Hundslakten i Kina

Hundarna har TUR om de blir klubbade. Många av de som används för köttets skull blir kokade levande. Efter att ha tillbringat en lång tid i bur, hopträngda som sillar staplade på varandra utan mat eller vatten. Nej, man kan inte jämföra den djurhållningen och de metoderna med svensk godkänd djurhållning och slakt.

(Där finns mycket att önska inom svensk djurhållning också, det förnekar jag verkligen inte, och därför äter jag inte kött och undviker mejeriprodukter i stor utsträckning.)

Hundarna har TUR om de blir klubbade. Många av de som används för köttets skull blir kokade levande. Efter att ha tillbringat en lång tid i bur, hopträngda som sillar staplade på varandra utan mat eller vatten. Nej, man kan inte jämföra den djurhållningen och de metoderna med svensk godkänd djurhållning och slakt.

(Där finns mycket att önska inom svensk djurhållning också, det förnekar jag verkligen inte, och därför äter jag inte kött och undviker mejeriprodukter i stor utsträckning.)
Det stod en stor gryta i mitten av bilden. Antagligen så slängde de i köttet där...

Fast de är inte ett slag mot skallen, utan massor

Träffar de inte rätt på första så måste de ju slå igen. Vad är alternativet liksom? Att avbloda innan djuret är helt borta?

För dem är hundar mat och det är ju rent krasst bättre att så mycket som möjligt då tas till vara av hunden än att det ska slängas/brännas till ingen nytta alls.Tror chansen att läder man köper kommer från hund, är i princip obefintlig. Alldeles för tunn hud för att vara användbart till något vettigt och hållbart efter avhårning och beredning. Långhåriga hundars skinn hamnar däremot som pälsdetaljer på diverse jackor, skor och kragar.

Med tanke på alla filmer om live skinning, live boiling, etc etc är jag inte den som köper nåt med skinn från Kina. Inte skinn överhuvudtaget. "Bedövningen" av svenska grisar med gas är INTE trevlig att skåda heller, men de kinesiska metoderna både i samband med och innan dödandet är helt vidriga. Olika grader av helvetet, kanske?

Nä. Kanske inte det. Men de äter upp dem iaf...

Vi äter kor, de äter hund. Det kan jag knappast se som något vi ska lägga oss i.....VAD de äter alltså.

Jag vill ju inte att Indier skriver på listor nere hos dem, att vi ska sluta äta kor.
Just det tyckte jag var väldigt "komiskt" när folk gick omkring här i Sverige och samlade namn för att folk i Kina ska sluta äta hund. Jag vet inte riktigt vad de trodde att de skulle kunna åstadkomma. Inte kunde de förstå ironin i sammanhanget heller, de flesta var garanterat köttätare.

Better safe then sorry!
1 av 3 stutar som slaktas i sverige kräver mer än ett skott för att bedövningen ska ta. Källa är en forskare på SLU som jobbat med en studie av just djurskyddet på svenska slakterier. Våra stutar är äldre än genomsnittet i europa och av kostnadsskäl används standardpatroner - som är gjorda för yngre (tunnare) skallben. (Obs att statistiken är ett rikssnitt, och därför kan variera mellan olika slakterier).

Vi tror att det är så himla fint och smidigt, men det är sällan det när man dödar friska djur. Och framför allt ser det väldigt dramatiskt ut med ryckningar, kroppar som ger ljud ifrån sig långt efter dödsögonblicket osv.

Jag försvarar verkligen inte grymheterna som sker vid hundslakt, eller felskotten som görs i våra slakterier, men jag protesterar mot den vanliga missuppfattningen att en väl utförd avlivning innebär att djuret somnar in stilla och fint och inte rör sig mer. Den är väldigt naiv och baserad på nån slags hollywoodromantik.

Med tanke på alla filmer om live skinning, live boiling, etc etc är jag inte den som köper nåt med skinn från Kina. Inte skinn överhuvudtaget. "Bedövningen" av svenska grisar med gas är INTE trevlig att skåda heller, men de kinesiska metoderna både i samband med och innan dödandet är helt vidriga. Olika grader av helvetet, kanske?
Nä fy. Jag grinade som en unge när jag såg film från koldioxidavlivningen av grisar på ett svenskt slakteri... Äter inte fläsk längre.

1 av 3 stutar som slaktas i sverige kräver mer än ett skott för att bedövningen ska ta. Källa är en forskare på SLU som jobbat med en studie av just djurskyddet på svenska slakterier. Våra stutar är äldre än genomsnittet i europa och av kostnadsskäl används standardpatroner - som är gjorda för yngre (tunnare) skallben. (Obs att statistiken är ett rikssnitt, och därför kan variera mellan olika slakterier).

Vi tror att det är så himla fint och smidigt, men det är sällan det när man dödar friska djur. Och framför allt ser det väldigt dramatiskt ut med ryckningar, kroppar som ger ljud ifrån sig långt efter dödsögonblicket osv.

Jag försvarar verkligen inte grymheterna som sker vid hundslakt, eller felskotten som görs i våra slakterier, men jag protesterar mot den vanliga missuppfattningen att en väl utförd avlivning innebär att djuret somnar in stilla och fint och inte rör sig mer. Den är väldigt naiv och baserad på nån slags hollywoodromantik.
Känns som att jag blev missuppfattad nu, jag svarade på att det slogs mer än ett slag,med andra ord bättre flera gånger o vara säker än bara ett o det blir en miss,

Ja. Helt galet.

Officiellt är det väl för att grisar har så kraftiga cykliska kramper efter bultbedövning att de får frakturer och förstör köttet. Köper dock inte det utan tycker det märks tydligt att det är för att kunna slakta de volymer man gör/i den hastighet man gör, det hade varit omöjligt med bult/elbedövning. Nötslakten innehåller ju betydligt fler manuella moment, men jag tycker ändå det säger en del att det slaktas ca 5 gånger fler grisar än boskap per dag i ett konventionellt slakteri.

Jag har för övrigt sett gasbedövningsfilmen som finns på någon djurrättssida samt sett det i verkligheten några gånger. På filmen kan inte gaskoncentrationen ha stigit tillräckligt fort då det tar betydligt längre tid än det gjort när jag sett det i verkligheten. Verkligheten är dock ändå tillräcklig för att få mig att må illa och jag hoppas verkligen att man från djurskydds- och veterinärhåll lyckas tvinga fram ett bättre alternativ för bedövning, även om jag tyvärr är tveksam till att det kommer ske. :(

Jag brukar tänka på det där när folk pratar om att om "stadsungarna" bara hade fått växa upp "utan att tro att kött kommer från en fabrik" skulle det inte finnas några vegetarianer/veganer... Jäkligt många av de som säger sådant verkar aldrig själva ha gjort mer än varit på någon bondgård och klappat djur - de har då aldrig sett någon slakt i alla fall. :cautious:

/Vegon uppväxt på en köttproducerande gård

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 570
Senast: fixi
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
868
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2