Hundrädd?

Janey

Trådstartare
Kom på mig förra veckan att jag tror jag har blivit lite hundrädd.. Ja alltså inte för alla hundar, men var hos svärmor för några dagar sen och skulle gå ner och hälsa på deras jämthundar (dom jagar mycket i familjen) och jag har alltid varit orädd, men dessa hundar hoppade och skällde när jag kom fram till hundburarna (av glädje), så jag vågade inte gå fram. Vilket aldrig har hänt mig innan!

Men sen kom jag på att jag blev biten av en hund i vintras, hade inte kopplat det förrens nu. En schäfer som var oplacerings hund. Hunden bet tag i mig när vi flyttade hästtransporten för hand (mycket snö så vi kunde inte vända med bilen) den bet mig utan att jag ens försökte hälsa på den utan den var lös och sprang fram till mig, jag höll i transporten, så den bara högg tag i handen.. Ägare stod och såg på utan att göra något eller säga något och det var min sambo som hörde att jag höll på att få panik (han stod på andra sidan transporten) och fick ta bort honom. Ägaren säger då "gick din vante sönder" Nej jackan svarade jag då. okej, ja han är omplaceringshund så han kan bli lite konstig iblan sa hon och gick vidare! :eek:
Inte någon fråga hur gick det, ska jag ersätta din jacka, ingenting. Min hand var helt blå och svullen och gick tillochmed hål så det börjat blöda på vissa ställen. Jag förstår inte varför man har en hund med dessa beteenden lös!?!

Aja i vilket fall så har jag nu märkt att jag då kanske blivit hundrädd? Vi ska ju skaffa en liten sheltievalp i augusti, men små hundar har jag inget problem med, utan det är de lite större, glada, hoppiga hundarna jag har blivit rädd för!?! Svärmors hundar är ingen idé att försöka övervinna min rädsla på, då dom är lite buffliga, glada och ouppfostrade. Vad tror ni man ska göra i ett sånt här läge? Jag är ju inte rädd för alla hundar som sagt.. Men vill kunna hälsa på stora glada hundar med..

Sv: Hundrädd?

Ägare stod och såg på utan att göra något eller säga något och det var min sambo som hörde att jag höll på att få panik (han stod på andra sidan transporten) och fick ta bort honom. Ägaren säger då "gick din vante sönder" Nej jackan svarade jag då. okej, ja han är omplaceringshund så han kan bli lite konstig iblan sa hon och gick vidare! :eek:
Inte någon fråga hur gick det, ska jag ersätta din jacka, ingenting. Min hand var helt blå och svullen och gick tillochmed hål så det börjat blöda på vissa ställen. Jag förstår inte varför man har en hund med dessa beteenden lös!?!

Fy vad sur jag blir när jag läser sånt där! Sådana människor borde inte ha hund...

Vad du kan försöka tänka på är det faktum att de flesta hundarna absolut inte skulle göra så som den där hunden gjorde. OM de biter, så är det i stort sett alltid när de känner sig pressade, rädda och inte kan fly. Det finns alltså ingen anledning att vara rädd om du bara träffar en glad hund som vill fram och hälsa.

Försök träffa större, lugna hundar till en början? Träffa dem, lär känna dem såpass bra att du känner dig avslappnad tillsammans med dem. Sedan kanske du kan gå till en brukshundklubb eller titta på när ägaren till den större snälla hunden tränar. Förhoppningsvis får du då se hundar som är lite spralliga, som leker ordentligt med sin ägare och är "lite på" (inte bara står snällt och lugnt på marken utan att bry sig om något runtomkring).

Då kan du vänja dig vid att de faktiskt är glada och snälla, börja slappna av med dem och förhoppningsvis ger rädlsan med sig då och du kan börja träffa alla sorters hundar, även din svärmors hoppande, glada hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 461
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 955
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX