Hundrastgård

Trissa

Trådstartare
På sistone har jag vid två tillfällen, vid två olika hundgårdar (kommunalt anlagda) fått vända med hunden igen. Första gången frågade jag, mest av artighet, om det var okej att jag kom in, och fick ett "nej, hon gillar inte andra hundar" till svar. Idag kom en kvinna ångandes och ropade "stopp, jag vill inte att hon träffar andra hundar".

Men varför går man då till en allmän hundrastgård?! :confused: Ingen av dem gjorde heller någon som helst min av att lämna rastgården. Är det så här det fungerar, att om man är först så får man lägga beslag på rastgården? Jag har ingen erfarenhet av rastgårdar på det sättet, så det kanske är jag som är fel på det? :o

De få gånger jag använt rastgård så säger jag också nej till andra. Jag har inget som helst intresse av att träffa främmande människor eller hundar. Mina hundar har sina kompisar redan. Att jag varit i rastgården har varit för att låta hund som inte kan vara lös på andra ställen få springa av sig lite. Jag lägger inte beslag på rastgården nån längre stund, oftast går jag direkt när någon annan vill in för jag litar inte på att de inte släpper in sina hundar oavsett vad jag sagt.

Tycker det är upp till var och en om man vill släppa in andra eller inte.
Även de hundar som har svårt med andra hundar, eller av andra anledningar inte ska träffa andra hundar har ju ett behov av att få vara lösa och springa av sig.

Sen behöver man ju inte ockupera rastgården överdriver länge om andra väntar på att få nyttja den.
För mig är ibland ras avgörande för om jag vill släppa in eller inte.
Vissa raser leker tuffare än andra. Jag undviker de som leker tuft, då jag själv inte ha någon sådan ras.

Lite ömessidig respekt och förståelse kommer man långt med.

Jag går dit för att min hund ska få nosa runt lös eller kasta boll, alternativt leka om någon lämplig är där/kommer dit. Min hund får absolut hänga med andra hundar i rastgårdar MEN det beror ju på vad det är för hundar, hon passar inte med alla.

Om man inte "får" komma in är det ju enkelt att fråga hur länge personen tänkt vara där. Inget konstigt.

Man använder förmodligen rastgården för att hunden ska få rasa av sig lös en stund. Även hundar som inte fungerar med andra hundar ska ju få vara lös i inhägnader. Så ja, man får neka andra. Det brukar väl dock finnas någon slags tid om någon står och väntar. Tror vi har 15 min i våran rastgård. Dock är jag aldrig där så inte säker :p

Tycker absolut att man kan neka, men har vi varit där en stund och någon ny kommer så brukar vi gå, eller säga "Vi är strax klara" eller något. Överlag försöker vi använda rastgården sent på kvällen, då är det tomt :angel:

Fast vad är det egentligen för skillnad?
Jag slipper att förlita mig på allmänna hundrastgårdar där någon sur typ förbjuder mig att komma in.
Det skulle inte jag klara av.

Eller tänker du tomtmark?
Ja typ mark att just ränna runt hur som helst på utan att någon annan har med det att göra.
Inte för att vår hund någonsin ränner runt hur som helst, men ingen hindrar oss att bada eller leka om vi vill det när vi vill det.
Jag skulle få spunk av att leva så.

Jag vänder oftast om det är ngn i rasthagen och går om det kommer ngn som vill in. Är som många andra där för att låta hunden springa och nosa runt och leka lite.
Någon gång så fick gammelhunden möta andra hundar där, men eftersom jag varken känner människorna eller hunden sen innan så känns det inte så säkert.
Vad tycker andra ägaren är ok eller inte att hundarna gör t ex.
Nä kompisar har hunden redan.

Jag vet inte hur det fungerar på andra håll, och är i rastgård extremt sällan själv, men här fungerar det som så att man hänger sitt koppel på grinden när man är i hundgården för att signalera att den är "upptagen". Hänger det då ett koppel på grinden när man kommer, så frågar man om man kan komma in med sin jycke. Går det bra så fine, alla glada och nöjda. Går det inte bra så är det en viss tid (tror det är typ 5-10 min) som det är okej att man stannar, sedan får man överlämna till nästa som vill in.
Så vitt jag vet brukar det fungera bra. Mina har jag inhägnad tomt åt, så jag har liksom inte det problemet.

Jag slipper att förlita mig på allmänna hundrastgårdar där någon sur typ förbjuder mig att komma in.
Det skulle inte jag klara av.

Fast det är ju inte säkert att man säger nej för att man är vrång/sur.
Hunden kanske inte funkar med andra hundar. Har man då precis kommit ska man ju inte behöva gå där ifrån för att det står en "suris" som vill in och inte vill vänta. ;)

Jag släpper inte mina med okända hundar pga smittor och skaderisken. Allt för många hundägare har för stor tro på både sig och sina hundar.

Fast det är ju inte säkert att man säger nej för att man är vrång/sur.
Hunden kanske inte funkar med andra hundar. Har man då precis kommit ska man ju inte behöva gå där ifrån för att det står en "suris" som vill in och inte vill vänta. ;)

Jag släpper inte mina med okända hundar pga smittor och skaderisken. Allt för många hundägare har för stor tro på både sig och sina hundar.
Min äldsta tik kan få för sig att klappa till främmande tikar och kastrater, så skulle jag vara i en hundrastgård så skulle jag stoppa folk och vara där själv. Min andra vill inte ha något umgänge med främmande hundar alls, så då slipper hon.
Nu är mina lösa på annan plats istället, så jag slipper dessa rastgårdar än så länge tack och lov :)

I vår rastgård är regeln att man måste fråga om man vill släppa in sin hund om den redan är upptagen. Får man nej så får den andre vara kvar en viss tid (tror det är 10minuter ( innan det är ens tur. Reglerna står på grinden. Jag binder fast grinden när jag är inne för säkerhets skull.
Jag var med och fixade en rastgård för att kunna ha min hund lös. Inte för att han ska tvingas att umgås med främmande hundar mot sin vilja.

Oh välsignelse att ha egen mark.
Utan den hade jag aldrig haft hund.
Det gäller ju då att ha en hund som går att ha lös då med. Jag hade inte kunnat ha den jag har nu lös även om jag hade egen mark ; (
Det räcker inte med att den är lydig 90%av tiden. 100% skulle jag aldrig kunna få till på den här individen, inte ens om jag tränade ihjäl mig. Ytterst osannolikt om någon annan skulle kunna det heller.

Själv kan jag tycka att om man förbjuder andra att gå in på allmän/kommunal mark bör man av respekt för andra gå dit tider när inte så många andra är ute. Alternativt så snabbt som möjligt gå därifrån om någon annan vill in (om denne svarar nej på den artiga frågan "är det ok om du väntar x antal tid? Min hund får inte träffa andra") . Tycker det låter lite löjligt att "claima" en hundrastgård sådär. Har full förståelse för att man inte vill att sin hund träffar andra hundar men då är det ju ditt eget problem, andra vill också låta sina hundar springa av sig.

Skulle vilja se den som stod vid hundrastgården vid Rosersbergs Slott (den är enorm) och motade bort alla andra...

Jag har också egen mark, men jag erbjuder gärna hunden lite variation och andra dofter som omväxling.
Det finns tyvärr alldeles för manga hundar som aldrig kommer utanför sina tomtgränser.

Det gäller ju då att ha en hund som går att ha lös då med. Jag hade inte kunnat ha den jag har nu lös även om jag hade egen mark ; (
Det räcker inte med att den är lydig 90%av tiden. 100% skulle jag aldrig kunna få till på den här individen, inte ens om jag tränade ihjäl mig. Ytterst osannolikt om någon annan skulle kunna det heller.

Men har man egen mark kan man göra en egen rastgård ;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 482
Senast: ako
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst