Hundhetsare.

Sv: Hundhetsare.

Om du hade också fått uppleva en Kamphunds raseri kanske du också skulle ändra uppfattning.Jag har sett det 2ggr i up close. Sånt raseri har jag aldrig skådat nånsin varken före eller efter dessa attacker på min hund. Att dom är snälla det vet jag mycket väl men när det slår slint gör det rejält.
 
Sv: Hundhetsare.

Om du hade också fått uppleva en Kamphunds raseri kanske du också skulle ändra uppfattning.Jag har sett det 2ggr i up close. Sånt raseri har jag aldrig skådat nånsin varken före eller efter dessa attacker på min hund. Att dom är snälla det vet jag mycket väl men när det slår slint gör det rejält.

Jag har sett ett flertal sådana "raseriutbrott" då jag själv bodde mitt i Västerås Ghetto. Där det nästan enbart fanns sådana raser med idioter till ägare. Så jag vet mycket väl vad en hund är kapabel till, i fel jävla händer. Jag har träffat betydligt fler trevliga och familjära pitbulls/staffar/amstaff än vad jag träffat idiothundar. Kanske för att jag inte umgås med blingblingtufftuffolk.
 
Sv: Hundhetsare.

Bara för du träffar hundar som är på ett sätt så betyder ju inte det att alla är på det viset. För vore det så då finns det bara dåliga beuaceroner för jag har bara träffat 2st o sett 6t på korning o samtliga har varit dåliga. Men för det finns det ju även bra beuaceroner.

Vad bra att du vet vilka hundar jag träffat och träffar :idea:
 
Sv: Hundhetsare.

Den här debatten om "kamphundar" liknar i mångt och mycket den debatt som fördes runt schäfern på 70-80-talet.
Då var det schäfern som användes som penisförlängare av halv/helkriminella och knarkare och som fick krigsrubriker i Aftonbladet och Expressen.
Nackdelen med "kamphundarna" är ju att de är lätttriggade just i dessa situationer då det verkligen kan gå på tok.
 
Sv: Hundhetsare.

Intressant diskussion, håller till fullo med dig Piru!

Jag vill påpeka att det finns många trevliga hundar av dessa raser som har hamnat i rätta händer men det finns ju ändå en del av anlaget i alla dessa raser. Mer eller mindre och det får vi inte glömma.

Det är fruktansvärt när hundar av sådana här raser hamnar i fel händer och blir sk "penisförlängare"...
 
Sv: Hundhetsare.

det där är fel o tro om Kamphund att dom gör det i aggression.


Det är exakt det dom gör dom har ingen aggression. De går på ren kamplust. Man hetsar ju hunden mot ett byte för o kampa med det, Den blir ju inte arg utan kampsugen.



Om du hade också fått uppleva en Kamphunds raseri kanske du också skulle ändra uppfattning.Jag har sett det 2ggr i up close. Sånt raseri har jag aldrig skådat nånsin varken före eller efter dessa attacker på min hund. Att dom är snälla det vet jag mycket väl men när det slår slint gör det rejält.

Nu fattar jag inte. Anser du att de agerar av aggression eller inte? Eller både och?
 
Sv: Hundhetsare.

Fakta: Kamphundar
Kamphundar kallas hundraser som ursprungligen avlades fram för att utkämpa slagsmål med andra hundar eller tjurar. Som kamphundraser räkas främst pitbull, pitbullterrier, amercian pit bull terrier och bullterrier men även raser som american staffordshire terrier, bulldog, rottweiler och ett flertal olika sorters korsningar och blandrashundar som tagits fram för att slåss. Totalt i Sverige finns drygt 800 000 hundar. Eftersom de så kallade kamphundrasererna är relativt få är det taxar och golden retriwer som svarar för flest bett. Problemet med kamphundarna är att om de inte har en ansvarsfull ägare som kan handskas med dem kan de bli farliga och aggressiva, dessutom är deras bett är kraftigare än bett från mindre hundar vilket då gör dem farliga. Krav finns därför att införa någon form av dokumenterad kunskap för att få äga en kamphundsras.
Källa: Nationalencyklopedin och Svenska Kennelklubben



Jag kopierade det från den länken som du satte ut i tråden, kom tänka på att du påstår att rottweilers inte är kamphundar, tydligen så hade du fel enligt dom uppgifterna.
Så nästa gång du ska prata illa om kamphundar, kom ihåg att din hund är det precis lika mycket som min.
 
Sv: Hundhetsare.

Du om du läser lite riktigt fakta, inte skvaller tidningar så kommer du se när du växer upp och kan söka på seriösa sidor att du har fel.

Att dom vill kalla den Kamphund är ju totalt ointressant då hunden går under boskapsfösare/vakthund från början,vilket inte din hund gör utan går som Kamphund.

Rottweilern räknas till de äldsta raserna och härstammar från molosserhundarna. Dess ursprung går tillbaka till romartiden då de användes som vakt- och boskapshundar. Hundarna följde de romerska legionärerna över Alperna som människans beskyddare. I trakten av staden Rottweil sammanträffade de med inhemska hundar, och en blandning skedde. Deras huvuduppgift blev nu att driva och vakta kreaturshjordar, och som vakt åt sin ägare och hans egendom. Under medeltiden var Rottweilern känd som jakthund av vildsvin.

Rottweilern fick sitt namn "Rottweiler Metzgerhund" (Metzger=slaktare) efter den gamla riksstaden Rottweil. Slaktarna födde upp hundarna efter prestations och bruksändamål. När man i början av 1900-talet sökte lämpliga polishundar, prövades även Rottweilern. Det visade sig mycket snabbt att Rottweilern var väl lämpad för polisarbete. År 1910 godkändes den officiellt som brukshund. Den första stamboksförda Rottweilern i Sverige var Syda vom Karlstor som importerades av av brandkaptenen Karl Gyllenhammar, kennel Gyllis. 1915 kom Prinz v.d. Steinleich och den första kullen Rottweilervalpar föddes detta år.
 
Sv: Hundhetsare.

PIRU:

Jag fattar inte varför du måste vara nervärderande?
Om du nu tycker att hon har fel så kan du väl lägga fram fakta, istället för att först skriva lite nervärderande, för att trycka till henne lite, och SEN komma med fakta. Onödigt!:eek:
 
Sv: Hundhetsare.

Man tröttnar när hon mal på med sitt skit som saknar grund, hon fattar ju verkligen inte vad man skriver.
Har sagt det förrut att Rottweiler inte är en Kamphund. Jag skiter väl i Vad Aftonbladet skriver de vet ju inte nåt om någe när det gäller hund. Det viktigaste är väl vad SBK/SKK säger eller hur.Men Amstaff,Pitbull är ju avlade för och bli just kamphundar o därför räknas dom som kamphund. Sen får ju Only_me tro på vad hon vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundhetsare.

Ja, jag vet att man tröttnar på om någon skriver samma sak hela tiden, eller älter saker som är helt fel, MEN, du som är hundkunnig borde försöka lära ut dina kunskaper på ett bättre sätt, och försöka vara trevlig. Alla kanske inte har sån koll som du har, och allt kanske inte är så självklart för dem, som det är för dig! :angel: Förstår du hur jag menar? :)
 
Sv: Hundhetsare.

Men frågan är ju hur många gånger ska jag behöva skriva en sak då för att hon ska fatta att Rottweiler aldrig varit en kamphund och kommer aldrig o bli det heller för vissa saker som är totalt missgynnande på en Rottweiler i ett hundslagsmål.
 
Sv: Hundhetsare.

Pitbulls är byggda för att kampa. En muskulös kropp, kraftfulla käkar och en otrolig kamplust. Nu menar inte jag att dom ska kampa/slåss med andra hundar. Kamplusten kan även användas till så mycket annat. Eftersom det är "deras grej" så funkar det ju bra tillsammans med träning som belöning, om man har kontroll över sin hund och dess kamplust förståss. Annars blir det inte så kul :D
När jag tränar med min vovve som är en apportör så är det den bästa belöningen för henne. Iställen för en godis när vi har gjort en agility bana så slänger jag iväg en leksak, lika roligt det. Att bära saker är det BÄSTA som finns enligt henne!! Men för mig skulle det inte vara så kul om det gick till överdrift, det ska vara en lagom dos av det hela. Har sett några stycken när dom tränar lydnad mm. med sina "kamphundar", som belöning drar dom upp en kampleksak och hundarna älskar det. Gör det till något positivt.

Alla hundar är framavlade inom speciella användningsområden, vare sig det är jakt, vakt, vall, kamp mm. Det gäller att kunna kontrollera sin hund så att det inte går till överdrift.

Jag har hört att Amstaffens första användning (länge sedan) var vallhund, stämmer det?
 
Sv: Hundhetsare.

Jodå, det är väl det hundforumet är till för, att vi ska diskutera osv, men diskutera å göra påhopp är inte samma sak tycker jag.
 
Sv: Hundhetsare.

Men dom hänvisar ju till skk som källa till vad dom har skrivit, fast sen gick jag in på skk å såg att Aftonbladet som vanligt blandat ihop informationen.
Å nej jag tror verkligen inte på allt som står i tidningen, det skulle vara idioti med tanke på hur många ggr dom skrivit fel ras som tydligen ska ha attakerat nån.

Dessutom om du läste lite mer om Amstaffar så skulle du veta att dom inte avlades för kamp.
Jag hänvisar till http://www.amstaffklubben.se/
så kanske du lär dig något om den rasen ist för att komma med dumma kommentarer om att dom skulle vara kamphundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 857
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
945
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 385
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp