Hundhetsare.

Sv: Hundhetsare.

Man tröttnar när hon mal på med sitt skit som saknar grund, hon fattar ju verkligen inte vad man skriver.
Har sagt det förrut att Rottweiler inte är en Kamphund. Jag skiter väl i Vad Aftonbladet skriver de vet ju inte nåt om någe när det gäller hund. Det viktigaste är väl vad SBK/SKK säger eller hur.Men Amstaff,Pitbull är ju avlade för och bli just kamphundar o därför räknas dom som kamphund. Sen får ju Only_me tro på vad hon vill.

Som sagt du kanske borde kolla upp fakta om vad Amstaffar är avlade för innan du kommer med en massa skit själv.
Speciellt innan du försöker trycka ner mig för att jag hade fel, vilket jag till skillnad från dig kan jag erkänna att jag hade fel.
Men jag kollade iaf upp fakta sen så som även du borde gjort innan du kallade min ras för en kamphund.
Säg inte åt mig i efterhand att läsa fakta om du inte själv kan göra det innan du kommer med en massa skitsnack om min hunds ras.
 
Sv: Hundhetsare.

*Hundarna var helt enkelt slaktarhundar vilka hade till uppgift att stressa slaktboskapen genom att bita sig fast i deras mule och hålla ett fast grepp "Saxat från rasklubben".

Vilken typ av hund tror du beter sig så då? en hund med liten kamplust eller stor kamplust?


Tror du din farmors labbe gör nåt sånt? eller grannes Cocker spaniel nej knappast utan en hund med så pass mycket kamplust att det finns nån anledning o ha dom sällskap.

*Konstmörning av kött genom hundbitning av slaktboskapen var tidvis påbjuden i lag under 1700 talet. Genom stressning av kreaturen höjs bl a vätskehalten i köttet och det bryts ner fortare än det annars skulle göra. Detta var önskvärt i en tid då dagens kylteknik inte fanns och slaktprodukten omedelbart skulle användas.
"saxat från rasklubben"

Vi har en helt annan teknink för det i dag så därför behöver inte ha dom till det heller längre i dagens samhälle.

*Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.
"saxat från rasklubben"

Är inte det en kamphund då som ska hetsas mot andra djur???
 
Sv: Hundhetsare.

Tror inte riktigt man kan jämföra hur dom va på 1700-talet med hur dom är idag, man har avlat bort mycket av kamplusten i dom, å jag har då aldrig sett en amstaff hugga nån tjur eller boskap i mulen eller nån annanstans.
Bara för att en hund har kamp i sig gör det inte den till en kamphund.
 
Sv: Hundhetsare.

Tror inte riktigt man kan jämföra hur dom va på 1700-talet med hur dom är idag, man har avlat bort mycket av kamplusten i dom, å jag har då aldrig sett en amstaff hugga nån tjur eller boskap i mulen eller nån annanstans.
Bara för att en hund har kamp i sig gör det inte den till en kamphund.

Sitt inte o vrid o vänd på allting du satt o skrev att jag hade så fel att dom inte var kamphundar så läser man på lite rashistorik om dom o det står det ju klartext

"Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar."

Så helt klart är dom kamphundar!
 
Sv: Hundhetsare.

jag har då aldrig sett en amstaff hugga nån tjur eller boskap i mulen eller nån annanstans.
Bara för att en hund har kamp i sig gör det inte den till en kamphund.

Nej men det har jag på min egen hund iof ena gången vart det en pitbull som högg han. Men andra gången var det en Amstaff som försökte slita min hund i bitar. Den var totalt skruvad, när jag inte fick lös den började jag sparka o stampa den o fick lös den efter ett tag den släppte inte ens blicken från min hund även om jag höll den.
 
Sv: Hundhetsare.

Min hund är inte en kamphund, han kampar inte!
Varför har du en vakt hund, behöver du vaktas av något/för något?
En av anledningarna till att man inte får igenom den såkallade "kamphunds" lagen i sverige är för att man inte vet vilka raser man ska bedömma som just det.
Kan lova dig att om vissa småhunds raser hade samma kroppsform som en Amstaff så skulle bra många fler människor å djur bli bitna å få allvarliga skador av det.
Å ärligt talat om din hund blivit påhoppad av två hundar vid olika tillfällen så kan det varit din hund som provoserade dom likväl. med tanke på att ingen av hundarna verkar ha attakerat dig.
Btw hoppas dom hundarna blev omhändertagna.
 
Sv: Hundhetsare.

Givetvis är din en kamphund det står ju klart o tydligt på deras hemsida. Läs lite rashistorik så får du se själv.

För hans vaktinstinkt ligger nära tills hans arbete han gör i dag till skyddshund så därför har jag både Rottweiler och Schäfer.Som skyddshund krävs det en vissa portion av försvarslust.

Neh han vart då långt i från han som provocera, den första tappa kopplet när hans hund gjorde utfall mot Piru o hans hund bet sig fast i Piru. Piru var då bara 6mån.

Andra gången var det ungdomsgäng som festa o hade noll koll på sin hund o anföll oss på ca 200m håll.tog ungefär 10min innan dom ens fatta att deras hund var borta.

Bägge gångerna hade jag min kopplad.

2:a attacken trodde jag Piru skulle bli halt för livet så illa bet hunden han. Högerfram ben var riktigt dåligt i flera mån.

Nej bägge hundarna lever i dag med sina ägare trots polisanmälan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundhetsare.

Tragiskt att de fick ha kvar sina hundar.

När Birk var 12 veckor så blev han biten av en schäfer som var 3 år. Han bet honom rakt igenom ena örat. :eek: Mannen som ägde hunden var polis, men hunden var ingen tjänste hund. Några veckor senare träffade jag polisens son, helt demolerad i ansiktet, det var schäfern som bitit honom med. Han har fortfarande ärr efter betten i ansiktet, nu två år efter, men hör å häpna, schäfern lever än.
 
Sv: Hundhetsare.

Dom la ner bägge utredningen efter bara några dagar första attacken.

2:a då gick det 1år nästan innan pappret från polisen kom där det stod att det var nedlagt pga. bristande bevisning. Ändå var vi 2st som pekade ut dom på bilder även hunden. Berätta allt i detalj. Så jag vet inte vad som krävs för o få nån fälld. I mina ögon var ju detta så glasklart nåt kan bli.
 
Sv: Hundhetsare.

USCH säger jag bara!

Fast det är ju oftast så med det mesta, blir du själv misshandlad så läggs det oftast också ner. Jag fattar inte vad man måste göra för att få upprättelse, filma eller?:(
 
Sv: Hundhetsare.

Det gick till den grad att jag hade kniv med mig på mina promenader för det bodde så många skithögar med kamphundar runt där jag bodde. Sa till mig själv att min hund inte skulle behöva genom lida en attack till o bli sönder tuggad av nån skithund.
 
Sv: Hundhetsare.

Då kan jag förstå varför du tycker så illa om såkallade "kamphundar" men jag tycker inte att du ska låta det gå ut över alla eftersom det finns fina Amstaffar med.
Alla "kamphundar" är inte som dom som din hund råkade ut för.
Jag håller med att om man har en sån ras så måste man vara mer vaksam, deras bett är farligare än de flesta andras.
För övrigt att dessa hundar inte blev avlivade är extremt läskigt, visar ju vilka idioter som är på andra enden av kopplet å hur lagen ser på farliga hundar. Jag skulle aldrig behålla en aggressiv hund.
Hoppas din hund mår bra å inte är rädd för andra hundar pga det.
 
Sv: Hundhetsare.

Har inget med det o göra en Schäfer har klyvt örat på han för en tant inte orka hålla i sin hund jag har ändå Schäfer.
Jag tycker att det inte finns nån plats för dom helt enkelt det finns vettigare alternativ som sällskapshund än en kamphund.
 
Sv: Hundhetsare.

Intressant att "följa" båda sidors åsikt om en ras... Det absolut viktigaste är att hundägaren är medveten om vad de har i kopplet. Det är en kamphund hur gullig familjehund ägaren än tycker att den är. Det den en gång var framavlad för sitter i generna. Men det behöver inte betyda att din hund kommer att anfalla vare sig hundar eller djur... förstår du mitt resonemang??
 
Sv: Hundhetsare.

Intressant att "följa" båda sidors åsikt om en ras... Det absolut viktigaste är att hundägaren är medveten om vad de har i kopplet. Det är en kamphund hur gullig familjehund ägaren än tycker att den är. Det den en gång var framavlad för sitter i generna. Men det behöver inte betyda att din hund kommer att anfalla vare sig hundar eller djur... förstår du mitt resonemang??

Bra skrivet :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 857
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
945
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp