Hundfrågor *igen*

Sv: Hundfrågor *igen*

1) Ras?
alaskan huskey/vorsteh

2) Ålder?
6år

3) Kön?
hane

4) Varför valde du just den rasen ?
därför att jag ville ha en större och aktivare hund som man kan åka skidor efter osv. å sen har jag alltid tyckt om just slädhundarna....

5) Hur aktiverar du din hund?
just nu e vi bara ute och går...blir skidåkning till vintern....

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )
ja det gör han när jag e på jobbet och det blir mellan 5-8 timmar...inte varje dag...

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?
vet inte riktigt då jag e väldigt överbeskyddande när det gäller min hund...litar inte på att vem som hellst kan ha han..så det beror på...

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)
ja det skulle jag göra till en aktiv människa.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?
om jag skaffade en till hund skulle det bli en alaskan huskey....
så i prinsip samma ja.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?
har alltid haft hundar runt omkring mej våran familj hade aldrig någon hund men granarna runt omkring å kompisar osv...

1) Ras? Jämthund, Petit Basset Griffon Vendéen och Tax (normalstor strävhårig men en gnutta stövarblod)

2) Ålder? 18 mån, 11 mån och 6 år

3) Kön? Hane, tik och hane

4) Varför valde du just den rasen ? Min sambo är jägare

5) Hur aktiverar du din hund? Promenader, lekar. Jämten cyklas med och lydnadstränar.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Helst inte mer än 4 h, men vi enstaka fall kan det bli längre t ex om jag och sambon har samma skift (händer inte så ofta) och hans barn inte kan ta ut dem.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja, jägare.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Vet ej. Skulle troligen skaffa jämte igen, men är mer tveksam till småhundarna. Ingen tax iallafall ev en basset griffon.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Vi har haft hund hemma hos mina föräldrar och har haft egna hundar innan, dock är jag mer aktiv nu än innan.
Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

[

brukar sätta upp en lapp på dörren att om han börjar yla så det blir problem får de ringa till mig på mobilen. Brukar bli fredag och lördagkvällar mest Han har varit ensam flera timmar.

Lämnar du din 12 v valp ensam i flera timmar. :eek: Tycker det är lite väl för en så liten valp. Antar också är för att du är ute och festar vilket inte gör saken bättre.

1) Ras?
Dobermann

2) Ålder?
4 år

3) Kön?
hane, kastrerad

ville ha en brukshund med karisma. tittade på schäfer först men de tilltalade mig inte alls. dobermann är den enda hundras som verkligen ger mig lust att träna. underbart roliga hundar! barnsligt glada är dem alltid så träning blir mer skoj än allvar :D

upplevelser, spårning, trickövingar och lite allt möjligt.

Ja han kan lämnas ensam utan problem men jag undviker det så gott jag kan.

Absolut inte. Han är så speciell så det är bara jag som går ut med honom. När andra har gått ut med honom har det slutat med bråk.
Med en annan hund skulel det kanske vara ett bra alternativ.

Ja till en aktiv och mild hundmänniska som kan se det roliga med sin hund. Som inte tar allt på så stort allvar. Sen krävs det lite jävla annama och envishet. Man får helt klart kämpa med en dobermann.

Ohh ja! :love: Eller så skulle det blivit en lugnare hund. Vet inte om jag skulle orkat med två dobermanns..

Har vuxit upp med hundar. Fick inte en egen för ens jag flyttade hemifrån så innan dess har jag tagit hand om och tränat vännernas hundar.

1) Ras?
Blandras Jämthund/Gråhund/Schäfer

2) Ålder?
3 år

3) Kön?
Hane

En slump!

Leksaker, bus m andra hundar, lite lydnadsprojekt, har precis börjat
med lite agility..URKUL!!!

Enstaka fall, max 1 h

Nej

Rasen vet jag väl inte, men Hugo är en hund som passar alla och som ingen har svårt att hantera.

Nej, det finns ingen som Hugo!

Som liten bodde vi granne med en kennel.
Där tillbringade jag nästan all ledig tid fram tills jag var 14-15 år
Där hade dom New Foundland, Bichon Frisé, Tibetansk Spaniel, Landseér, Pyreneer. Jättehärliga hundar!

Seabaz skrev:
2) Ålder?
- 12 veckor

- brukar sätta upp en lapp på dörren att om han börjar yla så det blir problem får de ringa till mig på mobilen. Brukar bli fredag och lördagkvällar mest :angel: Han har varit ensam flera timmar. Han ligger och sover eller leker men han säger aldrig nåt (har frågat grannarna).

Jag undrar verkligen om du är kompetent till att ha hund?

Du får helt enkelt bortse från ditt nöje på fredag och lördag kvällar för man lämnar inte en 12veckor valp hemma ensam med en lapp på dörren.Fruktanvärt oansvarigt.

Kan du inte göra det så tycker jag att omplacering är ett bra alternativ tills du lekt av dig .

Welsh Corgi Cardigan

1) Ras?
Welsh Corgi Cardigan

2) Ålder?
1 år resp 3.5 år.

3) Kön?
Två tikar

Vallhundarnas temperament och egenskaper har alltid tilltalat mig. Men jag ville inte ha någon så extrem vallare som t ex BC. Att jag dessutom alltid älskat långa lågställda hundar gjorde inte valet så speciellt svårt :angel:. Det sa bara KLICK- detta var rasen för mig!

Långpromenad varje morgon. Sedan springer dom lösa vid stallet flera timmar och pysslar med sitt. Bara detta kan få dom att ligga helt utslagna resten av dagen. Men jag brukar även plåga dem med agility, lydnadsträning och annat kul hos brukshundklubben (tävlar också):d. Har även hänt att vi vallat får och tjurar.

Nej, dom behöver aldrig vara ensamma tack vare att min sambo jobbar skift och i övrigt har jag mina föräldrar i närheten som vill vara hundvakt.

Nja, som absolut sista alternativ kanske. De är riktiga enmanshundar. Går dock bra ihop med andra hundar så det kanske skulle funka ändå...

Brukar rekomendera hunden till människor med stor känsla och med erfarenhet av hundar sedan tidigare. Som alla vallhundar är de enormt intelligenta och känsliga på både gott och ont... Det är en väldigt lättsam ras till rätt människa.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?Abselut, planerar att köpa ännu en cardigan från England :d

Kommer från en hundtokig släkt. Uppvuxen med flera golden retrivers och papillion. Min första egna hund var en chihuahua. Men sedan föll valet på en ras som fortfarande har en behändig storlek men är mer lämpad för träning och tävling :)
webforum.jpg

1) Ras? labrador retriever och schäfer, båda oreggade.

2) Ålder? 4 resp 6 år

3) Kön? hane (kastr) och tik

4) Varför valde du just den rasen ? törs jag knappt svara på... jag ville ha en medelstor hund som var lättlärd och gillade långa promenader i alla väder. schäfer var en ras jag hade mkt bra erfarenheter av, men så fick stallhunden valpar och en liten labbevalp och jag blev kära i varandra... nåt halvår senare fick jag syn på en mager liten schäfertös och så skulle jag bara passa henne ett par veckor, sedan skulle hon avlivas om ingen ville ha henne. det gick ju som det gick...

5) Hur aktiverar du din hund? lydnadsträning (vi ska debutera klass 1 i okt resp nov), långa skogspromenader (vi bor ju nära skogen nu!) och labben ska börja gå blodspår så snart jag fått hem lite blod.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) ja, inte så mycket nu längre för jag har börjat plugga och det blir ett par tre timmar tre dagar i veckan. när jag jobbade kunde de enstaka dagar vara hemma så länge som 6-7 timmar men det var inget problem. labben har en historia som flismaskin så jag vill inte ta för stora risker.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? labben; ja, schäfern; kanske, om det var bra och hon slapp umgås med andra hundar än labben.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) ja, båda raserna, till aktiva människor. just min labbe hade dock inte passat hos någon som har svårt för gränser och min schäfer vill inte känna för mycket press.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? nästa blir defenitivt en labbe, men jag kan även tänka mig andra raser i framtiden. om det hade funnits en korthårig briard hade den legat högt i kurs.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? i princip ingen. farfar hade alltid hund och vi hade en dalmatiner när jag var liten, men han dog i en olycka vid 11 mån ålder.

1) Ras? Schäfer

2) Ålder? 12 veckor

3) Kön? Hane

4) Varför valde du just den rasen ? Har alltid älskat schäfern och det var ingen tvekan vilken ras jag skulle ha när det var dags för valp.

5) Hur aktiverar du din hund? Nu är han ju bara 12 veckor men jag har övat mycket kontakt och lite sitt och ligg och annat smått och gott. Nu börjar vi ju valpkurs i nästa vecka så då blir det mer övningar och andra hundar. När han blir äldre vill jag fortsätta träna lydnad och gärna spåra men så långt har vi ju inte kommit än. Vi tar en dag i taget så för vi se sen.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Det han behöver vara ensam är två timmar i veckan eftersom jag och min sambo jobbar helt olika scheman och den timmen har han inga problem med redan nu. Men jag har ju tränat honom varje dag i en månad så nu är vi upp i en timme och han sover den stunden så det är inga problem.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja absolut om det var enda utvägen. Bättre det än att lämna hunden ensam.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja det skulle jag göra men inte till vem som helst. Man får ju ha lite erfarenhet av hundar och gärna rasen i sig.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Ja samma ras.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Vi har haft hund i familjen när jag var yngre och jag har arbetat med hästar i största delen av mitt liv och där har det varit mycket hundpassning och jag har passat min systers hundar mycket med.

1) Ras?
COCKER SPANIEL

2) Ålder?
5 år i november

3) Kön?
Tik

Den enda ras mina föräldrar gick med på att jag skaffade.. hehe

Promenader, spelar boll...

Inte ofta, nästan alltid ngn hemma hos henne, annars bara ngr få timmar

Nej, absolut inte, speciell hund som INTE skulle trivas på ett sk "dagis".

Absolut, nu är min hund kanske inte ett bra exempel av rasen då hon är mkt osäker o osv, men vill man ha en aktiv, lekfull, kärvänlig hund så passar cocker kanonbra!

Nej, har alltid haft cocker spaniels så nu vill jag ge en annan ras chansen (rottweiler)

Haft hundar runt mig sedan jag föddes, fyra cockers spaniels. Haft två egna kullar, och haft god kontakt med en hunduppfödare.

Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

Senast ändrad av en moderator:

1) Engelsk Setter

2) 4½ år

3) Hane

4) Pappa ville ha den rasen och så blev det

5) Promenader, träning av alla möjliga former, både psykist och fysiskt...

6) Ja, just nu max 4h och då är det utspritt över hela dagen, Tex. ibland vill han inte hänga med pappa ut på lååångpromenaderna så då är han ute och går i 40 min på morgonen och blir sen själv ca1½h

7) Nej, Han trivs inte att bli lämnad på okänt ställe överhuvudtaget och sen allt liv och rörelse skulle han inte tycka om, nog är han enormt lugn av sig men just den grejen med liv och rörelse hela tiden är inget för honom...

8) Ja visst, till lugna människor som tycker om att vara ute i skogen och vill ha nått att skämma bort... Som tex vår hund är enooormt borkskämd men förvånadsvärt lydig. Och nån som vill trimma... För en eng. setter ska trimmas för att se ut som en eng setter!

9) Nej, har inte den tiden själv... Inte kommer ja ha det när jag flyttar hemifrån och börjar plugga heller... Men jag kommer utan tvekan att skaffa en senare i livet... Deras lugna temprament och tillgivenhet är perfekt för mig och jag kommer aldrig klara mig utan hund!

10 ) Just nu fyra år av klippande och vårdande-vana :p , innan vi skaffa Robin var den minimal... Var ute och gick med grannens hund ofta men var stortsätt hundrädd tills vi skaffa Robin.

1) Ras?
En blandras; golden/labrador och en liten gul mops.

2) Ålder?
blandrasen fyller 5 år i oktober och mopsen är 1 år och 3 månader lite drygt.

3) Kön?
Blandrasen är tik, mopsen hane.

Mamma hade lovat mig och min syster en hund sen 6 års ålder, och mamma hade precis varit och hälsat på en kompis kompis med en jättefin golden. Hon sa att goldens matte skulle ringa henne om det skulle bli några valpar va någe slag nångång i framtiden. Tre månader senare ringde hon och sa att Bella (goldentiken) hade av misstag fått valpar med en stilig labrador (som råkar vara bror med kungens labrador^^). Och den vägen gick det nerför.. Mopsen är en annan visa. Jag hade fått pengar från försäkringen för min sjukdom och de gjorde att jag hade lite mer pengar än vad jag vanligt brukar ha om sommarn. Jag ville egentligen ha en spånig liten chihauhau (vilket jag är ganska glad attjag inte har.) Men så var det en dag när mamma min var på väg hem från jobbet och hon ser denna underbara mops-kille vid namn Nisse. Hon gick fram till damen som höll hunden och de började prata, och vips kom de in på att jag eventuellt ville ha en mops, och det råkade vara så att hon nyss fått en kull. OCH HON BODDE I TÄBY! (där jag bor.) Snacka om ödet.

Blandrasen behöver komma ut mycket och springa på benen och gärna springa med halva skogen i munnen som man sedan kastar på ängen. Mopsen får sin motion genom att springa som en galning efter henne (om man skulle räkna hur mycket han går, går han säkert dubbelt så långt som tiken) Men han har sååå mycket energie så det inte är klokt, så när man kommit hem efter minst en timmas promenad måste man leka med honom. puh.

Förut, innan vi fick mopsen, lämnade vi aldrig tiken (Amy som hon heter) mycket ensam alls, fyra timmar MAX! Men nu när hon har fått sällskap så är det kanske sex timmar som är maxgränsen. Inte för att det npnsin har gått så pass långt ännu.

Ne, det skulle jag inte kunna. Hundarna har alldeles för speciella personligheter, Amy t.ex tycker inte om att gå ut med folk hon ite känner, och mopsen är utbrytarkungen själv. Så vi brukar vara ett gäng här omkring som brukar ta varandras hundar på en promenad när den ena inte kan.

Amy skulle jag lungt rekomendera till en familj som ska skaffa hund första gången. Mopsar vte jag inte, det skulle jag nog också. De är så kärvänliga och så speciella! Fast jag skulle inte låta nån lite äldre person ha en mops, även fast de är små behöver de mycket stimulans.

Om jag ska skaffa en ny hund, blir det inte förens jag flyttar hemifrån, och i sånnafall en engelsk bulldog, en rottweiler eller pitbull. Men bulldogen är första-hands-val. ;)

Ja, jag har alltiv velat ha en hund, och så blev det så julen -99. Sen skaffade jag ju mopsen min. Jag har ingen vidare hund-bakgrund. Alltid haft hundar omkring mig. :)

Senast ändrad:

Calazirya skrev:
Jag undrar verkligen om du är kompetent till att ha hund?

Du får helt enkelt bortse från ditt nöje på fredag och lördag kvällar för man lämnar inte en 12veckor valp hemma ensam med en lapp på dörren.Fruktanvärt oansvarigt.

Kan du inte göra det så tycker jag att omplacering är ett bra alternativ tills du lekt av dig .

Jag håller med till 110%.
Det är idiotfakta att man inte lämnar en valp ensam hemma.

1) Ras?
golden retriever

2) Ålder?
5

3) Kön?
hanne

det var mer han som valde oss =) vi letade lite äldre hundar och hittade honom i närheten av där vi bor.

är ute på skogspromenader, busar med honom eller tränar lydnad.

ja, men inte varje dag. är han ensam blir det höst 3-4 timmar.

ja, om jag har förtroende för den som har hunddagiset.

det är en väldigt trevlig hund, väldigt social. men de löser väldigt mycket hår, och då menar jag VÄLDIGT mycket.

nej, jag tror inte det..

när jag var liten hade vi en engelsk springer spaniel.

Mina svar.

1) Schnauzer

2) 7½ år

3) Hane

4) Det var nog mest min mor som valde rasen ( jag var 13 år då ) Men anledningen var att vi ville ha en hund av mellanstorlek, inte någon jakthund( då vi haft det ) och inte någon liten knähund. Våra grannar hade två dvärgschanuzer och mamma föll för schnauzer charmen.

5) Min hund och jag har alltid varit aktiva, mycket inom hundungdom. Vi har tävlat både lydnad och agility. Åkt på mycket rasträffar/läger och även hållt på med spår . Nu är han lite äldre och vi är inte fullt lika aktiva längre. Nu tar vi mest långa härliga skogspromenader och tränar lydnad.

6) Jo han lämnas ensamm ibland och då handlar det om 4-5 timmar på sin höjd. Men både jag och min sambo studerar och bor på universitets området så det blir inte ofta. Dock har han inga problem med att lämnas..

7) Ja absolut men inte denna hund, han skulle inte orka med det psykiskt. Han är inte så kärleksfull med andra hundar och han tycker inte om när det är stimmigt och skälligt. Nästa hund ska jag absolut skola in på dagis redan från unghundsstadiet.

8) Ja jag rekomenderar rasen till vana människor, om inte så rekomenderar jag en TIK. Den passar bra som gårdshund men även till folk som vill träna lydnad och bruks. Trivs bra i hus och i lägenhet. En trygg hund i bra format.

9) Nej det kommer inte att bli samma ras, inte för att jag inte trivs med min kompis, men jag vill porva på en anna lite större ras.

10) Jag är uppfödd med hundar, min mamma ledde kurser i bruks när jag var mindre. När jag blev äldre har jag också haft egna kurser genom sbk . Jag har alltid haft hund och kan inte tänka mig ett liv utan.

1) Ras? Blandras: Silky Terrier/Jack Russel

2) Ålder? 3 år

3) Kön? Hane

4) Varför valde du just den rasen? Korsade sambons gamla hund med hans halvsysters. "Tog vad vi hade."

5) Hur aktiverar du din hund? Promenerar mkt, leker mkt!

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Ja ibland, men oftast inte så länge. För längre stunder brukar han lämnas hos sambons föräldrar.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja kanske (efter att ha inspekterat), men det finns nog inte tillgång till ett där vi bor. Skulle nog se mig om efter andra möjligheter först (hundvakt), dels pga ekonomiska skäl.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja, självklart! Men eftersom det är en korsning så kan man inte lova hur andra individer blir som vuxna. Just vår hund passar oss utmärkt. Människor som vill ha en liten, söt hund som gillar att leka och är ganska öppen mot folk.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Kanske, beror på sambons vilja. Vill iaf helst ha små hundar. Gärna Cavallier King Charles Spaniel el. liknande, Jack Russel (släthårig) el. andra inte för långhåriga raser som inte fäller så mkt (som jag tål), gärna blandras, men då helst i 1:a generation.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Inte mkt förutom att jag varit ihop med en kille i 4 år som har haft hund länge. Mina föräldrar födde upp Golden Retrievers när jag var mkt liten och innan jag föddes.

1) Ras? Briard

2) Ålder? 2 år

3) Kön? Hane

4) Varför valde du just den rasen ? Egentligen mest en slump... Mitt intresse för bruks vaknade och sen blev det en till, och nu hamnade en huliganhane här!

5) Hur aktiverar du din hund? Just för tillfället är det mest bevakningsträning, certprov i oktober nämligen. Utöver det blir det lydnad och spår, har även testat lite agility. En gång har vi provat på vallning oxå, det skulle vi gärna prova igen.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Sällan, men han har inte direkt ngt emot att vara själv en stund om det skulle behövas...oftast är han dock alltid med mig.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nja...lite tveksamt... Möjligen om det var absolut sista utvägen.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Japp, jag rekommenderar glatt briarder till bruksintresserade människor!

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Japp det blir det definitivt!

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Rastade alla hundar jag kunde komma över när jag var liten, pga en allergisk mamma så kunde jag inte ha ngn egen. Så fort jag flyttade hemifrån skaffade jag mig en blandis och sen har det varit briarder för hela slanten!! Bruksintresset vaknade i samband med att jag blev med briard, fantastiskt roligt att träna hund!

1) Ras? Borders collie

2) Ålder? 5 och 10år

3) Kön? Tikar

4) Varför valde du just den rasen ? Fastnade för bc när jag som ung fick börja arbeta på ett hunddagis

5) Hur aktiverar du din hund? Båda ska nu skolas om till mina assistenter + att den yngre får valla nötter

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) händer ju ibland när jag ska handla osv

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja om det var enda lösningen

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Endast om det var någon som ska använda bc´n till vallning

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? absolut, kan inte tänka mig en annan ras

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Alltid varit hundtokig, fick som 15-åring börja jobba på ett hunddagis och därefter har det gått framåt med bruks, räddning, jobba med "problemhundar", trim och vallningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 360
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka