Hundslakten i Kina

Så... märkning sker "godtyckligt" för att du som konsument inte läste artikeln du själv länkade till? Att något sker "godtyckligt" innebär att det sker utan några specifika ramar eller regler, så där anser jag helt enkelt att du har fel, med hänvisning till artikeln. Sker transport hamnar inte köttet under "Etiskt kött". Sker ingen transport hamnar köttet under "Etiskt kött". Exakt var är det godtyckliga? No offence men jag tycker nog att man som konsument till viss del får ta eget ansvar. Det framgår ju snarare väldigt tydligt i artikeln att det inte rör sig om märkningen "etiskt kött", av det jag citerade.

Dessutom finns det väl ändå grader i helvetet. Bara för att du anser märkningen vara förvirrande så betyder väl inte det att det per automatik är lika dåligt som vilket SCAN-slakteri som helst.

Jag har dragit i gång en diskussion som jag inte orkar fullfölja, känner jag. Jag ber om ursäkt för det. Hoppas ok!

Går ett klipp nu på Facebook om Hundslakten i Kina. För att producera läder
Helt vidrigt! De slår ihjäl hundarna med något påk-liknade och sedan skär de upp halsen.
Inget mera läder för mig iaf!
Jag tycker att det är jättebra att du tar upp frågan och även alla andra diskussioner som har pågått här. Ja, mycket av djurhållningen i andra länder (förkommer även i Sverige) är fruktansvärd. Men, det händer faktiskt även positiva saker. I Vietnamn så har myndigheter satt upp som mål att sluta med björngall verksamheten i landet,
https://www.animalsasia.org/uk/medi...ear-bile-farming-heres-what-happens-next.html
i Kina och i andra asiatiska länder arbetar myndigheterna med att få slut på den illegala hund och katt-köttmarknaden.
https://www.animalsasia.org/uk/media/news/news-archive/?c=uk&page=2
Mycket handlar om att utbilda människor och att det skall i samverkan med myndigheter och olika organisationer. Problemet med att illegala ligor i Kina stjäl hundar från privatpersoner för att sedan under vidriga omständigheter köra dem till köttmarknader är något som uppmärksammas också där. Men i flera provinser så håller opinionen på att vända och det är genom ett hårt arbete från massa engagerade människor. Vi konsumenter i väst kan göra många aktiva val när vi handlar och det är viktigt att vi använder den möjligheten och inte tänker att det är någon annans ansvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka