Hundfärger

Ester är just röd och vit, Doris är gul och vit, en hund som har tre färger brukar vara trefärgad. Vissa raser kan ha speciella benämningar på sina färger.

Jo jag tror att de har samma benämning om det är samma färger. Dvs samma färganlag...

T.ex. Blanc And Tan är ju en färg som finns i olika raser. Jag tror att trefärgad (tri color) heter likadant på alla(???)

På Borzoi så finns det bland annat: Vit & brindle, Beige & vit osv

När jag hade golden fanns en mängd beteckningar för olika nyans på goldenfärgen. Min hund var väldigt mörk och han var "dark gold" medan min kompis ljusa golden var "champagne". På mina förra hundar, födda på 70- och 80-talet, stod färgbeteckningen på engelska. Min cavalier var tricolor. På Esters och Doris syskon som är trefärgade står det just trefärgad - på svenska.
Kan detta vara något som ändrats med åren eller är det olika med olika raser?

Stod dessa färger verkligen på stamtavlan? Alltså på golden, eller var det bara i folkmun?? Jag har försökt att leta på sådana kennlar som har riktigt mörka hundar och sånna som har riktigt ljusa och det står golden på alla.

Om jag får gissa *harkel* Nu gissar jag verkligen... Men färggenetiken har ju gått frammåt och förr kanske man trodde att det var olika färger när de var mellan ljus och mörkt och idag så vet man att det är samma färganlag och således samma färg... :confused: Låter det rimligt?

Jag tror att det med tricolor och trefärgad bara är att man numera försvenskar. En cavalier idag heter också trefärgad.

Men vad är blenheim?

Har för mig att blenheim är den röd/vita? Jo, goldenfärgerna stod på stamtavlan. Min hund var född 1981 och kompisens 1986. Min cavalier var född 1978 och hon var tricolor. Alla färgerna hade engelska namn. Jag har en cavalierbok från tidigt 70-tal och där finns i alla fall 4 olika färgbeteckningar, på engelska.

Det heter faktiskt olika inom olika raser ganska ofta. Frallorna har exempelvis skäckar, medan Grand Danois har harlekin, samma färg där.

Dom flesta raser har ju lite egna färger som dom har benämningar på, men oftast är det olika sorters färger av samma färg. Eller hur man nu ska förklara det :D

Du menar en skäck? :D

atletb.jpg

En ur vår första kull, valp på bilden, därav den (ännu) mindre storleken :p

Jo. Vit som grundfärg och svarta fält på kroppen. På Grandisarna SKA dom dock vara "sönderslitna", och på Frallorna spelar det inte så stor roll hur fältena ser ut.

Sen är det vanligare med färre fält på Frallorna än på Grandisarna, men det är ju lite mer kropp att sprida ut fälten på också på en GD ;)

Det där måste jag leta vidare på, jag har svårt att förstå att det skulle vara samma färg :d

Jag hittade inget om Frallorna, men det finns ju olika färger även inon hästarna. Tobiano, Overo och Tovero och allt vad det nu heter.

Men detta hittade jag på SKK:s hemsida:

1e. Harlekin
Harlekinfärgen hos grand danois är en speciell merle-variant. Färgen uppstår hos individer som är heterozygota för merleanlaget (Mm) och dessutom heterozygota (Hh) för ett dominant anlag (H) i ett annat locus. Det dominanta harlekinanlaget (H) modifierar merlegenen så att pälshår som skulle haft merlefärg blir vita. I homozygot form (HH) är harlekingenen letal. Dövhet förekommer hos en del harlekinfärgade grand danois. Heterozygoti för harlekingenen (Hh) är även letal tillsammans med MM (vit merle).

Mmm men jag tycker att det låter som att Harlekin som GD har inte finns i någon annan hundras. I så fall så skulle de kanske närmna Fralla, Pointer etc etc i artikeln. Men jag vet inte innan jag hittat en genkod för de andras färger.

Det låter som att bara hundar med anlag för merle kan bli harlekin i alla fall.

Men som sagt, jag fattade ingenting egentligen. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Husky finns ju i en hel del olika färger och teckningar. Vit, svart, svart-vit, brun, brun-vit, viltfärgad, tror jag det heter, grå...
2
Svar
24
· Visningar
1 761
Senast: geting
·
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 527
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar