Hundras för elitlydnad?

Sv: Hundras för elitlydnad?

Det har jag också funderat på! Verkar lättlärda, men är dom för "nervösa" för att åka med till tävlingar och sånt?
Någon som haft Tollare och kanske vill berätta lite? Tänkte själv också på Australian Shepherd, någon som vet nåt om den? ^^

Det bruksfolket gillar i BCn finns där pga vallningen! Att då avla fram brukslinjer kommer leda till att hela rasen och alla dess unika egenskaper försvinner. Varför skulle det vara eftersträvansvärt?

Det här håller jag inte med om, inte helt i alla fall. Det finns gott om bra vallhundar som är helt odugliga till allt annat. Dels är det inte ovanligt med ljudrädsla, men också att motivationen tryter när det inte finns några får i närheten. Jag har också träffat några BCs som inte har det där trycket som man vill ha i en bra lydnadshund.

Jag tror inte heller att hela rasen förstörs pga att några uppfödare börjar avla på vissa egenskaper, se bara på retrieverraserna. Men samtidigt så blir det ju hemskt tråkigt för de hundar som verkligen VILL valla, men inte är tillräckligt bra för att få göra just det. Jag kan tänka mig att man riskerar att hamna där om man börjar avla mot andra egenskaper än just vallningen.

Nu vet jag som sagt inte om samma sak gäller BC:n, om motsvarande diskussion förs bland BC-folk, eller ens om avelsbasen är liten (eller riskerar minska i takt med att glesbygden urholkas). Men diskussionen är intressant och det får mig att tänka på vilket SVÅRT och ANSVARSFULLT arbete det är att vara uppfödare.

Det leder ju automatiskt till diskussionen om bevarandet av rasens ursprung och om vissa raser verkligen ska fortsätta avlas på.

Som du säger så finns det problem med att om en ras är svårhanterlig för kreti och pleti så får det sina problem gällande avelsbasen; för få avlas på, för få säljs. Men samtidigt vill man ju inte förändra en hunds ex. jaktinstinkter för att de ska passa till sällskap för det finns redan tillräckligt många sällskapshundar.

Så vad gör man då? Fortsätter att avla i sitt lilla "click" tills det inte fungerar längre rent genetiskt eller så förändrar man grunden som faktiskt gör rasen så att den ska passa i dagens samhälle? Finns det utrymme för vinthundar, vallhundar etc. i den omfattning som behövs för att kunna förvara en duglig avelsbas? Kan vi verkligen kräva att vi ska behålla rasens ursprungliga funktioner om så få idag faktiskt använder dessa hundar till arbete? Vem bestämmer det och framför allt hur!

Intressanta tankar som är väldigt svåra att svara på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka