Hundfrågor *igen*

Sv: Hundfrågor *igen*

Calazirya skrev:
Här kommer lite frågor * Calazirya försöker komma ifrån pluggandet *

1) Ras?

2) Ålder?

3) Kön?

4) Varför valde du just den rasen ?

5) Hur aktiverar du din hund?

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?

1. Blandras, dobermann och dobermann

2. 1,5 år, 5 år och endast ca 10 veckor

3. Alla tre tikar, gillar inte hanhundar något vidare. Och så är det praktiskt med tikar när man redan har en tik.

4. Min första dobermann, Enya, valde jag för att jag verklgen älskar dobermann! Jag föredrar lite hårdare, skarpare raser framför lite veka raser. Gillar inte alls när man itne märker hunden.
Blandrasen är en omplaceringshund som min man tagit över. Och valpen skrapade min man och delar av hans släkt ihop till mig i födelsedagspresent. Ingen av dobbarna är reggade. Det var ju egentlgien meningen att jag skulle köpa en annan hund i sommar, en reggad hund denna gångne, men det känns som om det räcker med de tre hundarna vi har, och jag kunde inte tacka ner till valpen.

5. Blandrasen tränas i skogen av en jägare några gånger veckan nu och här hemma tränas hon i framför allt i inkallning, men även annan lydnad då det ibland inte fungerar för henne. Hon följer även med när kan tittar till hästarna varje dag. Den äldre dobbisen får sin skogspromenad på minst en timme varje dag och sedan tränas hon lite i agility här hemma, inomhus blir det en hel del tänkeövningar som hon älskar, tex så gillar jag att köpa mycket små märgben där märgen är svåråtkomlig för henen och det kan hålla henne sysselsatt hur länge som helst!! Valpen börjar få allt längre promenader nu, följer ibland med till hästarna och ibland med till skgoen med dobbisen och så leker vi med henne.

6. Ja, de äldre hundarna lämnar jag ensamma när det behövs, några gånger i veckan när jag handlar eller så och max 4 timmar åt gången. Blandrasen är ju hemma när dobisen och jag är i skogen och dobbisen är ju hemma när blandrasen och jag kollar till hästarna. Valpen lämnas inte än, vet inte hur länge som är ok där ännu.

7. Ja, om dagiset är bra så skulle jag göra det, tyvärr har vi ntget hunddagis i närheten här på landet...

8. Nej, jag skulle inte rekommendera dobbisen till andra människor som jag känner. Ingen av dem skulle klara av en sådan hund. Annars tycker jag att just dobermann är en underbar och allsidig hund!!

9. När det blir aktuellt med fler hundar så blir det kanske en GD, boxer eller irländsk varghund. Min man är förtjust i JR och dansksvensk gårdshund.

10. Jag är uppvuxen med hundar. Oftast har vi haft mer än en hund och därför har det känts naket med endast en hund när jag bara hade den äldre dobbisen.

1) Ras?
dvärgschnauzer

2) Ålder?
9 mån

3) Kön?
tik

4) Varför valde du just den rasen?
ville ursprungligen ha en tax men sambon var emot. letade då upp den ras som var närmast genetiskt sett. vi ville ha en liten hund som var pigg, framåt, personlig och intelligent. att dvärgschnauzern inte fäller var ett stort plus

promenerar 1 h/dag, tränar vardagslydnad lite hela tiden, går på kurs när tillfälle bjuds. varje dag ger jag henne uppgifter att lösa (godispyramid, -boll och kong med ngt i, godis i paffask, -toapappersrulle, -socka med hål, -vante med hål, -pet-flaska, leta godis ute i gräset eller inne osv)

ja hon är ensam 7h fyra -fem dagar i veckan

nej, hon är rädd för stora hundar och stressas av hanhundar som är för intresserade (hon är av typen som alltid verkar dofta underbart). dagmatte utan hund skulle vara ok

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) absolut, jag är mycket nöjd. dvärgshcnauzern älskar inte alla automatiskt så vill man ha en hund som gör det så är det inte rätt val. men däremot så är ds mycket fäst vid sin familj och älskar att träna

kanske, men samtidigt så finns det ju så många andra fina hundraser. någon gång i framtiden vill jag ha en långhårig tax

uppväxt med hund. 2xgoldis och en långhårig tax som var "min"

1) Ras?
Dvärgschnauzer

2) Ålder?
4 & 9 år

3) Kön?
En hane och en tik

Hanen köpte vi först som "familje-hund" som jag har haft som min egen i 7 år nu, men valet av ras var väl antagligen mest min mammas eftersom jag inte var så gammal. tiken är min systers hunds valp, det var väldigt smidigt att behålla en valp efter henne istället för att krångla med att välja ny ras, kennel och allt sånt. Det är ganska kul att ha både mor och dotter också, och jag ångrar verkligen inte valet!

Jag gör agility med mina hundar. Tävlar så mycket jag hinner/har råd med, och annars försöker jag träna minst en gång i veckan på hinder. Vi tränar även lite freestyle, lydnad och spår, men det är som sagt agilityn som gäller.

Beror på. Vissa dagar är de aldrig ensamma, andra är de ensamma mer. De är vana vid att vara ensamma, skulle inte kunna ha en hund som inte gick att lämna. Nu tills hösten ska de flytta med mig till Linköping för jag ska plugga och då får de vara ensamma mer under dagarna. Ibland kanske upp till 5-6 timmar.

Tycker det verkar dyrt och jag vet inte om jag litar helt på att andra (hur duktiga de än är....) skulle ta tilräckligt hand om mina hundar. Jag känner ju dom bäst... :love:
Plus att jag inte är säker på att ina hundar, iaf inte tiken, skulle trivas på hund-dagis, hon behöver mer "egen-utrymme".

definitivt! Dvärgschnauzern passar en massa olika typer av människor, allt ifrån ren familje-hund till någon som vill träna massor. Mina hundar kan ligga i soffan och sova en hel dag i stort sett, men de är lika villiga att hitta på saker. Speciellt min lilla tik, så fort jag ser ut som att vi ska göra nåt är hon direkt med på noterna. Hon älskar att träna!

Nej, det blir det inte. Jag älskar Dvärgschnauzrar och kommer absolut ha en till någon gång i framtiden, men för tillfället är deras päls lite för mycket för mig, nästa hund blir en Border Terrier, mindre pälsvård, men fortfarande mycket hund i precis rätt format. T.o.m. mer hund, den ska bli en riktig liten stjärna på agility! ;)

Har alltid haft hundar i familjen, mest jakt-hundar. Min mamma var väldigt aktiv inom brukshundklubben innan hon fick barn så hon är väl den som ledde in mig på banan att börja träna något med min hund. Har i flera år nu hållt kurser och varit aktiv inom brukshundklubben (mitt andra hem.... :D )

1) Ras?
Labrador Retriever

2) Ålder?
7+2

3) Kön?
Tikar

4) Varför valde du just den rasen?
Apportering och jaktträning

Den som köptes för apportering tränas mest för bruksprov, men även tävlingslydnad. Kör apportering som variation i träningen. Den som köptes som soffpotatis tränar jag lite apportering och lydnad med, men inte samma mängd eller "tuffa" träning.

6) Lämnas din hund ensam? (om hur länge)
Ja jag är ensamboende så vissa daga blir tuffa. Höll ut med korta dagar tills lilltjejen var ca 2 år.

Ja om jag kände förtroende för stället. Men eftersom att ena hunden har EP så känns det jobbigt... Så helst inte.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? (vilken typ av människa)
Jepp! Till någon som får räkna med att det är en "sportig" hund, eller en soffpotatis... Det är stora variationer inom rasen, så man måste vara bra förberedd och kolla föräldrarna noga för att veta ungefär vad man får. Men man ska nog räkna med att första tiden så är det hundar med stort behov!

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras?

Nja... Till 10% kanske...

10 ) Vad har du för "hund" bakrund?
Har haft uppfödning i familjen sen jag var liten. Ingen talang, Jag får slita för varenda lilla grej. Är dock uppfinningsrik och bra på att lösa "momentproblem" för andra och för mig själv.

1) Ras?
Korthårig collie

2) Ålder?
3 år

3) Kön?
Tik

Jag ville ha en förig och arbetsvillig hund som ändå inte var extremt krävande.

Sök, spår, lydnad, agility.

Det händer.

Ja, ett bra sådant.

Ja, för den som vill ha en aktiv hund att träna med men som inte har ambitioner att vinna SM.

Troligtvis inte, utan en ras med mera krut i.

Funnits hund i familjen, varit fodervärd (på hästmanér), och haft egen hund

1) Ras?
En cavalier king charles spaniel och en labrador.

2) Ålder?
1 ½ år och tre månader.

3) Kön?
Tk och hane.

Det var mest min mamma som ville ha cavalieren först eftersom vi inte hade haft hund på ett tag, och hon ville prova med en lite mindre ras tillochbörja med eftersom de inte kräver lika mycket och så. Men sen så ville vi satsa på en lite större hund eftersom allt gick bra, så då fick det bli en labrador.

Går dagliga skogspromenader, tränar mycket lydnad med cavalieren.

Nej.

Javisst, varför inte?

Cavalieren skulle jag rekomendera till lite äldre kanske, eller de som inte har så jättestor erfarenhet av rasen, de som vill ha en lätt förstahund.
Labradoren skulle jag starkt rekomendera till de som gillar att jaga och hålla på mycket med sin hund.

Ja.

Har haft 1 irlänsk setter, 2 golden retriver och 1 cocker spaniel.

1) Ras?
Papillon.

2) Ålder?
Två hundar på vardera 3 år.

3) Kön?
Tikar.

Då jag fick mina första hundar var det mina föräldrar som valde. Jag gillar rasen och den passar mig. Så nästa hundar blev av samma ras. Jag tycker om att de är små, långhåriga, inte luktar säl/blöt hund även när de är nybadade :o , intelligenta, aktiva, tåliga och sociala.

Jag har inte haft dem så länge. Så vi tränar mest grundlydnad, lite tricks, saker som behövs i vardagen (de är i stallet och måste lära sig att akta sig, inte gå in i hagar etc) och diverse övningar där de måste tänka själva ex söka gömda saker, ta sig förbi olika hinder mm. Och självklart promenader i skogen och lekar med leksaker. Den ena vovven brukar också följa med då jag rider ut.

Väldigt sällan. En av dem är inte i stallet med mig varje dag. Oftast är min inneboende hemma med henne då. Fast ibland blir hon själv, ca 3 tim.

Inte så som de är nu. De måste vänja sig vid andra människor än matte och vid andra lite större hundar. Dessutom är jag sjukskriven och blir nog det ett par år till iaf. Så det behövs inte.

Ja, absolut! Till folk som vill ha en aktiv, liten hund som kräver en del pälsvård. En intelligent hund som gärna vill aktiveras mentalt. Och som är mkt social. Som är lätt att lyfta in då det regnat och man vill tvätta dem efter en lerig promenad. Som inte luktar illa i pälsen rent naturligt och inte gör att hela huset luktar så. Och som kan följa med på det mesta, så länge det inte är för kallt. Kan man sköta det som krävs med aktivitet, pälsvård, etc. Och har de önskemål jag listat. Då kan jag rekomendera en Pappis.

Självklart! Jag är fast. :love:

Jag har haft hund sedan jag var liten. De har alltid varit mitt ansvar. Började med två Papillon-flickor. Och när de gick bort fortsatte jag med de två jag har idag.

1) Ras?
1 stycke schäfer och ett stycke nakenpudel (75% dv pudel och 25% kines)

2) Ålder?
Schäfern blir 5 i november och den nakna är 1 år och 1 månad

3) Kön?
Schäfer = hanne naken= tik

Vi har alltid haft schäfer så det var självklart att vi skulle ha en till.. Den nakna blev det för jag vill ha en kompis till schäfern som inte krävde så mycket tanken var dock inte en naken men hon var så ful-söt så jag var tvungen att ha henne..

Schäfern kräver en hel del, vi tränar mest lydnad, lite spår/sök blir det för omväxling. Klättrar i sandtag och annat kul samt långpromenader. Ska börja cykla till och från jobbet nu så han får lite extra motion. Den lilla tränar jag lite huvud med typ leta godis, hämta leksaker etc hon är väldigt duktig i vardagslydnaden och går alltid lös.
Funderar på att börja med agility för det tror jag båda yrvädrena skulle tycka va riktigt kul.

Någon stund varje dag blir det oftast. Båda är med mig på jobbet men den lilla är hemma medans vi är i stallet, ibland även schäfern. När jag handlar, går ut etc så är dom hemma själva. Ska jag iväg en längre stund typ på förfest och sen ut så motionerar jag dom lite extra på em/kvällen så är de trötta och bryr sig inte alls att jag går. Mina hundar bryr sig inte nåt direkt av att bli lämnade själva några timmar, blir max 4-5 timmar ibland ytterligare nån timme men det är väldigt sällan. Är jag borta mer brukar pappa ha hundarna

Ja, om jag inte hade möjligthet att ha med dom på jobbet eller jobbade hemma skulle jag definitivt överväga det. Eller någon slags dagmatte

Ja, schäfer till någon som vill ha en hund att jobba mycket med som är en bra familjehund och ganska lättskött. Någon som vill ha en sällskapshund att aktivera sig med utomhus på sommarhalv året ska definitivt ha en naken pudel! Hon är dessutom väldigt lättskött. både jag och hon älskar att bada så vi bara skumbad ofta och så får man smörja in henne titt som tätt om hon blir torr. Solkräm om hon ska vara mycket i solen och overall på vintern. Inte mer jobbigt än att borsta/dammsuga en hund med päls.

Vet faktiskt inte. Chansen att man hittar en ny nakenpudel är väl inte jättestor och bra schäfrar är tyvärr svårt att hitta även om det börjar bli bättre.

vi hade schäfer när jag var liten sen fick vi ett infall efter några år utan hund och först då jag började bli intresserad av aktiveringen etc.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 360
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka