Hundras för elitlydnad?

Home

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten fråga till er som ser det här:
Vilken/vilka hundraser anser ni vara lättast att lära?

Så enkel är frågan! ;)

Sv: Hundras för elitlydnad?

Håller med Blandrastik.
Bara att kolla vilka som ligger i topp på SM, bc och schäfer..

Border Collie, Malinois, Kelpie, Schäfer och Retriever-raserna är väl dom som är "främst" inom lydnad.
Kollar du på SM t ex så är största delen Border Collie. I år vanns SM av en Australian Stock Dog, där efter kom tre stycken BC, 5a en Tollare, där efter fem stycken BC, sedan en Holländsk Herdehund, sedan tre BC och på 15e plats en Golden Retriever.
Av 15 hundar var det alltså 11 BC varav två på prispallen.

Senast ändrad:

Därmed inte sagt att samtliga individer i dessa raser kommer med elitlydnadschippet inmonterat och klart ;)

Därmed inte sagt att samtliga individer i dessa raser kommer med elitlydnadschippet inmonterat och klart ;)

Det är väl det kardinalfelet som många gör:
Köper jag en BC så glider man till landslaget på en räkmacka!
Träna är för töntar, typ.

Den mest lättlärda behöver ju dock inte vara den som passar föraren bäst, även om man siktar högt.

Det är väl det kardinalfelet som många gör:
Köper jag en BC så glider man till landslaget på en räkmacka!
Träna är för töntar, typ.

Nä, tyvärr missar alltför många att anledning att folk kommer så långt med bl.a. bc är att den passar för jobbet och orkar träna tillräckligt mycket för att nå topen utan att tröttna. Arbetsnarkomaner helt enkelt :-)

/Camilla

Den mest lättlärda behöver ju dock inte vara den som passar föraren bäst, även om man siktar högt.

Eller, den mest lättlärda kanske egentligen inte har på apellplanen att göra, sett ur hundens synvinkel. Jag tror många BC hellre skulle fräsa runt bland får än på en apellplan, men det som erbjuds är lydnad och är man arbetsnarkoman så är man.

Man måste titta lite på sig själv också. Jag hade hoppat över schäfer jag tycker de är fula och jag gillar inte deras äckliga hår. Kelpie ligger högst upp. Men troligitvis hade det pga familjen blivit en labrador från någon speciell kennel med mycket lydnadshundar. En liten strimma med BC finns det eftersom jag har två i min närhet med BC som vallar. Men det är ändå först som tredjehandsval :)

Eller, den mest lättlärda kanske egentligen inte har på apellplanen att göra, sett ur hundens synvinkel. Jag tror många BC hellre skulle fräsa runt bland får än på en apellplan, men det som erbjuds är lydnad och är man arbetsnarkoman så är man.

:bow::bow::bow:

BC ska valla!!

Inom rasföreningen jobbar vi stenhårt för att förhindra att rasen förstörs och delas in i olika linjer. Tyvärr är det ändå kennlar som skiter i att valla mer än för att ta VP, så om man söker en bra vallhund blir utbudet smalare och smalare.
Lite kort kam man säga att det är de egenskaperna som vallningsdriften medför som man också uppskattar inom andra grenar. En BC utan vallning är som vilken annan hund som helst, möjligen jobbigare pga stresskänslighet osv.

Stöd inte bruksavel eller oregistreras avel på en av världens sista praktiskt användbara vallhundar!!

Om du inte gillar schäferpäls så tror jag inte du gillar BC heller. Det finns individer som fäller minst lika mycket...

/Migo
med vallande BCs

Hej!
Jag har en liten fråga till er som ser det här:
Vilken/vilka hundraser anser ni vara lättast att lära?

Så enkel är frågan! ;)

Schäfer och labrador. :love:

Har hört att det finns människor som nämner bc och annat, men sådant får räknas som tillfällig sinnesförvirring... :D :angel:

:bow::bow::bow:

BC ska valla!!

Håller med, men att man vallar hindrar ju inte att man gör annat också! :)

Min hund älskar fåren, men hon älskar också lydnadsplanen. En bra vallhund fungerar fint till alla sorters arbete tycker jag!

/Med vallande, lydnadstränande och spårande BC! :d

Absolut, men jag tycker det är viktigt att hunden främst används till vallning, och att övrig träning kommer som bonus utöver träningen med får/kor/änder.

Det där är intressant för om utbudet blir smalare och smalare betyder det att intresset är mindre. BC används alltså av fler till annat...

Inom rasföreningen jobbar vi stenhårt för att förhindra att rasen förstörs och delas in i olika linjer. Tyvärr är det ändå kennlar som skiter i att valla mer än för att ta VP, så om man söker en bra vallhund blir utbudet smalare och smalare.
Lite kort kam man säga att det är de egenskaperna som vallningsdriften medför som man också uppskattar inom andra grenar. En BC utan vallning är som vilken annan hund som helst, möjligen jobbigare pga stresskänslighet osv.

Stöd inte bruksavel eller oregistreras avel på en av världens sista praktiskt användbara vallhundar!!

Om du inte gillar schäferpäls så tror jag inte du gillar BC heller. Det finns individer som fäller minst lika mycket...

/Migo
med vallande BCs

Är det stavfel?

Eh, nej. Det betyder att folk inte förstår hur viktigt det är att avla på vallningsegenskapen för att den ska finnas kvar.

Vad som händer med BC om man inte har fokus på vallning i aveln kan vi se i tex. finland, där dcet finns rena utställningslinjer. Hundar som är helt oavnvändbara till någon form av intellektuellt eller fysiskt krävande arbete.

Det bruksfolket gillar i BCn finns där pga vallningen! Att då avla fram brukslinjer kommer leda till att hela rasen och alla dess unika egenskaper försvinner. Varför skulle det vara eftersträvansvärt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Wenniz
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka