Sv: Hundfrågor *igen*
Calazirya skrev:Här kommer lite frågor * Calazirya försöker komma ifrån pluggandet *
1) Ras?
2) Ålder?
3) Kön?
4) Varför valde du just den rasen ?
5) Hur aktiverar du din hund?
6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )
7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?
8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)
9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?
10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?
1. Blandras, dobermann och dobermann
2. 1,5 år, 5 år och endast ca 10 veckor
3. Alla tre tikar, gillar inte hanhundar något vidare. Och så är det praktiskt med tikar när man redan har en tik.
4. Min första dobermann, Enya, valde jag för att jag verklgen älskar dobermann! Jag föredrar lite hårdare, skarpare raser framför lite veka raser. Gillar inte alls när man itne märker hunden.
Blandrasen är en omplaceringshund som min man tagit över. Och valpen skrapade min man och delar av hans släkt ihop till mig i födelsedagspresent. Ingen av dobbarna är reggade. Det var ju egentlgien meningen att jag skulle köpa en annan hund i sommar, en reggad hund denna gångne, men det känns som om det räcker med de tre hundarna vi har, och jag kunde inte tacka ner till valpen.
5. Blandrasen tränas i skogen av en jägare några gånger veckan nu och här hemma tränas hon i framför allt i inkallning, men även annan lydnad då det ibland inte fungerar för henne. Hon följer även med när kan tittar till hästarna varje dag. Den äldre dobbisen får sin skogspromenad på minst en timme varje dag och sedan tränas hon lite i agility här hemma, inomhus blir det en hel del tänkeövningar som hon älskar, tex så gillar jag att köpa mycket små märgben där märgen är svåråtkomlig för henen och det kan hålla henne sysselsatt hur länge som helst!! Valpen börjar få allt längre promenader nu, följer ibland med till hästarna och ibland med till skgoen med dobbisen och så leker vi med henne.
6. Ja, de äldre hundarna lämnar jag ensamma när det behövs, några gånger i veckan när jag handlar eller så och max 4 timmar åt gången. Blandrasen är ju hemma när dobisen och jag är i skogen och dobbisen är ju hemma när blandrasen och jag kollar till hästarna. Valpen lämnas inte än, vet inte hur länge som är ok där ännu.
7. Ja, om dagiset är bra så skulle jag göra det, tyvärr har vi ntget hunddagis i närheten här på landet...
8. Nej, jag skulle inte rekommendera dobbisen till andra människor som jag känner. Ingen av dem skulle klara av en sådan hund. Annars tycker jag att just dobermann är en underbar och allsidig hund!!
9. När det blir aktuellt med fler hundar så blir det kanske en GD, boxer eller irländsk varghund. Min man är förtjust i JR och dansksvensk gårdshund.
10. Jag är uppvuxen med hundar. Oftast har vi haft mer än en hund och därför har det känts naket med endast en hund när jag bara hade den äldre dobbisen.