Hunden kan inte vara inne

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 856
Sv: Hunden kan inte vara inne

tycker mest att det har låtit som dumförklaringar..
ber om ustäkt då..inget illa menat så.
som jag skrev innan ville ja ha lite tips. inte påhopp att det är ingen annedning att inte aktivera hunden pga stora vägar m.m

men som sagt förlåt:)

Det du beskriver räknar inte jag som träning, utan bara det mest nödvändiga rastning av en hund. Din hund behöver arbeta. En kissrunda, gå lite i skogen och hämta lite bollar är inte arbete.

Din ton i de senaste inläggen är lite oförskämd. Du har bett om råd och fått det, varför reser du ragg?

Hur länge varje dag sitter han ensam ute i en oisolerad bod?

han är själv mellan 6-7 timmar. men absolut inte varje dag. och han får komma ut en stund mitt på dagen.

Jag tycker verkligen inte att någon dumförklarar dig.

Men din blandras kräver nog mycket mer engagemang och träning från din sida

Vardagslydnad kan du fixa själv hemma.

Att lära hunden gå i koppel utan att dra, sitta, ligga, stå och stanna, krypa, på kommando,

Du kan även lära hunden söka reda på saker gömda i olika burkar samt lägga person/viltspår.etc. som hjärngympa.

Ren motion bör vara 1-2 timmar/dag.

Att vara själv 6-7 timmar som unghund (hund öht), då kan jag förstå att han äter de han får tag på m.m. Även om han kissar och så en stund på dagen.

Dessutom tror jag inte han lär sig bättre att va själv i boden, för jag antar attde itne gör något om han råkar tugga på nått där?

Ha lina på honom när ni är i skogen så han kan röra sig mer fritt. Åk till ett område där de finns staket, tex en hockeyring så han får sträcka ut ordentligt. Ni har ingen bekant med en lydig hund som han "kan ty sig till" om ni har dem lösa..? och så kan man ju åka till en "bättre anpassad skog" och rasta hunden så man slipper oroa sig för en väg...

Sedan spår, som folk sagt är ju bra. Det viktiga är nog att ni stimulerar den med båda kropp och hjärna varje dag, för någon av de delarna har han för lite av just nu vad de verkar.

När är han själv, är han helt nyrastad då (tex en timmes promenad) ? Om inte annat får ni väl lägga om aktiveringstiden så den blir innan han ska vara själv, då minimerar man ju risken att han blir uttråkad...

Vardagslydnad kan du fixa själv hemma.

Att lära hunden gå i koppel utan att dra, sitta, ligga, stå och stanna på kommando, samt lägga person/viltspår.

Du kan även lära hunden krypa, söka reda på saker gömda i olika burkar etc. som hjärngympa.

han kan gå i koppel utan att dra, sitta och ligga still och allt du beskriver..
jag tänke vi skulle prova på rally lydnad. men tyvärr är det ingen som har någon kurs i det i närheten.

Att vara själv 6-7 timmar som unghund (hund öht), då kan jag förstå att han äter de han får tag på m.m. Även om han kissar och så en stund på dagen.

Dessutom tror jag inte han lär sig bättre att va själv i boden, för jag antar attde itne gör något om han råkar tugga på nått där?

Ha lina på honom när ni är i skogen så han kan röra sig mer fritt. Åk till ett område där de finns staket, tex en hockeyring så han får sträcka ut ordentligt. Ni har ingen bekant med en lydig hund som han "kan ty sig till" om ni har dem lösa..? och så kan man ju åka till en "bättre anpassad skog" och rasta hunden så man slipper oroa sig för en väg...

Sedan spår, som folk sagt är ju bra. Det viktiga är nog att ni stimulerar den med båda kropp och hjärna varje dag, för någon av de delarna har han för lite av just nu vad de verkar.

När är han själv, är han helt nyrastad då (tex en timmes promenad) ? Om inte annat får ni väl lägga om aktiveringstiden så den blir innan han ska vara själv, då minimerar man ju risken att han blir uttråkad...

jo vi vet att tiden är lite får lång. men jobba måste man ju göra..tyvärr finns det ingen just här som har en lite mer lydigare hund, lr jo grannen, men den hunden hatar andra hundar. så det är ingen bra idé. han får vara lös på trädgården och så, när vi har möjlighet att släppa honom i en skog så gör vi det, vilket hände sällan tyvärr..
han är alltid nyrastad när vi stänger in honom,..
han tuggade sönder mycket i boden i början, men nu gör han inte det längre. det är nästan inget alls där..

asså de här komemr låta så elak, men de är faktiskt en väldigt ärlig fråga...
Varför skaffade ni hund?

jag har alltid haft hund! vi ville ha en hund nu. läget passade väldigt bra just då vi skaffade hunden..
nu får man ytterligare än sån fråga, som tyder på att man inte kana ta hand om sin hund! iaf tycker jag att det är en pik. alla kan man ju råka ut för en problem hund!

Fast i de flesta "problemhundsfall" så hittar man orsaken hos ägaren på ett eller annat vis..

Jag tycker absolut att ni ska satsa på mer mental stimulans för hunden och mer regelbunden aktivering.

Du startade väl tråden för att få tips och råd om vad du kan göra? Tips och råd har du fått och ingen har varit elak eller kommit med påhopp.

jo vet att det brukar ligga hos ägaren. men då vill man veta vad man gör för fel. ska kontackta en tjej för privat träning.
visst det kanske ha varit för att mena väl. men det har kännt som mer dumförklaring, lr åt det hållet..
så känner jag för vissa svar jag fått..
men vi ska lägga om träningen lite och se om det blir bättre, vilken jag tror..
så han får använda huvudet

Hm.. Jag tror inte man "råkar ut för en problemhund" utan i det här fallet är det rätt solklart en kombination av en hund med en massa krävande raser i sig, och för lite aktivering. Nån problemhund tror jag inte han är, och det ska du vara glad för tycker jag! :laugh: Det kommer att bli bra om du tar tag i det hela med entusiasm och beslutsamhet. Han behöver åtminstone ett par timmar till varje dag med meningsfull aktivering, varav en timma tycker jag ska vara ordentlig motion, då han får trava och jobba fysiskt.
Spår är jättebra, och då ska han ju inte vara lös utan ha sele och spårlina ELLER vanligt slätt halsband (inget stryp) och långt koppel. Spår är lätt som en plätt när du lärt dig och det tror jag han kommer att gilla! Du behöver inte spåra vareviga dag, kanske 2 spår i veckan, sen gör du annat. (Fast du behöver tillgång till fält eller/och skog.)
Finns det en Brukshundsklubb, eller privat tränare, där du bor? Kolla i telefonkatalogen och välj en tränare med positiva träningsmetoder!
Lycka till!

jag har alltid haft hund! vi ville ha en hund nu. läget passade väldigt bra just då vi skaffade hunden..

Nu pikar inte jag, jag undrar.
Hunden sitter i boden 6-7 timmar, ni rastar den 20 min på morgonen och tar en timmes promenad på kvällen. Det blir en timme och 20 min om dagen som den hunden får göra något. Hur glad och pigg skulle du vara om du var instängd hemma (utan tv, böcker, sällskap eller annat att roa dig med) och bara fick komma ut och göra något den tiden? Ser man det från det hållet förstår man varför din hund gör som den gör. Jag skulle också ha tuggat på väggarna! ;)

Hunden behöver aktiveras mera så att den är trött och lugn när du lämnar den ensam. Den måste få något att göra. Det är väldigt aktiva raser i din hund.

Det finns ingen universallösning för att få honom att sluta förstöra. Roten till problemet är understimulering och överskottsenergi. Jag förstår att du VILL ha hund, men KAN du ha hund om du inte har tiden för det?

Kan du inte hitta någon dagmatte istället så den slipper sitta själv så mycket? Då får den nåt att göra om dagarna också.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Nota
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 036
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka