Hunden vägrar gå...

ElAmir

Trådstartare
Jag har en 3årig golden tik, det är min första hund, har haft henne sen hon var valp. Hon är världens trevligaste hund, men jag har ett problem. Ibland på promenaderna bara sätter hon sig ner och vägrar gå, som idag följde jag med min kompisen bit efter att hon hade varit hos mig och då tog jag med hunden. När vi skulle vända och kompisen skulle försätta då sätte hon sig. Sen går hon några steg för att sen sätta sig igen, jag vill inte muta henne med godis för då känns det som att hon sätter sig för hon vet att hon får godis när hon börjar gå igen, eller tänker jag fel?
Har ni några tips om hur jag kan övertala henne att följa med?:)

Sv: Hunden vägrar gå...

Hon gör det inte för att hon har ont utan för att hon inte vill lämna i det här fallet min kompis.

Är du helt säker på det, är det bara att ta ett stadigt tag i kopplet och fortsätta gå. Beröm när hon går, men undvik godis om du tror att hon överlistar dig. Belöna med tex lek istället.

Gå på bara.
Jag hade inte ens berömt när hon går, för det är något hon bara ska göra.

Se till att promenaderna blir ROLIGA! Gör nåt kul! Hon lär ju ha ett visst föremålsintresse, ta med dig leksaker och låt henne apportera,bära etc. Kan du lägga spår? Det borde hon gilla! Du måste nog bli lite roligare som promenadkompis! ;)

Din hund verkar ha uppfostrat dig väl.:D

Jag skulle nog också göra som squarepants föreslår, sen skulle jag allmänt träna lydnad så att du och din hund är helt överens om vem som leder och vem som följer.

Så om matte säger "kom så går vi", så betyder inte det "om du har lust".

Man kan ju undra om det där är en "goldenåkomma"???
Min hane på 1 år tar tag i kopplet och slänger sej hejdlöst på rygg när han inte vill va med å sen bara ligger han där och ser lurig ut. Inte kul när man går på ställen där det kan komma bilar.. Han börjar bli bättre nu och jag har lärt mej att se när det är på "g" och hinner för det mesta före med ett NEJ! Fast det ser ganska kul ut när han gör det :rofl:

Vi ska gå tävlingslydnadskurs i höst.

Lena Furberg
Brukar ibland ha med leksak ibland men då blir hon så dragig... Har aldrig provat att lägga spår, men det kanske skulle vara roligt, ska se om det finns någon spårkurs på min klubb till hösten :)

Vera
Kanske det, har hört av hennes mosters ägare att även hon gör så ibland ;)

Hej. jag tror absolut inte att de är ngt att oroa sig för, om din hund mår bra fysikt o psykiskt så handlar det nog snarare om att du inte är lika intressant som din kompis när ni skildes åt..
godis är alltid ett bra sätt "muta" o lära hunden olika saker, en golden är en så kallad "bär" o "hämthund" - aport.. om du byter ut godis mot en pinne hunden får bära på så kommer den att bli lika glad, lek lite med den o få den att tänka på annat än att gå hem till det "tråkiga" hemmet inomhus... o använd t.ex. en pinne som belöning o BARA belöning så ska du se att de kommer att gå lättare.. men om hunden e slö o lat så ska du nog kolla upp varför!?!?
Mvh Patrick

Man kan ju undra om det där är en "goldenåkomma"???
Min hane på 1 år tar tag i kopplet och slänger sej hejdlöst på rygg när han inte vill va med å sen bara ligger han där och ser lurig ut. Inte kul när man går på ställen där det kan komma bilar.. Han börjar bli bättre nu och jag har lärt mej att se när det är på "g" och hinner för det mesta före med ett NEJ! Fast det ser ganska kul ut när han gör det :rofl:

Haha.. Du har just beskrivit Min yngsta schäfer:o
Hon slänger sig ner å rullar sig sen ligger hon antingen på rygg eller raklång på sidan å bara ser allmänt fånig ut.. Man kan ju inte låta bli att skratta när dom gör så där men det är, i min hunds fall, bara dumheter! När jag tar kopplet så vägrar hon så till den milda grad att jag skulle kunna släpa henne!:crazy: Då släpper jag helt sonika kopplet och går vidare utan henne!
Hon agerar som att långprommisar är det tristaste i världen men jag provade att dra upp tempot ordentligt å det funkade utmärkt!:) Då går hon utan knussel.. Eller om vi tar en ny väg..

:) Så gör min brors hund när han vet att det är dags att gå hem. Min gör så när det är regnar ute, hon kan hoppa vid dörren och vara jätte ivrig över att få komma ut men så fort vi kommer ner för trappan och hon ser att det regnar gör hon allt för att slippa, sätter sig, lägger sig på rygg eller försöker krypa tillbaka.
Jättekul att gå ut med en hund i spöregn som inte alls vill :grin: men det är bara att lådsas som ingenting och gå på.

Haha.. Du har just beskrivit Min yngsta schäfer:o
Hon slänger sig ner å rullar sig sen ligger hon antingen på rygg eller raklång på sidan å bara ser allmänt fånig ut.. Man kan ju inte låta bli att skratta när dom gör så där men det är, i min hunds fall, bara dumheter! När jag tar kopplet så vägrar hon så till den milda grad att jag skulle kunna släpa henne!:crazy: Då släpper jag helt sonika kopplet och går vidare utan henne!
Hon agerar som att långprommisar är det tristaste i världen men jag provade att dra upp tempot ordentligt å det funkade utmärkt!:) Då går hon utan knussel.. Eller om vi tar en ny väg..

Och du har just beskrivit min bulle :D Dock börjar han bättra sig nu, men förr kunde jag bli galen på han. Sätter/lägger sig ner och ja - man kan praktiskt dra honom fram. Hmpf!:p

Jag har precis samma problem med min golden, fast hon lägger sig ner istället och rullar sig. Hon börjde med detta vid 1 ½ års ålder, då våra promenadkompisar var iväg på semester. Idag gör hon så om hon tycker jag är tråkig eller om hon vill ha uppmärksamhet.

det är bara att vara bestämd och inte ge sig.

Min golden är då tvärt om han! :p Här går vi åt det håll som matte går åt, men då vet han också att han inte behöver följa med in i huset när vi kommer hem, han får ligga i trädgården och glo på folk om han vill :D

Till TS, tror också som några andra nämt att hunden inte riktigt ser dig som ledare. Att hålla på med leksaker på promenaderna tror jag inte på, lek när ni kommer hem istället.

Liknande trådar

Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 057
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka