• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare HuskyFlower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 455
H

HuskyFlower

Hej! Jag är en glad tjej som är väldigt inne på att starta ett eget hundspann.
Jag har i hela mitt liv alltid älskat hundar, speciellt Alaska Husky. Jag är hund allergiker så en fällande innehund är inget för mig.
Var och pratade med en kille som hade startat eget spann i Norge och fick lite viktig information.
Nu undrar jag om det kanske är någon här inne som har ett eget hundspann eller liknande? Ni får gärna skriva och berätta lite i så fall.
Andra som har frågor eller bara kommentarer är så klart och välkomna!

Tack på förhand! Kamilla

Sv: Hundspann

Hur mycket pengar har du och hur bor du?
Det är de två viktigatse frågorna om du ska ha många hundar.

De allra, allra flesta som börjar köra drag börjar med en eller två hundar och kör skidor och pulka.
När detta sedan fungerar och man kan hantera två hundar i lina, med skidor på fötterna och stavar i händerna och samtidigt svänga och hålla koll på sina medtävlare… DÅ och först då skaffar man fler hundar!

När man kommit så långt brukar man ofta försöka hänga någon annan kunnig hundspannsägare i hasorna under ett par säsonger och se och LÄRA en massa. Kanske kan man där även få provköra färdiga spann, få en inblick i avelsarbetet, träningsupplägg, utfodring osv.

När man känner att allt slit, alla långa träningspass, all långsiktig planering är det man vill ägna sej åt och man KAN en hel del om både hund i sej OCH om hur man skall/bör tänka vad gäller draghundar så kanske man köper ett par, tre, fyra hundar och börjar köra själv…

Jag känner inte till någon som bara bestämt sej för att köpa hundar och börja köra drag…
Även om man bestämmer sej idag och köper in några lämpliga valpar/unghundar – eller om man har råd/möjlighet att köpa inkörda hundar – så tar det ganska lång tid innan man är så duktig att man faktiskt kan ge sej ut i spåren med hundarna framför släden!

Mitt tips blir alltså…
Försök kom i kontakt med någon duktig och erfaren hundspannsägare där du kan ”gå bredvid” några säsonger! Köp sedan en hund och lär genom den hur du lägger upp fysträning, utfodring osv för att optimera tävlingssäsongen. Och om några år när du kan detta med draghundar DÅ börjar du planera införskaffandet av ett spann!

/Ulga

under lågsäsong kostade våra 16-20 siberian huskys (draghundar) ca 11-13.000kr under tävlingssässong ca 16-20.000kr i månaden. bara att ha i tanke ;) annars riktigt kul. men grymt mkt jobb, mat tre ggr per dag, mocka minst lika ofta, träna dom varje dag, för att träna måste man köra upp spår, om man inte har möjlighet att köra upp spår måste man lasta alla hundar och åka dit dom har spår uppkört, när det inte finns snö är det träning med släde på hjul, bil eller fyrhjuling. åka bort på semester kan man glömma. under dom 15 år jag har varit med på mina föräldrars huskyuppfödning så har vi inte haft en enda ledig dag eller semester. tkr det är rena slappgörat att ha häst nu. haha.
och nu hade vi mest inriktning på uppfödarbiten, pappa tävlade "bara" upp till NM med hundarna, men när det inte är tävlingssäsong så är det ju utställningssäsong.

Tackar tackar för era svar :D
Jag har pratat en del med den norska hundspanns föraren. Men alltså jag undrar en grej, kan man försörja sig på det eller måste man ha ett extra jobb vid sidan om?
Killen, eller rättare sagt den äldre mannen som jag pratade med levde av att köra andra i sitt hundspann liksom. Men han var ju inte precis någon krösus... tips?

kram:)

försörja sig på det kan man nog glömma. krävs fulltidsjobb med bra betalning för att ens ha råd att ha hundarna. men om man bor i en turistby som åre eller idre eller liknande kan man nog tjäna lite på om man gör utflykter men det är nog inte lönsamt alls. så jobb krävs nog !

Ja, jag har planaret att flytta till Sälen eller till Trysil (Norge). Där kan man nog tjäna lite pengar... hoppas jag :banana:

Inte för att slå ner dina drömmer på någotvis, men som ericaeriksson skriver så kostar det långt mycket mer att ha så många hundar än vad man ev får in säsongsvis på utflykter m.m..

Det gäller att ha en kraftig buffert och ett hyffsat välbetalt jobb som går att kombinera med draget ..

Ja det vet jag... så jag undrar om förslag? Hur försrjer sig andra hundspanns ägare? :D

Många livnär sig på att köra turister har du så pass bra hundar och kan leva så att du jobbar och föder upp bra hundar så kan du ju tjäna bra pengar på de samt sponsorer men de tar minst en 10-15 år att komma ditt!

Jag har en dröm om ett fett hundspan själv har hållt på med rasen sen -06 och jag är lååångt ifrån min dröm.

Att tänka på bra hundar om man tänker sig blandisar typ som Alskan huskys kan gå på en 40 000 kr.
Inte nog med att du behöver hundar så behöver du selar linor släde,turist släde som ska kuna ta en viss vikt ,samt ev trehjuling för att hålla igång hundarna när de är utom snö.

Sibbar är en ras som klarar sig exemplariskt i hundgårdar, men om någon skada skulle ske och hunden behöver va under uppsikt eller vård i hem miljö hur gör du då om de skulle inträffa?

Att tänka på är att just Sibbar men även polarhundar i sig fäller FRUKTANSVÄRT mycket 2 gånger om året!!:grin:

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan man tjäna pengar, men bara för att man flyttar till turistorter betyder inte de snabba pengar.
Konkuransen är rätt hård om turisterna,klimatet är hårt inte minst för hundarna!!

en bra ledarhund kan lätt kosta 40.000kr. och minst två bra ledarhundar måste man ha.

Ja det vet jag... så jag undrar om förslag? Hur försrjer sig andra hundspanns ägare?
De försakar allt annat!
De som lyckas i Alaska kan försörja sig på hundarna men som svensk har du inte samma möjligheter eftersom det inte finns några stora pengar i sporten.
Du kan tjäna lite pengar på avel om du lyckas bra på tävlingar med dina egna hundar. Billigare hundfoder kan man lyckas kapa åt sig om man är så bra att man får sponsring.
Att försörja sig själv och hundarna på turistkörning är en utopi.

Många livnär sig på att köra turister har du så pass bra hundar och kan leva så att du jobbar och föder upp bra hundar så kan du ju tjäna bra pengar på de samt sponsorer men de tar minst en 10-15 år att komma ditt!

Jag har en dröm om ett fett hundspan själv har hållt på med rasen sen -06 och jag är lååångt ifrån min dröm.

Att tänka på bra hundar om man tänker sig blandisar typ som Alskan huskys kan gå på en 40 000 kr.
Inte nog med att du behöver hundar så behöver du selar linor släde,turist släde som ska kuna ta en viss vikt ,samt ev trehjuling för att hålla igång hundarna när de är utom snö.

Sibbar är en ras som klarar sig exemplariskt i hundgårdar, men om någon skada skulle ske och hunden behöver va under uppsikt eller vård i hem miljö hur gör du då om de skulle inträffa?

Att tänka på är att just Sibbar men även polarhundar i sig fäller FRUKTANSVÄRT mycket 2 gånger om året!!:grin:

Hehe det var ett långt och bra svar ;) Jag känner en privat uppfödare som har MYCKET fina Alaska Huskys så jag har ej problem med att få nån fin hund^^ Men jag tror jag ska börja med att skaffa några fler Sibbar och sen får jag se hur det går :D
Jo jag undrar en sak till, är Sanojed hundar bra som slädhundar?

Jag är ingen expert på Samojed..Skulle väl säga som så uthållig stark hund kan funka bra till turister men inte alls i den mån som sibbarna gör.

Hmm.. ja jag vet 50 olika personer som föder upp alskan husky jag vet sibbar som kommer från kennar som är för trånga för breda för korta med svaga ryggar som inte kan dra..hur fina dom än må vara..

Många personer är så galna i Hysky trenden nu sedan filmerna kom saken att tillhöra jag har själv 3 Siberian husky som tar SJUKT mycket TID!!
Inte nog med att dom ska aktiveras som ska tas hand om pälsvården dom ska hälsokontrolleras alla hjälpmedel som vi använder i jobb ska underhållas.
Bara en släde av den typ vi anväder går på 15 000 och den tar en pers och en hund..sen kan du nog sätt uppmot 8 hundar framför..

De är liksom inte bara att fixa ett span att fixa ett bra hundspann och livnära sig på är 10 gånger svårare än de mesta.

Sen att tilllägga beror de också på vad för typ av Alaskan husky du väljer att använda som alla säkert vet så är inte en Alaskan husky en ras utan en korsning av polarhunds raser (i viss mån jakt hund)

Sen att tänka på under hårda vinter säsongerna går de åt väldigt mycket foder och även kött.
Mina 3 under vinter tid äter bara i mat för ca 2000 kr i månaden under tävling och träning.

Hur mycket pengar har du och hur bor du?
Det är de två viktigatse frågorna om du ska ha många hundar.

Jag har ganska gott om pengar, jag kommer från en ganska välbärgad/rik familj
Jag ska flytta till antingen Sälen eller Norge och ha en stor tomt och så

samojeder går på i sin egna takt, mest trav så det går inte spec fort. inte många som drar med dom längre. vanligast är ju grupp A, alltså blandraser som alaska husky. sen är det ju grupp c som är renrasiga siberian husky.

Okej om du har så gott om pengar så är mitt tips att bo på olika turist center för att få en del av livet.
Köra hund är inte en dans på rosor jävligt svårt skulle jag säga!
Dom flesta jag känner som har mer än 10 hundar har ca 4-6 H mark så där har du någon tomt =)
Lycka till kanske ses vi i spåren om några år!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 872
Senast: Maniac123
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 938
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 454
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈