Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon börjar vi en tävlingsinriktad valpkurs, jag och Gibbs. Lite små-ångest med tanke på att vi gjort cirka ingenting alls? :o Han kan hans namn, när han vill höra, vill säga. :angel: Han kan knappt sitt. Lasse är ju första tävlingshunden och en del saker vi gjorde när han var liten sitter liksom fortfarande i och måste jobbas "om" med, så det ska bli lite spännande också att ta en helt grön valp och köra tävlingsinriktat från grunden. Hoppas vi inte skämmer ut oss fullständigt. :D

Men oj!! Är det att du bestämt dig för en specifik, eller är det så dåligt med bra aussieuppfödare? :eek:

Själv tycker jag att det är snålt med intressanta aussiekullar, även om man ställt sig i kö så är det svårt att få valp ifrån intressanta kullar eftersom att så många är intresserade. Nu har jag ju "bytt ras" ändå, men när jag letade så kändes det hopplöst!

Imorgon börjar vi en tävlingsinriktad valpkurs, jag och Gibbs. Lite små-ångest med tanke på att vi gjort cirka ingenting alls? :o Han kan hans namn, när han vill höra, vill säga. :angel: Han kan knappt sitt. Lasse är ju första tävlingshunden och en del saker vi gjorde när han var liten sitter liksom fortfarande i och måste jobbas "om" med, så det ska bli lite spännande också att ta en helt grön valp och köra tävlingsinriktat från grunden. Hoppas vi inte skämmer ut oss fullständigt. :D

Äsch, det är valpkurs. Även om den är mot tävling så är förväntningarna inte högre på kunskapsnivån än på vanlig kurs. Kände lika dant när jag och Calibra gick. Skillnaden var mer vilken typ av raser som var med. Här fanns inga blandraser, bulldoggar och Chihuahuor :)

Äsch, det är valpkurs. Även om den är mot tävling så är förväntningarna inte högre på kunskapsnivån än på vanlig kurs. Kände lika dant när jag och Calibra gick. Skillnaden var mer vilken typ av raser som var med. Här fanns inga blandraser, bulldoggar och Chihuahuor :)

Nä, visst är det så! Jag bannar ofta "mina" kursare om de står och jämför sig med varandra, men jag kan tydligen inte låta bli att göra det själv. :angel:

Nä, visst är det så! Jag bannar ofta "mina" kursare om de står och jämför sig med varandra, men jag kan tydligen inte låta bli att göra det själv. :angel:

Jag fick ångest veckan innan kursen startade för att Calibra inte kunde ligg och började träna in det. Kände mig som en sopa när jag gick dit för jag tyckte vi inte hade gjort något alls och så visade det sig att vi var överlägsna. Det blev en riktig boost-kurs som jag väl behövde :)

Jag fick ångest veckan innan kursen startade för att Calibra inte kunde ligg och började träna in det. Kände mig som en sopa när jag gick dit för jag tyckte vi inte hade gjort något alls och så visade det sig att vi var överlägsna. Det blev en riktig boost-kurs som jag väl behövde :)
Ligg? Vad är det? :confused::rofl: (Sid kan GODIS, MAT, #jäklaförbannadeskitvalpturattduärsöt, och ibland SITT :angel: )

Alsolsprit är bra saker!
Ja verkligen! Fast nu blir jag ju nyfiken... Exakt VAD är det som gör att det fungerar sådär?

Kan förövrigt rapportera att Aysu var gladare än på länge när vi var ute idag, trots att det var jättekallt. Visst, hon blir alltid busig när det blåser, men kyla brukar få henne icke-busig. Nu sprattlade hon runt, viftade på svansen hur mycket som helst och var allmänt studsig :D Det måste ha känts skönt att vara av med taggen!

Idag har jag och Floyd tjuvtränat lite på stället vi ska tävla på nästa helg :D det gick bra! Han går fortfarande in i jaktfot på följsamheten, men han höll positionen fint. Överlag gjorde han allt fint, man har verkligen så mycket gratis med en hund med mycket tryck i sig från början! Det vi kom fram till att vi ska slipa på nu veckan innan tävlingen är sättanden och ingångar :)
Efter träningen åkte vi till ett nytt mysigt café i byn och käkade lunch med en kompis. Gött med ett ställe där man får ta in hunden!

Nu kom jag precis in från en halvmilsrunda med alla hundarna, har spridit ut godis i den inhägnade delen av trädgården och står och tittar på genom fönstret när de letar godis, medan elden från brasan värmer upp min illfrusna rumpa :angel:

Älskar även min karl lite extra idag, medan jag fick hjälp med bokföringen av min mamma tidigare så har han storstädat hela huset :heart vi hade planerat att städa i morgon, men jag klagar inte på att kunna hitta på andra saker i stället :D

Den här har varit så duktig på skyddsträningen idag :love:

F98652E3-741F-44C7-97AB-5E939E3CBD7B.webp

Tråkdag för labben idag, med en matte som mest sovit. Nästa lördag blir det dock roligare. Då ska vi gå kurs och nöta fotgående :).

Starkt ogillande på att folk rekommenderar aussie till folk som vill ha en aktiv eller ren sällskapshund.
Blir så trött på det. Vill de ha fluff och häftiga färger kan de väl köpa MAS.

Eller en sheltie :p var på kurs med en familj som hade en aussiehane, deras första hund. Barnet, typ 12, skulle ha hunden till agility, (var en agilitykurs) men den hunden kom knappt in på plan pga utfall. Slutade med att ungen grät och de åkte hem. Känner mest, KUL första hund för hennes stackars barn.

Förstår inte varför man ska köpa en för svår hund till ett litet barn. En sheltie, pudel eller annan trevlig ras på agilityplan är väl helt perfekt, men nä....

Ja verkligen! Fast nu blir jag ju nyfiken... Exakt VAD är det som gör att det fungerar sådär?

Kan förövrigt rapportera att Aysu var gladare än på länge när vi var ute idag, trots att det var jättekallt. Visst, hon blir alltid busig när det blåser, men kyla brukar få henne icke-busig. Nu sprattlade hon runt, viftade på svansen hur mycket som helst och var allmänt studsig :D Det måste ha känts skönt att vara av med taggen!
Alsolsprit fungerar inte alltid - tyvärr :( När Skalman fick något i sin ena baktå i juni föärra sommaren så fick ha tom gå med gummitossor fyllda med alsolsprit minst en timma 2 gånger per dag i ett flertal dagar för att försöka dra ut eländet - men icke. Såret läkte, men tån förblev trippelt så stor och skiten är inkapslad, vad det nu är (misstänker glasflisa). Han har dock inte visat smärta någon gång, så tån får vara ful - ingen veterinär vill göra något så länge han inte störs av det för det går inte skära upp på måfå och leta. Hade gärna sett att bulan "sprack" och skiten kom ut :arghh:

Eller en sheltie :p var på kurs med en familj som hade en aussiehane, deras första hund. Barnet, typ 12, skulle ha hunden till agility, (var en agilitykurs) men den hunden kom knappt in på plan pga utfall. Slutade med att ungen grät och de åkte hem. Känner mest, KUL första hund för hennes stackars barn.

Förstår inte varför man ska köpa en för svår hund till ett litet barn. En sheltie, pudel eller annan trevlig ras på agilityplan är väl helt perfekt, men nä....
Folk är idioter.

Alsolsprit fungerar inte alltid - tyvärr :( När Skalman fick något i sin ena baktå i juni föärra sommaren så fick ha tom gå med gummitossor fyllda med alsolsprit minst en timma 2 gånger per dag i ett flertal dagar för att försöka dra ut eländet - men icke. Såret läkte, men tån förblev trippelt så stor och skiten är inkapslad, vad det nu är (misstänker glasflisa). Han har dock inte visat smärta någon gång, så tån får vara ful - ingen veterinär vill göra något så länge han inte störs av det för det går inte skära upp på måfå och leta. Hade gärna sett att bulan "sprack" och skiten kom ut :arghh:
Men fy! Jag minns att du skrev om det där förra sommaren, men trodde att det löst sig nu :(

Det där är ju tyvärr ett extremt tråkigt resultat av att folk köper en hund efter utseende och inte efter hundens egenskaper eller bakgrund.... tror ju inte att föräldrarna hade kunnat tänka sig att köpa ex en schäferhane eller rottweilerhane till sin tolvåring som agilityhund.

Stackars barn och stackars hund :(

Vi tränar ingenting (som en motpol till alla er duktiga personer här i tråden :D) utan roar oss med att äta efterrätt i sängen på hotellrummet.
Chokladboll för mig, broccoli för Svansson. Fint liv ändå (och rart av hotellet att bjuda på broccoli!) :love:

Bifogade filer

• 9F4F7458-0A45-4082-A9F9-36C57FD6F6AE.webp
    9F4F7458-0A45-4082-A9F9-36C57FD6F6AE.webp
    144,5 KB · Visningar: 80
Det där är ju tyvärr ett extremt tråkigt resultat av att folk köper en hund efter utseende och inte efter hundens egenskaper eller bakgrund.... tror ju inte att föräldrarna hade kunnat tänka sig att köpa ex en schäferhane eller rottweilerhane till sin tolvåring som agilityhund.

Stackars barn och stackars hund :(

Att tillägga var att barnet inte ens kunde hålla i kopplet för hunden var på tok för stark. Den vuxne höll hunden i selen (sån med ett handtag på) och den var så stressad, riktigt tråkig syn. Måste varit tråkigt för denna unge att se den andra jämnåriga lära sig agility med sin betydligt mycket lättare hund när den med aussien inte ens kom in på banan om den inte var tom på hundar.

Tyvärr gynnas ju inte aussien av sina "häftiga" färger...

När man har Schäfer och är uppfödare förväntar sig folk att hundarna går i perfekt fotgående vid 12 v typ :meh:

Du menar att det inte står som följade på er hemsida?
”Med valpen följer:
  • Köpeavtal, registreringsbevis från SKK, vaccinationsintyg
  • Veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än 7 dagar
  • Dolda fel-försäkring
  • Ett fotgående som kommer vara befäst vid 12 veckors ålder”

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 669
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar