Hundskall i trädgård på landet

Sv: Hundskall i trädgård på landet

Jag fick lära mig att dra ut på godiset och minska allt eftersom hunden blev säkrare, när man minskat till inget brukar hunden vara så säker och vara supernöjd med bara klappar och smek :)

Ah, tack! Ska sitta på altanen och försöka plugga idag så ska försöka dra ner på snasket då. :)

Frågan om var ni bodde var mer retorisk, typ "Var bor du, E4.an!?"
Men det är väl jag som verkar bo i bortre obyggden.

What ever

Har du en gång fått in skvallret behöver du inte ge godis för varje skvaller, dock anser jag att du ska "betala", med allt från "Vad du är en duktig hund!" Till att ha en skål med tex kattmat ståendes på altanen som du kan slänga till hunden emellanåt.

Vill du ha en ren "baning" på beteendet, dvs nåt som hunden gör nästan av sig självt, då ska du belöna så sällan som möjligt. Ett banat beteende gör hunden lite "sömnaktigt", så det är lite hur man vill ha det. Om man vill att hunden ska komma sättandes och skvallra av hjärtans lust, eller komma nån gång emellanåt och "säga" "Jo, förresten, det går nån därute.."

Vill du ha en ren "baning" på beteendet, dvs nåt som hunden gör nästan av sig självt, då ska du belöna så sällan som möjligt. Ett banat beteende gör hunden lite "sömnaktigt", så det är lite hur man vill ha det. Om man vill att hunden ska komma sättandes och skvallra av hjärtans lust, eller komma nån gång emellanåt och "säga" "Jo, förresten, det går nån därute.."

Jag förstår inte riktigt vad du menar med baning, gör nästan av sig självt? Att hunden slutar uppmärksamma det han tidigare vaktade på? Ska jag då bara tvärt sluta klicka + ge godis när han skäller? Fasa ut?

Han får ju gärna säga till, jag valde en ras med lite vakt i just därför. Men lite urskiljning på vad som behöver vaktas på vore ju najs... :p "Jo förresten det går nån där ute" låter som en lagom nivå. Det är en uppgift han gärna får ha, så länge han förstår att det räcker att säga till matte och inte tar på sig allt ansvar själv.

Det här med skvallerträning är helt nytt för mig, därav alla frågor. Jag har börjat ta bort klickern och variera med berömmet. Ibland får han ingenting, ibland ett "bra det räcker" och ibland godis.

Är det någon som vet något bra tips hur man får en hund att sluta skälla så fort den blir ensam??
Jag har en 10 månaders hund och den senaste månaden så skäller hon bara vi går in ett annat rum..
Är tacksam för alla tips!! :)

Den ska inte sluta uppmärksamma, vilket kanske vore det optimala, men har man vakt i hunden så har man. Utan den ska inte tänka på vad den gör när den skvallrar, själva skvallret ska ske under "auto-pilot", det är det som är baning.
Den vanligaste typen av baning är "Sitt", antingen kan du ha ett banat "sitt", du ger kommando och hunden sätter sig lite hipp som happ, utan att ha krav på belöning varje gång. Vill du däremot ändra beteendet "sitt", till ett "elit-sitt", så tar du bort baningen, belönar hunden, men i sin tur kräver ett omdelbart och perfekt "sitt".

I ditt fall, om du har vakt i hunden, så skulle jag nog belöna varje gång hunden skvallrar, men tänket är inte "Det är bra nu", utan tänket är mera "Nämen, såg du dem först, viiiilken duktig hund matte har"
Sen, med tanke på vakten, den vill du ju inte ha bort, så skulle jag "stå ut" med att belöna ganska ofta, med något hunden verkligen gillar.

Är det någon som vet något bra tips hur man får en hund att sluta skälla så fort den blir ensam??
Jag har en 10 månaders hund och den senaste månaden så skäller hon bara vi går in ett annat rum..
Är tacksam för alla tips!! :)

Den skulle jag börja ensamhetsträna som om den var en pyttevalp.
  • Sätt kompostgaller mellan dig och valpen, släpp ut när hunden är lugn.
  • Öva hunden att vara passiv när ni är i samma rum
  • Låt den vara ensam i två minuter, gå tillbaka, men bara om den är tyst. osv

Min hund skäller när någon går förbi, eller ja, vrålar..han är ju en rottweiler. Men grannarna känner honom så dom hälsar bara på honom och går vidare. Bor också ensligt, men grannar ca 500 m bort med skog emellan. Han kan skälla lite på kvällen när han är ute, tror han är lite mörkrädd:D men grannarna har aldrig klagat. Jag skulle däremot bli tokig om han bara stod och skällde för jämnan, men sån är han ju inte.

Tack, det ska jag prova :)

Ja, vad tycker ni?
Vad är okej och inte okej för dig själv och för dina grannar?

Jag önskar min egna hund inte skällde i trädgården, såvida ngn inte kommer. Vi bor ganska ensligt i mina ögon, men har en granne ca 500 m bort med skog emellan.

Jag håller på att drivas till vansinne av skällande hundar!!! Jag fick nya grannar för 6 år sedan. Och helt plötsligt både jag granne med en hundkennel och 20 hundar :eek:.

De har inte lika många hundar längre. Men problemet är att det är 4 meter mellan våra staket och de har 3-5 hundar i trädgården, som så fort de är ute, står och skäller på mig. Förutom de övriga hundar som sitter i hundgårdarna och skäller.

Så cikra 5 meter från där jag har mina utemöbler så står det ett gäng hundar och skäller så fort jag sitter ute. När jag klagar så får jag bara till svar att jag allt får stå ut med att hundarna skäller för de bor i en jordbruksfastighet och hon har kennel.

Jag har egen hund och jag tolererar INTE att hon står och skäller i tid och otid.

Att hundar skäller när det kommer någon tycker jag inte gör något alls.

Men när jag är tvungen att gå in i huset för att jag blir totalt utskälld och människan inte ens försöker få tyst på sina hundar. Då blir jag faktiskt rätt sur. Men hur mycket har man att säga till om som granne??? Vi bor på landet - men just våra två hus ligger precis brevid varandra.

Bara för att man har jordbruksfastighet (jag har inte det) är det då OK att få störa sina grannar hur mycket som helst??

Har jag som närmaste granne ingenting att säga till om? Åren med skällande hundar har gjort att jag fått en nervsjukdom, som i sig gör att jag tål hundskall ännu mindre :cry:

/Lizzie

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
3 115
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka