Hundslakten i Kina

Officiellt är det väl för att grisar har så kraftiga cykliska kramper efter bultbedövning att de får frakturer och förstör köttet. Köper dock inte det utan tycker det märks tydligt att det är för att kunna slakta de volymer man gör/i den hastighet man gör, det hade varit omöjligt med bult/elbedövning. Nötslakten innehåller ju betydligt fler manuella moment, men jag tycker ändå det säger en del att det slaktas ca 5 gånger fler grisar än boskap per dag i ett konventionellt slakteri.

Jag har för övrigt sett gasbedövningsfilmen som finns på någon djurrättssida samt sett det i verkligheten några gånger. På filmen kan inte gaskoncentrationen ha stigit tillräckligt fort då det tar betydligt längre tid än det gjort när jag sett det i verkligheten. Verkligheten är dock ändå tillräcklig för att få mig att må illa och jag hoppas verkligen att man från djurskydds- och veterinärhåll lyckas tvinga fram ett bättre alternativ för bedövning, även om jag tyvärr är tveksam till att det kommer ske. :(
Materialet jag tog del av kom från slu, så antar att det var representativt.

Jag har varit i Kina och sett fruktansvärd djurhållning.
Däremot funderar jag varför folk blir så mkt mer berörda över att det är hundar. För att de ses som husdjur här.
Jag tycker inte det är värre att använda eller äta hund istället för andra djur.
Jag tror det är en stor anledning.
Jag skulle tex inte vilja äta marsvin, för mig är det husdjur/familjemedlemmar. I Peru äter de dock grillat marsvin.
Jag har ätit häst på Island. Just den hästen visste jag velat som ägt och slaktat så det kändes helt ok (dessutom var det väldigt gott). Min pappa höll dock på att få krupp när jag berättade det och sen ville han inte att jag skulle prata med honom om det mer.

Jag äter själv kött här hemma. Väljer ekologiskt så mycket det går. Har dock skaffat höns för att vi ska få eget kött, likaså har vi beställt ett lamm av grannen och nästa år ska vi troligen ha egen gris (vi är 3-4 familjer som ska ha ett gäng kultingar tillsammans och sen slakta på hösten). Detta för att veta att de haft det bra när de levde och, framförallt, veta hur de slaktas (tryggt hemma).

Officiellt är det väl för att grisar har så kraftiga cykliska kramper efter bultbedövning att de får frakturer och förstör köttet. Köper dock inte det utan tycker det märks tydligt att det är för att kunna slakta de volymer man gör/i den hastighet man gör, det hade varit omöjligt med bult/elbedövning.

O_o Vilken konstig och suspekt anledning, våra grisar bultades alltid och det verkade inte vara några problem med köttet (det var ju bara fyra per år dock så det kanske inte är representativt).

Jag har varit i Kina och sett fruktansvärd djurhållning.
Däremot funderar jag varför folk blir så mkt mer berörda över att det är hundar. För att de ses som husdjur här.
Jag tycker inte det är värre att använda eller äta hund istället för andra djur.

Fast det är väl inte särskilt märkligt, egentligen? Människor tenderar att reagera på saker som inte tillhör deras egna kultur. Vi har hunden som husdjur och har därför en annan relation till hunden än vad vi har till gemene ko vars kött vi köper på ICA. Att man då reagerar på hundslakt är ju inte särskilt förvånande.

OT
Apropå slakt av djur i Sverige, finns det något sätt för oss konsumenter att få information om hur djuret har slaktas, dvs. att djuret inte har lidit/"alla" möjliga åtgärder för att minska lidandet har tagits?

Jag köper endast ekologiskt och i den mån det går närproducerat kött från frigående djur/djur som har tillgång till utomhusvistelse etc.. Men detta säger ju inget om hur djuret har slaktats. Så hur kan jag "se" detta så att jag kan välja kött från gårdar/märken som utför slakten på ett "bra" sätt? Går det att få den infon?

OT
Apropå slakt av djur i Sverige, finns det något sätt för oss konsumenter att få information om hur djuret har slaktas, dvs. att djuret inte har lidit/"alla" möjliga åtgärder för att minska lidandet har tagits?

Jag köper endast ekologiskt och i den mån det går närproducerat kött från frigående djur/djur som har tillgång till utomhusvistelse etc.. Men detta säger ju inget om hur djuret har slaktats. Så hur kan jag "se" detta så att jag kan välja kött från gårdar/märken som utför slakten på ett "bra" sätt? Går det att få den infon?
Gårdsslaktat tror jag är ganska tillförlitligt. På ICA Flygfyren säljer dom "Roslagskött" som är märkt med var det slaktats.
I teorin skall allt svenskt kött kunna spåras via slakteri o var de fötts/växt upp.

OT

Inte utan att själv närvara på slakten/köpa kött där du vet att slaktaren är bra.

Går ett klipp nu på Facebook om Hundslakten i Kina. För att producera läder
Helt vidrigt! De slår ihjäl hundarna med något påk-liknade och sedan skär de upp halsen.
Inget mera läder för mig iaf!

Det händer mycket fruktansvärda saker i världen, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Det optimala vore om alla djur behandlades väl och fick ett värdigt avslut samt att man slutade döda för nöje. Tror det är viktigt att man inte blundar och förnekar att det sker (även i Sverige).

Det värsta jag läst om måste nog dock vara menyn med rå levande aphjärna. Där undrar jag hur man kan ha hjärta att äta något som fortfarande lever :(

Inte utan att själv närvara på slakten/köpa kött där du vet att slaktaren är bra.
Å va trist... Vill ju ha typ en märkning att djuret har slaktats på ett "bra" sätt.
Under sommaren köper vi en del lött från en gård i närheten av vårt landsställe (är ett företag så utgår från att de får sälja), ska ta och fråga nästa sommar hur dom gör.

Är bara olika grader av helvetet, jag kan inte ens förstå människor som äter kött från slakterislaktade djur i sverige heller.
Rent vidrigt även här!

Agreed.

Vegetarian goin on vegan här... Ska jag äta kött vill jag möta djuret, veta vad det ätit, hur det levt, och se att det slaktats på ett humant sätt.

Så jag får väl typ börja föda upp egna kaniner och höns om jag återgår till att äta djur. Har tidigare köpt anka, kyckling och ägg från en gård där jag själv jobbat, så jag visste hur djuren hanteras och att de slaktas på plats.

Aldrig att jag köper inplastad biff på typ ica. Djurmisshandeln är ju bara en del, även antibiotikaresistens, dålig gödselhantering, den ekologiska kostnaden av köttproduktion, etc.

På min ICA finns det en vara som heter "Etiskt Kött", från Hälsingestintan. Allt kött är spårbart och de använder ett mobilt slakteri om gårdarna inte kan slakta själva. Sen har vi även lokala producenter representerade och de gårdarna har jag besökt själv (de slaktar själva också).

Vill man vara hundra procent säker så får man nog börja föda upp sina egna djur. Jag och sambon har planer på att ha djur för hushållsproduktion om några år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 569
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka