Hundras för elitlydnad?

Sv: Hundras för elitlydnad?

Nej. BC ska inte avlas på lydnas-agility eller bruksinriktning. Den ska avlas på vallningen!

Nej. BC ska inte avlas på lydnas-agility eller bruksinriktning. Den ska avlas på vallningen!

AMEN till det!
Det där med att kasta ut barnet med badvattnet är en bra allegori.
Bruks/lydnadseliten etc köper inte hundar annat än från de bästa vall linjerna, o de får köpa dessa hundar, oftast har de haft flera bruksraser tidigare o nått långt o vill ha en utmaning.
Förutom pallplaceringarna så tillkommer ofta ett hus på landet o en skock fårskallar.
:angel:

Sverige är unikt i världen med att ha landets kennelklubb registrera arbetande BCs o att hundar inte kan reggas utan vallmeriter.
I resten av världen är BCs reggade i landets register oberoende av arbetsresultat, titta på kennel Pikkupainen t ex (känsliga läsare/betraktare varnas för fyrkantiga pälsmonster med död blick).
:idea:

Arbetande BCs i resten av världen registreras i ISDS (Intenational Sheep Dog Society).

Är det samma hundar/linjer man har till vall och lydnad?

Enligt en av mina lärare på den hundutbildning jag går, så lyder receptet för SM-placering att man tar en BC med rena vallningslinjer som egentligen inte ska göra annat.
Hunden kanske saknar en del ur berikningssynpunkt, men nu skulle man inte berika, utan vinna SM. Så lite på hundens bekostnad.

Haha! :D

Men kanske någon kommer på någon annan ras än Border Collie och dom som redan är uppskrivna? ;)

KL
Och lite off topic....men nåt jag funderat en tid på.
Det föds väldigt många BCkullar i Sverige, och nu tänker jag på seriösa uppfödare. Men hur många svenskar har får?? Finns det verkligen arbete till alla dessa Border Collies? I England/GB ser man ju får på varenda grön kulle, men här....
De som verkligen behöver arbetande BC:s behöver kanske flera? Och de som älskar rasen och vill valla, kanske lånar får??? Eller?

Alltså, det är ju skillnad på lättlärda hundar och vilka som vinner mest.
Min labbe lär sig väldigt fort och gillar att träna. Han kommer dock, hur mycket jag än tränar aldrig bli lika snabb i vändningarna som tex en BC.

Så om frågan gäller en hund som du har roligt med medans du tränar skulle jag säga att en retriever passar hur bra som helst. Men om vinna SM i lydnad är ditt mål är det nog en BC/schäfer/malle eller så.
Jag skulle aldrig köpa en BC, för vallningens skull. Det känns elakt att ha en hund som aldrig får göra det den helst av allt vill. En apporterade hund är ganska lätt att berika, det räcker att bära saker ibland så är en retriever nöjd. Det är lättare att ha en massa dummys hemma än en fårflock i förrådet...

De jag känner som har BC antingen lånar får eller har egna. Fåren har de enbart för vallningens skull. Det finns ju inte "äkta" arbete att utföra utan de tränar vallning med fåren som "rekvisita". Så fåren behöver inte förflyttas egentligen.

KL
Det föds väldigt många BCkullar i Sverige, och nu tänker jag på seriösa uppfödare. Men hur många svenskar har får?? Finns det verkligen arbete till alla dessa Border Collies? I England/GB ser man ju får på varenda grön kulle, men här....
De som verkligen behöver arbetande BC:s behöver kanske flera? Och de som älskar rasen och vill valla, kanske lånar får??? Eller?

Jag har ju egentligen ingen användning för mina får utan har både hund och får som intresse så att säga. Nu är det ju långt ifrån alla som har möjligheter att skaffa får bara sådär, men många lånar nog/tränar ihop/hos uppfödaren osv.

Angående Vallis inlägg vet jag nog ingen BC i "toppen" som inte också är godkänd vallhund? En duktig vallhund är också en bra sporthund!

KL

De jag känner som använder hundar på sina gårdar för praktiskt arbete har MINST fyra hundar i fullt arbetsskick, och gärna en "rekrytering" i form av unghundar i träning på 1-3 individer.

Många som börjat valla för skojs skull slutar som vallhund säger, med att det köpa in egen gård och en mindre grupp får för träningens skull (det ÄR kul!). Ytterst få har en enda hund, de flesta har 2-5 stycken, även de som bara vallar för skojs skull.

Jag möter sällan uppfödare som inte blir av med sina valpar (vallande linjer), men ofta folk som aktivt söker efter hundar från specifika linjer. Det jag ser ute i "den verkliga världen" är alltså ett lätt underskott av valpar inom garanterat bra arbetslinjer.

edit: Däremot finns det ett överflöd av medelmåttiga hundar utan meriterad bakgrund(mer än VP) eller tom oreggade föräldrar. Detta ser jag dock som ytterligare ett bevis för att de "icke vallande" linjerna inte alls är lika attraktiva.

/Migo

Senast ändrad:

Men varför säger du då att det blir svårare och svårare att hitta bra hundar? Du säger ju lite emot dig själv.

Nu går jag lite OT med lite frågor:

Hur många är det som vallar aktivt med sina BC:s egentligen och hur många valpar ur garanterat bra arbetslinjer föds varje år? Hur stor är avelsbasen?

Nej, eftersom det är många som går mindre och mindre på vallningsmeriter - trots vad rasföreningen rekommenderar.

Nej, eftersom det är många som går mindre och mindre på vallningsmeriter - trots vad rasföreningen rekommenderar.

Jag har ingen aning.

Det här hänger lite ihop med det jag funderar över. När Lena ställde frågan "men hur många har får?" så funderade jag på hur många BC som får möjlighet att meritera sig och hur pass stor den reella avelsbasen (om man ska gå efter rasklubbens rekommendationer) därmed blir. Jag gissar att den riskerar att bli ganska liten (men det är möjligt att jag har fel) i takt med att glesbygden urholkas.

Det jag väl egentligen undrar över är hur man inom rasföreningen och bland BC-folk ser på relationen mellan kravet på vallningsmeriter och storleken på avelsbasen. Risken för genetiska defekter blir ju t.ex. större ju mindre avelsbasen är.

Jag tycker att frågan är väldigt intressant för alla som har mer nischade hundar. Frågan brukar komma upp när det gäller de mer extrema vinthundar (med liten svensk avelsbas) som kanske inte passar kreti och pleti då de karaktäriseras självständighet och mycket stort jaktintresse. Där brukar det alltid finnas någon som lyfter frågan om avelsbasens storlek. "Mjukar" man upp jaktinstinkten så blir hunden mer lättplacerad, vilket i sin tur leder till att man på sikt kan importera fler hundar/para utomlands, ta fler kullar och därmed bredda avelsbasen. Vilket så klart är gynnsamt på sikt för att rasen ska förbli frisk. Jag är mycket tveksam till argumentet även om jag delar synpunkten att avelsbasen inte får bli för liten. En vinthund med urvattnad jaktinstinkt och självständighet är ingen (rolig) vinthund. Alternativet är att avla målmedvetet för att få en bred avelsbas med alla ursprungliga egenskaper intakta, men att många valpar får förbli osålda, alternativt säljas till hem där de kanske inte riktigt passar in. Lite moment 22.

Nu vet jag som sagt inte om samma sak gäller BC:n, om motsvarande diskussion förs bland BC-folk, eller ens om avelsbasen är liten (eller riskerar minska i takt med att glesbygden urholkas). Men diskussionen är intressant och det får mig att tänka på vilket SVÅRT och ANSVARSFULLT arbete det är att vara uppfödare.

Jag trodde vallhundar var brukshundar. :crazy:

Jag antar att Migo med "bruksavel" menar de hundarna som är under SBK's avelsansvar, de som kallas "brukshundar" (Schäfer, belgare, aussie, riesen, rottweiler osv). Där ingår inte Border collies, men visst är det en arbetande ras!

Jag antar att Migo med "bruksavel" menar de hundarna som är under SBK's avelsansvar, de som kallas "brukshundar" (Schäfer, belgare, aussie, riesen, rottweiler osv). Där ingår inte Border collies, men visst är det en arbetande ras!

:bow:............

*kl*

Bara för att inflika lite snabbt... Finns andra djurslag som en BC kan valla, min kompis har en BC som får valla gäss, kossor osv. Några får har de inte men den hunden vallar resten av familjens djur.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka