Hunden kan inte vara inne

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 856
S

saffran2

våran hund är snart ett år, och vi kan inte ha honom inne, för han gå på allt..
han har grävt ett hål i väggen, dragit bort en list, tuggat sönder lite annat smått och gått.. hur ska man få han att sluta? det räcker med att han är inne någon timme så börjar han..
suck,.
och nu börjar det bli kallt så vi kan inte ha honom ut.
vi har provat med sånt där fy spray, det fungerar inte..

Sv: Hunden kan inte vara inne

Vad är det för ras?
Hur gammal är hunden?
Hur aktiverar ni den?
Gör han så även när ni är in närheten?
Om inte, hur har ni ensamhetstränat?

Vad är det för ras?
Hur gammal är hunden?
Hur aktiverar ni den?
Gör han så även när ni är in närheten?
Om inte, hur har ni ensamhetstränat?

det är en blandras, schäffe/flatte/tax/eng-staff
11 månader, vi går en timme om dagen, plus att vi är ute och leker med honom. tränar..ne han gör aldrig något när vi är i närheten. utan bara när vi är iväg och stänger in honom!
vi började med att han fick vara ensam lite i taget och sen mer och mer..

Vad tränar ni? Hur aktiveras hunden mentalt? Går ni i skogen den timmen med honom, lös?

det är en blandras, schäffe/flatte/tax/eng-staff
11 månader, vi går en timme om dagen, plus att vi är ute och leker med honom. tränar..ne han gör aldrig något när vi är i närheten. utan bara när vi är iväg och stänger in honom!
vi började med att han fick vara ensam lite i taget och sen mer och mer..

Du skriver svaret själv... Ni har en extremt aktiv hund, en timmes promenad och lite lek räcker inte på låååånga vägar för den hunden. Bara schäfer/flatte kräver X antal timmars AKTIVERING om dagen.

Gå en kurs och lär er lite om aktivering så att ni kan aktivera hunden (utöver promenader) minst 1 timme om dagen eller omplacera hunden.

knapp

kan även handla om ångest för att han blir lämnad ensam. Träna ensamhetsträning små stunder i taget och ge honom ett gott ben att tugga på när han är ensam.

Du skriver svaret själv... Ni har en extremt aktiv hund, en timmes promenad och lite lek räcker inte på låååånga vägar för den hunden. Bara schäfer/flatte kräver X antal timmars AKTIVERING om dagen.

Gå en kurs och lär er lite om aktivering så att ni kan aktivera hunden (utöver promenader) minst 1 timme om dagen eller omplacera hunden.

Kan inte göra annat än att hålla med lady_vip!

TS: en korsning av sådana raser behöver mycket mer aktivering än bara promenader för att den ska vara harmonisk och må bra!

Någonting som är lätt för ägare och , och som kräver riktig hjärnverksamhet och är underbart bra för hund är spår. Gå en kurs eller köp en bra bok om spårande, så kan jag nästan garantera att hunden kommer att bli mycket lugnare i sinnet :laugh:.

Känner ni inte att ni har tid/ork att aktivera hunden mer, så håller jag med lady_vip igen, då är det dags att tänka på omplacering, för hundens skull...

omplacering är det inte tal om, vi vill verkligen få det till att fungera. det får ta den tid det tar..
har man skaffat hund får man ta ansvar för den, tycker jag..
vi skulle börjat valkursen med honom, men han bröt en tå, så vi kunde inte vara med.
vi bor rätt nära en stor väg så vi kan inte ha honom lös i skogen, litar inte på att han kommer tillbaka..
men jag hoppas verkligen vi kommer med i kursen som börjar till våren..

sålänge han har något att göra när han är inne är han lugnt. vi gav honom ett jätte stort ben en gång och då va han lugn:)

men tack för era svar

och nu börjar det bli kallt så vi kan inte ha honom ut.
vi har provat med sånt där fy spray, det fungerar inte..

Förvarar ni hunden ute i vanliga fall?
Att korrigera en hund som är understimulerad, är inte så smart.

Sen fattar jag fortfarande inte, vad exakt får den för stimulans och aktivitet idag idag? Att ni bor nära en väg är väl ändå inget anledning att inte stimulera hunden?

sålänge han har något att göra när han är inne är han lugnt. vi gav honom ett jätte stort ben en gång och då va han lugn:)

men tack för era svar

Tillägg, om han roar sig bra med tex ett ben så ska han givetvis ha ett ben när ni går iväg, om inte annat blir det en mer positiv upplevelse för hunden.

Nu är det ju inte ert fel men...man tar sig för pannan över hur folk kan skapa dessa helt otroliga blandraser!!:eek: Är det konstigt om dessa individer får problem:cool: Vallhundar + jakthund + kamphund - jättelyckat...

För er finns egentligen bara en väg tror jag och det är; aktivering, aktivering, aktivering - både mentalt och fysiskt. Spåra är en bra grej för det stimulerar och det är en aktivitet du utför kopplat - misstänker att inkallningen inte fungerar heller. Fysiskt, långa promenader, varvat med joggingturer och när hunden blir lite äldre kanske cykelturer.

En hund som beter sig som du beskriver inomhus den är antagligen kraftigt understimulerad och/eller har ångest över att bli lämnad ensam. Det sistnämnda får man jobba med under länge tid, börja om från början med ensamträning korta stunder + ev begränsa hundens utrymme till ett rum där du gör det ombonat och tryggt. Inga stängda dörrar utan gallerdörr eller annat galler som hunden kan se igenom.

Det är ingen lätt uppgift men jag tror du hade märkt stor skillnad bara genom att aktivera hunden mera.

Du kan aktivera din hund på många sätt utan att släppa honom lös (även om inkallningsträning är en ypperlig aktivering).

Att lägga ett spår är väldigt enkelt och efter 20 min i det kommer din hund förmodligen att vara jättetrött i skallen! 20min spårande tar MYCKET mer på en hund än en timmes promenad. Det enda du behöver är en lina, en rolig leksak och lite gott godis att lägga i spåret. (enkla personspår för vardagsaktivering)

Den här boken kan jag rekommendera:
sparhunden.jpg

# Författare: Inki Sjösten
# Språk: Svenska
# ISBN: 9188008339

Eller varför inte klickerträning? Lär hunden lite trick.

Att hunden beteer sig som den gör inne är förmodligen ett resultat av en massa överskottsenergi. Det är bra att hunden får ben när den är själv, men risken finns att det inte kommer att räcka som lösning hur länge som helst.

Går utmärkt att spåra kopplad.

jo det vet jag med att man kan spåra i koppel, jag är inte född igår..
jag menade det att vi inte ville ha honom lös..
han lyssnar utmärkt på inkallning när det är just det man tränar, men skulle han få syn på något lr liknande så skulle han inte lyssna..

Tillägg, om han roar sig bra med tex ett ben så ska han givetvis ha ett ben när ni går iväg, om inte annat blir det en mer positiv upplevelse för hunden.

han har alltid ben när han är själv. iaf nästan alltid..

jo det vet jag med att man kan spåra i koppel, jag är inte född igår..
jag menade det att vi inte ville ha honom lös..
han lyssnar utmärkt på inkallning när det är just det man tränar, men skulle han få syn på något lr liknande så skulle han inte lyssna..

Som det lät när du skrev inlägget var det tydligen svårt att aktivera hunden eftersom det låg en väg nära. Därav inlägget att det går utmärkt att spåra i koppel. Om du visste det förstår jag inte varför du beklagade dig över aktivering från början? Att det blir en kurs i vår eventuellt hjälper ju inte en hund som är rastlös NU.

Förvarar ni hunden ute i vanliga fall?
Att korrigera en hund som är understimulerad, är inte så smart.

Sen fattar jag fortfarande inte, vad exakt får den för stimulans och aktivitet idag idag? Att ni bor nära en väg är väl ändå inget anledning att inte stimulera hunden?

han är ute i boden, han ser ut, men den är inte isolerad. därför kan vi inte ha han där ute länge till..
jag har väl aldrig påstått att vi inte tränar med hunden bara för att vägen är inärheten. jag skrev att vi inte vill ha honom lös.. läs lite bättre nästa gång..
innan jag går till jobbet på morgonen är vi ute ocg går i 20 min, när vi kommer hem får han leka lite, vi kasstar lite saker. det älskar han.. sen när vi har ätit så går vi i skogen ca 1 timme.. vissa dagar åker vi till klubben och tränar!!!

Det du beskriver räknar inte jag som träning, utan bara det mest nödvändiga rastning av en hund. Din hund behöver arbeta. En kissrunda, gå lite i skogen och hämta lite bollar är inte arbete.

Din ton i de senaste inläggen är lite oförskämd. Du har bett om råd och fått det, varför reser du ragg?

Hur länge varje dag sitter han ensam ute i en oisolerad bod?

Som det lät när du skrev inlägget var det tydligen svårt att aktivera hunden eftersom det låg en väg nära. Därav inlägget att det går utmärkt att spåra i koppel. Om du visste det förstår jag inte varför du beklagade dig över aktivering från början? Att det blir en kurs i vår eventuellt hjälper ju inte en hund som är rastlös NU.

jag är medveten om att inte kursen till våren hjälper honom nu.
jag ville bara ha lite tips eftersom an tuggar sönder mycket..
han är även i trottåldern, vilket inte gör det bättre..

jag har inte beklagat mig över aktiveringen alls..det ända jag sagt är att jag inte vill ha honom lös i skogen pga vägen!!

Men den aktiveringen som du angivit räcker inte ( iaf om man tolkar hunden utifrån vad du själv skrivit )

Varför alla taggar utåt till dom som försöker hjälpa?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Nota
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 036
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter