Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

P

patricia23

Fick idag en utskällning av en annan hästägare jag mötte i skogen.
Att jag var oansvarig som hade med mig min hund ut på ridturerna.
Hon menade på att min hund kunde skräma hennes häst.
Men hallå det kan väl vilken hund som helst göra isånt fall, som en hundägare är ute o går med.
Det hänger väl ändå inte ihop med att jag sitter på hästen o har hunden på marken?
Min hund är mkt lydig, kommer ALLTID på inkallning, får vi mötande hästar, hundar eller människor så kallar jag in henne o säger åt henne att sitta vid sidan och det gör hon, så där finns det inget att klaga på.
Självklart hände det i början, när vi tränade att hon blev ivrig o försökte springa fram till ett djur eller en person som kom, men då vände jag red åt andra hållet o ropade HEJDÅ, så kom hon springades efter mig direkt.
Vad anser ni om detta? Att ta med hunden på ridturerna?
Finns det fler än jag som gör det?

Sv: Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Om din hund är så lydig som du säger tycker jag absolut att du ska ha med den när du rider ut. Jag brukade ta med min gammla hund ut då jag red, nu är han ju tyvärr död, men om han hade levat så hade han hängt med ut när jag red!

Visst kan det fungera bra för dig. Men du kanske ska ta i beaktande att det finns hundrädda människor som inte uppskattar detta.
Dessutom har jag för mig att det finns perioder på året då man inte får ha hundar lösa.

Fast jag förstår den andra hästägaren på ett sätt..
Flertalet hundar jag mött som haft ägare på hästryggen går lösa,
och oftast innebär det att de går runt omkring i skogen intill och kan lätt skrämma upp ens egna häst.
Samt så vet man själv inte vad det är för typ av hund man möter.
Jag har träffat jakthundar ett flertal gånger som börjat skälla och går farligt nära mig och min häst.
Dessa ägare går då på marken.

Har man pli på sin hund så ser jag inte problemet med att ha med den ut och lös.
Men sen förstår jag också som mötande varför man reagerar.
Är man själv hundrädd blir ju inte problemet bättre.

Jag har med hunden ute, inga problem. Han går med i koppel bland bebyggelsen och släpps lös ute i skogen- i alla gångarter hänger lillen (shetland sheepdog) med- askul att se honom efter oss i galopp :rofl:

Aldrig haft problem med honom utom när vi träffar andra hundar (minst sagt ouppfostrad- men det är mammas hund och hon gör ju som hon vill med den) och då räcker det med att vifta med spöet framför nosen så går han snällt med hästen utan problem. Självklart är det en risk att ha med hunden ute ifall hästen blir rädd och kastar sig över hunden men den risken är inte så stor och den tar jag- för att ut och rida med mig tycker hunden är bland det roligaste någonsin samt att han får bra motion.

Härligt att höra att det är andra som har med sig sin jyckar :banana:
Min hund älskar det, det är det absolut roligaste som finns tycker hon. :bump:

Visst kan det fungera bra för dig. Men du kanske ska ta i beaktande att det finns hundrädda människor som inte uppskattar detta.
Dessutom har jag för mig att det finns perioder på året då man inte får ha hundar lösa.

Min hund går aldrig och då menar jag ALDRIG fram till någon.
Ja, självklart finns det vissa perioder som de inte får vara lösa, och då stannar hon hemm, likaså när hon löper, för då lyssnar hon inte särskillt bra.
Men som någon skrev tidigare, det finns ju hundägare som håller sig på marken och har sina hundar lösa, sen finns det juh en massa vilddjur som kan hoppa fram o skrämma hästar. Men, Men

Jag har oxå ofta med min hund på uteritter och det är så härligt! Förstår inte riktigt kritiken, har man pli på sin hund spelar det väl ingen roll om du är ute och promemerar eller sitter på hästryggen!?
Det är ju samma sak, bli hundrädda människor mer rädda när hundägaren sitter till häst??
Ja, jag vet inte.
OCH som någon skrev i ett tidigare inlägg om att det råder lag på att ha hunden kopplad under viss period under året stämmer inte riktigt....
I lagen står det att du BÖR ha hunden kopplad om du ej har sådan pli på hunden att den kommer vid inkallninig och ej driver på vilt!
Så min Irländska Setter får i princip alltid vara lös då han ej jagar vilt och att han alltid kommer på inkallning!
Ut å rid i skog å mark och ta med er era hundar!

Ja fast då är en lös hund en läskig hund oavsett om du som ägare rider eller inte?

Ja i och för sig. Men en ägare till häst har ju rent faktiskt mindre möjligheter att till exempel böja sig fram och hålla i hunden medan man passerar eller att sätta på hunden kopplet. Därför kan det vara jobbigare för en hundrädd.

Jag är inte själv hundrädd men har en häst som var väldigt rädd för ljusa hundar ett tag (nu verkar det ha blivit bättre peppar peppar) och när jag mötte folk som red med hundar med sig blev jag alltid lite osäker. En lös hund kan ju liksom springa fram till min häst och han skulle utan tvekan ha kunnat bli skräckslagen och gjort lite vad som helst.

När jag mötte folk med vita hundar i koppel, eller med matte promenerande bad jag helt enkelt dem att koppla hunden och frågade om det var ok att låta min häst gå fram emot hunden ganska nära i ett lugnt tempo så att han fick se att de inte var farliga. Om hundägaren inte ville så gick jag och hästen helt enkelt av stigen och lät dem passera först.

Jag har också med min (mammas) hund när vi är ute och rider och har nästan aldrig stött på någon som tyckt det varit jobbigt.

Men om nu den här personen inte gillar det kan du väl bara gå in i skogen/nära kanten och sätta hunden så fort du möter henne så att hon inte behöver känna så stort obehag och gör allt så smidigt som möjligt för henne. Eftersom du har en lydig hund borde ju detta vara en baggis! :)

KL
Mina hästar har ju varit med om att träffa på hundar(plural) som kommer farandes/ skällandes på långt håll utan att ägaren gör en ansats till att ens försöka kalla in dem, för att ägaren tycker att hästar är pålägg.
Fick ringa polisen när det var dags att rida in den yngre hästen. Dessa hundar har jagat både hundar, hästar o människor o även bitit alla varianter.
Hundar kommer rusandes in mellan hästbenen i jakten på MIN hund. Samma hundar motioneras lösa i hagen med springande matte:mad:

Hundar som ej lyckats med sin skyddsträning o klättrar ur hundgården:eek:
Hade problem med en kvinna som tyckte att mina hästar skulle veta att hennes hund som gick 100 m före henne mot mig- att den "bara" skulle ner till vattnet.

hon svarade snäsigt-Var ska den gå då?
Den kan väl gå HOS dig.

Ska det vara så svårt att ha lite hyfs!

Senast ändrad:

Ja, jag är en sån där vansinnigt hundrädd person, lösa hundar är jag extra rädd för. Vi möter ofta hundar på ridturer men de brukar ägarna koppla när man rider förbi, jag skulle inte heller bli glad av att möta en lös hund som är okontrollerad i bemärkelsen okopplad.

Det kan jag förstå! Man ska bara ha sin hund lös om den kommer på en gång när man ropar...

Vill tillägga att olika hästar är olika lättskrämda, min medryttare blev en gång utskälld för att människans stora häst blev rädd för islänningen hon red. Har själv råkat ut för att en av hästarna börjat stegra sig när vi ridit förbi i skritt. Om jag hade haft en sån häst hade jag kanske också sagt till, annars brukar jag hålla mina åsikter för mig själv. Fast nu när jag tänker på det hade jag nog miljötränat hästen istället - det går ju inte att kontrollera hela sin omgivning.

Ja men jag har mött många hundägare helt utan kontroll på sina jyckar, så tyvärr är det inte så även om det borde vara så. När man mött tillräckligt många ouppfostrade hundrar går det inte att veta hur uppfostrad den är. Flera hundar häromkring sitter fint tills man nästan passerat,då springer de fram mot oss med tungan ute o ska hälsa o jag blir lika glad varje gång att hästen inte sticker.

Du om någon ska ju inte ha med dig hund om den inte lyder dig hela tiden! Det är ju sådana som du som förpestar för de som faktiskt har koll på sin hund.

Jag sällar mig till de som tycker att man bara har rätt att ha hunden lös om man har ABSOLUT pli på den, oavsett om man går eller rider. Hunden ska inte ens titta åt folk eller hästar. Tyvärr är det vansinningt sällan som folk har sån ordning på sina hundar och att då ha dessa lösa tycker är fantastiskt oansvarigt!!

Jag har blivit attackerad av lösa hundar både med och utan häst och är numera faktiskt hundrädd...:crazy:

jag har alltid min vovve med ut när jag rider men ha lyssnar väl också.. han går fot med hästen när jag ber honom å går ej till någon annan på vägen.

Jag har oxå ofta med min hund på uteritter och det är så härligt! Förstår inte riktigt kritiken, har man pli på sin hund spelar det väl ingen roll om du är ute och promemerar eller sitter på hästryggen!?
Det är ju samma sak, bli hundrädda människor mer rädda när hundägaren sitter till häst??

Jag kan svara för mig själv på den frågan, jag är inte hundrädd i den bemärkelsen att jag flyr när jag ser hundar.
Men jag känner stort obehag och framförallt när jag sitter till häst och jag möter ryttare med hund lös bredvid.
Jag känner mig själv osäker eftersom alla jag hittills möt har låtit sina hundar springa fritt runt omkring,
det vill säga inne i skogen och jag har själv inte kontroll.
Sitter man på hästryggen handlar det inte bara om dig själv, du sitter på en till individ.

Jag har aldrig sagt till de jag mött av den anledningen att det är bra träning.
och som ni skriver tar man förgivet att ryttare plus lös hund är en väldresserad hund.
Men det finns alltid en obehag känsla, vad skulle hända om hunden fick ryck och attackerar eller liknande?
Även den snällaste hunden kan förvandlas till det motsatta.
Fel tankar egentligen men jag är alltid på min vakt när jag möter hundar på hästryggen som till fots.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 163
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar