Hundskall i trädgård på landet

V

Vixten

Ja, vad tycker ni?
Vad är okej och inte okej för dig själv och för dina grannar?

Jag önskar min egna hund inte skällde i trädgården, såvida ngn inte kommer. Vi bor ganska ensligt i mina ögon, men har en granne ca 500 m bort med skog emellan.

Sv: Hundskall i trädgård på landet

Mina hundar får ge enstaka skall när någon kommer, och när vi leker. De lever ju och måste få finnas till!

Tycker dock inte det är okej med hundar som står och larmar i tid och otid, utan att ägaren kan bryta.

Klart att hundar får skälla lite när de leker eller ser nåt de vill skrämma :p
Det som blir jobbigt är ju om de skäller väldigt ofta, eller oavbrutet pga uttråkning/ensamhet.
Jag bor i bostadsområde och mina får aldrig stå och skälla men när någon går förbi tomten så skäller de några sekunder...

Om hunden står och gapar för att den är ouppfostrad eller liknande är inte okey, men om hunden skäller för att man leker, den blir rädd, eller liknande så stör det mig inte särskillt mycket. Jag håller nog med migo.

Jag bor på landet i ett hus med stooooor inhägnad trädgård. Går en väg precis utanför där det passerar folk lite då och då. Har fått kommentaren någon gång att det är så märkligt att våra hundar inte hörs mer än de gör. Har fyra stora hundar och de låter mindre tillsammans än collien på hörnet gör själv!;)
Visst, de larmar om någon kommer in till oss, men det är för mig helt ok. Sällan skäller de om någon passerar på vägen, om den som passerar inte ser extremt misstänkt ut;)
Om någon passerar utanför med hund kan de låta desto mer. Tills matte vrålar i att de ska hålla tyst och gå bort från staketet (mina hundar alltså!).
Jag AVSKYR hundar som står och skäller hela dagarna.
Blir också fruktansvärt irriterad när jag är ute och går med mina och någon hund skäller och springer fram och tillbaka på gården man passerar utan att ägaren bryr sig, men är inte mycket att göra åt.
Finns EN extrem sådan där jag bor och där går jag helt enkelt över till andra sidan vägen med mina för att undvika konflikt.

Jag skulle nog vilja att min skällde lite mindre, både för min skull och andras. Han slutar om jag går fram till honom men inte om jag säger tillpå distans så problemet är väl inte jättestort.
Hemma i villan har vi fönster ner till golvet så att han ser ut överallt och han larmar varenda gång någon går förbi, smått irriterande eftersom det inte handlar om ett skall utan många.

På landet har han en löplina på baksidan så det är inte ofta han ser någon "inkräktare" utan då är det mer skrik och panik ab när vi gör något utanför hans räckvidd.

Min inställning till det hela är som alla andras, skälla lite för att larma eller lekfullt är okey men med måtta.
Många stackars hundar skäller ju så mycket att de knappt är medvetna om att de gör det...

vi bor på landet och vår hund ger skall när någon kommer och det är bra, vi har en del trafik som går förbi som hon struntar totalt i men rullar det ner på gården hörs hon, vilket är bra! inga problem att bryta henne och grannen (våran uppfödare) har knappast ont av skallen, hon har själv tre hemma som gör likadant (ger skall när någon kommer)

Jag håller med Migo, de ska ju helt klart få finnas till men inte stå och skälla hela dagarna eller nätterna.
Vi har en granne någon km bort vars hund gärna står och skäller på nätterna och det är verkligen inte okej. Stackars hund tänker jag alltid, varför står den och skäller kl ett på natten? Eller kl tre? Den kan alltså börja vid elva på kvällarna och skälla fortfarande vid både tre och fyra natt efter natt.

Vi har närmaste grannar runt 3-400 meter bort och vi har fått klagomål en gång då min gammelman fick för sig att han såg något mitt i nätterna ibland på äldre dagar. Då bad min ena granne att jag skulle få hunden att vara tyst på nätterna och givetvis bad jag om ursäkt. Det var lika pinsamt varje gång han började skälla på natten och givetvis sa jag till honom genast. Efter klagomålet från grannen så fick han inte vara ute ensam på sin nattkissning.

Jag är glad ändå att min hund inte får för sig att svara hunden som står och skäller flera timmar på nätterna för det hade verkligen inte varit roligt. Jag förstår inte hur de kan sova för det hörs så väl här, hur mycket hörs det inte då hemma hos dem? Tyvärr vet jag inte vems hund det är heller för det är så svårt att lokalisera exakt vart det kommer ifrån. Vi har en hel by nedanför oss någon km bort.

Min larmar när någon kommer hit och det vill jag att han ska göra men han tystnar vid tillsägelse. Det är väldigt sällan någon går förbi här så givetvis blir det väldigt spännande när det väl händer. Fordon som åker förbi bryr han sig inte om.

*kl*
Jag skulle tacksamt ta ett mot tips för att få tyst på två skällande hundar. Min ena är väldigt "på" så fort han hör något som SKULLE KUNNA vara någon i trådgården, larmar och drar igång för full maskin. Så länge han är inom räckhåll funkar det att tysta ner honom genom tillsägelse, problemet är att då kommer hund nummer två flygande och fortsätter där nummer ett slutade.

Hur gör jag för att träna på detta, konsekvent och målinriktat. Jag vill kunna ha hundarna ute i trådgården utan att varenda granne ska bli utskälld när de är ute i sina trädgårdar:(, DE ska inte bli störda för att jag har misslyckats med hundarna.

Hjälp någon?

Vid föräldrarnas gård skälls det en hel del och jag vet att JAG förmodligen skulle bli rätt sned om jag fortfarande bodde kvar... men framför allt tänker jag ändock på ägarna till dessa skallmonster. Hur kan de leva med oljudet?
Det är klart att hundarna ska få finnas till och larma ibland, men någon måtta får det vara.

Tvärsöver gatan finns det för tillfället en (men periodvis är de två) finnspets som verkligen kan gapa. Om någon går förbi fönstret i grannhuset (vårt hus, that is), om någon är ute på gården eller om någon människa passerar på vägen sätter han igång med ett evigt och enträget skällande som ibland kan hålla i sig en halvtimme eller mer.. Viket innebär att om man är ute och pysslar med någon slags aktivitet skälls det i ett, i ett.
Tack och lov är hunden inomhus på nätterna.

kanske trehundra meter bort har det dessutom flyttat in en helskön familj med en stövare och en gammal schnauzer. De här hundarna är inte lika lättretade och bor dessutom en god bit in ifrån vägen, men när de väl sätter igång SÄTTER de IGÅNG! Karln i huset är ut och vrålar efter sisådär tio minuter och då blir det tyst.

I mina ögon (öron) är det här inte okej, och jag tycker att de ska vara tacksamma som har så förbaskat snälla grannar. ^^ Skulle jag bott kvar hade jag tröttnat för länge sedan.
Skulle det någon gång påpekas är finnspetsägarna ursäktande, men menar att de faktiskt inte hör att hunden skäller längre. Förmodligen är det sant.

Senast ändrad:

*kl*
Jag skulle tacksamt ta ett mot tips för att få tyst på två skällande hundar. Min ena är väldigt "på" så fort han hör något som SKULLE KUNNA vara någon i trådgården, larmar och drar igång för full maskin. Så länge han är inom räckhåll funkar det att tysta ner honom genom tillsägelse, problemet är att då kommer hund nummer två flygande och fortsätter där nummer ett slutade.

Hur gör jag för att träna på detta, konsekvent och målinriktat. Jag vill kunna ha hundarna ute i trådgården utan att varenda granne ska bli utskälld när de är ute i sina trädgårdar:(, DE ska inte bli störda för att jag har misslyckats med hundarna.

Hjälp någon?

Man lär hunden att skvallra, i korthet, du går med kopplad hund och låter en "figurant" gå förbi. När hunden ser människan, helst innan skall, berömmer du och springer gemensamt till en fläck där det servereras supergott godis.

Hunden lär sig snabbt att om den ser nåt så springer man till "skvallerfläcken" och får godis.

Hmm, okej, så långt är jag med:). Men vad händer sen, när man är ute i trädgården och hunden ser människor i flera timmar? Springer man iväg då och ger godis varje gång eller förmodas den lära sig att den inte skvallrar på grannar i trädgårdar utan bara på folk som kommer på trottoaren?
Och kan man ha flera olika skvallerfläckar?

Enklast är att göra sig själv till "skvallerfläck" att man under en inlärningsperiod alltid har godis i fickan. Jag har lärt min hund skvallra på allt, han får alltid betalt. Det har lönat sig för mig mer än en gång, vid möte med vilt tex. Men visst kan du rikta skvallret.

"Människor i flera timmar" Var bor du nånstans? Jag bor också på landet, så ofta kan jag inte påstå att det går förbi folk.

"Människor i flera timmar" Var bor du nånstans? Jag bor också på landet, så ofta kan jag inte påstå att det går förbi folk.

Spelar det någon roll vart man bor om problemet ändå finns?

Jag bor på landet men i ett villakvarter och har samma problem som Rea. Min lilla står gärna på altanen och "vaktar" och här passerar nu i vårvädret ett tiotal personer i timmen. Jag har också skvallertränat men fastnat där nu att hunden förväntansfullt står och tittar på mig varenda gång det kommer någon och han ska ha godis. Jag kan knappt vistas på altanen längre tillsammans med hunden eftersom det blir ett evigt godismatande, så jag undrar också hur jag går vidare.

Jag bor i ett villakvarter i ett samhälle ute på landsbygden, här vistas folk med fördel i sina trädgårdar när vädret tillåter, barn som är ute och leker eller så kommer det förbi cyklister eller gående på trottoaren.... Grannar som får besök, bildörrar som slår igen osv. Det är väl ändå inte ett så konstigt fenomen;)? Förvisso är det kanske inte "ute på landet" i mångas ögon, men här i min del av Skåne är det så, allt är ju relativt beroende på vad man jämför med kanske?

Som de flesta svarat innan;

Om de skäller för att man leker med dem / de leker själva, varnar för att nån kommer mm är helt ok.
En hund som däremot okynnesskäller, skäller av tristess eller för att nån tittade åt deras håll så skällandet är konstant så är det Inte ok.

Hundarna här ger ett kort skall om någon knackar på dörren eller om de ser nåt som är galet på utsidan (fårasen som rymt igen tex:mad:).
Om de är ute och nån kommer upp på gräsmattan så säger de inte flaska. Där hade jag faktiskt uppskattat ett kort skall så jag slipper hoppa ur skorna när nån helt plötsligt står i dörren och säger 'Hej'.

Hade nån av grannarnas hundar stått och gastat dagarna i ända har jag fått en knäpp. Avskyr när hundar står och gastar i ett.

Fåras är gjorda för att träna upp tålamod hos sina ägare:D

/Migo
hämtade sin lilla flock 2 km hemmifrån för ett par veckor sen. De hinner långt på en natt...:mad:

Var hunde skäller bara när det kommer nagon, eller när han bli överexalterad och glad vid lek.
Tycker det är okej, men som andra tidigare sagt, inte OK om hunden star och gapar som en id*ot i tid och otid bara "för att".

Spelar det någon roll vart man bor om problemet ändå finns?

Jag bor på landet men i ett villakvarter och har samma problem som Rea. Min lilla står gärna på altanen och "vaktar" och här passerar nu i vårvädret ett tiotal personer i timmen. Jag har också skvallertränat men fastnat där nu att hunden förväntansfullt står och tittar på mig varenda gång det kommer någon och han ska ha godis. Jag kan knappt vistas på altanen längre tillsammans med hunden eftersom det blir ett evigt godismatande, så jag undrar också hur jag går vidare.

Jag fick lära mig att dra ut på godiset och minska allt eftersom hunden blev säkrare, när man minskat till inget brukar hunden vara så säker och vara supernöjd med bara klappar och smek :)

Jag bor på en gård där det är mycket spring hela dagarna. För mig är det ok om hunden säger till (betyder inte stå o råskälla i en kvart) när det kommer någon annars ska han vara tyst. När han leker är det helt ok o skälla.

Jag blir vansinnig om hunden skulle stå o skälla i tid och otid.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
3 115
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18