Hundmat... Någon som är kunnig?

Sv: Hundmat... Någon som är kunnig?

Orijen innehåller alltså "max" 25% kolhydrater? Intressant. Iofs inte så konstigt, ju mer ingredienser desto högre nivåer eftersom i princip allting innehåller både protein och kolhydrater. Då är ju frågan hur mycket av proteinet som är animaliskt och hur mycket som är vegetariskt. Verkar vara ett bra foder, men jag ställer mig tveksam till den stora mängden av onödiga ingredienser.

Fortfarande fran deras website:
"ORIJEN ADULT DOG is made with a full 80% of meat from free-run chicken and turkey, fresh whole eggs and wild-caught fish. These high meat inclusions produce a Biologically Appropriate protein level of 38%"

Oh ... och vad det galler fett sager de:

"RICH in ANIMAL FAT | 17%
Animal fats and oils are essential for the peak health of all dogs — that’s why ORIJEN is free of plant oils and only features fats of premium animal source."

Senast ändrad:

1,
Torkad fågel, majs, ris, majsmjöl, majsgluten, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, fiskolja, mineraler, vegetabiliska oljor (soja, borago), äggpulver, jäst, frukto-oligosakkarider, natriumpolyfosfat, grönt te och druvextrakt (innehåller polyfenoler), L-lysin, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin

2,
ris, lamm, gris, animaliskt fett, nöt, blodmjöl, näringsjäst, morot, mjölksyra, vitaminer, ben/broskmjöl, mineraler, spårämnen

3,
Färskt kycklingkött (25%), kycklingmjöl (17%), färskt laxkött (10%), kalkonmjöl (7%), sillmjöl (7%), russetpotatis, ärtor, sötpotatis, färskt kalkonkött (3%), hela ägg (3%), kycklinglever (2%), färskt sikkött (2%), färskt göskött (2%), soltorkad alfaalfa, fiber från ärtor, kycklingfett (2%), torkad organisk brunalg, pumpa, chikoriarot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svart vinbär, lakritsrot, angelicarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium

4,
Kycklingmjöl (40%), havregryn, färskt kycklingkött, ärtor, brun ris, kycklingfett, färsk urbenad kungslax, naturlig kycklingsmak, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, pumpa, kycklingbrosk, äpplen, morötter, betblad, tranbär, sen häggmispel, såsom enbär (tång, blåstång, rödalg), kardborre, läkemalva, enbär, fänkålsfrö, kvanne, havtorn, cikoria, brännässla, hallonblad, mariatistel, myntablad, ringblommor, kamomillblommor.

5,
Ris, kalkonköttsmjöl, havre, hela linfrön, kalkonbuljong, kalkonfett, sockerbetsmassa, alfalfa, natriumklorid, naturlig sjögräs, kalciumkarbonat, cikoriaextrakt, lysin, D, L-metionin, yuccaextrakt, och treonin.

6,
Grovmalt ris, grovmald majs, torkat kyckling- och kalkonprotein, majsglutenmjöl, torkade hela ägg, animaliskt fett, digestiv, vegetabilisk olja, linfrö, havrefibrer, torkad betmassa, kaliumklorid, salt, L-lysin hydroklorid, L-tryptofan.

7,
Svenskt fullkornsvete, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kycklingkött minst 10%), vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

8,
Färsk nötfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber

Lite olika innehåll på hundfoder :)

Vilket foder är lämpligast egentligen?

Vi köpte igår en 12veckors Plottvalp att ha till jakt med förväntad vuxenvikt på 20-25kg.
Fick med oss en påse Topp Race av kenneln, som inte kommer räcka länge till. Vet inte om det är den röda el blå sorten.
Sitter nu & läser på så mycket jag kan om olika hundfoder & överväger att beställa hem en till Topp race säck för att förlänga tidsfristen.

Vill helst inte ha kvar Topp race då det ska beställas hem, då vi bara har en hund & valp känns det löjligt att få en 30kg säck hemkörd i månaden till dyra pengar. Fodret går inte att köpa i butik. :(

Jag vill undvika en massa spannmål, det ska gärna vara mängd dvs hunden ska gärna bli mätt & inte få bara en dl högenergifoder.

Hon äter nu 600g/måltid x3, av topp race med en skvätt olja, ska ha 2 äggulor i veckan & håller enligt sig själv på att svälta ihjäl av hunger. (rekomendation från uppf)
Skiter runt 6 gånger om dagen, rejäla kladdar.

Jag hade med bytt om min hund bajsade mer än 6 gånger per dag :-/

du har PM! :)

Senast ändrad:

varför ska ni ge äggulor utöver fodret? Jag hade med bytt om min hund bajsade mer än 6 gånger per dag :-/

Topp Race är inte anpassat för valp, utan vuxen enligt deras hemsida.
Enligt rekommendation av uppf skulle jag ge äggula för pälsens & olja för höja fettet.
Vad jag har förstått är Valpar dubbelbajsare :confused:
Har inte haft valp på över 20 år, känner mig som en nybörjare. Har bara fått hem hund som varit runt 1 år el äldre.
Schäfern åt enbart Friskies oavsett vilket annat "fint" foder jag erbjöd, han åt inte ens "människomat" utan åt enbart torrisar.

Hon ska ha ett valpanpassat såklart, gärna med så lite spannmål som möjligt, inte högt i energi då hon är energisk i rasen. Gärna så hon får lite mängd i skålen.

Har tittat på olika sorters färskfoder, men vill även ha ett "torrbaserat" alternativ.
Hunden ska först utbildas, sen är tanken hon ska gå jakt, spår & eftersök. Tonvikten ligger på eftersök, något torrbaserat man kan ha med sig ute hade varit önskvärt, ett färskfoder är möjligen inte särskilt fräscht efter några timmar, trots kylväska.
Kan tänka mig ge färskt & komplettera med en skvätt torrt.

Min får ganska mycket tugg (öron, knorr osv) plus en fräsch morot varje dag. Ibland tuggar han i sig moroten, ibland inte. Det är alltså för att han själv ska kunna knapra om han blir hungrig utöver den mat han får. Jag ger honom under rekommenderad giva för att få plats med godis ("bra" sådant). Han äter klass normal + standardt mild just för att kunna ta med torrfoder vid behov.

Däremot mina som fick färskfoder klarade inte av orijen, fick allergiutslag... samma sak på taste och the wild :( så orijen är inte alltid den bästa... nu ska vi testa standardt mild som extra mat på morgonen, annars ger jag vom och hunde mat :)

Jag använder ett jätte bra torfoder till min hund det heter(Eukanuba)Det som är så bra med det fodert är att det finns så olika sorter.
Ta med din hund till en zoo affär så att dom ser vad det är för hund du har och får bättre hjälp med att välja foder.

Jag kan verkligen rekommenderar Eukanuba som foder.

Har du läst innehållsdeklarationen?

Jag har och är inte nöjd.

Har en hund på ca 5 månader som fått eukanuba med sig från uppfödaren. Jag har aldrig sett en liten hund (en av de mindre terrierraserna) lägga så stora korvar. Dessutom vill jag inte ha ett foder med mycket spannmål.

Har tidigare fått tips om Orijen, men har själv inte någon erfarenhet av det och nu låter det som om det är för mycket tillsatser för min smak.

Jag vill ha ett torrfoder som bas och sedan ev komplettera med färskfoder.
Är det standardt och magnussons som gäller eller finns det andra?

kl.
Kan bara säga som så att jag har nyligen bytt från RC till Standardt på min hund och hon bajsar MYCKET mindre och det är mycket bättre "konsistens" på bajset numera. Förut bajsade hon i stort sett varje gång vi var (cirka 4-6 ggr dag) ut numera bajsar hon absolut max 3 ggr/dag. Hon har inte blivit dålig i magen heller.

*KL*

En snabb fråga..
Har två hundar 1 Basset (6månader) & 1 Kastrerad blandras (10år).
Just nu äter de Robur maintenance 27/15 men Basseten vill inte äta upp de tre gånger per dag som han ska & Blandrasen avskyr stora kulor.
Funderar på att byta till ngt annat för att få Bassen att öka i vikt & som blandrasen gillar (han är kräsen & blir inte fet trots ålder/kastration) något ni rekommenderar? Robur active?
Sedan har jag en mängd slaktavfall från när vi slaktar.. har tidigare gett det som tillskott i fodret.
Kan man ge en ovan hund det rått eller bör man koka det eller bara vänja in försiktigt?

Ge avfallet rått o vänj in sakta, speciellt om det innehåller mycket fett.
För mer vikt så kan du ju gå över till active, eller performance.

*kl*
Ni gör det verkligen inte lätt att välja hundfoder... ;) Jag blir inte ett dugg klokare på något och får lite lätt panik på tanken att jag kanske gör fel... Och hålla på och testa sig fram vilket som fungerar bäst för hunden känns ju som ett vågspel när man vill ha en fungerande jakthund, helt plötsligt med ett fel val av foder så kan man få en hel jaktsäsong spolierad för att hunden mår dåligt...

Just nu äter han RC medium adult, fungerar rätt bra på det, skiter två gånger per dag, men skulle kunna ha finare päls. Men om pälsen beror på fodret eller honom själv, hur ska man kunna avgöra det? Och jag står i valet och kvalet om jag ska gå på aktiv istället nu när jakt säsongen sätter fart, och det blir mycket jobb... Eller ska jag fasa över honom på något annat foder och vad ska man välja då?

Rent utseende mässigt och reklammässigt så tilltalar Magnussons mig, men sen då... Jag får väl fortsätta fundera och läsa och tillslut göra slag i sak och se vad som händer... :eek::D

Det låter ju bra. Min valp bajsar "bara" 2 ggr per dag, men man kan tro att det är vuxen schäfer som varit där och gjort sina behov och inte en terriervalp.
Verkar som om många är nöjda med Standardt. Jag ska kolla på både Standardt och Magnussons och sen börja vänja in det foder jag väljer direkt.

Med tanke på att hundrasen har ganska lätt att lägga på sig: kan det vara värt att växla över till vuxenfoder redan nu? (Fick det rådet av en hundtränare)

Jag tillhör dem som gett upp.
Ger du färskfoder i fryst form, så vet du att alla vattenlösliga vitaminer är borta. Det är vanlig sketen kemi, ändå påstår vissa producenter att man minsann inte behöver tillsätta något i just deras foder. Nähepp.

Stämmer detta verkligen?

Tittade på Nordic färskfoder, och de tillsätter vitaminer i fodret, så det stämmer nog att man inte behöver tillsätta ngt.

För mig känns bla det här innehållet helt naturligt för hundar. Alger kan ju var direkt giftigt för hundar, och jag hittar ingen procentandel för det i Orijien.

soltorkad alfaalfa, fiber från ärtor, kycklingfett (2%), torkad organisk brunalg, pumpa, chikoriarot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svart vinbär, lakritsrot, angelicarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium

<snip>

Man maste sa klart komma ihag var fodret ar tillverkat och vad som forekommer naturligt i den miljon. Da Orijen ar tillverkat i Canada (BC om jag minns ratt) sa ar alger ett naturligt inslag ... manga alger ar inte bara atbara, utan ocksa innehaller mycket nyttigheter. Fodret maste aven i Canada godkannas av myndighet for att fa saljas, sedan vet jag inte om Svenska myndigheter godkanner utlanskt foder (och mannisko mat) eller om de litar pa andra lander's myndighet's organ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar