Hundras för elitlydnad?

Sv: Hundras för elitlydnad?

Jag har inte så stor koll på antalet hundar som används aktivt i aveln, men jag vet att det importeras en hel del, många hundar som är här som inlånas för just avel (hanhundar) och att det är ganska stor omsättning på hundar som flyttar över landsgränser. Inom min bekantskapskrets så är det majoritet med parningar med hanar som inte är svenska. Min tiks morfar finns nu i Italien, grannen åker till Norge för att para och förra kullen inom närmsta kompiskretsen har skotsk pappa. Man vet med andra ord om att det är viktigt att inte ha alla ägg i samma korg.

Jag vet också att det finns en tendens till att vissa hanar används lite för mycket, men att rasföreningen jobbar hårt på att motverka matadoravel och pusha för att det ska finnas en bred bas med bra täckhundar på listan. Det är ganska höga krav på hälsotester på de hundar som ligger på täckhundslistan och det förs en aktiv debatt om hur man ska hålla koll på de sjukdomar som faktiskt finns i rasen.
Har för mig att det var större problem med linjeavel för några år sedan(80-tal), då utbudet av avelshundar var betydligt mer begränsat.

Min uppfattning om huruvida arbetsegenskaperna hotas av urbaniseringen är att det inte är något större problem. De två huvudsakliga grupperna (som jag stöter på) som behöver vallhundar idag är de riktigt stora djurdrifterna respektive dem som håller djuren som ett aktivt intresse. Jag vet flera tävlingsintresserade som gått ihop och startat djurägarkollektiv för att få möjlighet till egna träningsdjur, ett utmärkt sätt även för lägenhetsboende att regelbundet få tillgång till får samtidigt som det grundlägger ett genuint intresse för fåravel och fårskötsel. Vallhundsträningen fungerar alltså som en aktiv gren för att bidra till att det blir fler små besättningar runt om i landet.;)

Med reservation för att jag är en total noob när det kommer till avel, och bara har ett par år i nacken inom grenen:D

/Migo

Senast ändrad:

Ja, självklart vallar de både kor och änder. Det är dock lättast att inte behöva räkna upp alla djurslag som går att valla, och oftast får fåren stå som symbol för all boskap;)

/Migo

Den mest lättlärda behöver ju dock inte vara den som passar föraren bäst, även om man siktar högt.

Amen!!

Jag får tokspel på sambons, överdrivet samarbetsvilliga schäfer som bara jobbar och jobbar och gör vad som helst, bara han får sin brandslangsbit.

Tacka vet jag min weimaraner som definitivt är underhållande och ger mig massor av utmaningar :love:

Som andra skrivit så importeras en hel del hundar, avelsbasen på arbetande BCs är inte i fara på något sätt.
Vad man inte får glömma är att alla valpar i en drömkombination inte blir stjärnor, så enkel är inte genetiken.

Har jag sagt något annat?
GK VP betyder inte duktig vallhund.

Hoppsan Kerstin. Jag höll bara med dig och flöt ut lite vidare på ditt inlägg om att bruks/lydnadsmänniskor oftast köper hund från vallande linjer. Min poäng var alltså också att de inte bara köper hund från vallande linjer utan också vallar själva med sina hundar.

Hoppsan Kerstin. Jag höll bara med dig och flöt ut lite vidare på ditt inlägg om att bruks/lydnadsmänniskor oftast köper hund från vallande linjer. Min poäng var alltså också att de inte bara köper hund från vallande linjer utan också vallar själva med sina hundar.
Visserligen är vi inte oense, men var har du fått Kerstin ifrån?
Jag är vallhund o Vallis på de flesta hundfora o ingenstans heter jag Kerstin, inte ens IRL.
Blandar du ihop mig med någon annan?

Visserligen är vi inte oense, men var har du fått Kerstin ifrån?
Jag är vallhund o Vallis på de flesta hundfora o ingenstans heter jag Kerstin, inte ens IRL.
Blandar du ihop mig med någon annan?

Haha nej, "hoppsan Kerstin" är väl ett rätt gammalt uttryck
För förvåning el liknande. Jag trodde att det framgick att jag höll med dig!

Schäfer (har själv, och är lättlärd) sen tänker jag direkt också på bordercollie

Kl*
Är inte insatt i det här alls,men har lite funderingar&frågor!! Är/kan ALLA b.c som föds bli bra på att valla?Om nej,vad ska man då göra med dem som inte blir bra?Kan man "ersätta" vallning på får/eller andra djur med t.ex Treibball?

Det finns BC som inte vill valla. Min morbror har haft en. Varje gång det skulle bli jobb gömde han sig på gården. Jag vet inte om han finns kvar hos demnågot mer. En bekant råkade ut för något tvärtom. Hon är nybörjare och behövde en vallare till sina får. Hon köpte en vuxen invallad tik. Tikens ägare ville ha en lydnadshund, men hon ville bara valla :) Så det blev perfekt :)

Okej, låter som en bra hund eftersom många skrivit ner den rasen. :)

Kl*
Är inte insatt i det här alls,men har lite funderingar&frågor!! Är/kan ALLA b.c som föds bli bra på att valla?Om nej,vad ska man då göra med dem som inte blir bra?Kan man "ersätta" vallning på får/eller andra djur med t.ex Treibball?
Har du läst tråden?
Alla BCs blir inte bra på att valla, treiball är inte en ersättning för vallning, men en bra aktivitet för de flesta hundar/raser.

Så om frågan gäller en hund som du har roligt med medans du tränar skulle jag säga att en retriever passar hur bra som helst. Men om vinna SM i lydnad är ditt mål är det nog en BC/schäfer/malle eller så.
.

Sedan kan man ju ha roligt fast att man tränar med en Bc eller en malle också! :d:D

Har du läst tråden?
Alla BCs blir inte bra på att valla, treiball är inte en ersättning för vallning, men en bra aktivitet för de flesta hundar/raser.

Ja,jag har läst tråden,och min fråga var då:vad ska man göra med de som inte blir bra på att valla?Säg att de kommer från bra meriterade vallande (eller vad det heter:o)föräldrar,är det då såå himla fel att använda dem till ngt annat, typ agility,lydnad,rallylydnad o.s.v...? För inte avlivar väl man dem då:eek::confused:

Tack för ditt utförliga svar Migo! Jätteintressant att läsa och kul att höra om en så aktiv rasförening som verkligen jobbar med att få ordning på alla pusselbitar (hälsa, prestation, ursprunglighet) på plats! :)

Det tar 1½-3 år att avgöra om en hund är en bra vallhund, en del tänder redan som valpar, andra först efter något år. Sen tillkommer tiden man behöver för grundträningen för att se styrka, driv osv. De hundar som "sållas bort" är alltså runt 2-3 år gamla.

Visst finns det individer som sållas bort från de aktivt arbetande jobben, men de flesta vill ändå ha någon form av vallning även om det inte behöver vara hard core. Ytterst få individer är värdelösa som vallhundar, om det är någorlunda genomtänkt avel.

För mig är det stor skillnad på att ta över en sådan för att träna och tävla övriga hundgrenar, jämfört med att köpa en valp som är en potentiell vallningsidiot.

/Migo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka