Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror nog på i vilka hundmiljöer man rör sig i, tänker jag. Jag upplever tvärtom att jag väldigt sällan ser haltande hundar, men visst, det händer.
Tittar man på hundar som går runt ute på stan så... Framförallt under sommarhalvåren ser jag mycket hundar här i centrum. Extremt många av dem har problem i form av rörelsestörningar. Ibland verkar fetma vara en bidragande orsak till rörelsestörningarna (eller kanske enda orsak, går ju inte att veta när man bara ser hunden gå förbi ute). Jag försöker i alla fall att inte titta på hundar vi möter, jag blir bara deppig av det.
 
De jag ser är storstadshundarna, du ser nog många aktiva tränande hundar.

Tittar man på hundar som går runt ute på stan så... Framförallt under sommarhalvåren ser jag mycket hundar här i centrum. Extremt många av dem har problem i form av rörelsestörningar. Ibland verkar fetma vara en bidragande orsak till rörelsestörningarna (eller kanske enda orsak, går ju inte att veta när man bara ser hunden gå förbi ute). Jag försöker i alla fall att inte titta på hundar vi möter, jag blir bara deppig av det.

Jag bor tack och lov inte i stan. :angel:
Men ja, de hundar jag råkar på är ju de på brukshundklubben och i olika träningsgrupper, t ex. Ser nog lite annorlunda ut där.

På tal om hältor blev jag blockad av en corgi-uppfödare för några veckor sedan. Denne hade varit och röntgat en avelshane som visade sig ha i princip inga skålar alls. Trots avvikande rörelsemönster och att hunden ibland hade svårt att komma uppför små höjder, så hade hen använt hunden i avel ändå. Tills nu då, när hen röntgat, och blivit alldeles förfärad. Hävdade att hunden inte varit halt, men det kom fram från annat håll att jo, hunden hade haltat innan. :cautious:
 
Usch vilken prövning det är att följa omplaceringsgrupper. Häromdagen var det en som annonserade efter en gratishund. Någon annan ville ha en hund men kunde max betala 1500. Nu är det några som "Tyvärr så har vi just nu lite låg inkomst så därför blir de svårt för oss att lägga massa tusenlappar på en hund".

Hallå, det kostar att ha hund! Inköpspriset är väl den mindre kostnaden, i ett längre perspektiv. Vad gör de när hunden blir sjuk och behöver vård?

:mad:

Edit; sen på bollen.
 
Det vet jag. Jag satt på blå stjärnan en lördag innan innan löning med den förra katten. Vi var väl sex, sju stycken i väntrummet som satt och pratade tillsammans med receptionisten. En av de andra tar upp att han inte kan betala för besöket (hunden är inte försäkrad) och undrar om det går att få betala av. En efter en stämmer de andra in i kören. Receptionisten säger lite trött att det går bra innan hon tittar på mig, den enda som inte har sagt något, och frågar om jag också behöver betala av. Jag bara skakade på huvudet och sa att jag kan betala och för det andra är katten försäkrad. Om blickar kunde döda...
Också varit med om det i samma väntrum, och att alla tyckt det var så dyrt. Men ingen försäkring, och sen tro att man kan få en operation billigt....
 
Usch vilken prövning det är att följa omplaceringsgrupper. Häromdagen var det en som annonserade efter en gratishund. Någon annan ville ha en hund men kunde max betala 1500. Nu är det några som "Tyvärr så har vi just nu lite låg inkomst så därför blir de svårt för oss att lägga massa tusenlappar på en hund".

Hallå, det kostar att ha hund! Inköpspriset är väl den mindre kostnaden, i ett längre perspektiv. Vad gör de när hunden blir sjuk och behöver vård?

:mad:

Då omplacerar man den.
 
På tal om veterinärråd, så har vi precis kommit hem efter att ha fått operera bort två klor på ena labben. Hon drog av två klokapslar i skogen (fastnade i skaren tror jag), vilka såklart inte var avdragna helt, så vet var tvungen att ta bort helt. Så det blir livat ett par veckor fram med tratt och koppelpromenader :meh:
 
På tal om veterinärråd, så har vi precis kommit hem efter att ha fått operera bort två klor på ena labben. Hon drog av två klokapslar i skogen (fastnade i skaren tror jag), vilka såklart inte var avdragna helt, så vet var tvungen att ta bort helt. Så det blir livat ett par veckor fram med tratt och koppelpromenader :meh:

Åh, vilken otur:(
 
20160802_172220.jpg
 
Jarla och Criga har fått nära 2 timmes fyspass med husse. Ömsom drag och ömsom lek och tokspring i snö och blåbärsris.
Mamma Mu och Skägget fick åka med mig och gå standpromenaden i grannbyn.
Vi mötte en Pappis som på fullaste allvar trodde han kunde mörda Mamma Mu :meh:
Redan på håll så förstod jag att det skulle bli tjaffsigt av mattes uppsyn att dömma när hon såg oss. Hon började rota i fickan och hala in hunden så jag slog ner på tempot och höll undan för att ge henne tid och utrymme.
Hon försökte tappert få uppmärksamhet med både leksak och godis men hunden struntade helt i henne. Har sällan hört en hund låta så jäkla arg:o
När hunden inte gav nån respons fick nog matten lite panik eller nått och försökte lyfta undan den från stigen men då flög den i händerna på henne samtidigt som den fräste och morrade som en drake. Under ett ögonblick hängde den i mattes kappärm! Jag förstod av mattes reaktion att minst ett av betten träffade handen.

Mamma Mu blängde trött på den och bara lufsade förbi. Skägget såg leksaken och blev jätteglad. Jag blev så tacksam över att mina inte triggades av stunden. Nog för att vi mött sura hundar ibland och det brukar gå bra men detta var nått nytt.

Stackars matten :(
 
Lilla Stina (Heffaklumpens I Love It) är så lycklig över att storebror äntligen leker med henne på "riktigt" :D Kan bero på att hon tappat sina vassa mjölkhuggisar :p Kullen är 6 månader om en vecka.
Fast hon får en uppläxning av storebror Skalman varje vecka när vi ses då hon är alldeles för glad och för på och för oartig ;) Sen är det full rulle :love:
Mini roar sig med att tvätta ihjäl besökande barn :rofl:

Skalman, Stina och en Mini-boss :)
 
Nu outar jag mej ordentligt men som sagts tidigare, det är inte bara 1:a priserna som ska synas! :D

Idag har vi debuterat i Klass2 i lydnaden!

De enda målen jag hade med dagen var att Wissla skulle ha fantastiskt roligt de minutrarna vi var på planen och att jag skulle göra allt för att hon skulle lyckas med momenten oavsett om det så skulle resultera i nollor. Vi lyckades!

Jag struntar fullständigt i att vi inte ens lyckades skrapa ihop poäng till ett 3:e pris utan tar istället med mej hennes fantastiska attityd, koncentration och kontakt i fria följet, tempot (på andra försöket) till rutan och det assnygga läggandet, attityden i apporteringarna och vittringen -vittringen som inte ens fanns en tillstymmelse till i vardagsrummet ens igår kväll -funkade tävlingsmässigt!

Och hunden, den var på topp ända till sista momentet! Bästa lilla bruna stjärna!:heart

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 266
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 955
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 569
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 479
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp