Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uj vilka jobbiga dagar för både hundar och mig.

Skalman parade en sista gång sin brud i söndagskväll och 30 minuter efteråt fick jag stänga av ordentligt här hemma och åka till akuten. Då hade min magsmärta som började under torsdagen eskalerat så mycket att jag inte klarade av den längre. Efter en lång kväll på akuten var det bara ringa min dotter och fråga om hon kunde ta sig till mig och vara hos hundarna (hon bor 4 mil bort med precis nu paj bil) - men hon fick skjuts in och hon fick stanna här....tills idag. Tack och lov hade hon semester just denna vecka !

Dottern är ingen direkt hundmänniska, men matar dom med det jag ber henne mata med, fixar vatten och håller isär hundarna och släpper ut dom i omgångar i trädgården. Dom har dock mest gått i trädgården med det överlever dom. Någon kort promenad med dom en och en.
Själv låg jag i plågor på sjukan många timmar innan dom konstaterade gallsten och inflammerad gallblåsa, så sen äntligen fick jag åka in i ett drogtöcken tills operation igår. Nu ont efter operationen, men inte lika illa som före och är så glad att vara hemma igen :love:
Jag går dock som ringaren i Notre Dam - långsamt och med kutande rygg (jäkligt svårt räta upp sig helt), så några långpromenader blir det inte närmaste tiden :meh: Och det är ett helsicke att nå ner och plocka upp hundskit :arghh:)

Nämen fy ! Önskar jag kunde hjälpa till. Hoppas du kryar på dig raskt nu.

Gibbs haltar på ett framben när han legat still, sen verkar det "värma ur". Någon muskel?
Avvakta eller ringa veterinär redan idag?

Avvakta. Jag skulle vila, vila och vila och ge det tid, typ några veckor så länge det inte blir värre.
Kolla med Lasses uppfödare annars, hen är ju en pärla!!

Och min lilla svarta går som medium i agility och väger 19,5 kg.
Fick lov att mäta och hon är nästan exakt 40 cm hög. Inte för inte jag brukar kalla henne cementsugga eller bowlingklot. Liten och kompakt.
20180422_142350.webp

Uj vilka jobbiga dagar för både hundar och mig.

Skalman parade en sista gång sin brud i söndagskväll och 30 minuter efteråt fick jag stänga av ordentligt här hemma och åka till akuten. Då hade min magsmärta som började under torsdagen eskalerat så mycket att jag inte klarade av den längre. Efter en lång kväll på akuten var det bara ringa min dotter och fråga om hon kunde ta sig till mig och vara hos hundarna (hon bor 4 mil bort med precis nu paj bil) - men hon fick skjuts in och hon fick stanna här....tills idag. Tack och lov hade hon semester just denna vecka !

Dottern är ingen direkt hundmänniska, men matar dom med det jag ber henne mata med, fixar vatten och håller isär hundarna och släpper ut dom i omgångar i trädgården. Dom har dock mest gått i trädgården med det överlever dom. Någon kort promenad med dom en och en.
Själv låg jag i plågor på sjukan många timmar innan dom konstaterade gallsten och inflammerad gallblåsa, så sen äntligen fick jag åka in i ett drogtöcken tills operation igår. Nu ont efter operationen, men inte lika illa som före och är så glad att vara hemma igen :love:
Jag går dock som ringaren i Notre Dam - långsamt och med kutande rygg (jäkligt svårt räta upp sig helt), så några långpromenader blir det inte närmaste tiden :meh: Och det är ett helsicke att nå ner och plocka upp hundskit :arghh:)
Krya på dig! <3

Gibbs är fortsatt halt, men det syns betydligt mindre. Funderar på om han stukat sig, när de for upp och ner på ett av bergen igår här hemma. Men då börjar de väl halta direkt? Det var efter vila som det uppkom. Känns inte varm eller svullen någonstans.

Det hade jag gjort med en vuxen hund, men inte en unghund. Då vill jag kolla fort. En unghund ska man inte vänta länge med när det gäller hältor.

Det finns ju så mycket som kan gå fel, så då är det skönare att kolla en gång i onödan än att inte kolla upp och kanske missa något som har bättre prognos vid snabb behandling. Vår Dalmatiner hade ju t.ex. panosteit, som bara visade sig efter att han legat och vilat.

Det finns ju så mycket som kan gå fel, så då är det skönare att kolla en gång i onödan än att inte kolla upp och kanske missa något som har bättre prognos vid snabb behandling. Vår Dalmatiner hade ju t.ex. panosteit, som bara visade sig efter att han legat och vilat.

Det försvann vid rörelse alltså?
Ja, just växande unghundar och hältor som inte ger sig är jag väldigt nojjig med. Det kan ju få stora konsekvenser om man inte är snabb nog.

Avvakta. Jag skulle vila, vila och vila och ge det tid, typ några veckor så länge det inte blir värre.
Kolla med Lasses uppfödare annars, hen är ju en pärla!!
Det skulle jag aldrig göra med en unghund, vuxna hundar, ja möjligtvis men aldrig med en unghund. Det finns så mycket som kan bli betydligt värre om man avvaktar än om man sätter in behandling direkt. Skulle det vara en stukning eller liknande så har man bara behövt lägga ut veterinärs kostnaden.

Meh, en 13 veckors valp ska omplaceras pga barnet är pälsdjursallergiskt. Jag är mycket skeptisk till att man inte upptäcker det före man skaffar valp, men jag har ju inga ungar heller så att eee..

Mina hundar matvägrar idag. Att Zeppe gör det är ju inget ovanligt, han får såna ryck. Men Sid, alltidhungrigmattjuven Sid, ville inte ha frukost? wtf? Jaja, han blir väl hungrig någon gång. :p

Det försvann vid rörelse alltså?
Ja, just växande unghundar och hältor som inte ger sig är jag väldigt nojjig med. Det kan ju få stora konsekvenser om man inte är snabb nog.
Så var det med huliganen, i början var det bara sekunder av rörelsestörning, så där så jag fundera på om jag kanske hade sett fel, sen var han halt precis när han kom upp från bädden, men också så korta stunder att jag undrade om jag kanske överreagerade. Men när han haltade allt fler sekunder så bestämde jag mig för att åka in till veterinären och då hade han en lös benbit i bogen och pålagringar.

Meh, en 13 veckors valp ska omplaceras pga barnet är pälsdjursallergiskt. Jag är mycket skeptisk till att man inte upptäcker det före man skaffar valp, men jag har ju inga ungar heller så att eee..

Mina hundar matvägrar idag. Att Zeppe gör det är ju inget ovanligt, han får såna ryck. Men Sid, alltidhungrigmattjuven Sid, ville inte ha frukost? wtf? Jaja, han blir väl hungrig någon gång. :p

Det kan gå fort. Dottern älskar djur och speciellt katter, vi har aldrig haft katt själva men hon passar på att gosa hemma hos svägerskan och hos kompisar. Men helt plötsligt en gång när hon var hos svägerskan och gosade blev hon alldeles röd och uppsvälld i ansiktet och ögonen kliade. Svägerskan hade som tur var allergimedicin hemma och kunde häva det. Så numera så får hon preppa med allergimedicin, klappa lite och sen gå och tvätta av sig ordentligt. Byta kläder när vi kommer hem osv. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård