Hundrastgård

Själv kan jag tycka att om man förbjuder andra att gå in på allmän/kommunal mark bör man av respekt för andra gå dit tider när inte så många andra är ute. Alternativt så snabbt som möjligt gå därifrån om någon annan vill in (om denne svarar nej på den artiga frågan "är det ok om du väntar x antal tid? Min hund får inte träffa andra") . Tycker det låter lite löjligt att "claima" en hundrastgård sådär. Har full förståelse för att man inte vill att sin hund träffar andra hundar men då är det ju ditt eget problem, andra vill också låta sina hundar springa av sig.

Skulle vilja se den som stod vid hundrastgården vid Rosersbergs Slott (den är enorm) och motade bort alla andra...
Jag tycker snarare det är direkt oansvarigt att tussar ihop hundar hur som helst. Även glada hundar kan råka skada en annan om det tex är stor storlek eller åldersskillnad

De allra flesta rastgårdar jag har varit i har haft regler om att man behöver turas om om det är kö.

Det gäller ju då att ha en hund som går att ha lös då med. Jag hade inte kunnat ha den jag har nu lös även om jag hade egen mark ; (
Jo för då så skulle du kunna bygga en egen inhägnad.
Nu så är vår hund mycket förar- och flock-bunden så den håller noga reda på oss för att inte komma bort.
Men det visste vi ju inte från början.
Om den hade haft tendenser till att inte stanna hemma i alla lägen så hade vi byggt en inhägnad att umgås i.

Själv kan jag tycka att om man förbjuder andra att gå in på allmän/kommunal mark bör man av respekt för andra gå dit tider när inte så många andra är ute. Alternativt så snabbt som möjligt gå därifrån om någon annan vill in (om denne svarar nej på den artiga frågan "är det ok om du väntar x antal tid? Min hund får inte träffa andra") . Tycker det låter lite löjligt att "claima" en hundrastgård sådär. Har full förståelse för att man inte vill att sin hund träffar andra hundar men då är det ju ditt eget problem, andra vill också låta sina hundar springa av sig.

Skulle vilja se den som stod vid hundrastgården vid Rosersbergs Slott (den är enorm) och motade bort alla andra...
Det är väl snarare en hundpark än en regelrätt hundrastgård och självklart gäller det andra regler där. De kommunala hundrastgårdarna här är inte större än 2 000 kvadrat så det är knappast svårt att se om någon annan redan är där inne. Hundparker och liknande existerar inte eftersom det inte råder något generellt koppeltvång som det gör i ex. Stockholm.

Annars är det väl ömsesidig respekt och sunt förnuft som gäller, tyvärr verkar det vara svårt att enas kring vad det är. Här står det "Är det andra hundar i hundrastgården ska du först fråga om det är okej att du släpper in din egen hund" däremot inget om vad man ska göra om svaret blir nej. Personligen hade jag inte känt mig bekväm med att köra ut någon annan och har stor förståelse för att alla hundar inte fungerar ihop så personligen ser jag det som ett icke-problem utan jag går en sväng och kommer tillbaka senare.

Annars är det väl ömsesidig respekt och sunt förnuft som gäller, tyvärr verkar det vara svårt att enas kring vad det är. Här står det "Är det andra hundar i hundrastgården ska du först fråga om det är okej att du släpper in din egen hund" däremot inget om vad man ska göra om svaret blir nej. Personligen hade jag inte känt mig bekväm med att köra ut någon annan och har stor förståelse för att alla hundar inte fungerar ihop så personligen ser jag det som ett icke-problem utan jag går en sväng och kommer tillbaka senare.
Det var därför vår förening sett till att sätta en tidsgräns.

Jag blir fly förbannad om någon barkar in i rastgården utan att fråga eller inte förstår ett "nej". I vår kommun finns det tydliga regler uppsatta vid nästan varje hundrastgård, där det bland annat står att man måste fråga först. De med hundar som av olika orsaker inte vill träffa andra har all rätt att också bruka rastgården, och var någon annan där först får man fint vänta, helt enkelt.

Och ja, folk har en förjävla övertro på sina jävla hundar och i allmänhet på tok för dålig koll på hundspråk.

Jag släpper min i hundhägnet för att hon ska få springa av sig och träna inkallningar osv. Här hänger vi kopplet på grinden för att signalera upptaget och vill någon in så frågar man först. Vi har dock ingen maxtid vilket ibland innebär att folk sätter sig och fikar i hägnet trots att fler vill in. :wtf:

Jag använder hundrastgårdarna i min komun nästan varje dag, bor i en storstad och det är enda alternativet om hunden ska kunna få springa av sig dagligen. Jag låter inte någon komma in när jag rastar min hund, och förvånas verkligen av vissa hundägares oförmåga av att läsa av situationen. Det händer ofta att det kommer någon men en hund som min hund inte gillar så han börjar skälla högljudt vid staketet för att markera, och ändå frågar dem "Får vi komma in?" ehh nej.... eller när det kommer någon med en liten minihund och vill släppa ihop dem med min dogo argentino, nej det är inte direkt lämpliga lekkamrater.
Kommer det någon och ställer sig utanför och väntar brukar jag dock ta min hund direkt och gå, även om vi bara varit där i 30sek, blir ingen mysig avslappnad rastning när någon står demonstrativt utanför och ska in.

Min hund kan inte vara lös, därför tar jag mitt ansvar som djurägare och släpper honom i en rastgård så han får springa fritt. Är rastgården upptagen när vi kommer dit går vi en runda och kommer tillbaka igen om det ser ut att ta lång tid. Kommer det en annan hund som det funkar bra med är det bara ett plus, men jag är också beredd att neka och bli nekad kontakt med främmande hundar om kemin inte stämmer. Rastgårdar är till för alla och jag tycker inte det är befogat att bli irriterad för att folk vill vara ifred där ibland.

Det kan ju bli svårt eftersom folk använder rastgårdarna i olika syften. En del går dit för att hunden ska leka med andra, andra går dit för att kunna släppa hunden lös med staket runt.
Jag tycker det är helt naturligt att man kan neka någon annan, men självklart inte dröja sig kvar mer än 10-15 minuter.

Tycker rastgårdar är toppen.
Och ska självklart vara till både för att träffa andra hundar och leka med eller för hundar som vill springa själva eller med utvald kompis.
Jag hade gärna besökt hundgårdar oftare då mina hundar uppskattar det sociala med andra hundar.
Men jag avstår pga många ägare är så förbaskat puckade så man kan tro att de går på något.
Det är översexuella ouppfostrade hanar som bara är intresserade av att mäta sig med andra hanar eller slicka sönder tikarna.
Det är hundar som är rent av otrevliga som inte har att göra ihop med andra hundar.
Det är mobbar hundar som springer i stora gäng och hetsar efter en liten undergiven stackare medans ägarna tycker de leker så sött...
Behöver inte ge mer exempel.
Men hundar har blivit ihjälbitna i denna rastgård.

Jag släpper min i hundhägnet för att hon ska få springa av sig och träna inkallningar osv. Här hänger vi kopplet på grinden för att signalera upptaget och vill någon in så frågar man först. Vi har dock ingen maxtid vilket ibland innebär att folk sätter sig och fikar i hägnet trots att fler vill in. :wtf:
Det dä känner jag igen.
Skulle till rastgården för ett tag sen med min väns vinthund, som inte kan vara lös utan inhägnad.
Vi ställde oss utanför och väntade och väntade.
Då en kaxig ung hane for runt innanför staketen och muckade gräl.
Vi väntade och väntade.
Ägaren bara satt på den jäkla bänken !

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 482
Senast: ako
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar