Det är såklart upp till vad man har för hund som gör att det kan vara avgörande med hur ofta man tränar sök. När min malletik var mellan 2-5 så körde vi ofta två pass i veckan + någon enklare markeringsövning däremellan. Just då behövdes det, gick det två veckor mellan passen upplevde jag att jag fick jobba igen en del saker, detta upplevde jag inte när vi tränade tätare vilket faktiskt gjorde att vi kunde avancera lite snabbare. Viktigt när vi tränade så ofta var för min hund variationen, då var hon rullhund och vi alternerade mellan hittaövningar och tävlingslikt - samt allt däremellan. Hade vi tillgång till svåra legor, ja då utnyttjades det och då körde vi inte så långt. Var det en lätt ruta passade vi oftast på att köra längre, ibland var det figurant på alla skick - ibland bara två. Nu är hon åtta, i dryga 4 månader under vintern tränade vi inte sök alls pga diverse olika anledningar, när vi sedan körde förra helgen så gick hon nog bättre än någonsin! Hade jag gjort så när hon var 3 år, hade det inte fungerat lika bra
Så jag förstår absolut er som vill köra minst en gång i veckan, helst två. Hellre flera korta sökpass med kvalitativ träning än färre och längre. Jag upplever att många hundar behöver mängdträningen i söket, vi löste det med att använda oss utav "byxben" istället för vanliga figuranter. Då kunde jag med lätthet få till ett par sådana pass i veckan. Ibland var vi inte fler än 3 på vissa sökpass och då var det oftast fokus på något speciellt - markeringar, tomslag, svåra legor etc. När det var som galnast med sökträning så körde vi även på vardagskvällarna vintertid, lyse och reflex på hundar samt pannlampor på förarna. Då körde vi i lättare terräng, jag körde aldrig tävlingslikt med min när det var mörkt - aldrig att jag hade överlevt påvisen
@FrauleinLeo kanske går det att få till sökträning med färre personer mellan de regelrätta träningarna för att i alla fall kunna träna utvalda delar? Då behöver det inte heller ta så värst lång tid heller.