på dig!

Lämpligtvis serveras kongen djupfryst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 034
Senast: Milosari
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar