Hundmat... Någon som är kunnig?

Sv: Hundmat... Någon som är kunnig?

E är en fettlöslig vitamin.

Till människor rekommenderas frysta grönsaker under vinterhalvåret eftersom de är lika bra som färska.

Verkar underligt då att de vattenlösliga vitaminerna skulle ha försvunnit (vart?).

Anyhow så äter vovven hemma färskfoder, då mår hans mage bäst, han är fin i pälsen och kliar sig inte.

Senast ändrad:

Japp jag tycker det!

Jag förstår inte riktigt? De flesta är väl överens om att ju fler spannmålskällor desto "sämre" hundfoder (vilket i sig inte alls behöver betyda att hunden inte fungerar bra på fodret) men ändå tycker du att jag är "udda" som har den åsikten?

Standardt skriver inte ut alls vilken procentdel som de olika råvarorna har.

Det gäller knappast bara Standardt, det är snarare praxis att innehållsförteckningarna inte innehåller procentenheter. Jag tycker absolut inte att Standardt är ett dyrt foder med tanke på att det är svensktillverkat, har ris som enda spannmål och i övrigt är fritt från onödiga tillsatser och ingredienser.

Och varför det kräver en så lång infasningstid när man på färskfoder (100% kött i vissa fall) råds att bara byta rakt av.

Okej, har du någon källa på det eller är det din egna erfarenhet? Angående infasningsperioder så går åsikterna där isär oavsett fodersort och det vet väl både du och jag.

I övrigt så är det väl jättebra om du är nöjd med Orijen, jag har inte nämnt ett ord om det fodret så jag antar att det är det foder du själv använder eftersom du drar upp det om och om igen. Men jag precis som du är noga med att även se vad hunden går bra på och jag med flera är väldigt nöjda med Standardt.

Sorry Blandrastik, i den här frågan är du inte trovärdig.

Jag ger meat & buscuit, men vad hon på jordbruksverket hade gillat var själva produktionen i sig. Hur råvarorna behandlades och hur hela produktionsledet såg ut. Så hon tyckte Magnussons överlag var ett bra foder.

Sen hade hon en del åsikter om hur vissa färskfoder produceras, hon menade att mycket ser bra ut men vid en närmare koll så är det inte så lysande.

Så mao, hur svårt som helst.
Vad hon anser är ganska ointressant så länge det inte presenteras som fakta, med forskning i ryggen.

Och om du då lägger ihop allt annat som finns itex Orijen, så blir det större innehåll än kött. Se hur RC delar upp innehållet för att inte få det att se ut att spannmålet är största ingrediens. Det handlar för övrigt inte om vilket ingrediens som står först på paketet.

Yes, det ar 80% "Premium animal ingredients" och 20% frukt/gronsaker och orter.

Dessutom skrivs innehalls forteckningarna pa Amerikansk hundmat lite annorlunda, atminstone har. Den forsta ingrediensen har den hogsta vikten, och sedan kommer alla i ordning nerat.
Sag att kyckling star forst, da innebar det att fask kyckling har den hosta vikten om det sedan ar corn meal sa innebar det att i realiteten innehaller det mer majs an kyckling da farsk kyckling innehaller mycket vatten.
Oh, och de viktiga ingredienserna att titta pa ar de som star fore forsta fettet ... atminstone funkar det sa har.

*KL*

Lika många åsikter som jag var rädd för här alltså! :crazy:
Men jag antar att det helt enkelt är bäst att prova ett foder som jag gillar av en eller annan anledning och se, fungerar det för hunden är det bra och annars prova något annat... För några konkreta tips verkar inte möjligt att få, vilket jag kan förstå då åsikterna går isär så väldigt.

Ja jag tycker fortfarande att det är udda att tala så varmt om Standardt då. Att de inte ska lastas för att de inte skriver ut procentsatser håller jag inte med om! Till och med Pedigree är gulliga nog att stoltsera med sitt "min 14%" kött- det är inte alls så ovanligt som du vill få det att låta som! Däremot är det föga förvånande att Standardt vägrar skriva ut det eftersom de lägger så mycket fokus på naturligt- skulle man få reda på procentsatserna så skulle det antagligen ligga på samma nivå som Acana. I mina ögon varken naturligt eller särskilt prisvärt. Betalar jag för naturlig biologisk anpassad diet vill jag inte ha ett foder fullt med ris i!

Angående Standardts infasning står det på hemsidan MINST 4 veckor och att diarre är förväntat. Även trådar jag läst om Standardt har talat om att deras hundar blivit otroligt dåliga i magen och fått svaret att infasningen gick säkert för fort. De som gett upp på fodret gör det ofta p.g.a. dåliga magar enligt de butiksbiträden och människor jag talat med. De får ofta rådet att de inte provat tillräckligt länge, det är vanligt att de blir dåliga i magen i några veckor. Hemsidan skyller på den högre givan animaliskt. Om man däremot kollar på VoH hemsida och diverse trådar så står det att bytet ska helst ske omedelbart. Där finns till och med mer animaliskt! Även Orijen som har mer kött kräver inte ett långt byte. Det är ju tillverkarens rekommendationer som man brukar gå på, skriver de att infasningen ska ske länge (och folk brukar allmänt ha problem med Standardt och lösa magar) så tror jag på det också.

Orsaken till att jag tar upp Orijen är för att det är mycket närmare en "naturlig diet" än Standardt och man får vad man betalar för. Standardt kör med halv-falsk marknadsföring- vargar knatar inte runt på de stora (svenska?) risfälten och äter sig mätta. Däremot äter vargar potatis och örter. Det blir i mina öron så konstigt att snacka om hur bra Standardt är utan att vare sig veta kötthalt eller veta att den långa infasningstiden är standard. Jag undrar VARFÖR den är så lång, minst sagt udda och lite skrämmande.

Och om du då lägger ihop allt annat som finns itex Orijen, så blir det större innehåll än kött. Se hur RC delar upp innehållet för att inte få det att se ut att spannmålet är största ingrediens. Det handlar för övrigt inte om vilket ingrediens som står först på paketet.

Nej det blir det inte.

*KL*

Lika många åsikter som jag var rädd för här alltså! :crazy:
Men jag antar att det helt enkelt är bäst att prova ett foder som jag gillar av en eller annan anledning och se, fungerar det för hunden är det bra och annars prova något annat... För några konkreta tips verkar inte möjligt att få, vilket jag kan förstå då åsikterna går isär så väldigt.

Tyvärr är det så, det är svårt att enas om ett ämne som är fylld med massor av halvsanningar, rena rama påhitt och lite vetenskap. Prova dig fram och hitta det som funkar för er, brukar vara den bästa lösningen ;)
Lycka till!

Vill bara tillägga angående ris...min hund som äter färskfoder och är lättstressad och springer mycket och fort varje dag tillsammans med vår vinthund mår faktiskt bra av en del ris i sin kost. Ju mer torrfoder han fått ( james wellebloved turkey & rice t ex ) light varianten som är full med ris, dessto fastare avföring har han haft! Inte nödvändigtvis mer avföring men fastare. Ris har ju den egenskapen. Det finns torrfoder som ger min hund bättre avföring än Bravos färskfoder han äter nu. VoH ger oxå bättre avföring MEN han tycks inte tåla kyckling som finns i alla VoH foder. Dessutom får han äta en större volym mat nu utan att gå upp i vikt som då mättar honom bättre. Visst det blir även mer utgifter men min hund är mättare med en del spannmål som finns i bravo ( ångkokt korn ). Hade bravo haft hamburgare med ris som spannmål hade vi väl hoppat högt av glädje!

Jag kan givetvis fortfarande tycka att ju fler spannmålskällor desto sämre foder och ändå rekommendera Standardt eftersom de bara har en enda spannmålskälla.

Jo, det är ovanligt med innehållsförteckningar som innehåller procenenheter efter varje ingrediens. Att Pedigree och liknande foder som oftast ses som sämre skriver "minst blabla% kött" vet jag är vanligt, men det lämnar fortfarande extremt mycket att önska i resten av innehållsförteckningen där procentenheter inte finns bland de andra ingredienserna.

Har du någon källa på att fodret är "fullt av ris"? Jag tyckte du skrev att du inte heller visste procentenheten kött? Då blir det ju ganska löjligt att försöka påstå både det ena och det andra.

Du och jag har uppenbart helt olika erfarenheter av fodret. En snabb googling visar många positiva svar och jag vet som sagt många som är nöjda med fodret, bl a här på Buke. Ja, det står att infasningen ska ske under 4 veckor, för de är av åsikten att infasning ska ske oavsett foder. Det står klart och tydligt en lång förklaring till deras åsikt på hemsidan oavsett foder. Om man sedan håller med eller inte är ju upp till en själv, det finns många som byter rakt av också. Något om vargar eller liknande hittar jag inget om, men det är inte marknadsföringen som är intressant när jag väljer foder. Det blir inte automatiskt en dålig produkt för att marknadsföringen kan ifrågasättas. Det är fodrets innehåll som vi diskuterar. Marknadsföring, deras åsikt angående infasningsperiod etc är totalt ointressant för mig. Det finns fortfarande inget i deras foder som anses "kraftigt".

Kan tillägga att även jag kör med infasning, men det är för att boxern har en väldigt känslig mage och Standardt är den hon hittills funkat bäst på. På shih-tzun byter jag rakt av.

Men visst har väl Standardt förr skrivit ut hur mkt kolhydrater det innehåller?
Jag vill minnas 30 %.. Men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida. Ändrade de info efter att de bytte innehåll?

Edit - hittade en gammal tråd där jag har skrivit att Standardt Extra innehåller 30,6 % kolhydrater.

Senast ändrad:

Det är Standardt Extra jag använder. Jag kan inte riktigt svara på vad som står eller stått på deras hemsida, har ingen superkoll på vad som finns där. Jag antar att den siffran även har gått ner nu när de ändrade formulan.

Senast ändrad:

Har mkt god erfarenhet av Magnussons Meat & Biscuit Adult. Min tik har ätit fodret i över 2,5 år och har bra mage (lättplockat torrt bajs), fin päls och bra ork för att vara en sällskapshund. Hon är mkt kräsen, men gillar detta foder fortfarande efter så lång tid. Jag gillar att alla råvaror är svenska (enda torrfodret som har det) och att det känns fräscht och är inte sprayat med buljong som andra torrfoder. Fodret är ugnsbakat, vilket gör det extra smakligt för kräsna hundar. Hanen åt detta också i ett år och mådde lika bra.
Magnussons Meat & Biscuit är bättre än deras original, tycker jag. Färsk nötfärs och färska ägg ger lättsmälta proteiner och fullkorn i spannmålet ger långsamma kolhydrater. Jag skulle välja Work till en arbetande hund medan Adult räcker till en sällskapshund.
Standart gav våra hundar grön avföring och då vågade vi inte ge mer av det. Jag har läst om många hundar som blivit dåliga i magen efter byte till ny fodersäck och det var också vid bytet som våra plötsligt fick grön avföring. Grön avföring tyder på leverpåverkan och kan beror på dåliga råvaror så det var väl något fel på den leveransen.

Jag har också läst något om grön avföring, men antingen så har man bytt mat eller så har det varit övergående. Vad det beror på finns det tydligen flera teorier om. Våra hundar har dock aldrig råkat ut för det, men det hade varit intressant att veta exakt varför det kan bli så.

När boxern åt Doggy blev avföringen nästan gul!

Jag glömde.

Min får även en halv dl standardt mild, helt enkelt för att kunna äta torrfoder när han är iväg och färskfodret blir för bökigt!

Orsaken till att jag tar upp Orijen är för att det är mycket närmare en "naturlig diet" än Standardt och man får vad man betalar för.

För mig känns bla det här innehållet helt naturligt för hundar. Alger kan ju var direkt giftigt för hundar, och jag hittar ingen procentandel för det i Orijien.

soltorkad alfaalfa, fiber från ärtor, kycklingfett (2%), torkad organisk brunalg, pumpa, chikoriarot, morötter, spenat, kålrot, äpple, tranbär, svart vinbär, lakritsrot, angelicarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium

Jag försöker inte trycka till dig, men det kan vara lite "farligt" att så kategoriskt säga att ett foder är bra eller dåligt. Alla foder på den svenska markanden är testade och godkända. Så se gärna mitt första svar i tråden. Jag anser, funkar hunden på ett foder, dvs är pigg, glad, aktiv, fin i avföring, päls, slemhinnor etc, och det har funkat ett år, då skulle jag inte byta, vilket märke det än må vara. :)

För övrigt ger jag helst färskfoder.

Har ar analysen pa Orijen's 'Adult dog' fran deras website

GUARANTEED ANALYSIS
Crude protein (min.) 38.0 %
Crude fat (min.) 17.0 %
Crude fiber (max.) 3.0 %
Moisture (max.) 10.0 %
Calcium (min./max.) 1.4 % / 1.6 %
Phosphorus (min./max.) 1.2 % / 1.4 %
Omega-6 (min.) 3.0 %
Omega-3 (min.) 1.1 %
DHA (min.) 0.6 %
EPA (min.) 0.3 %
AA (min.) 0.16 %
Carbohydrate (max.) 25%
Ash (max.) 7.5%
Taurine (min.) 0.35 %
Glucosamine (min.) 1400 mg/kg
Chondroitin (min.) 1000 mg/kg
Microorganisms (min.) 120M cfu/kg
pH 5.5

BOTANICAL INCLUSIONS
Chicory root 700 mg/kg
Licorice root 500 mg/kg
Angelica root 350 mg/kg
Fenugreek 350 mg/kg
Marigold flowers 350 mg/kg
Sweet fennel 350 mg/kg
Peppermint leaf 300 mg/kg
Chamomile flowers 300 mg/kg
Dandelion root 150 mg/kg
Summer savory 150 mg/kg

VITAMINS
Vitamin A 15 kIU/kg
Vitamin D3 2 kIU/kg
Vitamin E 400 IU/kg
Vitamin B1 0.9 mg/kg
Vitamin B12 0.5 mg/kg
Thiamine 50mg/kg
Riboflavin 45 mg/kg
Niacin 450 mg/kg
Pan. Acid (B5) 50 mg/kg
Pyridoxine (B6) 38 mg/kg
Biotin 1 mg/kg
Folic Acid 5.2 mg/kg
Choline 2700 mg/kg
Ascorbic Acid 55 mg/kg
Beta Carotene 0.44 mg/kg

AMINO ACIDS
Taurine 0.3%
Lysine 2.45%
Tryptophan 0.38%
Threonine 1.5%
Tyrosine 0.98%
Methionine 0.8%
Isoleucine 1.5%
Leucine 2.9%
Valine 1.85%
Arginine 2.2%
Phenylalanine 1.6%
Histidine 0.8%
Cystine 0.35%
Glutamic Acid

MINERALS
Sodium 0.4%
Chloride 0.64%
Potassium 0.77%
Magnesium 0.1%
Sulphur 0.4%
Manganese 27 mg/kg
Cobalt 0.47 mg/kg
Selenium 0.9 mg/kg
Iron 240 mg/kg
Zinc 200 mg/kg
Copper 26 mg/kg
Iodine 0.18 mg/kg

Min spontana reflektion när det gäller de flesta foder, oavsett om de är höga i kolhydrater eller höga i proteininnehållet, är att de har så lågt fettinnehåll. Hundar metaboliserar fett oerhört bra och det bör betraktas som hundars främsta energikälla. Varför så lite fett i fodret egentligen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden