Sv: Hundfik

Japp jag skulle gärna fika där - men jag skulle inte ta med mig hunden - ingen kan hålla i en kaffekopp och honom samtidigt.

Tigger gör han ju faktiskt inte men han skulle inte vara välkommen ens på ett hundcafé.

Jag tror de flesta hundar skulle föredra att ligga hemma istf att följa med på shoppingturer.

Jag vet inte om jag skulle gå på ett hundcafé. Det finns ju bullvagnen på ICA med utgågna godsaker som man kan sitta hemma och äta.
Sommartid kan min hund följa med på uteservering (om vi är ute och reser), annars är hon sällan med "ute på stan". Enda undantaget är när jag ska åka någonstans och sitter i väntsalen när jag ska med tåget...och då kan man passa på att ta en fika!
Men hundcafé- nej, jag tror inte det.

Sant:D

NK var vi och lunchade på förra veckan, var varmt välkommna, och lade bara hunden utanför det lilla staketet som går runt borden, och satt själva på insidan.
Inga problem, så länge hunden kan uppföra sig och inte blir stressad av alla människor.

Det finns ett sånt där jag bor, men jag har aldrig gått dit. Vet inte varför, känns bara så onödigt liksom.

Hemma kan de ligga och sova i lugn och ro, på stan ær det folk som flænger runt åt alla håll och inne i butikerna ær det høg musik (iaf hær i Køpenhamn). Inget stælle før hundar tycker jag iaf. Visst -det kanske ær bra miljøtræning, men jag ær rætt sæker på att mina hundar inte skulle uppskatta att vara min "shopping-kompis".

Hemma kan de ligga och sova i lugn och ro, på stan ær det folk som flænger runt åt alla håll och inne i butikerna ær det høg musik (iaf hær i Køpenhamn). Inget stælle før hundar tycker jag iaf. Visst -det kanske ær bra miljøtræning, men jag ær rætt sæker på att mina hundar inte skulle uppskatta att vara min "shopping-kompis".

Tack för förklaringen! Det är lite lustigt - många jag har pratat med anser att det är helt förkastligt att låta hundarna ligga hemma och sova, och om man gör det är man närmast djurplågare, eftersom det är så viktigt att hundar alltid aktiveras. Att gå på stan är ju en enorm aktivering i sig, och väldig miljöträning.

Om jag ska svara på ursprungsfrågan så skulle jag gärna gå till ett hundfik.

Det finns ett i Norrköping bl a och det har vi (jyckarna och jag) besökt flera gånger. Kanske lite enkelt ur mänsklig "kondissynvinkel" men trevligt och ger faktiskt en självklar känsla.
För varför skulle man inte kunna sitta och fika ute bland folk? Under förutsättning att hunden sköter sig.

LIA

Eller så sitter de hemma i hallen och ylar/skäller/äter upp tapeterna/soffan/grannen för att de inte kan vara själva.

Det är olika för alla.

Nej det skulle jag inte. Av den anledningen att min hund knappt tål något annat än sin egen mat. Annars hade det kanske varit lite roligt.

Jag går inte och fikar med hunden för hundens skull, måste jag erkänna.
Men vill jag ut och fika måste jag allt som oftast ta med hunden, så det är rent egoistiskt. +att hunden inte störs av det öht.

Då kanske hunden i fråga behöver ensamhets-träning och inte miljö/aktivitetsträning i form av shopping-rundor ;)

Jag tillhör iaf inte en av dem. Tycker det är väldigt viktigt att kunna lämna hunden ensam hemma, dels för att jag inte alltid har möjlighet att ta med den och dels för att det är lika viktigt att hunden ska lära sig att kunna koppla av för sig själv. Ensamhets-träning är något som jag prioriterar väldigt högt. Jag kan inte förstå folk som absolut ska släpa med sin hund på alla möjliga fester osv. bara för att de tror att hunden alltid har det bättre tillsammans med sin ägare. Man gör bara sig själv en björntjänst genom att på så vis inte lära sin hund att vara ensam, vilket då leder till att man får en tapetätare till hund den dan man verkligen inte kan ta med sig hunden. Man är inte en dålig hundägare bara för att man inte umgås med sin hund dygnet runt.

Sorry om jag gled ifrån ursprungsämnet lite här... :o

Tack för förklaringen! Det är lite lustigt - många jag har pratat med anser att det är helt förkastligt att låta hundarna ligga hemma och sova, och om man gör det är man närmast djurplågare, eftersom det är så viktigt att hundar alltid aktiveras. Att gå på stan är ju en enorm aktivering i sig, och väldig miljöträning.

Om jag ska svara på ursprungsfrågan så skulle jag gärna gå till ett hundfik.

Nej.. kanske skulle prova nån gång för skojs skull.
Skulle det vara ett sånt ställe som jag har läst om (kan ha varit det i Vasastan) där hundarna får springa runt och leka skulle min hund antagligen bli väldigt stressad. Fast annars vet jag inte. Men det känns lite onödigt.

Tambourine: Vad har du för hund?

Varför måste det vara antingen eller?

Våra hundar klarar sig utmärkt ensamma eller tillsammans snart sagt i vilken miljö som helst, inkl bostaden. Men det hindrar inte att jag gillar(!) att vara med hundarna och, som i TS fråga, även att vara på fik med dom. Vi träffar andra hundar och människor vilket brukar vara trevligt och givande.
Länge sedan vi var där- blev sugen att åka åt det hållet igen. :d

LIA

Då kanske hunden i fråga behöver ensamhets-träning och inte miljö/aktivitetsträning i form av shopping-rundor ;)

Tack.

Men i väntan på att det ska hända något positivt på den fronten kan även hundägaren behöva komma ut och vara social.

Jag ser dessutom inte det som miljöträning, det är något som helt enkelt ingår i vår vardag. Vi träffar mycket folk, är ute på saker och bor i stockholms innerstad. Hon reagerar liksom inte på stökiga miljöer öht.

Självklart behöver det inte vara antingen eller, det håller jag med om. Och såklart gillar väl alla att vara med sin hund. Men det behöver ju inte innebära att hunden gillar att gå på stan med mig. Man får ju tänka efter om hunden har nåt utbyte av att följa med på just den aktiviteten. Just hundfik tror jag inte att så många hundar skulle ha något emot, men att släpa med dem på stan och in i butiker tror jag inte så många hundar får ut så mycket av. Då är det väl bättre att göra bort sina ärenden på stan och därefter åka hem till hunden och hitta på någon mer "hundanpassad" aktivitet med den :)

Men som sagt -alla hundar är ju olika och de har väl olika "intressen" som vi människor. Personligen tycker jag att shopping är ett onödigt ont och associerar det mest med en massa jobbiga saker, och möjligtvis är det min subjektiva bedömning när jag tror att mina hundar har ungefär den uppfattningen om det också ;)

Ha ha, det hade jag missat. Det måste jag definitivt springa förbi någon gång i kuriosasyfte.

Fast jag skulle nog inte ta med mig hunden, hon gillar inte Vasastan. Därmot skulle hunden nog uppskatta blodpuddingspommes. Har de take-off?

:rofl: Vadan detta hundliga förakt för Vasastan?

Jag håller iofs med om att det är en trist stadsdel:D

Själv har jag bara varit just där en gång av ren nyfikenhet, men det är tydligen poppis. Lite flummigt för min smak.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
563
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 143
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 632
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka