Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej. BC ska inte avlas på lydnas-agility eller bruksinriktning. Den ska avlas på vallningen!
Är det samma hundar/linjer man har till vall och lydnad?
Därmed inte sagt att samtliga individer i dessa raser kommer med elitlydnadschippet inmonterat och klart![]()
KL
Och lite off topic....men nåt jag funderat en tid på.
Det föds väldigt många BCkullar i Sverige, och nu tänker jag på seriösa uppfödare. Men hur många svenskar har får?? Finns det verkligen arbete till alla dessa Border Collies? I England/GB ser man ju får på varenda grön kulle, men här....
De som verkligen behöver arbetande BC:s behöver kanske flera? Och de som älskar rasen och vill valla, kanske lånar får??? Eller?
KL
Och lite off topic....men nåt jag funderat en tid på.
Det föds väldigt många BCkullar i Sverige, och nu tänker jag på seriösa uppfödare. Men hur många svenskar har får?? Finns det verkligen arbete till alla dessa Border Collies? I England/GB ser man ju får på varenda grön kulle, men här....
De som verkligen behöver arbetande BC:s behöver kanske flera? Och de som älskar rasen och vill valla, kanske lånar får??? Eller?
Nej, eftersom det är många som går mindre och mindre på vallningsmeriter - trots vad rasföreningen rekommenderar.
Jag har ingen aning.
Nej. BC ska inte avlas på lydnas-agility eller bruksinriktning. Den ska avlas på vallningen!
Jag trodde vallhundar var brukshundar.![]()
Jag antar att Migo med "bruksavel" menar de hundarna som är under SBK's avelsansvar, de som kallas "brukshundar" (Schäfer, belgare, aussie, riesen, rottweiler osv). Där ingår inte Border collies, men visst är det en arbetande ras!