Hundmat... Någon som är kunnig?

Taefill

Trådstartare
Jag antar att många här kan en hel del om hundmat. Det är ju en hel djungel, och alla fodertillverkare vill förstås mena att just deras mat är bäst ;)
Det jag undrar då är väl om någon har erfarenhet (eller bara är påläst ändå) av något/flera av de här fodren? Doggy Professional, Magnusson Meat & Bisquit, Standardt.
Om någon har gett det... Vad tycker/tyckte ni? Vad är bra/mindre bra?

Sv: Hundmat... Någon som är kunnig?

Det bästa du kan göra är att lära dig innehållet. Ju fler spannmål och tillsatser, desto sämre (och ofta billigare) foder. Doggys innehåll är i vanliga fall inte mycket att hurra över, deras Professionalserie är väl något bättre men Magnussons och Standardt slår dom med hästlängder. Jag har även testat båda och tyckte att mina hundar mådde mycket bättre med Magnussons, sen gick jag över till Standardt Extra, som jag och hundarna är mycket nöjda över. Jag bytte enbart för att min lille gammelman hade svårare att tugga Magnussons men jag tycker absolut att båda de fodersorterna är riktigt bra.

Senast ändrad:

Jag tillhör dem som gett upp.
Ger du färskfoder i fryst form, så vet du att alla vattenlösliga vitaminer är borta. Det är vanlig sketen kemi, ändå påstår vissa producenter att man minsann inte behöver tillsätta något i just deras foder. Nähepp.

Elller det här med extrudering, högtryckkokning av fodret, sen sprayar man det med fett. Skitbra säger vissa, helt kasst säger andra.

Jag träffade hon på jordbruksverket som är ansvarig för all införsel av hundmat i sverige. Hon har besökt de flesta hundmatstillverkare, sett vad de använder för råvaror, hur processen har gått till. Hon ger sina hundar Magnussons, så därför gör jag det också.

Förutom att de kör hem din påse helt utan extra kostnad. Ett plus.

Tack båda två för era svar :)
När man läser på påsen känns Standardt och Magnusson trevligast av den enkla anledningen att det är minst konstiga grejer på ingredienslistan där. Om JBV-hundmatsmänniskan ger Magnusson också borde det ju betyda att det är god kvalitet på tillverkningen av det.
Doggy Professional känns väl lite mer frågetecken också. Får lite känslan av att de lägger en rätt stor mängd pengar (mer än de andra två) på marknadsföring, och sånt gör alltid mig lite skeptisk till själva varan :p

Ger du färskfoder i fryst form, så vet du att alla vattenlösliga vitaminer är borta. Det är vanlig sketen kemi, ändå påstår vissa producenter att man minsann inte behöver tillsätta något i just deras foder. Nähepp.

Det visste inte jag.. :crazy:

Jag är mer än nöjd sen jag började använda Standardt. :) Trevlig/proffsig tillverkare/personal med, om man skulel var amissnöjd över något, ha frågor etc. :)

*delvis kl*

Jag höjde också på ögonbrynen...

Vi gav våra hundar Magnusson ett tag. Tills vi frågade efter det i en djuraffär där butiskinnehavaren svor bara vi sa namnet. Han menade på att Magnusson använder sig av svårsmält protein. Samma butiksinnehavare pratade sig grön över Orijen och menade att detta var guds gåva till hunden.

Efter mängder av turer bland olika foder är jag nu tillbaka på Eukanuba och kan konstatera att bägge hundarna är piggare än på länge och jag tycker främst att Njuffen ser "fräschare" ut i päls och ögon.

Jag får ångest över att tänka foder. Finns så många sanningar.
Nu stannar jag på det som funkar.

Frysning anses ju vara den lagringsmetod som generellt sett är den som bäst bevarar vitaminerna så jag höjer också på ögonbrynen. Vissa B-vitaminer, B5 och B6, klarar dock frysning mycket dåligt. Kanske är det vad Blandrastik syftar på?

Frysning anses ju vara den lagringsmetod som generellt sett är den som bäst bevarar vitaminerna så jag höjer också på ögonbrynen. Vissa B-vitaminer, B5 och B6, klarar dock frysning mycket dåligt. Kanske är det vad Blandrastik syftar på?

Typ:)
Plus att mig vetligen så försvinner E-vitamin vid frysning. Men det handlar inte direkt om några källor, det är bara en grej som fastnad från kemin. Får väl hänvisa till min gamla kemilärare.

Jag sa ju att jag hade gett upp, bråka inte på mig.

Det är väl knappast någon som "bråkat på dig", men man måste ju ha en grund till sitt påstående. I så fall så skulle ju många hundar som äter färskfoder ha vitaminbrist och så är nog inte fallet.

Ja, men det är lite så man får göra. Jag tänker, har man använt ett foder ett år, och allt är bra med det, hunden är pigg, glad, min i päls, inga klianden etc etc (pga foderet då) så tycker jag man ska hålla sig till det. :)

Men då måste jag fråga, är det alla deras foder som är bra eller bara meat & biscuit?

Typ:)
Plus att mig vetligen så försvinner E-vitamin vid frysning. Men det handlar inte direkt om några källor, det är bara en grej som fastnad från kemin. Får väl hänvisa till min gamla kemilärare.

Jag sa ju att jag hade gett upp, bråka inte på mig.
Jag bråkar inte med dig, men jag vill ha bättre källor än din kemilärare.
Ger du färskfoder i fryst form, så vet du att alla vattenlösliga vitaminer är borta.

Men då måste jag fråga, är det alla deras foder som är bra eller bara meat & biscuit?

Jag ger meat & buscuit, men vad hon på jordbruksverket hade gillat var själva produktionen i sig. Hur råvarorna behandlades och hur hela produktionsledet såg ut. Så hon tyckte Magnussons överlag var ett bra foder.

Sen hade hon en del åsikter om hur vissa färskfoder produceras, hon menade att mycket ser bra ut men vid en närmare koll så är det inte så lysande.

Så mao, hur svårt som helst.

Jag tycker det är så udda att säga att ju mer spannmål som finns i ju dåligare produkt och sedan i samma andetag säga att Standardt är bra. Ris som första och största ingrediens och generellt mycket kraftigt för hundmagar. Då är väl Orijen klart bättre som har kött som första ingrediens och därtill inget spannmål.

Till TS: Vilket foder som funkar är individuellt. Dyra foder är inte nödvändigtvis bra heller. Vissa hundar funkar på Ekanuba, RC etc. medan andra inte kan äta annat än färskfoder. Jag har gett allt från dyra dietfoder för kinkiga hundar till de billigare (pedigree, doggy etc.) och mina hundar har svarat helt olika. Min stora har ätit pedigree och haft kanonbra hull och päls- nu fodrar jag med färskfoder med exakt samma resultat. Däremot blev hon total soppatorsk på doggy! Den hunden har nog fått prova nästan alla fodersorter som finns i ett vanligt sortiment p.g.a. allergi/dåligt matintresse och hur hon har svarat på fodren har inte haft något med pris och märke att göra. Min lilla klarar inte av Royal Canin utan att lägga rejäla fisar och få en orolig mage; hon fungerar klockrent på Orijen och Vom og Hundemat. Alltså är det en fråga om individens behov.

Man får helt enkelt prova sig fram och se vad ens egna hund svarar positivt på. Jag tycker att det är farligt att, i ett så skakigt ämne som hundfoder, skaffa sig sanningar om vilket foder funkar bäst till hundar när det redan är ett så pass kontroversiellt ämne. Ena sidan anklagas för att vara köpta av foderföretagen och ha gammal forskning medan den andra är spannmålshatare i varje form utan vetenskapliga bevis annat än att vargen äter si och så. Det viktigaste enligt mig är att man helt enkelt är lyhörd för hur hunden faktiskt mår på ett foder, inte okritiskt (eller överkritiskt?) fästa sig på en sida.

Jag ger meat & buscuit, men vad hon på jordbruksverket hade gillat var själva produktionen i sig. Hur råvarorna behandlades och hur hela produktionsledet såg ut. Så hon tyckte Magnussons överlag var ett bra foder.

Sen hade hon en del åsikter om hur vissa färskfoder produceras, hon menade att mycket ser bra ut men vid en närmare koll så är det inte så lysande.

Så mao, hur svårt som helst.

Tack för ditt svar :)

Hej och hå... "udda"? :cool:

Ett foder full av olika spannmål ser jag som ett dåligt foder, ja. När du tittar på innehållet måste du ju slå ihop spannmålen, olika kött etc för att få den totala mängden. Att riset står först innebär inte att fodret innehåller mestadels ris, tittar du vidare på innehållsförteckningen ser du flera köttsorter och dessa tillsammans utgör en större del i fodret än vad riset gör. Likadant måste du göra om du läser en innehållsförteckning där t ex griskött står först men efter det kommer vete, majs, ris... alltså blir spannmålsinnehållet högre i ett sånt foder.

Hur menar du när du påstår att ris är "kraftigt för hundmagar"? Ris är snarare ett av de mest skonsamma spannmålen du kan ge hunden så som jag har förstått det. Så hur du får det till "udda" förstår jag inte riktigt.

(Orijen nämnde jag inte eftersom hon undrade om just Doggy, Standardt och Magnussons, och för att jag inte har någon erfarenhet av det fodret.)

Hej och hå... "udda"? :cool:

Japp jag tycker det!

Standardt skriver inte ut alls vilken procentdel som de olika råvarorna har. Alltså är det inget som säger att köttdelen skulle vara särskilt hög, egentligen. Du skulle lika gärna kunna addera ihop alla köttdelar och se att det är 50/50- vilket i mina ögon är en urkass deal för ett så dyrt foder. Jag kan inte tro att kötthalten är särskilt hög heller då standardts extra torrfoder luktar snarlikt alla andra torrfoder på marknaden. Orijen däremot, som har en kötthalt på 80% luktar väldigt kraftigt (fiskvarianten verkligen stinker fisk).

För övrigt menade jag att Standardt rent generellt är väldigt kraftigt för hundmagar. Redan där skulle jag fundera lite på varför något så naturligt och bra för en hund skulle genererar några veckor av diarré som anses vara fullt normalt för standardt. Och varför det kräver en så lång infasningstid när man på färskfoder (100% kött i vissa fall) råds att bara byta rakt av.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden