Hundköp. Border Collie, Schäfer?

Sv: Hundköp. Border Collie, Schäfer?

Jag är inte så insatt i rasen eller dig att jag kan rekomendera men tycker korthårig collie verkar vara en väldigt trevlig ras! Vet inte om det skulle passa, men kanske något att söka info om?

Senast ändrad:

Jag är inte så insatt i rasen eller dig att jag kan rekomendera men tycker korthårig collie verkar vara en väldigt trevlig ras! Vet inte om det skulle passa, men kanske något att söka info om?

Håller med ovan!
Korthår har ett bättre temp ån långhår och fler tävlar bruks med dom.
Därmed inte sagt att det inte finns många bra långhår också, men de har ju som sagt päls som ska skötas.
Länk till collie klubbens hemsida:
http://www.sck.cc/

Med risk för att låta tjatig, Schipperke. ;)

En käck liten hund med behändlig päls som är en utmärkt träningskompis.
Värt att nämna är att Schippen också behöver mkt aktivering varje dag, dock inte i jämförelse med en BC.

Sen har den ju ett ganska annorlunda utseènde, vilket inte passar alla, men jag kan berätta mer om du är intresserad.

Vad kommer det sig isåfall att Bordern är så utomordentligt populär i lydnad? När jag var på NM förra (?) året i lydnad var det utselutande Border Collies som startade..ngn enstaka golden o ngt annat möjligen.

Har två BC och en Jack Russel.
Min JR går bara hemma på gården och är gammeltant numer. Hon är inte pigg på så mycket mer än att tukta de andra hundarna och var gårdens minipolis:devil:.

Mina BC däremot är en annan historia.
Den unga tiken har inte fått börja valla ordentligt än. Hon är för ung. (sparar på kroppen) Vi tränar lydnad just nu istället och "hälsar på":bump: fåren och ankorna som vi kallar det. Hon får göra några utgångar och upptag på håll med djuren väl instängda. Vill inte ha några tjuvnyp;).
Den gamle BC´n har tränats & tävlas i vallning, lydnad, agility och flyball. Numer är det bara vallning och lydnad han tränas i. Inget mera tävlande. Är man gammal så är man(8,5år). Han har fått artros i höger armbåge så det blir inga storjobb längre.
Om jag inte har tid ngn dag för att gå ut i fårhagen med honom blir han skogstokig:banana:. Det hjälper inte att bara träna lydnad med honom. Han måste få tänka och "lösa problem" vilket han gör när han vallar. Vad han vallar spelar honom ingen roll. Det är bra för tankeverksamheten att variera för honom. Han vallar får, ankor och höns hemma. Inget av djurslaget går att valla likadant. Han måste tänka till för att göra ett så bra jobb som möjligt. (Inga djur får komma till skada.)

En BC är en kanonhund att träna och tävla lydnad med men den är framavlad för att valla och den har ett behov av det.

Jag skulle titta på pinschern om jag var du. Inte dvärgvarianten, utan den "normala". Sportig, snygg, aktiv men inte superjättemycketkrävande.

DSCN4131.jpg

Pinschersektionen

Instämmer! Tänkte precis skriva det själv. Nu kanske jag är lite partisk eftersom jag själv har en pinscher. :D
Men TS, jag tycker faktiskt att det låter som om en pinscher passar dina önskemål. Ingen pälsvård, aktiv hund men har inga problem att ta det lugnt ett par dagar. Väldigt lättlärd och alert, men också lite lat när man behöver det (typ om det regnar eller om man är bakfull :D).

Här är mitt kräk, blott fyra månader för tillfället:
1DSC_8399.jpg

Mitt tips är att du inte köper schäfer om du inte vill ha en tidskrävande hund. För dom kräver ju mkt tid, trygghet och träning för att inte bli helt "galen". Border Collie kan jag inte uttala mig om.

Läs mkt om olika raser, lycka till med erat val! :)

Jag avråder nog också från en Bc.
Schäfer kan jag inte uttala mig om.

En bc mår bäst med ett liv proppfullt med aktivitet.
Jag har en pojk på 14 månader med en kronisk skada i en karpalled.
Han är tänd på får men får varken valla eller "agillytta" nu pga benet.
Det funkar, jag mår sämre än han av det.
Men; det tar tid.
Han skadade sig i maj och fick gå rejält sjukskriven länge.
Där kom den fixa idén med en gång, som tyder på understimulans; vatten. Han fixerade sig vid att plaska med frambenen i vatten och kunde stå så flera timmar om man inte drog med honom.
Vattenpölar, hinkar, badkar, vattenskål, you name it. (ni som har sett border colliens hysteriska blick vid knäppa ideér förstår vad jag menar)

Nu har han mer frihet, men det har tagit tid och mängder av alternativ till vallning för att han ska bli lugn och harmonisk.
Vi tränar spår, uppletande, lydnad och har börjat lite med söket.
Han kan en odändlig mängd onödiga cirkuskonster, som jag lärt honom bara för huvudets skull.
Han är med i stallet och håller stenkoll på hästarna även om han inte får valla dom "på riktigt" så att säga.
Nu är han kanon, snart ska vi tävla för första gången.
Han är lyhörd, uppmärksam, lugn och älskar allt.

Så, jag rekommenderar inte bc till heltidsarbetande med flera hundar!
En border collie behöver sin stimulans, och vallar man inte får man hitta på betydligt fler saker att sysselsätta dom med.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 661
Senast: Puffindog
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21