Hundslakten i Kina

Jag brukar tänka på det där när folk pratar om att om "stadsungarna" bara hade fått växa upp "utan att tro att kött kommer från en fabrik" skulle det inte finnas några vegetarianer/veganer... Jäkligt många av de som säger sådant verkar aldrig själva ha gjort mer än varit på någon bondgård och klappat djur - de har då aldrig sett någon slakt i alla fall. :cautious:

/Vegon uppväxt på en köttproducerande gård
Whaaaat?! Finns det folk som säger så?!

Jag tänker precis tvärtom, om "stadsborna" visste hur det verkligen går till så hade de inte ätit kött...:angel:
Jag är helt okej med att folk äter kött, men då ska de ta mig tusan även ta ansvar för hur djuret lever och dör. Kan du själv gå ut och slakta ditt lamm/ko/gris, varsågod och ät det. Inga problem.

/Vegetarian, även innan vi hade slaktlamm hemma när jag var liten

Whaaaat?! Finns det folk som säger så?!

Jag tänker precis tvärtom, om "stadsborna" visste hur det verkligen går till så hade de inte ätit kött...:angel:
Jag är helt okej med att folk äter kött, men då ska de ta mig tusan även ta ansvar för hur djuret lever och dör. Kan du själv gå ut och slakta ditt lamm/ko/gris, varsågod och ät det. Inga problem.

/Vegetarian, även innan vi hade slaktlamm hemma när jag var liten

Oja, man hör det ofta. Läst det på Buke också... :angel:

Jag kommer ihåg vilket jäkla liv det blev för många herrans år sedan när de på TV visade hur en älgkalv dog i något jaktprogram - det var ju traumatiserande! Mhm. Tydligen inget stilla insomnande till änglakör och blomsterprakt. :meh:
(Undrar hur det låtit om de visat inifrån ett slakteri också...)

Jag brukar tänka på det där när folk pratar om att om "stadsungarna" bara hade fått växa upp "utan att tro att kött kommer från en fabrik" skulle det inte finnas några vegetarianer/veganer... Jäkligt många av de som säger sådant verkar aldrig själva ha gjort mer än varit på någon bondgård och klappat djur - de har då aldrig sett någon slakt i alla fall. :cautious:

/Vegon uppväxt på en köttproducerande gård

Vad skumt. Jag har hört precis det motsatta hela livet, att om folk visste hur det går till hade de INTE ätit kött. Varför skulle någon bli mer motiverad att äta kött för att de ser djuret dö? Dont make any sense

Vad skumt. Jag har hört precis det motsatta hela livet, att om folk visste hur det går till hade de INTE ätit kött. Varför skulle någon bli mer motiverad att äta kött för att de ser djuret dö? Dont make any sense

För att det är natuuuuuurligt, är väl vad jag förstått förklaringen som. Typ att barn som växer upp med mat från affären blir chockade den dag de - till slut - förstår att ett djur måste dö för att hamna på ICA, och så blir de vego. Men hade de bara vuxit upp på landet så hade de inte blivit chockade - och givetvis, det är enbart pga plötslig chock man skulle göra något så dumt som att undvika att äta djur. Eller nåt sånt.

För att det är natuuuuuurligt, är väl vad jag förstått förklaringen som. Typ att barn som växer upp med mat från affären blir chockade den dag de - till slut - förstår att ett djur måste dö för att hamna på ICA, och så blir de vego. Men hade de bara vuxit upp på landet så hade de inte blivit chockade - och givetvis, det är enbart pga plötslig chock man skulle göra något så dumt som att undvika att äta djur. Eller nåt sånt.
Ah, de pratar om den känslomässiga avtrubbningen det innebär att växa upp med att först nappa lille Pontus med flaska på våren, och sen grilla honom på hösten? :D

Ah, de pratar om den känslomässiga avtrubbningen det innebär att växa upp med att först nappa lille Pontus med flaska på våren, och sen grilla honom på hösten? :D

Exakt! Om än de nog skulle protestera mot "känslomässig avtrubbning. :laugh:
Och lustigt nog har de sällan eller aldrig gjort just det själva - men det har jag, faktiskt. Som är vego. O_o

På min ICA finns det en vara som heter "Etiskt Kött", från Hälsingestintan. Allt kött är spårbart och de använder ett mobilt slakteri om gårdarna inte kan slakta själva. Sen har vi även lokala producenter representerade och de gårdarna har jag besökt själv (de slaktar själva också).

Vill man vara hundra procent säker så får man nog börja föda upp sina egna djur. Jag och sambon har planer på att ha djur för hushållsproduktion om några år.

Jag tycker att det är farligt att använda sig av icke reglerade märkningar. Det är tillräckligt förvirrande för konsumenterna som det är. Jag tycker också att det känns en aning förmätet att kalla sin köttproduktion för etisk. Etisk, enligt vem?

Ang mobila slakterier och lönsamhet så är följande artikel intressant:

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall...-anda-att-djuren-fraktas-later-inte-sa-etiskt

Det händer alltså att man transporterar djur från andra gårdar till gården där slaktbilen står uppställd. Det hände här där jag bor. Då hämtade man djur, inte från närliggande gårdar, utan från Södermanland. Slaktbilen stod i norra Roslagen.

Jag tycker att det är farligt att använda sig av icke reglerade märkningar. Det är tillräckligt förvirrande för konsumenterna som det är. Jag tycker också att det känns en aning förmätet att kalla sin köttproduktion för etisk. Etisk, enligt vem?

http://www.st.nu/medelpad/sundsvall...-anda-att-djuren-fraktas-later-inte-sa-etiskt

Det händer alltså att man transporterar djur från andra gårdar till gården där slaktbilen står uppställd. Det hände här där jag bor. Då hämtade man djur, inte från närliggande gårdar, utan från Södermanland. Slaktbilen stod i norra Roslagen.

Vilken oerhört töntig kommentar, att djuren skulle stressas mer av att köra till en gård med slakteri, än ett annat slakteri. Så fånigt så det är inte klokt.

Vilken oerhört töntig kommentar, att djuren skulle stressas mer av att köra till en gård med slakteri, än ett annat slakteri. Så fånigt så det är inte klokt.

+ @fejt

Verkligen, helt ologiskt iom att de annars skulle transporteras betydligt längre och till ett ställe där slakt pågår permanent :confused:.

Har dessutom något minne från husdjurshygienkursen om att det finns forskning på att djur generellt inte får något ökat stresspåslag pga att deras artfränder slaktas framför ögonen på dem, utan det är troligtvis något vi människor hittat på eftersom vi applicerar våra känslor på djuren. Elbedövning av får görs ju på ett får i taget medan de står i grupp på de flesta slakterier (alla som inte har restrainer, vilket är typ ett par stycken). Det funkar alldeles utmärkt. Har däremot sett ett nötslakteri som var ordnat så att skjutboxen var i princip inne i slakthallen, så att korna kom in i slakthallens miljö precis innan bultningen. Det var inte alls optimalt och gav oroliga djur, dock troligen pga miljön med ljus, ljud och lukter i slakthallen. Inte för att andra bedövade/avlivade djur hänger där. (Slakteriet i fråga är dock ombyggt nu). Blev ett litet sidospår detta, men kontentan är att jag absolut tycker Hälsingestintan är ett bra initiativ och alternativ till konventionell slakt, både ur miljö- och djurskyddsperspektiv. :)

+ @fejt

Verkligen, helt ologiskt iom att de annars skulle transporteras betydligt längre och till ett ställe där slakt pågår permanent :confused:.

Har dessutom något minne från husdjurshygienkursen om att det finns forskning på att djur generellt inte får något ökat stresspåslag pga att deras artfränder slaktas framför ögonen på dem, utan det är troligtvis något vi människor hittat på eftersom vi applicerar våra känslor på djuren. Elbedövning av får görs ju på ett får i taget medan de står i grupp på de flesta slakterier (alla som inte har restrainer, vilket är typ ett par stycken). Det funkar alldeles utmärkt. Har däremot sett ett nötslakteri som var ordnat så att skjutboxen var i princip inne i slakthallen, så att korna kom in i slakthallens miljö precis innan bultningen. Det var inte alls optimalt och gav oroliga djur, dock troligen pga miljön med ljus, ljud och lukter i slakthallen. Inte för att andra bedövade/avlivade djur hänger där. (Slakteriet i fråga är dock ombyggt nu). Blev ett litet sidospår detta, men kontentan är att jag absolut tycker Hälsingestintan är ett bra initiativ och alternativ till konventionell slakt, både ur miljö- och djurskyddsperspektiv. :)

Fast det är ju galet att marknadsföra sig som ett slakteri som slaktar hemma på gårdarna om det är så att man transporterar dit djur från andra gårdar för att fylla nån kvot. Jag menar inte att det är värre än vanliga slakterier men det innebär ju fortfarande att djuren transporteras.

Fast det är ju galet att marknadsföra sig som ett slakteri som slaktar hemma på gårdarna om det är så att man transporterar dit djur från andra gårdar för att fylla nån kvot. Jag menar inte att det är värre än vanliga slakterier men det innebär ju fortfarande att djuren transporteras.
Jag hade GÄRNA använt ett mobilt slakteri till mina lamm, om det innebar att jag inte behövde köra de 10 milen som jag har till närmsta lammslakteri. En mil är mindre stress än 10 mil. Det är akut brist på lokalslakterier, att då köra ett mobilt till en uppsamlingspunkt kan ju fortfarande innebära ökad djurvälfärd.

Jag hade GÄRNA använt ett mobilt slakteri till mina lamm, om det innebar att jag inte behövde köra de 10 milen som jag har till närmsta lammslakteri. En mil är mindre stress än 10 mil. Det är akut brist på lokalslakterier, att då köra ett mobilt till en uppsamlingspunkt kan ju fortfarande innebära ökad djurvälfärd.

Jag håller med. Det jag vänder mig emot är att de inte marknadsför sig på det sättet. Man får intryck av att alla djur slaktas hemma.

Jag tror det är en stor anledning.
Jag skulle tex inte vilja äta marsvin, för mig är det husdjur/familjemedlemmar. I Peru äter de dock grillat marsvin.
Jag har ätit häst på Island. Just den hästen visste jag velat som ägt och slaktat så det kändes helt ok (dessutom var det väldigt gott). Min pappa höll dock på att få krupp när jag berättade det och sen ville han inte att jag skulle prata med honom om det mer.

Jag äter själv kött här hemma. Väljer ekologiskt så mycket det går. Har dock skaffat höns för att vi ska få eget kött, likaså har vi beställt ett lamm av grannen och nästa år ska vi troligen ha egen gris (vi är 3-4 familjer som ska ha ett gäng kultingar tillsammans och sen slakta på hösten). Detta för att veta att de haft det bra när de levde och, framförallt, veta hur de slaktas (tryggt hemma).
Jag fick reda på efteråt att den häst jag åt av hade jag ridit några år tidigare, också det på island. Han hade haft ett gott liv och han smakade gott. Jag hade i och för sig inga särskilda känslor för honom. Jag ser inget fel i att äta hästar och hundar, istället för kyckling ko och gris. Jag kan förstå de som väljer bort kött av etiska, miljömässiga eller ekonomiska skäl men att fördöma för att man väljer en viss art är ologiskt.

Dålig djurhållning är fel oavsett djurslag, men för att förbättra djurens status bör man nog först satsa på att förändra människosynen. Det är svårt att få folk att inse att de inte ska behandla djur illa om/när människorna blir illa behandlade.Du får inte slå din hund men det är okej att aga barnen går inte riktigt ihop logiskt.

Jag har varken sagt bu eller bä om produkten eller marknadsföringen, jag ville bara uppmärksamma om vad det kan finnas för utbud. På hemsidan står det inget om "samslakt". Jag vidhåller återigen att vill man vara hundra procent säker, då får man föda upp egna slaktdjur.

Tillägg, efter att ha läst artikeln:
"– Vi har ett koncept som heter etiskt kött och där har djuren inte någon transport överhuvud taget. Så när det är frågan om kortare transporter så går det under vårt originalvarumärke som är en mycket liten volym av det som Hälsingestintan säljer. Det handlar om två olika märkningar som står för två olika saker, säger Britt-Marie Stegs, vd vid Hälsingestintan."

Det är ju märkningen Etiskt Kött jag talar om? Alltså har ingen transport skett.

Senast ändrad av en moderator:
Den enda åsikten jag uppfattade i ditt inlägg var den om egenuppfödning.
Jag ville bara diskutera det du berättade om den etiska märkningen osv.

Den enda åsikten jag uppfattade i ditt inlägg var den om egenuppfödning.
Jag ville bara diskutera det du berättade om den etiska märkningen osv.

Nu förstår jag inte riktigt?
Jag gjorde ett inlägg om märkningen Etiskt Kött där inga transporter har skett. Du postar en atrikel om att en liten del av deras produktion sker med transporter, men det rör alltså inte den märkning som jag talar om. Vad är det som du vänder dig emot?

Nu förstår jag inte riktigt?
Jag gjorde ett inlägg om märkningen Etiskt Kött där inga transporter har skett. Du postar en atrikel om att en liten del av deras produktion sker med transporter, men det rör alltså inte den märkning som jag talar om. Vad är det som du vänder dig emot?

Jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Min tankebana kring det här började iom att jag vet att djur har transporterats långt för att slaktas i mobilt slakteri på gård där antalet djur varit för litet för lönsamhet. Alltså betydligt längre än en eller ett par mil. Jag vet det eftersom det har hänt här där jag bor.

Nu förstår jag att detta kött då inte kallas för "etiskt kött" och det var slarvigt av mig att inte uppmärksamma uppdelningen i de två produktionslinjerna.

Jag är dock övertygad om att jag inte är de enda som har svårt att hänga med i olika företags olika märkningar och det var det jag menade i mitt ursprungliga inlägg. Det är förvirrande för konsumenter och gör det onödigt svårt att veta vad man köper.

Min grundläggande poäng är alltså att jag tycker att märkning sker för godtyckligt och att företaget (samt många, många andra - om det bara var det aktuella skulle det egentligen inte vara något större problem) är otydliga i sin marknadsföring. Det tycker jag även om jag från början inte förstod att det rörde sig om två olika produktionslinjer.

Tillägg: Jag är för trött nu tror jag men jag hittar fasiken inte de två linjerna på hemsidan. Diskuterar gärna vidare i morgon (om du orkar) men jag måste sova nu.

Senast ändrad:
Jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Min tankebana kring det här började iom att jag vet att djur har transporterats långt för att slaktas i mobilt slakteri på gård där antalet djur varit för litet för lönsamhet. Alltså betydligt längre än en eller ett par mil. Jag vet det eftersom det har hänt här där jag bor.

Nu förstår jag att detta kött då inte kallas för "etiskt kött" och det var slarvigt av mig att inte uppmärksamma uppdelningen i de två produktionslinjerna.

Jag är dock övertygad om att jag inte är de enda som har svårt att hänga med i olika företags olika märkningar och det var det jag menade i mitt ursprungliga inlägg. Det är förvirrande för konsumenter och gör det onödigt svårt att veta vad man köper.

Min grundläggande poäng är alltså att jag tycker att märkning sker för godtyckligt och att företaget (samt många, många andra - om det bara var det aktuella skulle det egentligen inte vara något större problem) är otydliga i sin marknadsföring. Det tycker jag även om jag från början inte förstod att det rörde sig om två olika produktionslinjer.

Tillägg: Jag är för trött nu tror jag men jag hittar fasiken inte de två linjerna på hemsidan. Diskuterar gärna vidare i morgon (om du orkar) men jag måste sova nu.

Så... märkning sker "godtyckligt" för att du som konsument inte läste artikeln du själv länkade till? Att något sker "godtyckligt" innebär att det sker utan några specifika ramar eller regler, så där anser jag helt enkelt att du har fel, med hänvisning till artikeln. Sker transport hamnar inte köttet under "Etiskt kött". Sker ingen transport hamnar köttet under "Etiskt kött". Exakt var är det godtyckliga? No offence men jag tycker nog att man som konsument till viss del får ta eget ansvar. Det framgår ju snarare väldigt tydligt i artikeln att det inte rör sig om märkningen "etiskt kött", av det jag citerade.

Dessutom finns det väl ändå grader i helvetet. Bara för att du anser märkningen vara förvirrande så betyder väl inte det att det per automatik är lika dåligt som vilket SCAN-slakteri som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 566
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka