Hundrädsla

D

Daughterofstorms

Hej, mitt namn är Elise och jag håller just nu på med ett projekt i skolan (Hundsport gymn. Forshaga Akademin) med att förbereda ett tal som jag skall hålla inför en grupp. Detta tal skall alltså handla om hundrädsla och människor med hundrädsla. Kanske du är hundrädd eller känner någon som är det? I varje fall har de flesta en åsikt om detta och jag tänkte ställa några frågor som det vore supersnällt av er att svara på för att hjälpa mig. Dra gärna exempel om ni kommer på några!

- Respekt eller rädsla?
- Är det stor skillnad och vart ligger den?

-Finns det några speciella raser som framkallar mer rädsla än vad andra gör?
- Vilka raser tyckter du är skrämande och vilka är det inte?

- Vad bör hundägare göra det enklare för hundrädda att vistas på allmänna platser?
- Räcker det med koppel vid alla tillfällen, krävs vardagslydnad eller måste man ha sådan koll att hunden inte ens tittar på folk eftersom de kan bli rädda?

- Vad reagerar du starkast på; en schäfer som skäller till och drar litet i kopplet mot ditt håll utan att du kan se om den är aggresiv eller inte eller en litet knävovve som från mattes/husses famn raggar, morrar och skäller och verkar helst av allt vilja slita dig i bitar.
* Givetvis är det schäfern som väcker störst respekt/rädsla eftersom den är större. Men ändå känns ju detta orättvisst eftersom denna schäfer kanske bara tyckte att du luktade litet intressant eller ville hälsa. Hur ställer du dig där? Varför har schäfern(bl.a) blivit så svartmålade att man har mer respekt för den än för en labrador?

- Vilka hundar har människor i regel minst respekt för?
* Jag tänker åt labrador och golden hållet just nu. Visste ni att de faktiskt har mycket höga siffror vad gäller bitandet av människor just för att vi gärna viftar bort det med "Det är en labrador - alltså älskar den människor" -eller?

- Något att tillägga?

Tack så jättemycket för din tid och ha en trevlig kväll!
/Elise
 
Sv: Hundrädsla

Jag förstår inte riktigt vad jag ska svara på men... Nån slags reflektion har jag...

- Respekt eller rädsla?
- Är det stor skillnad och vart ligger den?
Som hundägare så gillar jag inte att folk skriker att hundar inte får vistas på vissa ställen etc. Det är bättre att den som är hundrädd säger: Jag är hundrädd. Då visar jag respekt. Om någon säger att jag inte får vara i t.ex. en hundtillåten kupé så tjafsar jag emot och visar alltså inte den respekt som jag hade visat om personen kunde kläcka ur sig att den var hundrädd istället... Alltså förklaring istället för förbud.

-Finns det några speciella raser som framkallar mer rädsla än vad andra gör?
- Vilka raser tyckter du är skrämande och vilka är det inte?
Om en liten ettrig terrier kommer framspringande så vet jag faktiskt inte alltid om den kommer att sitta fast i mitt ben eller ej... Det tycker jag är obehagligt. Om en hund rusar fram och "larmar" så tar jag det hela med ro, oavsett hur stor den är. Att bli påsprungen av en mastiff var heller inte roligt. Då stannade nog tiden för ett ögonblick. Men när han (hunden) konstaterade att jag hade en tik i kopplet så ägnade han sig åt att bara nosa istället för att få på henne.

- Vad bör hundägare göra det enklare för hundrädda att vistas på allmänna platser?
- Räcker det med koppel vid alla tillfällen, krävs vardagslydnad eller måste man ha sådan koll att hunden inte ens tittar på folk eftersom de kan bli rädda?
Att få en hund att inte ens titta åt folk känns lite väl överdrivet. Jag tycker att det räcker om man som hundägare visar att man har koll på omgivningen och att man har koll på sin (busiga) hund och inte låter den springa fram till folk. Har man sådan grav hundrädsla att man inte klarar av att se en kopplad hund så får man hjälpa till själv och runda ekipaget, så många hundar är det inte ute och går på allmäna platser.

- Vad reagerar du starkast på; en schäfer som skäller till och drar litet i kopplet mot ditt håll utan att du kan se om den är aggresiv eller inte eller en litet knävovve som från mattes/husses famn raggar, morrar och skäller och verkar helst av allt vilja slita dig i bitar.
En hund som ser ut att vilja slita mig i bitar oavsett storlek. Men visst gör det mindre ont om det är en liten hund. Mest synd tycker jag om hunden som mår så.

* Varför har schäfern(bl.a) blivit så svartmålade att man har mer respekt för den än för en labrador?
För att det ska vara så. Det är olika raser med olika inneboende egenskaper. En Labrador som visar samma försvarspaket som en Schäfer är ingen rastypisk Labrador. En Schäfer som besitter de egenskaperna är en bra Schäfer.

- Vilka hundar har människor i regel minst respekt för?
Som Labradorägare så måste jag säga att Labrador ligger högt i topp. De kan man tydligen kasta sig på och behandla hur som helst. Även hos veterinären så tar de för givet att man kan kasta omkull hunden hur som helst bara för att det är en Labrador. Sen har jag inte koll på övriga +300 raserna.

* Visste ni att de faktiskt har mycket höga siffror vad gäller bitandet av människor just för att vi gärna viftar bort det med "Det är en labrador - alltså älskar den människor" -eller?
Det påståendet ska man nog vara lite försiktig med. Vart finns de bevisen? Det är mest hörsägen. Tills jag sett bevis...

- Något att tillägga?
Öppen kommunikation. Hundägare är inga tankeläsare.
 
Sv: Hundrädsla

Tack så mycket för ditt svar och ha en trevlig kväll!
 
Sv: Hundrädsla

- Respekt eller rädsla?
- Är det stor skillnad och vart ligger den?

Jag har själv ingen rädsla för hundar, men har respekt för dem, både stora som små. Alla hundar är individer och måste behandlas som sådana.
Jag tycker det är mycket stor skillnad på respekt och rädsla. Med respekt så kan du ta till försiktighets åtgärder, men samtidigt behålla ditt lugn. Är du rädd så tror jag du agerar av bara farten utan att tänka ordentligt.

-Finns det några speciella raser som framkallar mer rädsla än vad andra gör?
- Vilka raser tyckter du är skrämande och vilka är det inte?

Stora raser med husse/matte som inte ser ut att klara sin hund har jag definitivt respekt för. Även hundar som ser ut som sk. kamphundar (då jag troligen blivit påverkad av media och träffat på en del galna monster som rusat längs staket och sett ut som om de vill äta upp min hund).

- Vad bör hundägare göra det enklare för hundrädda att vistas på allmänna platser?
- Räcker det med koppel vid alla tillfällen, krävs vardagslydnad eller måste man ha sådan koll att hunden inte ens tittar på folk eftersom de kan bli rädda?

Hundägare ska ha sådan koll på sin hund att hundrädda inte ska behöva bli oroliga för att hunden ska komma fram till dem. Absolut vardagslydnad eller koppel krävs. Jag tycker hundar behöver springa fritt utan koppel (om de har sådan lydnad). Dock ska de, som jag sa, lyda så pass att hundrädda inte behöver känna oro.

- Vad reagerar du starkast på; en schäfer som skäller till och drar litet i kopplet mot ditt håll utan att du kan se om den är aggresiv eller inte eller en litet knävovve som från mattes/husses famn raggar, morrar och skäller och verkar helst av allt vilja slita dig i bitar.
Knävovven...kommer förmodligen tänka "dumma ouppfostrade byracka" av bara farten, utan att veta om det beror på ouppfostran eller rädsla från hunden. Dumt av mig, jag vet, men så är det.

* Givetvis är det schäfern som väcker störst respekt/rädsla eftersom den är större. Men ändå känns ju detta orättvisst eftersom denna schäfer kanske bara tyckte att du luktade litet intressant eller ville hälsa. Hur ställer du dig där? Varför har schäfern(bl.a) blivit så svartmålade att man har mer respekt för den än för en labrador?
Utseendet, tror jag.

- Vilka hundar har människor i regel minst respekt för?
* Jag tänker åt labrador och golden hållet just nu. Visste ni att de faktiskt har mycket höga siffror vad gäller bitandet av människor just för att vi gärna viftar bort det med "Det är en labrador - alltså älskar den människor" -eller?

Eftersom labrador och golden är så vanliga, och vänliga när de är uppfostrade, så tror folk att det är hundar som alltid är vänliga och fostrar sig själva. Därför tror jag att de har väldigt liten respekt för dessa raser.

- Något att tillägga?
Hundrädda behöver också försöka agera på sådant sätt att vi kan ha hundar i vårt samhälle utan att känna oss elaka. Precis som att vi får respektera att vissa är allergiker och att hunden därför inte får följa med överallt behöver hundrädda respektera att hunden är en del av vår familj!
 
Sv: Hundrädsla

- Respekt eller rädsla?
- Är det stor skillnad och vart ligger den?

Det är defintivit stor skillnad på respekt och rädsla. Jag är inte det minsta hundrädd men jag respekterar alla hundar och anpassar mig efter deras behov och så vidare.

-Finns det några speciella raser som framkallar mer rädsla än vad andra gör?
- Vilka raser tyckter du är skrämande och vilka är det inte?

Jag tycker inte att någon hundras är mer skrämmande än ngn annan, jag är nog mer "rädd" för outförsägbara hundar öht.
Men visst blir jag mer skeptiskt om det kommer en stor hund farande med hotfullt kroppspråk i högsta hugg än om det skulle komma en mindre. Naturligt kan ju hund av större storlek orsaka större skada om jag blir anfallen.

- Vad bör hundägare göra det enklare för hundrädda att vistas på allmänna platser?
- Räcker det med koppel vid alla tillfällen, krävs vardagslydnad eller måste man ha sådan koll att hunden inte ens tittar på folk eftersom de kan bli rädda?

Jag tycker att man som hundägare ska ansvara rent allmänt att ens hund ska gå fint i koppel oavsett storlek och grad i lydnad.
Att en hund inte får titta på andra människor är inte ett rimligt önskemål.Det funkar inte så.
- Vad reagerar du starkast på; en schäfer som skäller till och drar litet i kopplet mot ditt håll utan att du kan se om den är aggresiv eller inte eller en litet knävovve som från mattes/husses famn raggar, morrar och skäller och verkar helst av allt vilja slita dig i bitar.
Man ska inte underskatta en liten hund. Det är inte för inte jag har ärrat ansikte och det va rdå ingen farlig rottweiler som orsakade utan en liten dvärgtax;) . Men trots detta är den pga av sin ringa storlek lättare att försvara sig mot. Skulle förmodligen tycka att ägaren uppfostrat sina djur illa i båda fallen.


* Givetvis är det schäfern som väcker störst respekt/rädsla eftersom den är större. Men ändå känns ju detta orättvisst eftersom denna schäfer kanske bara tyckte att du luktade litet intressant eller ville hälsa. Hur ställer du dig där? Varför har schäfern(bl.a) blivit så svartmålade att man har mer respekt för den än för en labrador?
Därför att en schäfer är i första hand avlad att brukas som tjänstehund åt polis och väktare samt annat där dens drifter och skärpa spelar större roll än his labradorens då labradoren är en apporterande fågelhund. Då faller sig respekten naturligare för en "polishund".

- Vilka hundar har människor i regel minst respekt för?
Generellt små hundar. Det verkar vara en självklarhet för människor att få komma fram och klappa de söta små liven..:angel:
* Jag tänker åt labrador och golden hållet just nu. Visste ni att de faktiskt har mycket höga siffror vad gäller bitandet av människor just för att vi gärna viftar bort det med "Det är en labrador - alltså älskar den människor" -eller?
Jag har iof aldrig känt det så med labradorer. Men Goldens har ju rykte om sig att vara trevliga fmiljehundar av ngn anledning:confused: Och ja, olyckor orsakas ofta av okunskap.

Tack så jättemycket för din tid och ha en trevlig kväll!
/Elise
 
Sv: Hundrädsla

Tack så mycket för ditt svar, trevlig kväll.
Elise
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 154
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp