Hundfrågor *igen*

Sv: Hundfrågor *igen*

1) Ras?
Blandras 1=Fimpen(drever/smålandsstövare/flatcoated retr.) Blandras 2=Agnes(95% bordercollie, 5% labrador enl.förra ägaren)

2) Ålder?
Fimpen är 8 år och Agnes 7 månader

3) Kön?
Hanne och tik.

4) Varför valde du just den rasen ?
För att underlätta deras liv:) båda är nämligen omplaceringar som hamnat fel från början. Fimpen har bott hos mig i drygt 2 år och Agnes kom nu i veckan.

5) Hur aktiverar du din hund?
Hemmadressyr, får vara med så mycket som möjligt. Fimpen lånas ut till jägare under lovlig tid. Agnes ska vara med ut med hästarna. m.m.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge )
Korta perioder. Maken och jag jobbar skift...fast nu studerar jag. Vi försöker ordna så någon av oss tar hand om dom annars ringer vi min son;)

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis?
Nä, inte jag. Då skulle det falla lite med att ha hund. Jag vill ju ha hunden med mig så mycket som möjligt. Inte lämna bort den.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)
Nej, eftersom det är blandraser.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ?
Nästan...definitivt ingen mer jakthund. Spelar ingen roll i hur lydig han är...dyker det upp ett färskt spår drar han obönhörligen. Däremot gillar jag bordercollie för deras aktiva sätt...så ja, bordercollie blir det nog fler av.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ?
Jag är uppväxt med dobermann och tax. Har själv haft 2 dobermann samt en strävhårstax. Alla har varit omplaceringshundar med skiftande bakgrunder.
:cool:

briarder :love: . synd att de har så mkt päls bara... för roligare, spralligare jyckar får man leta efter...

Tack och lov har de ju dock väldigt lättskött päls trots att de är så långhåriga! :D Jag är helt klart frälst iaf!

Det var inte så att du tänkte på din fritid först och skaffade hund sen. Att ha hund, särskilt valp är nåt man måste planera ordentligt.
Man lämnar INTE en 12 veckors valp ensam på kvällarna (speciellt inte om man ska ut och festa!!).

1) Ras? American Pit Bull Terrier reggad i UKC och ADBA

2) Ålder? 2 år

3) Kön? Hona

4) Varför valde du just den rasen ? Jag brinner för rasens psyke och utseande, har växt upp med den här typen av hundar, pitbulls, rottisar och rhodesians. En pitbull passar mig bäst då dom älskar att arbeta, behöver mycket motion, har lätt att lära, älskar att arbeta både fysiskt och psykiskt, friska både fysist och psykiskt, underbart temerament.

5) Hur aktiverar du din hund? Alla typer av aktviviteter, weight pull, spring pole, flirt pole, lydnad, tänkövningar, free hang, power pull osv.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Nej, kan vara i en timme kanske

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nej

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja, till den med stor erfarenhet och som brinner för rasen, aktiv ägare med mycket tid, inte till någon gammal med rullator (men går bra om det finns nån i familjen som kan aktivera hunden rätt) då en pitbull behöver arbeta för att må bra och inte heller en allt för ung som inte vet vad annsvar och rätt träning, kost och vård är.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Ja, självklart!

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Uppvuxen med hundar och andra djur, har varit rottweilers, rhodesians och pitbulls.

PS: Min hund är inte hemma ännu, hon är en USA import så vi ska få hem henne men det jag beskrev ovan är vad jag kommer göra med henne när hon kommer och vad jg har gjort med hundar genom åren.

1) Ras? Grand Danois

2) Ålder? 6 mån

3) Kön? hane

för vart förälskad i rasen, då jag tränat ihop m folk som ägt GD, ville ha en bra allround hund, som kan umgås m barn och häst... tyckte om lynnet.

daglig motion,(dock ej långprom då han är så ung än) lättare lydnads träning, han är mkt. ute lös på gården dagligen.

sällan hänt ca 15 min då ja går till affärn. men han funkar bra att lämna ensam.

Nej, om ja måste lämna bort hunden, så blir det till nån familje medlem el. vän som känner hunden.

ja, till människor som har TID för det första, hundvana, som bor på gård.
mkt, möjligt
jag har haft schäfrar tidigare, tränat bruks o lydnad, men hoppade över till en "soffpotatis" i stället
+ att vi i familjen haft hund sen ja var barn.

1) Ras? pitbull/rottweiler

2) Ålder? 3 år

3) Kön? hane

4) Varför valde du just den rasen ? Jag har haft rottweiler tidigare och blev intresserad när jag såg en pit/rott blandning då pitbullen oxå slog mig varmt om hjärtat

5) Hur aktiverar du din hund? Promenader, pinnar, weight oull, bara med däck

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) max 3 timmar sen vill han ha sällskap

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? nej, han hatar tyvärr andra hundar oavsett kön

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Alla med tid och erfarenhet samt dom som är villiga att träna mycket

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Ja, fast en ren pit

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? har haft 3 hundar tidigare, 2 rottisar och en golden

......................

1) Ras? S:t Bernhard

2) Ålder?
ca 1½ år

3) Kön? Tik

4) Varför valde du just den rasen ? En kopis hade en jättetrevlig tik, så jag började läsa på lite om rasen. och fick nys på en valp till salu

5) Hur aktiverar du din hund? Hon behöver inte aktiveras så mkt, men det blir promenader, hon fäljer med på ridturerna, godis sök, samt lite andra aktiviterer

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Ja! Ca 8 h om dan, men med rastning där i mellan av min goa mamma.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nej! Är rädd att hon skulle få massa olater.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Ja om man tål lite skit i hörnen :D Detta är och kommer förbli en ras där dregglet inte sitter kvar i käfften på dem. Ägaren bör även förstå att detta inte är en allert bruksras även om man kan träna mkt med dem. De är helt enkelt för smarta för att ta ut sig rent mentalt.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej . Mkt jobb, mkt kostnader i foder. Sen är jag så´n att jag vill prova andra raser.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Fick en Briard hane på 2 år (omplacering) när jag var 20 år. Tyvärr så var han så mentalt "sönder" så jag fick avlivat honom.

Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

Mina svar.

1) Schnauzer

2) 7½ år

3) Hane

4) Det var nog mest min mor som valde rasen ( jag var 13 år då ) Men anledningen var att vi ville ha en hund av mellanstorlek, inte någon jakthund( då vi haft det ) och inte någon liten knähund. Våra grannar hade två dvärgschanuzer och mamma föll för schnauzer charmen.

5) Min hund och jag har alltid varit aktiva, mycket inom hundungdom. Vi har tävlat både lydnad och agility. Åkt på mycket rasträffar/läger och även hållt på med spår . Nu är han lite äldre och vi är inte fullt lika aktiva längre. Nu tar vi mest långa härliga skogspromenader och tränar lydnad.

6) Jo han lämnas ensamm ibland och då handlar det om 4-5 timmar på sin höjd. Men både jag och min sambo studerar och bor på universitets området så det blir inte ofta. Dock har han inga problem med att lämnas..

7) Ja absolut men inte denna hund, han skulle inte orka med det psykiskt. Han är inte så kärleksfull med andra hundar och han tycker inte om när det är stimmigt och skälligt. Nästa hund ska jag absolut skola in på dagis redan från unghundsstadiet.

8) Ja jag rekomenderar rasen till vana människor, om inte så rekomenderar jag en TIK. Den passar bra som gårdshund men även till folk som vill träna lydnad och bruks. Trivs bra i hus och i lägenhet. En trygg hund i bra format.

9) Nej det kommer inte att bli samma ras, inte för att jag inte trivs med min kompis, men jag vill porva på en anna lite större ras.

10) Jag är uppfödd med hundar, min mamma ledde kurser i bruks när jag var mindre. När jag blev äldre har jag också haft egna kurser genom sbk . Jag har alltid haft hund och kan inte tänka mig ett liv utan.[/QUOTE]

Schäfrar. En tik och en hane.

Är uppväxt med schäfrar. De har allt jag söker efter hos en hund.

Långpromenader, cykling, springa med när jag rider/kör, rapport, bruks, lydnad, IPO, BHP och lite BSL. Borde egentligen ha fler hundar eller välja inriktning. :smirk:

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) De är med mig nästintill 24 h/dygn. Undantag: Toalettbesök. :D Nä, men näst intill aldrig. Ska jag iväg lämnar jag dem till mina föräldrar, men det blir väldigt sällan. De följer med eller så stannar jag hemma. Tråkigt kanske med så har jag valt att göra med mina hundar.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nej, jag har hundar för att jag vill ha dem i min närhet. Inte betala för att andra ska ta hand om dem. Däremot har jag absolut inget emot hunddagis, snarare tvärtom. Det är en suverän lösning för de som inte kan ta sina hundar med på jobbet.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Någon som vet vad det innebär i aktivering. Rasen i sig är inte svår, men de kräver en hel del i daglig aktivering.

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Ja, det blir ju det! Men någon gång, när jag inte är riktigt lika aktiv som jag är just nu, så ska jag ha en am.staff.

Är uppväxt med hundar. Sedan har det rullat på med kurser, utbildningar och ännu mer hundar. :D

1) Ras? Rottweiler

2) Ålder?5 år

3) Kön?Tik

4) Varför valde du just den rasen ?Ren slump, räddningsobjekt

5) Hur aktiverar du din hund? Många,långa promenader samt lydnads träning etc.

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Nu är det många som är hemma någon gång hela tiden så ja allt från 4-6 timmar

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Nej, hon passar inte riktigt in i en sådan miljö

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Just denna hund vi har, har fått stryk av både hundar o folk så hon är inte lämplig att rekommendera, men rasen i sig passar bra till någon som vill ha mkt motion och är bestämd

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej, skulle gärna vilja ha en svensk dansk gårdshund

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Ingen

1) Ras? Korsning mellan Collie/Golden

2) Ålder? 7 år

3) Kön? Tik

4) Varför valde du just den rasen ? Inte min hund (min pojkväns mammas hund men jag bor där i princip)

5) Hur aktiverar du din hund? Eftersom hon har artros så ska hon inte springa och gå för mkt/för länge så det blir bara promenader + hennes älsklingslek, nämligen: Sparka kottar!!

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Ja, ca 4h (dock inte nu när min pojkväns mamma är sjukskriven)

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Absolut inte!! Hon är en sån mammagris så det skulle inte funka. Förut följde hon med mamsen till jobbet men då mamsen bytte jobb ficj hon inte följa med längre. Det resulterade i en hund som blev lite mer olydig om man kan säga så...

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Kan ju inte rekommendera just den här rasen då det är en blandis men just den här hunden kan jag rekommendera till en barn familj då hon aldrig visar aggresivitet eller är liksom påstridig. Hon är världens mesigaste och snällaste hund man kan tänka sig. En lugn familj men dock inte för gamla då hon är pigg och inte vill gå endast kopplade promenader i 2km/h! :p

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Om JAG skulle skaffa en hund blir det inte en sån hund, dock INTE för att jag inte tycker om henne för det gör jag!! :love: Skulle vilja ha en större hund, gärna en Grand Danois! :love:

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Ingen egentlig hundbakgrund, förutom att vi hade hund när jag var liten... :crazy: Dock vill jag skaffa egen hund senare och tävla lite agility mm. Då kanske GD inte är den bästa rasen? :crazy:

Eftersom detta är motivationsfrågor ( du ska motivera de svar som går att motivera ) så får det räcka med frågor.

1) Ras?
Chinese crested dog (hairless)

2) Ålder?
Fyra månader

3) Kön?
Hane

Har alltid tyckt att dom är så fina att titta på. Sedan när jag började läsa mer om rasen när det blev mer aktuellt att kanske skaffa en ny hund så började jag gilla det jag läste mer och mer. Sedan träffade jag en på en hästtävling som hade två stycken som jag fick hälsa på och prata lite med ägaren och DÅ var det pricken över i:et och jag ville ha en egen. SÅ fina mysiga hundar!

Vi brukar vara ute och gå i skogen över stock och sten när vädret tillåter. han gillar inte när det är kallt/regnigt. Sen brukar vi busa inne. Sen lär jag honom lite vardagslydnad och kontaktövningar och lite "trick". Han får träffa en andra hundar ibland när vi är ute och ibland vill jag att han ska bara gå förbi. Sedan får han följa med på det mesta som händer i mitt liv =)

Inte mycket än så länge. Övar lite. Har börjat i bilen. Där fungerar han bra att lämna i typ 5-10 minuter. Hemma så blir han fortfarande orolig så det tar vi mindre tid. 1-2 minuter.

Jag lämnar honom hellre till någon jag känner.

Ja, men jag skulle berätta också att det är en hel del jobb och omkostnader mot kanske en annan hundras (trimning, rakning, kläder när det är kallt, insmörjning, badning osv...)

Jag skulle nog vilja ha en liten hundkompis till min hund, antingen av samma ras eller annan liten hund, typ pappillon (stavas?) eller nån liten blandras kanske.

Mamma och pappa har haft hund, schäfer innan jag var född.
Sen hade vi en gråhund när jag var mindre men den rymde hela tiden. Det var ingen sällskapshund precis så vi gav den till en jägare. Sen var den hunden med i tidningar hit och dit för den blev en sån fin jakthund!
Sen hade vi groendeal istället, mycket trevlig men lite vek hund.
Sen hade ju jag och pojkvännen (ex nu) en schäfer/collie som vi delade men som han tog när vi gjorde slut. Så då köpte jag den lilla nakna nu!

Antar att jag kan svara igen eftersom jag har en EGEN vovve nu (dvs. inte familjens), dessutom har jag tråkigt :angel: .
1) Ras?
Lagotto Romagnolo

2) Ålder?
Drygt 6 månader

3) Kön?
Tik

Hörde talas om en ras som påminde om labben i temperamentet, men var mindre (så jag orkar lyfta ;) ). Började kolla upp allt som fanns att läsa om lagotton och så blev jag fast.... :D

Nu är hon ju inte så gammal ännu, men vi har börjat med en del lydnad och senaste veckan provade vi på spår för första gången.
Promenderna brukar innehålla hjärngympa, klättring på stenar osv.
Är hon fri på höfterna kommer jag förmodligen köra agility med henne sen.

Ja, för att tränas. Som mest har det varit 2 timmar, men oftast ½-1 timme.

Om jag måste och om jag litar på hunddagiset....Men helst inte.....kommer förmodligen kunna ha med mig henne på jobbet!

Till en som vill arbeta med sin hund vore det toppen. Har insett att den kräver mer än vad som står, eller så är det bara min vovve :D .

Lär nog dröja några år, men ja, det skulle nog kunna bli en lagotto till då.

1) Ras? Cocker Spaniel

2) Ålder? 3 år

3) Kön? Hane

4) Varför valde du just den rasen ? Av en slump. Ville köpa brukshund egentligen men fick höra talas om att det fanns en massa cocker spaniels som behövde nytt hem,for dit och fick syn på honom och tyckte synd om honom + att han var så söt... :smirk:

5) Hur aktiverar du din hund? Lydnadstränar en del, leker lite gömma godis, leta saker och sånt och vi spårtränar. Samt en massa långpromenader och mycket socialträning!

6) Lämnas din hund ensam? ( om hur länge ) Det är inga problem att lämna honom ensam men jag försöker ta med honom överallt. Det blir högst nån gång i veckan han är ensam och då max 5 tim.

7) Skulle du kunna tänka dig att lämna hunden på hunddagis? Ja om min vardag skulle ändras så jag blir tvungen att göra det.

8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa) Min hund är inte ett typiskt exempel för sin ras men dom flesta cockers är väldigt trevliga så ja! En väldigt aktiv människa med mycket humor och barnasinne! :D

9) Om du skulle skaffa en nu hund nu, blir det samma ras ? Nej. Jag ångrar inte att jag köpte min älskling men nästa hund blir en större hund som är mer åt brukshållet.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund ? Har haft hund i familjen fram till jag var 7 år men då var jag ju inte så delaktig. Har alltid haft hundintresse och varit mycket på utställningar och träningar samt känner många som har hund.

Eftersom det var min sambo som gjorde val av ras så är mina svar på vissa frågor hans ord. ;)

1) Ras?
Tysk Jaktterrier

2) Ålder?
3 år

3) Kön?
Hane

Min sambos far hade tidigaret en Tysk och min sambo tyckte Tysken var perfekt för den jakt han ville bedriva. Tuff nog för vildsvin och uthållig nog för rådjur.

Nu under icke jaktsäsong så blir det mycket promenader, som är bra passivitetsträning för honom. Tränar vardagslydnad. Vi cyklar med honom ca en gång i veckan och ökar detta när säsongen närmar sig. För att bara nämna några saker.

Han är med min sambo på jobb varje dag. Ibland är han med mig om jag är hemma. De gånger han är ensam är om vi tex ska på bio eller restaurang, dvs ca 1 gång i månaden och då kanske 3-6 timmar.

Nej inte hunddagis. Men hundvakt. Han stressar väldigt lätt upp i närheten av andra hundar och jag litar inte på att personalen skulle reda ut det.

Eftersom rasen avlas av jägare för jägare så skulle jag ALDRIG rekommendera någon annan än jägare att köpa rasen, för hundens skull.

Min sambo vill ha en Tysk till. Jag skulle inte välja den rasen av ovannämnda anledning.

Ingen. Har varit i kontakt med mängder med hundar, men aldrig ägt eller tränat någon förrän jag flyttade ihop med min sambo och hans Tysk!

/Timsetim

1) Ras?
Grand Danois

2) Ålder?
11 månader

3) Kön?
Hane

Jag har länge varit intresserad av rasen och jag kände inte för en allt för krävande ras vid tillfället

Dagliga promenader ( lös ) och lydnadsträning

Ibland, max 4 timmar

Ja Atlaz skulle älska att vara på dagis, men det förutsätter att jag verkligen känner att jag kan lita på personalen till 100% och att det inte finns allt för många hundar

Absolut, en människa som vill ha en härlig sällskaphund och som inte kräver för mycket av jycken. Man måste dock ha en stor portion humor och inte att förglömma, stor plånbok ;)

Nej, nästa hund kommer bli mindre och en mer arbetsam hund, mycket möjligt att det blir en Engelsk "jakt" cocker

10 ) Vad har du för "hund" bakrund
samma som jag skrev först( under huvudinlägget ).

1) Ras?
Mellanpudel

2) Ålder?
4½ månad

3) Kön?
Hane

Jag ville egentligen ha en vallare och/eller brukshund, men var lite orolig att jag inte skulle klara av en sån eftersom det är min första helt egna hund. Så jag letade efter någon "lättare" ras som ändå skulle vara följsam, lättlärd och arbetsvillig, och tyckte att pudeln beskrevs som en intressant ras.

Han är så liten så jag ägnar mig än så länge åt att träna kontakt och grunderna i vardagslydnad, men han verkar inte särskilt intresserad och det ger inte så himla mycket resultat än så länge...

Jag har kört ensamhetsträning i superkorta stunder (några sekunder-någon minut) i två månader nu, men det går inte framåt och han protesterar högljutt om han lämnas, så nej han är inte ensam något.

Ja, tanken är att han ska börja på dagis om ett tag. Jag tror att det skulle passa honom utmärkt, eftersom han älskar när det är massa hundar och människor och liv och rörelse runt omkring honom.

Eh, jag vet inte... Om jag tittar på min egen vovve så är han för tuff och självständig för någon som vill ha en sällskapshund, och för ointresserad av träning för någon som vill ha en hund att träna med. Men å andra sidan verkar det vara en stor spridning på mentaliteten inom rasen och jag är inte helt säker på om min kille är ras-representativ?....

9) Om du skulle skaffa en ny hund nu, blir det samma ras ?
Nej, det skulle det inte bli.

10 ) Vad har du för "hund" bakrund
Jag är uppvuxen med hundar. Mina föräldrar har haft labrador, afghan, saluki, briard, blandras maremma/leonberger och collie. Jag har dock inte själv varit så väldigt aktiv utan mest följt med mina föräldrar på aktiviteter med hundarna.

Senast ändrad:

Det här var verkligen en gammal tråd! :)

1) Ras?

Dvärgschnauzer

2) Ålder?

snart 9 månader

3) Kön?

hane - därför att det är praktiskt när man redan har en hane. Hanarna oftast är något större än tikarna och jag tycker ändå att mitt rasval är i minsta laget.

Valde länge mellan flera raser. Jag ville ha en mindre hund att jobba lite med till husbehov. Så vi funderade på mellanpudel, Parson Russel, dansk-svensk gårdshund, engelsk staffordshire bullterrier, schnauzer eller dvärgschnauzer

Sedan stod valet mellan pudel och någon av schnauzrarna. Att det blev en dvärgschnauzer berodde mest på att jag hittat en bra kennel med bra hundar både mentalt och exteriört. Men jag tycker att han är lite lite liten...

Jag spårar lite grand och så har vi börjat så smått med lydnad. Han leker en hel del med vår andra hund och så släpas han med på utställningar.

Sällan. Han har sällskap varje dag. Kanske är han själv ett par timmar i veckan totalt.

Ja, varför inte?

Jag skulle med värme rekommendera (och jag gör det gärna!) denna ras som jag tycker är otroligt allsidig. Den som väljer en dvärgschnauzer bör ha ett visst mått av intresse för pälsvård dock. Det kan bli dyrt om man lämnar in hunden på trimning. Jag tycker att vår hun är en bra representant för sin ras då han är framåt och orädd, lyhörd och har en naturlig känsla för att stanna med familjen. Han är inte tokig i andra hundar, men leker gärna när tillfälle bjuds. Han är ointresserad av människor tills dess att de visar intresse för honom, då vill han kela och leka och pussas mest hela tiden.

Jag tycker nog att min hund passar både soffpotatisen och bruksnörden. Han blir inte tok-stressad av ett par dagars innesittande och kvarteret-kissande, men leker då gärna själv inomhus med sina nallar, bollar eller varför inte rensa skohyllan?

Är vi ute och lägger spår eller besöker hundklubben eller promenerar så hänger han med utan problem. Han vilar när vi stannar och är redo att fortsätta när det blir aktivitet igen. Han har ett ganska så stort föremålsintresse och letar gärna efter allt från vantar och trasor till kottar och faktiskt en sten en gång! :)

Mycket svår fråga! :crazy: Jag tycker jag har vunnit högsta vinsten med den hund jag har nu som både är lugn och trygg som en stor hund, men som har den behändiga storleken av ung. 35 cm i mankhöjd. Jag inser också att alla hundar är individer och jag har haft turen att få en ganska så tystlåten dvärgschnauzer. De gapiga och skälliga dvärgschnauzrarna skulle jag inte stå ut med. Så - kan jag hitta en valp från en kombination där båda föräldrarna är som min hunds, så kanske det blir en dvärgschnauzer till.

Men helst skulle jag nog vilja ha en något större hund, och då kanske det blir en schnauzer? Det beror nog på vad för kennel jag hittar. Jag skulle dock tro att det skulle bli en svart schnauzerhane. Men vem vet? Jag är ganska nyfiken och det vore roligt att prova någon anna ras också.

Jag är uppvuxen i en familj med hundar. En dobermannhane vakade över mig som bebis och under barn- och ungdomsåren hade vi en rottweiler. Jag har haft en schäfer på foder och en rottweiler som blev tio år. Jag har varit hjälpinstruktör inom SBK och tävlat spår och lydnad. en period körde jag sök med schäfern.

[/COLOR]

Senast ändrad:

1) Ras?
S.k. Pitbullblandis
2) Ålder?
13 mån
3) Kön?
tik
Jag tycker rasen är enormt intressant och jag var länge nyfiken på hur dom egentligen var som individer. Var länge inne på bullterrier men ändrade mig och erkänner att tiken är ett impulsköp som jag aldrig kommer att göra om. Men finare hund kunde jag inte fått.
Vi är ute på promenad ungefär 4 tim om dagen (då räknas inte rastningarna). Vi varvar lydnadsträning med lite sök och spår samt en massa bus. Nu är hon dock i trotsåldern så vi tränar mest på enkla saker som hon redan kan men gärna vill "glömma bort" och miljöträning.
Väldigt sällan, kommer knappt ihåg när det hände sist. Vi försöker att göra det nån gång då och då så att det inte blir märkvärdigt om vi verkligen måste. Då hon var lite mindre hade jag dock jobb fortfarande och då hände det att hon fick lov att vara ensam tre-fyra timmar enstaka dagar.
Ja absolut om hon trivs där. Står i kö till ett men hon kommer nog att hinna bli gammal och grå innan vi kommit överst på den listan. Har dock en pålitlig dagmatte om det krisar sig och sen brukar hennes husse kunna ha henne på jobbet.
8) Skulle du rekomendera din hundras till andra? ( vilken typ av människa)Självklart, det är jättetrevliga hundar. Det viktigaste är ju att man har en vilja att göra rätt och ett stort intresse. Man ska veta vad det är man har i kopplet. Sen så tycker jag att dessa hundar som behöver så pass mycket aktivering inte hör hemma i en storstad men det är ju min åsikt.
Förmodligen inte då mitt hundintresse ökat och jag blivit väldigt intresserad av att träna och tävla och då vill ha en hund med lite mer skärpa. Men man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Hade en schäfer som skyddsängel tills jag var runt 5 år, sen en blandras med bl.a. labbe och flat (en riktig gatukorsning) och ett par år innan jag flyttade hemifrån skaffade mamma och pappa en groenendaeltik. Hon var en väldigt stressad och förstörd omplacering men nu är hon underbar . :love:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej Buke! I höstas fick vi tyvärr ta bort våran taxtik och för mig som alltid har haft hund känns det väldigt tomt nu. Samtidigt så har...
2
Svar
26
· Visningar
3 111
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 360
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 199
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka